Citat:
Ursprungligen postat av
Switchblades
Det här låter som ett skämt… men jag såg mark dra ut morsan ur lägenheten i rullstol, hon pruttar, han fnissar och klappar henne på kinden eller något liknande. Sen drar han in henne rätt våldsamt in i lägenheten rakt över en rätt hög tröskel. Hör kanske inte till saken men en av de lustigaste sakerna jag sett. Hon syntes aldrig till hemma, alltid inne, det var Mark som kom och gick sena nätter när hon bodde där. Antagligen för att se till henne som han sen gjorde när hon flyttades till boendet.
En teori jag har från erfarenhet är att mamman ”skyddat” pojken/mannen, fixat frukost, sett till att han ätit, tagit sin medicin, hållit sig hel och ren..
När mamma försvann så tappade han fotfästet, vet inte hur man ska hålla egna rutiner (för ingen har lärt honom, fått höra hur bra han är jämt, så han kan själv)…
När jag läser att han tar ut lån och krediter i mammas namn säger mig att han inte är helt lågbegåvad, samma med hans språk.
Väldigt likt Aspbergers, man hänger upp sig på vissa fraser och ord, skriver andra ord som man tycker låter byråkratiska och seriösa..
(Som varningen om stämning eller vad det var, någon med baskunskaper i juridik skulle aldrig skriva som han gjort)
Dessutom har i mina ögon texten ingen melodi, han staplar, på bra svenska upp de oförätter som hänt på varandra.
Ganska typiskt autistiskt högfunktionella människor, responsen är inte så viktig, lätt kränkt, missförstår (blir blind för en del som sägs, snappar upp saker som är i ”hans favör”), socialt obekväm -tycker inte det är så stor sak att följa efter enhetschefen och skrika saker, han borde ju bara stannat och lyssnat.
Har haft en klient en gång som inte förstod varför grannen blev sur då han högg tag i hennes paket hon hämtat på posten, öppnat det för ”han var nyfiken vad som var där inuti”.
När jag undrade om han skulle bli nöjd om grannen öppnade hans paket blev svaret: Jag och hon har inte samma intressen, så varför skulle hon?
Ja varför gjorde du?
-Men! Jag säger ju att jag var nyfiken? Hur skulle jag annars få veta?
Ehm..
Sedan var han upprörd för att hon var sur, kände sig kränkt och skrev ett bittert brev till boende värden, värden och mamma fick också höra det.
Vi alliho var sjukt intresserade av att höra hans klagolåt.