2021-09-29, 21:49
Medlem
Det är väl det polisen inte vet och därför håller man inne med det. Men jag antar att sekretessen kan komma att upphöra i framtiden? Kanske vill man ge exempelvis försvarsmakte en viss tid. Kanske rent av MUST/ SÄPO tid. Nu har det ju hänt ganska nyligen men framkommer inte några nya uppgifter inom en viss tid så kanske man släpper sekretessen.
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det låter inte helt orimligt att det ev kan vara så.. Vi och de anhöriga vet ju ingenting om utredningen och hur polisen jobbar i det här fallet.

(Flera i tråden har sagt att det är nerlagt)
Men hur skulle det i så fall kunna påverka en sån ev utredning om de nära anhöriga får ett dödsdatum?
Citera
2021-09-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Med tanke på polisens väldigt snabba och övertygande besked i samband med fyndet, så kan vi vara helt säkra och tillfreds med att deras slutsats om självmord är korrekt.

Förstår inte riktigt varför du och Anedin fortsätter att spekulera när ni inte ens har kött på benen?

Om "kött på benen" betyder fakta för dig, så har du rätt.

Det är nog inte bara allmänheten som har väldigt lite fakta i handen utan kanske även polisen saknar viktig och relevant information.

Vad vet man egentligen om motivet? Hur kan man med säkerhet veta att DA inte ville leva?

Vad vet man om vapnet, går det att knyta det direkt till honom?

Hur tog han sig till fyndplatsen? När, datum?

Hur vet man med säkerhet att han var alldeles själv i området? Kan man utesluta att andra individer har befunnits och/eller aktiviteter har hållits i Tyresta eller dess omedelbara närhet?

När avled DA? Ok, klockslag och dag gick inte att bevisa, men varför går det inte att uppskatta det i ett tidsintervall?

Hur kan man med säkerhet veta att kvarlevorna av en sprängd kropp som har förruttnat är orsakad av att:

-Personen frivilligt och medvetet sprängt sig till döds.
-Orsakad av sprängningsolycka av personen själv.
-Sprängd av en gärningsman när offret var i medvetslöst eller skadat tillstånd.
-Mördad men kroppen sprängs senare för att dölja spår.

Det är bara några av frågorna, man kan fundera vidare. Du är däremot säker på vad som har hänt.

Från dina tidigare inlägg vet jag att du lutar dig mot "logisk tänkande" och "statistik". Du som är förtrogen i ämnet statistik vet också att en händelse måste åtminstone teoretisk inträffa många, många gånger för att vi skall kunna beräkna sannolikheten för händelsen. Jag vågar påstå att DA fall är unikt. När händelsen är unikt är det bättre att fokusera på det unika och försöka dissekera det.

Du länkade också några artiklar till tråden för ett tag sedan som handlade om amerikanska krigsveteraner och soldater från Balkan som genom sprängning tagit sitt liv. Vilka gemensamma nämnare finns det utöver att de är män och soldater? Tänk själv efter allt annat som skiljer DA från dessa män.
Logisk tänkande är förträffligt att tillämpa om det finns mönster eller lagar som går att urskilja. Men när det gäller människor och deras handlande vet vi att det mest ologiska kan inträffa.

Intressant att du tar dig friheten att få vara helt säker men några av oss i tråden får inte tvivla på en tragisk händelse.
Det är ju inte rättvist.
Citera
2021-09-29, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Det är väl det polisen inte vet och därför håller man inne med det. Men jag antar att sekretessen kan komma att upphöra i framtiden? Kanske vill man ge exempelvis försvarsmakte en viss tid. Kanske rent av MUST/ SÄPO tid. Nu har det ju hänt ganska nyligen men framkommer inte några nya uppgifter inom en viss tid så kanske man släpper sekretessen.

Det kanske finns någon sanning i din teori och skulle det vara viktigt pga utredningsskäl att inte lömna ut en sån uppgift som dödsdatum
så känns det öndå lite fel att polisen då inte beskriver för de anhöriga läget att det tyvärr inte går pga av säkerhetssköl iför utredningen

Det är en hel del som jag inte förstår i det här fallet och det måste vara fruktansvärt plågsamt för de anhöriga
Senast redigerad av Anedin 2021-09-29 kl. 22:51.
Citera
2021-09-29, 23:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Jag vet inte om det går att bevisa självmord.

Kanske, om en person som har lämnat efter sig ett handskrivet brev, slänger sig från 10 våningen på en fastighet och trovärdiga vittnen berättar sina iakttagelser om det inträffade.
Eller, om en person visar sig ha psykiska besvär plötsligt kastar sig framför ett inkommande tåg och händelsen filmas av en övervakningskamera.

Vi fick veta (@Avd.9) att polisen söker spår efter brott, man försöker alltså bevisa att ett brott har begåtts. Hittar man inga tecken på brott antar man indirekt att personen har begått självmord. Det är alltså inte bevis utan antagande.
Jag tror du underskattar polisens arbete.
De måste naturligtvis göra en ordentlig utredning och inte bara gissa och anta.
Att någon kan ha avlidit pga en olycka är också något som måste utredas.
Citera
2021-09-29, 23:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det kanske finns någon sanning i din teori och skulle det vara viktigt pga utredningsskäl att inte lömna ut en sån uppgift som dödsdatum
så känns det öndå lite fel att polisen då inte beskriver för de anhöriga läget att det tyvärr inte går pga av säkerhetssköl iför utredningen

Det är en hel del som jag inte förstår i det här fallet och det måste vara fruktansvärt plågsamt för de anhöriga

Varför är det så viktigt med dödsdatum på gravstenen?
Räcker det inte att det står födelseår-2020?
Citera
2021-09-29, 23:42
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Om "kött på benen" betyder fakta för dig, så har du rätt.

Det är nog inte bara allmänheten som har väldigt lite fakta i handen utan kanske även polisen saknar viktig och relevant information.

Vad vet man egentligen om motivet? Hur kan man med säkerhet veta att DA inte ville leva?

Vad vet man om vapnet, går det att knyta det direkt till honom?

Hur tog han sig till fyndplatsen? När, datum?

Hur vet man med säkerhet att han var alldeles själv i området? Kan man utesluta att andra individer har befunnits och/eller aktiviteter har hållits i Tyresta eller dess omedelbara närhet?

När avled DA? Ok, klockslag och dag gick inte att bevisa, men varför går det inte att uppskatta det i ett tidsintervall?

Hur kan man med säkerhet veta att kvarlevorna av en sprängd kropp som har förruttnat är orsakad av att:

-Personen frivilligt och medvetet sprängt sig till döds.
-Orsakad av sprängningsolycka av personen själv.
-Sprängd av en gärningsman när offret var i medvetslöst eller skadat tillstånd.
-Mördad men kroppen sprängs senare för att dölja spår.

Det är bara några av frågorna, man kan fundera vidare. Du är däremot säker på vad som har hänt.

Från dina tidigare inlägg vet jag att du lutar dig mot "logisk tänkande" och "statistik". Du som är förtrogen i ämnet statistik vet också att en händelse måste åtminstone teoretisk inträffa många, många gånger för att vi skall kunna beräkna sannolikheten för händelsen. Jag vågar påstå att DA fall är unikt. När händelsen är unikt är det bättre att fokusera på det unika och försöka dissekera det.

Du länkade också några artiklar till tråden för ett tag sedan som handlade om amerikanska krigsveteraner och soldater från Balkan som genom sprängning tagit sitt liv. Vilka gemensamma nämnare finns det utöver att de är män och soldater? Tänk själv efter allt annat som skiljer DA från dessa män.
Logisk tänkande är förträffligt att tillämpa om det finns mönster eller lagar som går att urskilja. Men när det gäller människor och deras handlande vet vi att det mest ologiska kan inträffa.

Intressant att du tar dig friheten att få vara helt säker men några av oss i tråden får inte tvivla på en tragisk händelse.
Det är ju inte rättvist.

Polisen har varit ytterst tydliga i sak. Noll utrymme för emotionella tolkningar eller frågetecken. Ändå sitter du här 6 månader senare och förstår fortfarande inte?

Trots att ingen ny information tillkommit som förändrar situationen, så tycker du seriöst att det är vettigt att fortsätta skvallra och skapa tvivel?

Obegripligt.
Citera
2021-09-30, 09:09
Bannlyst
Om ni tror att det är nåt "speciellt" med just Deniz självmord, eller att det hanteras annorlunda på något sätt så har ni fel.
Vid ett misstänkt grovt brott så arbetar polisen efter nåt som kallas PUG vilket står för
Polisens metodstöd för utredning av grova brott, eller "Mordbibeln" som den också kallas för.
I den står det exakt hur en utredning skall genomföras vid misstanke om ett grov brott.
Hur man startar upp... utreder vidare... och avslutar med ett undersökningsprotokoll. Allt.
Den innehåller även en massa checklistor vid varje moment, just för att inget skall missas, och detta utredningsstöd ligger alltid till grund för en utredning.

Det fungerar inte så att 4 poliser pratar sig samman och säger att vi skiter i PUG, och så säger vi att det är självmord för att dom inte orkade utreda nåt brott.

Nej. Det finns absolut inget hemligt med Deniz militära utbildning och han är ingen hemlig spion.
Deniz var hur offentlig som helst och han fanns på sociala medier precis som vem som helst och han levde inte nåt skyddat liv med hemlig identitet.
Sen att han var en välutbildad soldat är det ingen tvekan om, men det är ganska många anställda inom militären som har ett brinnande intresse och har gått exakt samma kurser.
Kan jämföras med civila som väljer att köra en "svensk klassiker" när det gäller idrott.
Deniz har gjort det samma, fast inom det militära.

NEJ. Han har inte blivit mördad av agenter från främmande makt.
Av den enkla anledningen att dom skiter fullständigt i Deniz.
1. Media hade fått reda på det via sina "hemliga" kontakter och börjat rapportera.
2. Om Deniz hade haft ett hot mot sig från främmande makt så hade han "försvunnit" och ingen hade fått veta vart han varit, men Deniz har varit fullt synlig och alla har vetat hans kalender på ett ungefär och han har inte försökt komma undan några agenter. Visst förekommer det att nån blir mördad då och då i underrättelse-världen men det är högst ovanligt i Sverige.

Självklart får ni tro vad ni vill och diskutera precis vad ni vill, men just det ämnet med spioner, främmande makt, hemliga agenter mm är bara rena fantasier och fullständigt absurt.

Det sker ca 1.300 självmord om året.... Om "nån" av er har tiden så önskar jag att att "nån" av er letar fram en enda offentlig undersökning ang självmord dom senaste 5 åren.

På 5 år har det utförts ca 6.500 självmord så någon av dessa 6.500 polisutredningarna borde väl "nån" av er kunna hitta. LYCKA TILL.!!

Nu har jag med ett gäng inlägg försökt förklara på ett enkelt och pedagogiskt sätt om hur saker och ting fungerar med utredningar om misstänkt mord som övergår till konstaterat självmord, utan att fördjupa med krångliga detaljer. Jag hoppas att en del av er har snappat upp och förstått och till er andra så önskar jag ett fortsatt "Lycka till" i er jakt på era frågor.

Nu lägger jag ner detta ämne, Ha det gött.
Senast redigerad av Avd.9 2021-09-30 kl. 09:11.
Citera
2021-09-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror du underskattar polisens arbete.
De måste naturligtvis göra en ordentlig utredning och inte bara gissa och anta.
Att någon kan ha avlidit pga en olycka är också något som måste utredas.

Upprepning: jag hyser respekt och tilltro till polisen.

Det kan finnas fall med inga konkreta spår att följa då hjälper varken avancerad kriminalteknik eller kompetenta och erfarna poliser för fallets lösning.
Citera
2021-09-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Polisen har varit ytterst tydliga i sak. Noll utrymme för emotionella tolkningar eller frågetecken. Ändå sitter du här 6 månader senare och förstår fortfarande inte?

Trots att ingen ny information tillkommit som förändrar situationen, så tycker du seriöst att det är vettigt att fortsätta skvallra och skapa tvivel?

Obegripligt.

Att jag funderar och ställer frågor i tråden kan omöjligen betraktas som skvaller.

Min avsikt är inte att skapa tvivel utan en vilja att försöka förstå en tragisk händelse.
Mitt råd till påverkbara individer är: bästa immunitet mot andras tvivel är kritisk tänkande.
Citera
2021-09-30, 16:29
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Att jag funderar och ställer frågor i tråden kan omöjligen betraktas som skvaller.

Min avsikt är inte att skapa tvivel utan en vilja att försöka förstå en tragisk händelse.
Mitt råd till påverkbara individer är: bästa immunitet mot andras tvivel är kritisk tänkande.

Men jag kan inte riktigt förstå poängen att upprepa samma skit om och om igen? Trots att det redan är avhandlat 100 gånger.

En sak om det faktiskt kom ny information som ger utrymme för spekulation. Nu har det inte gjort det.
Citera
2021-09-30, 18:24
Medlem
Som någon skrev här i tråden, att lämnar man ut uppgifterna till familjen så är det ju ingen sekretess längre.
Citat:

Citera
2021-09-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Om ni tror att det är nåt "speciellt" med just Deniz självmord, eller att det hanteras annorlunda på något sätt så har ni fel.
Vid ett misstänkt grovt brott så arbetar polisen efter nåt som kallas PUG vilket står för
Polisens metodstöd för utredning av grova brott, eller "Mordbibeln" som den också kallas för.
I den står det exakt hur en utredning skall genomföras vid misstanke om ett grov brott.
Hur man startar upp... utreder vidare... och avslutar med ett undersökningsprotokoll. Allt.
Den innehåller även en massa checklistor vid varje moment, just för att inget skall missas, och detta utredningsstöd ligger alltid till grund för en utredning.

Det fungerar inte så att 4 poliser pratar sig samman och säger att vi skiter i PUG, och så säger vi att det är självmord för att dom inte orkade utreda nåt brott.

Nej. Det finns absolut inget hemligt med Deniz militära utbildning och han är ingen hemlig spion.
Deniz var hur offentlig som helst och han fanns på sociala medier precis som vem som helst och han levde inte nåt skyddat liv med hemlig identitet.
Sen att han var en välutbildad soldat är det ingen tvekan om, men det är ganska många anställda inom militären som har ett brinnande intresse och har gått exakt samma kurser.
Kan jämföras med civila som väljer att köra en "svensk klassiker" när det gäller idrott.
Deniz har gjort det samma, fast inom det militära.

NEJ. Han har inte blivit mördad av agenter från främmande makt.
Av den enkla anledningen att dom skiter fullständigt i Deniz.
1. Media hade fått reda på det via sina "hemliga" kontakter och börjat rapportera.
2. Om Deniz hade haft ett hot mot sig från främmande makt så hade han "försvunnit" och ingen hade fått veta vart han varit, men Deniz har varit fullt synlig och alla har vetat hans kalender på ett ungefär och han har inte försökt komma undan några agenter. Visst förekommer det att nån blir mördad då och då i underrättelse-världen men det är högst ovanligt i Sverige.

Självklart får ni tro vad ni vill och diskutera precis vad ni vill, men just det ämnet med spioner, främmande makt, hemliga agenter mm är bara rena fantasier och fullständigt absurt.

Det sker ca 1.300 självmord om året.... Om "nån" av er har tiden så önskar jag att att "nån" av er letar fram en enda offentlig undersökning ang självmord dom senaste 5 åren.

På 5 år har det utförts ca 6.500 självmord så någon av dessa 6.500 polisutredningarna borde väl "nån" av er kunna hitta. LYCKA TILL.!!

Nu har jag med ett gäng inlägg försökt förklara på ett enkelt och pedagogiskt sätt om hur saker och ting fungerar med utredningar om misstänkt mord som övergår till konstaterat självmord, utan att fördjupa med krångliga detaljer. Jag hoppas att en del av er har snappat upp och förstått och till er andra så önskar jag ett fortsatt "Lycka till" i er jakt på era frågor.

Nu lägger jag ner detta ämne, Ha det gött.

Jag förväntar mig inte att uppgifter om fallet ska komma ut till alkmönheten.
Men det betyder inte att det ev inte finns misstankar om en annan teori än självmord åven hos polisen.

Jag tycker att det är för mycket locket på i det här fallet till nära anhöriga som naturligtvis skapar mycket funderingar om utredningen.

Det är märkligt också att du som verkar vara mer insatt i polisarbetet än oss inte vet att det
förekommit en hel del fall där det varit undermåligt polissrbete (av olika skäl) i utredningar
Brottsfall/ dödsfall/mord som efter massor av år öppnas upp igen och som med andra poliser och kanske ny teknik har kunnat lösas
Vissa fall har visat helt nya spår.

Det finns flera fall där försvunna personers anhöriga berättar om att polis inte har följt upp spår som de fått info om

Och som du nämner så sker det många sjölvmord per år
Jag har tyvärr upplevt det i min bekanskapskretts och i de fallen så har det varit så tydligt tecken på att det varit sjäkvmord ( men utan brev)
Men även i de fallen har polisen inte hållt sig helt till våra lagar/rutiner
som tex tillhörigheter fr den avlidna som ska överlömnas till de rättsliga arvstagarna har lömnats ut till andra personer..

Polisen har inte förmedlat dödsbudet med personliga samtal till de nära anhöriga

Polis har även informerat media med namn på den avlidna innan de har förmedlat dödsbudet till anhöriga
Jag har själv läst de uppgifterna i media innan de anhöriga fått dödsbudet

Polisen har inte gått igenom den avlidnas mobil i 2 av de fall jag vet

Så visst sker det handlingar som inte är inom lagens rutiner även om det inte är vanlgt så sker det ibland.

Jag förstår lagens rutinarbete som du beskriver på ett bra sätt
Men det gör inte mig mer säker på som bevis att det är DA. s egna val att avsluta sitt liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in