2021-09-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tänkte närmast på ditt eget vindskontor...du verkar framhärda bensin/brandteorin, trots att inget tyder på något sådant, bensin brinner men den exploderar inte med kraft (mer än på film). Hade det brunnit först hade brandlarmen gått långt tidigare dessutom.

Jag har nämnt bensin som en möjlighet av många. Det kan till exempel vara brandgasexplosion eller gasolflaskor också. Kan även vara en kombination av något med brandgaser. Det finns mycket som kan explodera vid en brand.
Däremot är det troligen ingen bomb.
Citera
2021-09-30, 12:58
Medlem
[quote=Stefan S|77427056]

"...har den gode mannen beslutat att lägenheten på Övre Husargatan ska säljas"

att sälja en hyresrätt är olagligt- så nåt där stämmer inte
Citera
2021-09-30, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Defero
Vilket inlägg i tråden var först med att GM kunde vara ML?

Vänsterextrema "Dannbaggen" var först med detta. Antagligen en scape goat.
Citera
2021-09-30, 13:00
Medlem
[quote=BummingAround|77427707]
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S

"...har den gode mannen beslutat att lägenheten på Övre Husargatan ska säljas"

att sälja en hyresrätt är olagligt- så nåt där stämmer inte

Det var jag som skrev slarvigt. Den gode mannen beslutade att lägenheten skulle sägas upp, inte säljas. Ber om ursäkt om jag orsakade förvirring med den felskrivningen.
Citera
Medlem
BIB3ls avatar
https://bulletin.nu/goteborgsdadet-han-ar-den-misstankte-bombmannen

”Den 55-årige man som misstänks för bombdådet i Göteborg är en känd rättshaverist som åklagaren i Göteborg lämnade in en stämningsansökan mot endast nio dagar före sprängningen. Mannen är dessutom skriven hos den polis som man tidigare misstänkte var målet för dådet.”

Det rör på sig.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Varför skulle mannen vräkas?

Som jag fattat det var det mamman pga skulder. Han hade tagit över hennes lägenher. Eftersom hon var sjuk och satt på hem antae jag att kronis inte tyckte att hon skulle bor där mer. Försäljning således för att lösa hennes skulder och sonen yrkade på att hon visst skulle bo där varav man inte skulle sälja bostaden.
Citera
2021-09-30, 13:01
Medlem
Maciej Gumkowski blev alltså med tiden Mark Lorentzon för att bli en del av svenska kulturen? Sedan svek samhället honom på lite äldre dagar. Intressant.

Däremot har jag svårt att bara köpa allt rakt av. Kan definitivt vara ett sidospår som i slutändan bara tagit upp Polisens tid. Det troligaste är fortfarande att det har med grövre kriminalitet att göra, pga brottets karaktär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Bor i lägenheterna som var direkt påverkade.

Vet att det fanns brandfarliga burkar(målarfärg) i ett källarförråd. Dock inte tillräckligt för att skapa en sådan kraftig explosion som gör att dörrar 6 våningar upp sprängs in av trycket. Förrådet är förseglat med tjock ståldörr. Det var alltså ingen brand i nån lägenhet utan röken kom från trapphuset in i lägenheterna vars dörrar flög upp av tryckvågen. (Jag har pratat med flera grannar som verifierat detta)

En iakttagelse som är gjord är att en man som bor i området sågs utanför nr 22 sekunder efter explosionen. Mannen bor inte i den uppgången och har inget där att göra mitt i en regnig kall natt iförd enbart tshirt och byxor/skor. Han ska också helt oberört rört sig ifrån området och har varken igår eller idag befunnits på några av informationsmöten som varit i Saronkyrkan. Märkligt när han inte kan få information på annat sätt eller ens komma tillbaka till sin lägenhet. Mannen i fråga skulle jag beskriva som väldigt underlig/”kufig” och lite som en enstöring.

Vill inte spekulera för mycket men det finns ingen anledning av honom att befinna sig på den platsen exakt vid tidpunkten av explosionen. Polisen vet om detta och gissningsvis sitter han inne eller så undviker han området helt och hållet, men varför går inte säga…

Om någon annan som bor där såg honom i samband med detta så hör gärna av er. Polisen vill säkert veta mer

Citat:
Ursprungligen postat av Defero
Vilket inlägg i tråden var först med att GM kunde vara ML?

Switchblades skrev ovan igår eftermiddag.
Därefter ett antal övriga inlägg om mannen.
Han var om inte först så väldigt tidig.
Måste väl vara mannen som eftersöks?

(FB) Göteborg: explosion i flerbostadshus Övre Husargatan (2021-09-28)
Citera
Medlem
[quote=Stefan S|77427726]
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround

Det var jag som skrev slarvigt. Den gode mannen beslutade att lägenheten skulle sägas upp, inte säljas. Ber om ursäkt om jag orsakade förvirring med den felskrivningen.

🙏 tack
Citera
2021-09-30, 13:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Frågade hur myndigheten drabbas genom att spränga bostadshus?
När jag för många år sedan var på väg att bli terrorist på grund av vad jag upplevde vara extremt orättvis behandling från samhället (jag hade fel, och var en idiot), så såg jag det som att alla som betalade skatt var legitima mål, och att en attack emot allmänheten var samma sak som en attack emot berörd myndighet. Skattebetalare och myndigheten var så att säga "av samma kropp" för mig.

Min gissning är att GM tänkte ungefär likadant.

Han ångrar sig nog idag dock och jag håller det för ytterst troligt att han hoppat från Älvsborgsbron under natten.
Senast redigerad av Trolltestet 2021-09-30 kl. 13:14.
Citera
2021-09-30, 13:04
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Kan ju vara en ”duktig” sprängare som jobbar åt gängen med, men visst mycket kan man kalla Breivik, inte gängmedlem.

En första tanke är ju att är man från öst och har kontakter samt pengar så vore det ju lätt att köpa en färdigtillverkad riktig bomb och få levererat den till dörren.
Citera
2021-09-30, 13:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Maciej Gumkowski blev alltså med tiden Mark Lorentzon för att bli en del av svenska kulturen? Sedan svek samhället honom på lite äldre dagar. Intressant.

Däremot har jag svårt att bara köpa allt rakt av. Kan definitivt vara ett sidospår som i slutändan bara tagit upp Polisens tid. Det troligaste är fortfarande att det har med grövre kriminalitet att göra, pga brottets karaktär.

Öststatsmaffian kanske. Polska gängkopplingar?

Det viktiga för polisen verkar vara att gå ut med inte gängrelaterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in