2021-09-30, 18:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Tack för bifogad förhörslänk! Perfekt.
Detta var detta förhör jag skrev om för länge sedan då jag anser att hon "bryter ihop" efter USA resan...

Jag är sämst i Sverige på data och därför länkar jag sällan in saker själv..
Ber om ursäkt för det, använder oftast bara mitt minne.

Nu var det jättelänge sedan jag läste detta förhör men jag reagerar på samma vis som sist.
Jag upplever svamlet och orden som en mkt stark reaktion på besvikelse, förvirring, chock, sorg osv.

Nu har vi kanske kommit till den punkt som delar tråddeltagarnas åsikter mest?!

* luras hon här i förhöret/spelar teater och hade redan den mesta kunskapen före USA
och då även anstiftat/deltagit i mordet?

eller

* är detta som sker i förhöret ett tecken på att hon nyligen blivit djupt sårad, besviken,
förvirrad, chockad osv.
Och smärtan är, just där o då, FÖR stor för att hantera??
Hon vet ej vad hon ska tro/tycka/säga eller hur hon ska hantera?
Vilken fot ska hon stå på??
Men det gör ont, jävligt ont?

Tolkningsfråga...

Jag upplever i alla fall en stark/desperat sorg och smärta när jag läser detta.
Omtumlande sorg/smärta. Obearbetad. Färsk....

Om man är HELT ovetandes från början och får skiten kastat i ansiktet plötsligt under resan,
ja då kan man ju reagera med ett sjukt kast känslomässigt, som kan leda just till detta.
Svammel, gråt, skratt, hysteri, kaos, vad faan hände??

Och jag tror att OM hon har en del i detta så är det nu efteråt det kommer.

Ja jösses....
Vem vet.

Ja, jag känner som du här.

Det upplevs som äkta från min sida; smärta och sorg, omtumlad. Och när hon konfronteras med saker som hon helst velat slippa tänka/kännapå, bublar det upp på nytt smärtan.

Men som sagt, jag undrar hur mycket hon fick veta.

Och jag undrar verkligen om hon varit delaktig. Då borde väl försvaren varit större, lite mer som det blev efterhand?

Och inte går man raka vägen till jobbet och utbrister: hoppas hon är död!
Citera
2021-09-30, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subluuna
Håller med dig om att man inte ska "dumförklara" eller påstå att SD inte hade någon koll. Men han verkade vara under hård press så att säga.
Började det sista grälet redan under dagen, och växte till en orkan som slutade med ett mord?

Om grälet bakom planket eskalerade och gick totalt överstyr, vad hade SD då för vapen att slå ihjäl LW med? Fanns det redan på platsen, eller hade han det med sig, ( ex en.hammare)? Tror ju han haft mordplaner en tid...

Undrar hur den som mördat känner sig efteråt? Hur hanterade SD att "låtsas" som om ingenting hänt och cykla till jobbet när han var ledig? Får ej ihop den ekvationen, har "fundiliserat" länge på varför han åkte till jobbet den där dagen...

Tillägg:
Vi vet ju att mordet utfördes i blint raseri med minst 17 slag, men vad var det som "slog över" under de fasansfulla minuter då Lena miste livet?
Citera
2021-09-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

■ Om HDs liv innan äktenskapet med SD vet vi inte mycket.

■ 1: ) Umgicks H*nna Axelss*n och L*na Wesstr*m med varandra en tid före det att L*na Wesstr*m sedan vigde paret St*fan och H*nna ?

■ 2: ) Hade H*nna Davidss*n någon gång varit otrogen mot sin make under den tiden de hade sitt äktenskap ?

■ Hade St*fan Davidss*n någon kontakt med L*na Wesstr*m före året 2008 ?

Mvh/JM.
Citera
2021-09-30, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja och då är frågan hur detta raseri yttrade sig i slutändan.

Som ett planerat mord där han inte fattade själv att han skulle bli misstänkt.

Eller blev hastigt våldsam, triggad av LW likt tidigare incidenter i bil och hall.

Misstänker att SD i en diskussion han inte tyckte gick hans väg, var en sån individ som gick från leende till stor risk för en fet tjyvsmäll på bara sekunder. Helt utan förvarning alltså. Typ detta med överfallet på Lena i bilen. Inte först varningar, inte småputtande som sen accelererade, så att den andra parten (här Lena) kunde dämpa situationen och ta sig ur den (bilen och situationen). SD är inte ensam om att vara så lömsk.
Senast redigerad av zilvereko 2021-09-30 kl. 19:25.
Citera
2021-09-30, 19:17
Medlem
Citat:
SD visade sig vara en av Sveriges farligaste personer. Mördade helt utan konsekvenstänk. Om planerat.

Sen så byggs det ju under 2017-2018 upp en SD som våren 2018 står med många stressmoment. Diverse problem.

Samtidigt så finns där hopp. Drömresan med alla dess möjligheter för framtiden.

Men istället för att satsa på det tåget och kanske lura tillbaka HD där så kör han lite omvända hängslen och livrem och slår ihjäl LW nån dag innan avresan för att HD säkert ska kunna lockas tillbaka.
Och tanken är då att anledningen till att han gör det är att nu just då när resan går av stapeln så bedömer han att LW, som själv har kul saker på gång med killar och grejer, ska få ett spel och dra iväg massa snaskiga detaljer till HD?

Nån form av beslutsunderlag måste han ju haft i den bedömningen? Alltså att LW var på G att avslöja massa detaljer?
Vad baserar han det på? Telegramkonversation vi inte sett?

Tror bestämt att det handlade även om andra saker än otroheten. Sånt som har med geocaching att göra och som paret D absolut inte ville komma ut, men som Lena kände till.
Citera
2021-09-30, 19:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Han verkar ju inte ha känt HD alls trots deras långa relation med tanke på att hon stod kvar som lojal och åkte på mysiga semestrar så sent som för ett halvår sen.

Då efter otrohet uppdagas 2017, skilsmässa 2018, mord 2018, SD häktning 2018, allting uppdagas 2019 i o m att HD själv häktas förhörs och visas snoppbilder, fupen släpps med allt dess innehåll och sen tingsrätten och hela tjidevippen.

Så mördar han LW så hade han väldigt dålig koll på hur HD funkar.
Pratade de aldrig om känslor? Höll de bara på med fritidsaktiviteter och olanerade hela tiden?
Hur lojal var hon egentligen?
Det är väl ett frågetecken, speciellt med tanke på det som hon hasplar ur sig på våren 2019.
Speciellt när det ses i sms på hösten att det är SD som står med håven.

Jag tror som sagt att det är ett spel för galleriet - för att han kränkt henne in i benmärgen då han ånyo svek henne och bröt mot livslångt kontaktförbud.

SD verkar ha dålig koll på att läsa av HD.
Såtillvida hon inte "blir galen" som i december eller går på krossat glas bak i tiden.

Han är uppenbart inte den som snackar/visar emotioner och beskrivs som väldigt tappad på den fronten.

Att hon börjar roa sig med JS förefaller inte vara nåt som välter SDs värld. Parallellt ljuger hon honom full och är dubbelbottnad, så han kan nog ha mycket svårt att läsa av henne.

Han tenderar att bedöma henne lika lättmanipulerad som då hon var helt under isen, svag och ett offer.
Han tycks tro att han är herre på täppan och har kontroll ända fram till skilsmässan.

Skilsmässan har däremot skakat om SDs emotionellt cementerade fundament.

LW beskriver att han gråtit ett fåtal ggr, nån gång i barndomen och sen floder vid skilsmässan. HD beskriver att hon känner sig glad när han gråter. Hon har väl (äntligen) fått en reaktion.

Så skilsmässan är märkbar milstolpe i deras relation.
Inte för att skilsmässan är nåt unikt i sig - lika lite som otrohet - utan för att det ger en sällsynt reaktion och positionerna förändras.

SD är inte längre på säker mark. Han blir stressad. Han klarar ju inte ens av att städa, tvätten är ett dilemma och barnuppfostran är inte hans bästa gren.
Eller som hon sa spydigt redan 2015:
Du vet vilka veckor hon (LW) har barnen, men du vet inte när soptunnorna ska ställas ut.

Han saknar kon när båset är tomt och har en hel del att jobba på för att återfå nåt förtroende.
Det sket sig, trots mord.
Citera
2021-09-30, 19:22
Medlem
Citat:
Håller med dig om att man inte ska "dumförklara" eller påstå att SD inte hade någon koll. Men han verkade vara under hård press så att säga.
Började det sista grälet redan under dagen, och växte till en orkan som slutade med ett mord?

Om grälet bakom planket eskalerade och gick totalt överstyr, vad hade SD då för vapen att slå ihjäl LW med? Fanns det redan på platsen, eller hade han det med sig, ( ex en.hammare)? Tror ju han haft mordplaner en tid...

Undrar hur den som mördat känner sig efteråt? Hur hanterade SD att "låtsas" som om ingenting hänt och cykla till jobbet när han var ledig? Får ej ihop den ekvationen, har "fundiliserat" länge på varför han åkte till jobbet den där dagen...

Fetade 1: En ficklampa? Det var mörkt ute.
Fetade 2: Ett försök till färghållning?
Citera
2021-09-30, 19:24
Medlem
Citat:

Tror att du har fel i att "flera av trådens medlemmar" avfärdar/ignorerar att HD kan ha varit medbrottsling. I varierande grad är nog de flesta här överens om att hon åtminstone kände till och/eller förstod att SD hade mördat Lena.

■ Kan man tänka sig ? att H*nna Davidss*n hade ställt ett krav på St*fan Davidss*n
( Mot hans vilja ) att röja L*na Wesstr*m ur vägen för att de två, över huvud taget
( Enligt H*nna Davidss*n ) skulle kunna återförenas ?

Mvh/JM.
Citera
2021-09-30, 19:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Glömde:
jag håller med dig, inte sa han sanningen i alla fall.
Kanske några strategiska sanningar, förhållandevis oskyldiga sådana kan jag tro.
Väl omgjorda/manipulerade för att sätta honom i så förmildrande ljus som möjligt.
Han gjorde nog vad han kunde....

Resten fick hon nog veta via FUP mm...

Hu.

Ah, missade dett är jag svarade dig i föregående inlägg.
Ja, nog slipade han till något som förmildrade hans egen del i det hela.
Som vi såg; Lena kontaktade honom osv. Sporadisk kontakt, mess, telefon.
Citera
2021-09-30, 19:28
Medlem
Citat:

Han var nog vaken hela natten och tog väl beslutet där på morgonkvisten att lika bra gå till jobbet och rädda vad som räddas kan.
Citera
2021-09-30, 19:30
Medlem
Citat:
Tillägg:
Vi vet ju att mordet utfördes i blint raseri med minst 17 slag, men vad var det som "slog över" under de fasansfulla minuter då Lena miste livet?

Kanske samma som när hon ville kramas länge och inte ville släppa SD och han till slut flippade och slog sig ut hennes grepp?
Eller slet henne ur bilen?
Citera
2021-09-30, 19:30
Medlem
Citat:

■ Tror bestämt att det handlade även om andra saker än otroheten. Sånt som har med geocaching att göra och som paret D absolut inte ville komma ut, men som Lena kände till.

■ Mello-Mysten GC-6C-KK-4

■ H*nna Davidss*n och L*na Wesstr*m

Mvh/JM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in