2021-09-30, 13:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"Mystiken" tätnar inte - den lättar!

Om ni igen tittar på kartan (och tittar noga!) så ser ni allt som är relevant för den där natten. Ni kan se var "Hanna" stod, ni kan se "Skogsstigen", ni kan se Ekuddenvägen och ni kan se infarten till Kafé Bäcken. "Hanna" har sagt att hon hörde en bil som höll till på Ekuddenvägen med fronten vänd mot nordväst (alltså ner mot Ekudden-badet/infarten till Kafé Bäcken), hon hör bildörrar slås igen, hon hör bilen köra iväg mot nordväst på kartan och vänder vid infarten till Kafé Bäcken. Sedan hör hon hur bilen kör tillbaka i sydöstlig riktning mot Marieforsleden och försvinner. Sedan går "Hanna" in. (Marieforsleden går alltså där som jag har ritat in den tidigare respektive den nuvarande infarten till Ekuddenvägen. Där svänger bilen av allt att döma åt höger mot Lockerud.)

Hmmm, ser nu att länken till kartan på startsidan inte verkar fungera?

Edit: Nu gick det att öppna kartan igen! Öppna kartan, maximera dess storlek och spara ner den! Ta gärna en PrintScreen eller skärmdump.

Jag undrar lite om det du skriver rörande vad Hanna hört: Är din text en blandning av andra uppgifter och inte bara ljudupplevelser?

Det måste annars anses vara frågan om en till närmast omänsklig hörselförmåga denna Hanna besitter - som kan fastställa både exakta geografiska postioner rörande ljudkälla som sedermera dessutom förflyttas, men även i vilken vinkel fordonet i fråga har stått vänd.
Citera
2021-09-30, 13:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag undrar lite om det du skriver rörande vad Hanna hört: Är din text en blandning av andra uppgifter och inte bara ljudupplevelser?

Det måste annars anses vara frågan om en till närmast omänsklig hörselförmåga denna Hanna besitter - som kan fastställa både exakta geografiska postioner rörande ljudkälla som sedermera dessutom förflyttas, men även i vilken vinkel fordonet i fråga har stått vänd.

Varför det? "Hanna" befinner sig ju bara en liten bit från Ekuddenvägen. Det är väl ingen konst att höra att en bil startar en liten bit bort på Ekuddenvägen med fronten vänd mot Ekudden-badet, kommer närmare på Ekuddenvägen, passerar strax rakt framför henne på Ekuddenvägen, fortsätter lite till "åt vänster" förbi hennes position, vänder vid infarten till Kafé Bäcken och sedan kör tillbaka upp mot Marieforsleden igen? Varför skulle det vara konstigt?

Här är kartan igen (du ser tydligt "Hannas" position, bilens ursprungliga position vid skogsstigen och platsen där bilen vände enligt "Hanna"): https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fdelafil.se%2F387aa4c2eaa ea754%2FHelena_Mariestad_Juni_1992_3.jpg
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-30 kl. 13:58.
Citera
2021-09-30, 14:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Varför det? "Hanna" befinner sig ju bara en liten bit från Ekuddenvägen. Det är väl ingen konst att höra att en bil startar en liten bort på Ekuddenvägen, kommer närmare på Ekuddenvägen, passerar strax rakt framför henne på Ekuddenvägen fortsätter lite till "åt vänster", vänder vid infarten till Kafé Bäcken och sedan kör tillbaka upp mot Marieforsleden igen? Varför skulle det vara konstigt?

Här är kartan igen: https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fdelafil.se%2F387aa4c2eaa ea754%2FHelena_Mariestad_Juni_1992_3.jpg

Hur kan hon veta - endast utifrån ljud, den exakta vinkeln som bilen vid ett specifikt tillfälle står i, och hur kan hon avgöra att den vänder just vid infarten till Kafé Bäcken..? Har hon förklarat det på något sätt? Exempelvis "jag är säker på infart vid Kafé Bäcken då jag hörde på bilens motorljud att den höll en hastighet av x km/h och efter x sekunder gick motorvarvet ner.."
Citera
2021-09-30, 14:39
Medlem
Det som förvånar mig, när man sitter och tittar på den här kartan är att ingen i husen nära platsen där bråket ska ha ägt rum, har vaknat eller verkar ha hört något. Med tanke på att Hanna vittnar om skrik och högljudda röster/bråk t om en bildörr. Hon står ju ändå en bra bit ifrån.
Det är en lugn fin sommarnatt och folk i vilorna borde ha ev fönster öppna t ex, ändå har ingen vaknat av detta.
Citera
2021-09-30, 14:42
Medlem
Någon som vet om alla boende på campingen den helgen har hörts? De har ju så att säga varit nära den förmodade brottsplatsen och eventuellt även passerat på vägen det aktuella dygnet.
HA kan ju ha funnits i en husvagn eller tält ett eller några dygn...om inte allt det är undersökt redan.
Citera
2021-09-30, 15:06
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Det som förvånar mig, när man sitter och tittar på den här kartan är att ingen i husen nära platsen där bråket ska ha ägt rum, har vaknat eller verkar ha hört något. Med tanke på att Hanna vittnar om skrik och högljudda röster/bråk t om en bildörr. Hon står ju ändå en bra bit ifrån.
Det är en lugn fin sommarnatt och folk i vilorna borde ha ev fönster öppna t ex, ändå har ingen vaknat av detta.

Bildörrar slås givetvis varje natt i ett bostadsområde.

Skrik från cykelvägen förekom tydligen på somrarna. Inget anmärkningsvärt natten mellan lördag och söndag med andra ord om man inte är ute och hör det som sägs.

Återigen återvänder jag till mordet på Holmängen i Vänersborg. Hagelbössa avfyrad utomhus mitt i ett område med bostadsrätter på två och tre våningar och ingen ringer polisen. Ett fåtal personer har hört skottet trots att det var en varm natt då många hade fönster öppna. Endast två hade någorlunda rätt om tiden (den ena kan användas för att fastställa tiden då han/hon såg på klockan i anslutning till skottet). Ingen bedömde tiden till efter det att det faktiskt avfyrade men flera uppskattade det en timme tidigare. Förmodligen är folk dåliga på att bedöma tid när de har gått och lagt sig eller är på väg att lägga sig.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-30 kl. 15:08.
Citera
2021-09-30, 15:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

Skrik från cykelvägen förekom tydligen på somrarna. Inget anmärkningsvärt natten mellan lördag och söndag med andra ord om man inte är ute och hör det som sägs.

Återigen återvänder jag till mordet på Holmängen i Vänersborg. Hagelbössa avfyrad utomhus mitt i ett område med bostadsrätter på två och tre våningar och ingen ringer polisen. Ett fåtal personer har hört skottet trots att det var en varm natt då många hade fönster öppna. Endast två hade någorlunda rätt om tiden (den ena kan användas för att fastställa tiden då han/hon såg på klockan i anslutning till skottet). Ingen bedömde tiden till efter det att det faktiskt avfyrade men flera uppskattade det en timme tidigare. Förmodligen är folk dåliga på att bedöma tid när de har gått och lagt sig eller är på väg att lägga sig.

Precis, knappt ingen reagerade ens på en hagelbössa ...

Charlisangel: Notera att ALLA husen i det aktuella området har gavel mot gång-/cykelvägen samt åt Kohagen. Inget av husen har fönster på den gavel som vetter mot nyss nämnda område, kombinerat med att alla husen har ett garage på gaveln (som så att säga ligger "i vägen" och bromsar ljud). Där tror jag att du har en mycket god förklaring till varför ingen reagerade. Dessutom är klockan så pass mycket att de flesta bör ha sovit ganska djupt. Som lök på laxen var det inte ovanligt med skränande ungdomar i området på somrarna efter fest på stan. Vi ska också komma ihåg att det var en ganska tät vegetation i Kohagen på den tiden, så mycket av det som "Hanna" hörde när hon var ute, absorberades av vegetationen och nådda inte husen med "full styrka", så att säga. Det kan vara ytterligare en delförklaring till varför folk inte inomhus reagerade.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-30 kl. 15:37.
Citera
2021-09-30, 16:59
Medlem
Citat:

Om vittnet Hanna ska räknas så var skriken mera från Ekuddenvägen.
Senast redigerad av ajnoshort 2021-09-30 kl. 17:26.
Citera
2021-09-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ja, det är konstigt. När någon skjuter en hagelbössa på natten här i stan så vaknar halva stan. Men det är för att det är ett oväntat ljud. Om det är skrik och skrän förjämnan så reagerar folk kanske inte lika mycket. Men illvrål är något annat.

https://www.arbetarskydd.se/arbetsskador/skrikande-kvinnor-ger-horselskador-6568582
Men kanske var det inte illvrål. Det kanske bara var vanliga skrik. Om det nu var ljud från Ekuddenvägen så måste ni som inte bor i Mariestad tänka bort villorna nordöst om Ekuddenvägen. Där var då bara ett vanligt gärde och obefolkat.

Jag hävdar fortfarande att pojkarna i bilen borde hört något, åtminstone i pausen mellan låtarna. Tyvärr verkar de förhör som är offentliga varit väldigt dåligt genomförda, och/eller dokumenterade.
Citera
2021-09-30, 17:38
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Hanna säger själv i Fallet Helena att hon tyckte det var skönt att det löste sig och att de åkte iväg.
https://sverigesradio.se/avsnitt/898313 11:20-11:50

Även i tidningen kort efter försvinnandet nämner hon att gänget "försvunnit":

Att bilen vänt är en uppgift från Gatsten. Denna uppgift är högst trovärdig eftersom Gatsten i tråden återger Helenas Å nej på exakt samma sätt som Hanna gör i radiointervjun. Den uppgiften är Gatsten först med, alltså har han verkligen talat med Hanna.

Kan du länka till något inlägg där Gatsten påstår att bilen har vänt och även var bilen skulle ha vänt? Själv kan jag inte hitta något sådant inlägg, så tacksam för hjälp.
Citera
2021-09-30, 18:53
Medlem
Sade inte Hanna att det var ett hjärtskärande skrik i 5 minuter eller liknande? Det kan inte jämföras med stoj en helgnatt. Människan brukar vänja sig vid ljud men vaknar när det är något utöver det man är van vid. Gällande skott kan man vakna till utan att veta varför då det följs av tystnad. Ett pågående skrik är inte det samma.Hannas reaktion var märklig. "Skönt att det löste sig"? En kvinna skriker för full hals, sedan tystnar det. Utgår man då ifrån att del löst sig 😂🤣 Fattar inte hur folk i denna tråd kan med att ringa hem till främmande människor som ni gör. Det bekräftar ingenting i tråden eftersom ni är anonyma skribenter och det är enbart er utsago. Dessutom spela in samtalet. Det är att gå över gränsen. Exakt vad tror ni att ni åstadkommer? Usch! Jag vet att det ringt till andra med och ni borde skämmas. Det är väl ändå en polissak. Vi kan spekulera och ta till vara på fakta från polis men att leka polis, vad fan!
Citera
2021-09-30, 18:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Om vittnet Hanna ska räknas så var skriken mera från Ekuddenvägen.

Sorry. Jag menar naturligtvis ekuddenvägen. Det blev fel i en hast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in