2020-01-27, 14:57
Medlem
Ann-Sofie Hermansson har varit marinerad i sosse-ideologi ända sedan hon började jobba fackligt på Volvo där hon en gång var truckförare. Göteborgsmedierna (läs GP och GT, och på den tiden även Arbetet) älskade henne och hon blev då "Soffan" med hela Göteborg.
Ödets ironi att hon nu stäms för en av de få vettiga saker hon har uttalat offentligt genom alla år. Jag kan dock inte tänka mig att hon fälls för förtal, och jag hoppas att det kommer att stå de båda anmälarna dyrt när de tvingas betala rättegångskostnaderna.
Citera
2020-01-27, 15:42
Medlem
Termos99s avatar
Så de har lidit ekonomisk skada av att ha kallats extremister?

Bland det första som dyker upp i huvudet är alla som kallats både rasister och högerextremister lättvindigt.. kan nog finnas en viss ekonomisk ersättning att upphämta för det också.

Så jag är fine med att hon åtalas för förtal, men då ska detta också vara konsekvent för alla andra som kallats extremister.

Just nu, så känns det som en MYCKET farlig utveckling. Yttrandefrihet är bland det viktigaste vi har!!!
Citera
2020-01-27, 16:23
Avstängd
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Fatima Doubakil och Maimuna Abdullahi representerar organisationen Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén (MMRK) som knappast kan beskrivas som något annat är en islamistisk extremistorganisation. Hittade en artikel på G-P som belyser vad MMRK ägnar sig åt:

https://www.gp.se/debatt/r%C3%A4tt-att-klassa-mmrk-s-f%C3%B6retr%C3%A4dare-som-extremister-1.9515625

Jag har svårt att tro att ens svenska kränkhetslagar går att applicera på dessa islamist-kvinnor, så jag skulle bli förvånad om Hermansson blir fälld för detta.
Vågar man gissa att den ovan nämnda kommittén endast kämpar för muslimska "rättigheter" i Sverige och inte där de riskerar att få huvudet avskuret? Vågar man gissa att kommittén redan eller snart kommer att fungera som en arbetsfri inkomst för grundarna?
Citera
2020-01-27, 18:09
Bannlyst
Soffan borde få säga som hon tycker, hon är en bra politiker så jag är på hennes sida.
Citera
2020-01-27, 18:15
Medlem
Vintergrisens avatar
Åtalet kommer förstås att ogillas. Blir det förtalsbrott att kalla folk extremister skulle rättsväsendet översvämmas av anmälningar.
Citera
2020-01-27, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Nja. ASH e väl knappast vänsterliberala. Inte heller e de damer som stämt henne vänsterliberala. De e emot abort och vill ha religiös lagstiftning.

"Soffan" är en av de få sossar som är en anständig människa.
Citera
2020-01-27, 19:23
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Det är mycket underhållande när det vänsterliberala etablissemanget hamnar i klinsch med sin röstboskap.
Vilken sida som än vinner målet, så är det en förlust för clownvärlden.

Jo lite så men det är ju nu Hermansson som står upp för våra västerländska värderingar.
Det kan man ju inte säga om hennes gamla partikamrater
Citera
2020-01-27, 19:47
Medlem
Prayuths avatar
Blir hon inte frikänd är Sverige jävligt illa ute.
Citera
2020-01-27, 20:45
Medlem
Obefogat åtal är ett brott i sig med fängelse på straffskalan. Dock försvinnande sällan som någon döms för det.
Citera
2020-01-27, 20:56
Medlem
Ruskigbusss avatar
Ni som vill diskutera ett ev islamistiskt parti i riksdagen har ett utmärkt forum för detta - (FB) Partier och partipolitik

Här diskuterar vi yttrandefrihet och i den här tråden mer specifikt åtalet mot S-politikern.

OT raderat

/Mod
Citera
2020-01-27, 21:26
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Blir hon inte frikänd är Sverige jävligt illa ute.

Hon var ju anmäld för detta (av samma personer), då lade dock polis och åklagare ned ärendet. Något som förhoppningsvis ger en hint om var detta bär hän denna gång mer när extremisterna driver ärendet civilrättsligt.

Tydligen har dessa personer tidigare även sagt att de inte bryr sig om de blir kallade extremister.

SvD:s ledarskribent Ivar Arpi har tagit upp detta.

https://www.svd.se/islamister-tar-lagen-som-gisslan

Citat:
Det är vad Doubakil själv säger att hon vill uppnå i en intervju som Antirasistiska akademin gjorde med henne 2017. Där gör hon för övrigt tydligt att hon inte bryr sig om någon ur majoritetssamhället kallar henne extremist. Tvärtom ser hon det som ett slags hedersbetygelse: ”Jag ser det som ett tecken på att man gör någonting bra.

https://www.antirasistiskaakademin.se/intervjuserie/#Fatima
Citera
2020-01-27, 21:49
Medlem
TheJackets avatar
Dom är ju extremister
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem