2021-09-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Polisen har varit ytterst tydliga i sak. Noll utrymme för emotionella tolkningar eller frågetecken. Ändå sitter du här 6 månader senare och förstår fortfarande inte?

Trots att ingen ny information tillkommit som förändrar situationen, så tycker du seriöst att det är vettigt att fortsätta skvallra och skapa tvivel?

Obegripligt.

Skvaller???
Då borde även dina spekulationer ingå i det du kallar "skvaller"
Eller menar du att din egna teori är fakta och vi andra som har en annan teori än din är rent skvaller?
Citera
2021-09-30, 19:20
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Om ni tror att det är nåt "speciellt" med just Deniz självmord, eller att det hanteras annorlunda på något sätt så har ni fel.
Vid ett misstänkt grovt brott så arbetar polisen efter nåt som kallas PUG vilket står för
Polisens metodstöd för utredning av grova brott, eller "Mordbibeln" som den också kallas för.
I den står det exakt hur en utredning skall genomföras vid misstanke om ett grov brott.
Hur man startar upp... utreder vidare... och avslutar med ett undersökningsprotokoll. Allt.
Den innehåller även en massa checklistor vid varje moment, just för att inget skall missas, och detta utredningsstöd ligger alltid till grund för en utredning.

Det fungerar inte så att 4 poliser pratar sig samman och säger att vi skiter i PUG, och så säger vi att det är självmord för att dom inte orkade utreda nåt brott.

Nej. Det finns absolut inget hemligt med Deniz militära utbildning och han är ingen hemlig spion.
Deniz var hur offentlig som helst och han fanns på sociala medier precis som vem som helst och han levde inte nåt skyddat liv med hemlig identitet.
Sen att han var en välutbildad soldat är det ingen tvekan om, men det är ganska många anställda inom militären som har ett brinnande intresse och har gått exakt samma kurser.
Kan jämföras med civila som väljer att köra en "svensk klassiker" när det gäller idrott.
Deniz har gjort det samma, fast inom det militära.

NEJ. Han har inte blivit mördad av agenter från främmande makt.
Av den enkla anledningen att dom skiter fullständigt i Deniz.
1. Media hade fått reda på det via sina "hemliga" kontakter och börjat rapportera.
2. Om Deniz hade haft ett hot mot sig från främmande makt så hade han "försvunnit" och ingen hade fått veta vart han varit, men Deniz har varit fullt synlig och alla har vetat hans kalender på ett ungefär och han har inte försökt komma undan några agenter. Visst förekommer det att nån blir mördad då och då i underrättelse-världen men det är högst ovanligt i Sverige.

Självklart får ni tro vad ni vill och diskutera precis vad ni vill, men just det ämnet med spioner, främmande makt, hemliga agenter mm är bara rena fantasier och fullständigt absurt.

Det sker ca 1.300 självmord om året.... Om "nån" av er har tiden så önskar jag att att "nån" av er letar fram en enda offentlig undersökning ang självmord dom senaste 5 åren.

På 5 år har det utförts ca 6.500 självmord så någon av dessa 6.500 polisutredningarna borde väl "nån" av er kunna hitta. LYCKA TILL.!!

Nu har jag med ett gäng inlägg försökt förklara på ett enkelt och pedagogiskt sätt om hur saker och ting fungerar med utredningar om misstänkt mord som övergår till konstaterat självmord, utan att fördjupa med krångliga detaljer. Jag hoppas att en del av er har snappat upp och förstått och till er andra så önskar jag ett fortsatt "Lycka till" i er jakt på era frågor.

Nu lägger jag ner detta ämne, Ha det gött.
Mycket bra inlägg... Men tyvärr spottar du i motvind.
Citera
2021-09-30, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Mycket bra inlägg... Men tyvärr spottar du i motvind.

He HE he HE.
Nä.
Jag spottar inte i motvind.
Utvidga gärna.
Citera
2021-09-30, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laplandwomen
Ryssarna

Japp.
Det var Ryssarna....
Citera
2021-09-30, 23:18
Medlem
Det har framkommit i tråden att förundersökningen är nedlagd. Om det är fallet, anhöriga kan då begära ut hela förundersökningen (@Avd.9 tipsade om att det är polisens jurist man får vända sig till). Utan att känna till lagstiftningen rörande polisens verksamhet, tänker jag lite högt om myndighetsutövning, rätta gärna mina fel.

Poliser är tjänstemän och de arbetar i en myndighet. En polisutredning är som handläggning i ett ärende. Polisutredningens slutsats är som att ett ärende har handlagts och beslut har tagits. Beslut måste alltid meddelas och delges i skriftlig form. Den berörde individen i ärendet kan överklaga beslutet inom en angiven tidsperiod till en högre instans. Ungefär såhär ser processen ut att vara enligt förvaltningsrätten.

Utifrån diskussionerna i tråden kommer anhöriga troligen inte att få ut handlingar, särskilt inte obduktionsprotokoll och tekniska rapporter från fyndplatsen. Anhöriga kan skriftligen begära att få veta varför. Polisens jurist får motivera varför de åberopar sekretesslagen och vilka handlingar som sekretesslagen omfattar. Är det till Förvaltningsrätten man överklagar som anhörig Polismyndighetens beslut att inte lämna ut handlingar?

Vidare funderar jag om detta skulle kunna vara ett fall för JO anmälan?
Notera att man saknar insyn men hur motiverar man att utredningen har brister och en extern överinstansgranskning är därför befogad? Argumenten bör då bestå av invändningarna man har mot att slutsatsen. Det är ju vissa omständigheter som man känner till och som omöjligen kan överensstämma med utredningens slutsats.

Det går ju fundera vidare i dessa banor även om det är juristens område.
Citera
2021-09-30, 23:24
Medlem
5549s avatar
Citat:
He HE he HE.
Nä.
Utvidga gärna.
Vad behöver han utveckla? Du skrev ett bra inlägg som kommer att ignoreras.
Du talar för döva öron, vad sägs om det?
Citera
2021-09-30, 23:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Det har framkommit i tråden att förundersökningen är nedlagd. Om det är fallet, anhöriga kan då begära ut hela förundersökningen (@Avd.9 tipsade om att det är polisens jurist man får vända sig till). Utan att känna till lagstiftningen rörande polisens verksamhet, tänker jag lite högt om myndighetsutövning, rätta gärna mina fel.

Poliser är tjänstemän och de arbetar i en myndighet. En polisutredning är som handläggning i ett ärende. Polisutredningens slutsats är som att ett ärende har handlagts och beslut har tagits. Beslut måste alltid meddelas och delges i skriftlig form. Den berörde individen i ärendet kan överklaga beslutet inom en angiven tidsperiod till en högre instans. Ungefär såhär ser processen ut att vara enligt förvaltningsrätten.

Utifrån diskussionerna i tråden kommer anhöriga troligen inte att få ut handlingar, särskilt inte obduktionsprotokoll och tekniska rapporter från fyndplatsen. Anhöriga kan skriftligen begära att få veta varför. Polisens jurist får motivera varför de åberopar sekretesslagen och vilka handlingar som sekretesslagen omfattar. Är det till Förvaltningsrätten man överklagar som anhörig Polismyndighetens beslut att inte lämna ut handlingar?

Vidare funderar jag om detta skulle kunna vara ett fall för JO anmälan?
Notera att man saknar insyn men hur motiverar man att utredningen har brister och en extern överinstansgranskning är därför befogad? Argumenten bör då bestå av invändningarna man har mot att slutsatsen. Det är ju vissa omständigheter som man känner till och som omöjligen kan överensstämma med utredningens slutsats.

Det går ju fundera vidare i dessa banor även om det är juristens område.

Vad är det för omständigheter man känner till som inte stämmer med utredningens slutsats?
I övrigt så kan nog föräldrarnas advokat ge svar på de funderingar som du tar upp här, om det är samma saker som föräldrarna undrar över.
Citera
2021-09-30, 23:52
Medlem
Citat:
Om ni tror att det är nåt "speciellt" med just Deniz självmord, eller att det hanteras annorlunda på något sätt så har ni fel.
Vid ett misstänkt grovt brott så arbetar polisen efter nåt som kallas PUG vilket står för
Polisens metodstöd för utredning av grova brott, eller "Mordbibeln" som den också kallas för.
I den står det exakt hur en utredning skall genomföras vid misstanke om ett grov brott.
Hur man startar upp... utreder vidare... och avslutar med ett undersökningsprotokoll. Allt.
Den innehåller även en massa checklistor vid varje moment, just för att inget skall missas, och detta utredningsstöd ligger alltid till grund för en utredning.

Det fungerar inte så att 4 poliser pratar sig samman och säger att vi skiter i PUG, och så säger vi att det är självmord för att dom inte orkade utreda nåt brott.

Nej. Det finns absolut inget hemligt med Deniz militära utbildning och han är ingen hemlig spion.
Deniz var hur offentlig som helst och han fanns på sociala medier precis som vem som helst och han levde inte nåt skyddat liv med hemlig identitet.
Sen att han var en välutbildad soldat är det ingen tvekan om, men det är ganska många anställda inom militären som har ett brinnande intresse och har gått exakt samma kurser.
Kan jämföras med civila som väljer att köra en "svensk klassiker" när det gäller idrott.
Deniz har gjort det samma, fast inom det militära.

NEJ. Han har inte blivit mördad av agenter från främmande makt.
Av den enkla anledningen att dom skiter fullständigt i Deniz.
1. Media hade fått reda på det via sina "hemliga" kontakter och börjat rapportera.
2. Om Deniz hade haft ett hot mot sig från främmande makt så hade han "försvunnit" och ingen hade fått veta vart han varit, men Deniz har varit fullt synlig och alla har vetat hans kalender på ett ungefär och han har inte försökt komma undan några agenter. Visst förekommer det att nån blir mördad då och då i underrättelse-världen men det är högst ovanligt i Sverige.

Självklart får ni tro vad ni vill och diskutera precis vad ni vill, men just det ämnet med spioner, främmande makt, hemliga agenter mm är bara rena fantasier och fullständigt absurt.

Det sker ca 1.300 självmord om året.... Om "nån" av er har tiden så önskar jag att att "nån" av er letar fram en enda offentlig undersökning ang självmord dom senaste 5 åren.

På 5 år har det utförts ca 6.500 självmord så någon av dessa 6.500 polisutredningarna borde väl "nån" av er kunna hitta. LYCKA TILL.!!

Nu har jag med ett gäng inlägg försökt förklara på ett enkelt och pedagogiskt sätt om hur saker och ting fungerar med utredningar om misstänkt mord som övergår till konstaterat självmord, utan att fördjupa med krångliga detaljer. Jag hoppas att en del av er har snappat upp och förstått och till er andra så önskar jag ett fortsatt "Lycka till" i er jakt på era frågor.

Nu lägger jag ner detta ämne, Ha det gött.

Tack ännu än gång för att du delar med dig av dina värdefulla kunskaper.

Vilt skilda funderingar och frågor har ställts i tråden, med tiden har intresset svalnat hos många som följde tråden, nu är vi några få som fortsätter att ställa frågor. Det blir dock mycket upprepning och missförstånd.

När jag har ställt mina frågor har jag medvetet undvikit att beröra konspirationsteori sfären som jag saknar intresse för. Därför tycker jag det är märkligt att mina rimligt ställda frågor avfärdas med hänvisning till att DA omöjligen kunnat vara mål för utländsk underrättelsetjänst. Visst, men mina frågor handlar om annat.

Att polisen har en arbetsmetod som är systematiskt och effektiv för att uppnå vissa uppställda mål, innebär inte att anhöriga får möjlighet att skåda resultatet av detta arbete, så synd. Lite insyn skulle underlätta anhörigas resa framåt, tyngden av sorg skulle kanske kunna bli hanterbar med tiden.

Ha det fint.
Citera
2021-10-01, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror du underskattar polisens arbete.
De måste naturligtvis göra en ordentlig utredning och inte bara gissa och anta.
Att någon kan ha avlidit pga en olycka är också något som måste utredas.

Jag beundrar polisen och deras arbete men Ibland blir det inte nogranna utredningar av polisen och vad det beror på kan inte jag uttala mig om.
Ett aktuellt exempel som du kanske hört talas om är om den försvunna Mattias Borg som har varit försvunnen sen år 2020
De anhöriga kämpar och har många frivilliga som hjälper till och bedriver sökarbetet utan polisens hjälp (Missing people har också ärendet)
Det är ekonomiska insamlingar så dykutrustningar och annat kan köpas in för de sök som görs för att hitta Mattias
Mamman fick sjökv bekosta en Dna analys på en strumpa som hittades vilket polisen inte åtogs sig trots att mamman var ganska säker på att det var hennes son Mattias strumpa
Analysen visade att strumpan hade Mattias Dna
Många liknande fall finns det även om det också finns fall där polisen jobbar mycket proffsigt
Det handlar inte om en underskattning av polis och deras arbete för att man ibland ifrågasätter. Ibland behövs det och för många anhöriga blir det en tung kamp som de egentligen inte ska behöva ta.
Senast redigerad av Anedin 2021-10-01 kl. 04:14.
Citera
2021-10-01, 06:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag beundrar polisen och deras arbete men Ibland blir det inte nogranna utredningar av polisen och vad det beror på kan inte jag uttala mig om.
Ett aktuellt exempel som du kanske hört talas om är om den försvunna Mattias Borg som har varit försvunnen sen år 2020
De anhöriga kämpar och har många frivilliga som hjälper till och bedriver sökarbetet utan polisens hjälp (Missing people har också ärendet)
Det är ekonomiska insamlingar så dykutrustningar och annat kan köpas in för de sök som görs för att hitta Mattias
Mamman fick sjökv bekosta en Dna analys på en strumpa som hittades vilket polisen inte åtogs sig trots att mamman var ganska säker på att det var hennes son Mattias strumpa
Analysen visade att strumpan hade Mattias Dna
Många liknande fall finns det även om det också finns fall där polisen jobbar mycket proffsigt
Det handlar inte om en underskattning av polis och deras arbete för att man ibland ifrågasätter. Ibland behövs det och för många anhöriga blir det en tung kamp som de egentligen inte ska behöva ta.

När det gäller försvunna personer så kan man tro/önska att polisen kan leta hur länge som helst men det fungerar tyvärr inte så.
I fallet Mattias hade det ingen betydelse om man DNA-testade strumpan eller inte. Han är i alla fall inte hittad. Ligger högst troligt i vattnet i närheten av där han försvann.
Förtvivlade människor skäller då på polisen och anklagat dessa för att inte ha gjort tillräckligt. Finns många människor som aldrig hittas, polisen kan inte leta för evigt.
Citera
2021-10-01, 11:22
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Skvaller???
Då borde även dina spekulationer ingå i det du kallar "skvaller"
Eller menar du att din egna teori är fakta och vi andra som har en annan teori än din är rent skvaller?

Fast jag spekulerar inte? Det är du som gör.

Jag utgår från polisens ytterst tydliga slutsats.

Du är antagligen för korkad för att begripa de 5 välkända faserna vid sorg;

1. Förnekelse
2. Ilska
3. Förhandling
4. Depression
5. Acceptans

Att idioter som du sitter och spär på familjens osäkerhet förlänger enbart denna process. De är onekligen fortfarande någonstans runt steg 1-2. Låt de sörja i fred nu istället för att tramsa med namninsamlingar och annat nonsens.
Citera
2021-10-02, 18:28
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
He HE he HE.
Nä.
Utvidga gärna.
Ja, jag menar att folk tar inte till sig fakta i den här tråden.
Att komma med faktabaserade inlägg och påpeka hur saker och ting ligger till är som att spotta i motvind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in