2021-09-30, 22:12
Medlem
Rektangels avatar
Någon som har en aning om var denne halvfigur lärt sig tillverka bomber?
Han ser inte precis ut som nån som genomgått en militärutbildning.

Kemist eller via internet? Någon dom vet något om hans bakgrund förutom att han var född i Gdansk och att han bytte namn i samband med att han invandrade? Hur har han levt sitt liv i Sverige?

Han har väl inte alltid levt på socialbidrag? Flickvän? Ex eller barn?
Senast redigerad av Rektangel 2021-09-30 kl. 23:01.
Citera
2021-09-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du kan ju prova att lägga dig 1,5 timma i en rökfylld lägenhet med en blöt handduk över huvudet, utan ytterligare åtgärd. Jag antar att du hade ringt 112 och tackat för hjälpen? Det va hennes far som uppmärksammade brandmän på kvinnans belägenhet, varefter rökdykare undsatte kvinnan.
Fast... de va ju inte det jag svara på...läs om läs rätt svara trevligare.. jag hade dock alla ggr tackat 112 då dem som sitter i telefonen inte kan göra så mkt mer än vägleda ...
Citera
2021-09-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Nej, det är inte samma person. Den personen heter Erik.
Tack.
Citera
2021-09-30, 22:13
Medlem
Någonstans läste jag att någon granne sett att han plastat in förrådet. Kan bomben varit så enkelt att han snott någon större gasolbrännare eller ett par st, låtit dessa ”pysa” och fylla hans plastbubbla till förråd tills gasen antingen hittat ut eller om han gjort någon enklare utlösare.

Jag har så svårt att tro att han lyckats hitta dynamit eller annat.
Citera
2021-09-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Du kan om du är lite händig och orkar göra ammoniumnitrat hemma, det är lite tjorvigt men är du motiverad så är det inga problem.

Frågan är väl vad du ska använda som accelerator till sprängmedlet?

Någon form av krutstubin, hemmabyggf kan tänkas, då det small så nära han lämnade?

Det kan ju också vara så fruktansvärt enkelt att det finns en vän eller ett sommarställe där det funnits sprängämne, när vi röjde ur en släktings gård så hittade jag och brorsa en trälåda, typ storleken sockerlåda, fast locket satt i spår i sidorna.

Nyfiken som vi var så drog vi av locket, där fanns röda typ smörpappers paket samt en till fyrkantig lite trälåda med samma lock.
I den lilla lådan fanns tändhattar, det var som små hål som de var nedstoppas i, 12st, röda paketen var dynamit i, förr om världen så hade varenda bonde dynamit.
Antingen köpte man privat, eller så tog man från något vägbygge, det var ju fruktansvärt lite kontroll.

Vet att jag följde med farsan på -80 talet, då köpte han över disk, behövde bara ange kundnr, inget leg eller nånting.

Förstå hur mycket explosiva varor som finns egentligen, dock ganska ostabilt, men ändock.

Bombskyddet beslagtar över 1000st ”föremål” ifjol 2020, tex var det någon som skulle köpa ett dödsbo, där låg dynamit på vinden.
Ett exempel, han känns i ålder där man kanske kan veta av nån gammal gömma.

Det sprängs hela tiden i Göteborg, men i kontrollerade former...
https://www.trafikverket.se/vastlanken/korsvagen/uppehall

Någon granne skrev att det luktade "konstigt" från lägenheten. Kan det uppstå vid ev. "bombtillverkning"?
Citera
2021-09-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Kan någon tala om om denne ML har något samband med de bränder som var 2016. Mordbrand mot bostadsbolaget familjebostäder. Är det samma person?.

Nej var en annan man läs på Exp. Fredrik Sjöhult tar upp detta fall.
Citera
2021-09-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambovic
Enligt mrkoll så har den som är yngst (19år) haft sin folkbokföringsadress längst i lägenheten (7år). Så det jag vill komma fram till år att mrkoll skriver om folkbokföringsadress, inte huruvida någon har bott där eller ej. Jag tror ju knappast att 19 åringen flyttade dit själv när hon var 12 och bodde själv i ett år. Således kan vi inte säga att den misstänkte GM (M*rk) *=a, bara har bott där i ca 1 år.

Intressant övrig info du kommer med angående pengarna o godman osv! Mycket intressant.
Det stod väl i förundersökningsprotokollen?
Citera
2021-09-30, 22:16
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesmondHume
Det stod väl i förundersökningsprotokollen?

Ingen aning. Men jag tyckte det var intressant. Ingen ironi.

Det är ju såna saker som får bägaren att rinna över för psykiskt störda människor tillslut. Många bäckar små och när det kommer till pengar är det kanske mer en å än en bäck.
Citera
2021-09-30, 22:17
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Bryta sig in kanske inte behövs. Det kan ju räcka med att han har kontakter i branschen.
Skulle inte alls förvåna mig om han samlat på sig sprängmatrial i ngt förråd.

Förresten. Vilken sorts sprängmedel används till laviner och vilka har tillgång till sådant ?

Sant förvisso. Samtidigt känns inte MGM riktigt som en person med så mycket kontakter över huvud taget, men man ska väl aldrig säga aldrig.

Angående laviner så har jag ingen aning alls.
Citera
2021-09-30, 22:17
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Karln som efterlyses har alltså ett personnummer som redan vid födseln gör honom till svensk medborgare, trots att han är född i Gdansk.

Personligen struntar jag i var han är född, men jag har förstått att det är viktigt för andra här på FB.

Hans pappa kan vara en svensk som erkänt honom som sin son och på det sättet fick han automatiskt svenskt medborgarskap, sedan kanske de väntade på tillstånd/pass för att komma till Sverige. Det kan också vara så att hans svenska pappa arbetade i Polen eller kanske var han eller hans mor sjuk, kanske hans mormor var döende och de ville inte lämna henne förrän hon dött.
Citera
2021-09-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambovic
Enligt mrkoll så har den som är yngst (19år) haft sin folkbokföringsadress längst i lägenheten (7år). Så det jag vill komma fram till år att mrkoll skriver om folkbokföringsadress, inte huruvida någon har bott där eller ej. Jag tror ju knappast att 19 åringen flyttade dit själv när hon var 12 och bodde själv i ett år. Således kan vi inte säga att den misstänkte GM (M*rk) *=a, bara har bott där i ca 1 år.

Intressant övrig info du kommer med angående pengarna o godman osv! Mycket intressant.

Det har tidigare i tråden framkommit att den misstänkte GM är skriven på fel lägenhetsnummer. På det lägenhetsnumret är egentligen bara en familj på fyra personer skrivna.
Citera
2021-09-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Vad har han för yrke?
Han går på socialbidrag, så jobb är förmodligen inget han har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in