2021-09-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
1980 hade 19660124 Mark Maciej Lorentzon namnet Maciej Gumkowski och var skriven på Övre Husargatan 20 lgh 2022. Han var skriven ensam i den lägenheten så vitt jag kan se.

hur hittade du hans gamla namn?
Citera
2021-09-30, 13:07
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
När fan blev alla paranoida och tror att polisen hittat på?

Fem miljarder skjutningar, mammor som håller i barn blir skjutna, sprängningar till höger och vänster, mord på löpande band.

- Där man hänvisar till gängvåldet.

Men NU blev det för mycket, vi lägger ut en smart rökridå…mmm…kokar ihop något med typ någon mysigt multikulturellt sammanslutning.

Fan det är ju folk med dylika tankar som gör sådana liknande dår-grejer, sluta tro att allting är en konspiration.
Kanske dags att gå ut och andas i luften och se på vanligt folk ett tag?

Ja foliehattar finns det gått om här på FB.

Även MGM verkar vara en foliehatt och antivaxxer.
Citera
2021-09-30, 13:08
Medlem
[quote=BummingAround|77427707]
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S

"...har den gode mannen beslutat att lägenheten på Övre Husargatan ska säljas"

att sälja en hyresrätt är olagligt- så nåt där stämmer inte

Hyresvärden kan väl ombilda en enskild lägenhet till bostadsrätt innan försäljning?
Citera
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Maciej Gumkowski blev alltså med tiden Mark Lorentzon för att bli en del av svenska kulturen? Sedan svek samhället honom på lite äldre dagar. Intressant.

Däremot har jag svårt att bara köpa allt rakt av. Kan definitivt vara ett sidospår som i slutändan bara tagit upp Polisens tid. Det troligaste är fortfarande att det har med grövre kriminalitet att göra, pga brottets karaktär.
Jag förstår att det är lite svårköpt med den icke-multikulturella vinkel med gäng och regeringens fel som vanligt, men plötsligt händer det.

I sprängdåd är polisen alltid intresserad av vad allmänheten sett, för det är svår utrett brott, då gärningsmannen kan vara halvvägs genom stan innan det smäller..

Varför skulle man då säga som man gör, då hade man sagt, vi jobbar brett eller liknande.

Eller är alla poliser vänsterkramande multikulti-mysare?

Självklart inte, det finns absolut ingen logik i det.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det där reddes ut redan igår. Han har skrivit sig på fel lägenhet, oklart varför. Han bor i lägenheten bredvid.

Vissa skriver sig i fel lägenhet för att personen som står för lägenheten kanske får bostadsbidrag eller socialbidrag.

Tex bostadsbidraget ryker ju om det är två som delar på bostadskostnaden.
Citera
2021-09-30, 13:10
Medlem
Soterns avatar
Är det bekräftat att det är denne Mark Lorentzon som är den misstänkte gärningsmannen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Han har ju skrivit sig på fel adress. Han bor i lägenheten bredvid.

Det är ett folkbokföringsbrott att skriva sig på en adress där man inte bor om hen har agerat med uppsåt.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.4/370042.html#h-Typsituation-1-lamna-oriktig-uppgift
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Ursäkta att jag inte hängt med. Men hur många bostäder rör det sig om som är förstörda? Tyckte jag hörde 140 på nyheterna. Och ingen dog? Helt jävla sanslöst i så fall.

Spåret nu är alltså att det är en man som bor i huset som sprängt det? För att förvaltaren till hans mor har sagt upp kontraktet på lägenheten som mamman har men som mannen bor i?

Kan det bli livstids straff på detta trots att ingen dog? Känns som att det måste vara i den övre skalan av vad som menas med allmänfarlig ödeläggelse. Fint skadestånd lär han i alla fall åka på, men det är väl inget som kommer att bekymra eftersom det kommer att vara omöjligt att betala.
Citera
2021-09-30, 13:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
När jag för många år sedan var på väg att bli terrorist på grund av vad jag upplevde vara extremt orättvis behandling från samhället (jag hade fel, och var en idiot), så såg jag det som att alla som betalade skatt var legitima mål, och att en attack emot allmänheten var samma sak som en attack emot berörd myndighet. Skattebetalare om myndigheten var så att säga "av samma kropp" för mig.
Min gissning är att GM tänkte ungefär likadant.
Han ångrar sig nog idag dock och jag håller det för ytterst troligt att han hoppat från Älvsborgsbron under natten.

Då går ju tankarna osökt till gryningspyromanen. Än mer nu när polisen inte tror att det är gängrelaterat. (Såvida det inte är en skenmanöver för att gängen ska känna sig lugna och ev. göra något misstag.)
Citera
2021-09-30, 13:16
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Bra då kanske nån Polsktalande kan komma in och säga om det där verkar Romskt eller inte, Z.E. eller nån, tills dess får till och med Richmoney och dom andra acceptera att MGM är Polack inte Svensk.

Hur har han blivit MGM i tråden?

Killen är inte Rom, lekte med honom i kvarteret på 70-talet. Möjligen jude om jag inte minns helt fel. Han är uppvuxen i samma hus och lägenhet. Säkerligen så tog han över mammas lägenhet. "En helt vanlig och tystlåten kille" som cyklade mycket och var extremt intelligent.
Citera
2021-09-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Som jag fattat det var det mamman pga skulder. Han hade tagit över hennes lägenher. Eftersom hon var sjuk och satt på hem antae jag att kronis inte tyckte att hon skulle bor där mer. Försäljning således för att lösa hennes skulder och sonen yrkade på att hon visst skulle bo där varav man inte skulle sälja bostaden.

I samband med att det inkom en begäran om konvertering av godmanskap till förvaltarskap för mamman framkom bland annat följande:

Citat:
Mot bakgrund av de ingivna läkarintygen är det Överförmyndarens uppfattning att någon i [kvinnans] omgivning tar krediter, gör uttag samt i övrigt utför rättshandlingar i [hennes] namn. Av läkarintygen framgår det att [kvinnan] vare sig talar, skriver eller förflyttar sig utan hjälp. Ett godmanskap är därmed inte tillräckligt för att tillgodose [kvinnans] hjälpbehov. Trots godmanskapet fortsätter någon att utföra ekonomiska och andra rättshandlingar som är skadliga för henne. Endast ett förvaltarskap kan ge [henne] det skydd mot sin omgivning hon behöver.

[...]

Därtill finns det flera uppgifter om att [kvinnans] son, Mark Lorentzon, skulle utnyttja hennes försvagade hälsotillstånd. I samtal med Magnus Jonsson på Annedals vård- och omsorgsboende framkom det att sonen har haft svårigheter med att sköta [kvinnans] ekonomi, att hennes lägenhet är mycket spartanskt inredd, att hon har få klädesplagg samt att det finns flera obetalda hyror. Godmanskap är inte tillräckligt för [kvinnans] behov av hjälp.

[...]

Tingsrätten anser att det finns en påtaglig risk för att [kvinnan] kan komma att utnyttjas och utsättas för otillbörlig påverkan av sina anhöriga. Trots att godmanskap anordnades för [kvinnan] i december 2020 har hennes skuldsättning fortsatt att öka. Mark Lorentzon har själv vidgått att han tillsammans med [sin mamma] fört över 26 000 kronor från hennes konto till ett konto som hon inte disponerar i syfte att pengarna ska vara otillgängliga för den gode mannen. Mark Lorentzon har också hindrat den gode mannen från att säga upp ett telefonabonnemang som [mamman] enligt tingsrättens mening inte längre har behov av då hon varken kan tala eller bor i den lägenhet dit telefonabonnemanget ansluter. Utredningen ger stöd för slutsatsen att [kvinnan] inte kan värja sig från sina anhöriga och att [hon] kan komma att utnyttjas av sina anhöriga. [Mammans] hjälpbehov kan därför inte tillgodoses på ett mindre ingripande sätt än att förvaltarskap anordnas för henne.

I ett av de andra protokollen anger den gode mannen följande skäl till att säga upp lägenheten:

Citat:
[Den gode mannen] har yttrat sig och anfört i huvudsak följande. Hon har besökt banken för [kvinnans] räkning och fick då information om att pengar tagits ut från hennes bankkonto, vilket innebar att det inte fanns tillräckligt med pengar för att betala hennes hyra eller omsorgskostnader. [Hon] är således i behov av omfattande hjälp och [den nuvarande gode mannen] fortsätter därför som god man om så anses lämpligt. Vidare är anledningen till att [den gode mannen] sagt upp [kvinnans] lägenhet att [hon] bor på Annedals äldreboende sedan den 7 januari 2019.

Hyreskontraktet var alltså utställt på mamman, men Mark flyttade in i lägenheten och tog över den. Sedan tog han mammans pengar. Eftersom inte hyrorna och andra räkningar betalades och ingenting tyder på att mamman skulle kunna flytta tillbaka i närliggande tid är det föga förvånande att den gode mannen fann det ligga i mammans intresse att lägenheten sades upp, istället för att Mark fortsatte att utnyttja henne ekonomiskt.
Senast redigerad av Stefan S 2021-09-30 kl. 13:23.
Citera
2021-09-30, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Maciej Gumkowski blev alltså med tiden Mark Lorentzon för att bli en del av svenska kulturen? Sedan svek samhället honom på lite äldre dagar. Intressant.

Däremot har jag svårt att bara köpa allt rakt av. Kan definitivt vara ett sidospår som i slutändan bara tagit upp Polisens tid. Det troligaste är fortfarande att det har med grövre kriminalitet att göra, pga brottets karaktär.
Inte ovanligt att ge ilska för samhället och vara rätthaverist när man är blandat nationalitet.
Man är inte Svensk i mångas ögon, hur gärna man än vill.
Se ex på järnrörskillarna, alla hade invandrat mamma. Och deras roll i politiken blev inte trovärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in