Citat:
Ursprungligen postat av
pipatron
Menar du med ditt inlägg att informationen som SCB själva publicerar är fel, men det du skriver här på flashback är rätt?
Jag gick i en skola / skolklass med en massa utlandssvenskar som var födda utomlands. Personnumrena stod på klasslistorna på den tiden. Alla som var födda utomlands, även om de hette typ Karl Svensson, hade ett nummer som började på 9.
Minns det även från senare, då jag hade anledning att se en massa personnummer med ansikte och namn. Utlänning = numret börjar på 9. Person född i Stockholm - numret börjar på 0. "Äkta lantis" - numret börjar på en siffra som inte är 0 eller 9. Sannolikt har Göteborgs län sitt eget nummer men jag vet inte vad det är.
Jag känner inte till några undantag alls, ifrån det här på 80-90 talet - men som sagt, detta var länge sen - det kan ha ändrats efter det.
Jag påstår ingenting här, utan jag återger bara vad som var allmän kännedom på den tiden och vad empiriska observationer bekräftade.
Hur det ser ut idag kan säkert någon som jobbar i ett yrke där man ser mycket personnummer bekräfta.
Naturligtvis finns enstaka undantag, t.ex. för dagar då alla utländska nummer är tagna - 1 januari är ju "default" för nysvenskar som inte ved när de är födda. För detta datum kanske det spiller över i andra nummer.