Citat:
Ursprungligen postat av
Mistyarrow
Hmmm....många frågor som fortfarande är obesvarade men det kanske kommer om dom hittar honom levande?
Vill han verklgen ha rättvisa så borde han ge sig till myndigheterna och genomgå en RIKTIG rättegång om allt som hänt honom! Visst...Han åker in garanterat men kanske med sin heder och ära i behåll i sin värld?!
Tror det är just heder (stölderna), ära (yrkeslivet, vuxenlivet gick åt helvete) och självbild, som fått honom att slutligen ge upp sin kamp mot de självupplevda orättvisorna han tycker har pådyvlats honom.
Vilket ju är en villfarelse - om man inte räknar med när skadan kan ha tillfogats honom från början, tex. i barndomen.
Kanske projicerar han beroendet av sin mammas ev. dysfunktionella auktoritet på omgivningen (hyresvärden, chefen äldreboendet, mammans läkare).
Annars förstör han den viktigaste sinnebilden för trygghet. Som samtidigt är en symbol för total osjälvständighet, auktoritet och beroende.
Han ger upp invärtes - men hävdar samtidigt sin okränkbarhet genom "hämnd" med attentatet ("-Ska jag inte få bo här, där jag bott i 40 år, så ska ingen det!!")
Genom att göra lägenheterna obrukbara - lyckas han indirekt att annullera vräkningen. Och samtidigt försätta alla i samma hemlösa sits, som han själv.
En oförenlig kombination: Han vet att slaget är förlorat - lyckas inte kompensera för sina tillkortakommanden och de avvikelser han vet om att han har - ens inför sig själv.
Det som återstår då, är kanske självmord?
Bara lite nattligt svammel från min sida.