2021-09-30, 11:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det hade varit ett helt annat läge om 1% av barnen dog. Men när det bokstavligen är en på miljonen som avlider så finns det ingen anledning att stressa fram ett sånt här beslut. De här barnen har 80 år på sig att vaccinera sig mot covid.

Det kan finnas andra anledningar. Röda hund ger bältros många år efter att man insjuknat. Det finns andra sjukdomar med okända orsaker som vi misstänker kommer från virus men vi inte vet vilka. Vi vet att SARS-CoV-2 kan koda om DNAt och därmed arvsmassan i åtminstone infekterade män.
Citera
2021-09-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man låter inte ett okänt virus skölja över sin befolkning om man har möjlighet att stoppa det med exempelvis så enkla medel som karantän. Det är en gammal beprövad kunskap som Tegnell gav blanka fan i. Norrmännen använde det, bara att jämföra våra dödstal så ser du misslyckandet. Men man ser vad man vill se.
Ja du verkar till exempel inte se till alla andra virus som sköljer över oss varje dag, kända som okända och nej karantän är ingen bra lösning för andra än de äldre och redan sjuka som faktiskt riskerar att bli svårt sjuka. Att spärra in friska människor som lätt klarar sjukdomar är sinnessjukt!
Citera
2021-09-30, 11:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja du verkar till exempel inte se till alla andra virus som sköljer över oss varje dag, kända som okända och nej karantän är ingen bra lösning för andra än de äldre och redan sjuka som faktiskt riskerar att bli svårt sjuka. Att spärra in friska människor som lätt klarar sjukdomar är sinnessjukt!

Jag tycker Norge har hanterat det föredömligt. 861 döda mot våra 14856. Karantän är inte sinnessjukt, det är beprövad vetenskap, din whataboutism haltar.
Citera
2021-09-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det kan finnas andra anledningar. Röda hund ger bältros många år efter att man insjuknat. Det finns andra sjukdomar med okända orsaker som vi misstänker kommer från virus men vi inte vet vilka. Vi vet att SARS-CoV-2 kan koda om DNAt och därmed arvsmassan i åtminstone infekterade män.
Man ska aldrig säga aldrig, men vi däggdjur har ju badat i coronavirus i hundra miljoner år. För inte så länge sen åt människan djungeldjur till middag varenda dag. De här virusen har åkt ping-pong mellan arter under hela vår utveckling. Det är inte någon nyhet för vårt immunförsvar, om man säger så.
Citera
2021-09-30, 12:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Man ska aldrig säga aldrig, men vi däggdjur har ju badat i coronavirus i hundra miljoner år. För inte så länge sen åt människan djungeldjur till middag varenda dag. De här virusen har åkt ping-pong mellan arter under hela vår utveckling. Det är inte någon nyhet för vårt immunförsvar, om man säger så.

Nej men det här är inte ett vanligt coronavirus. Det är en chimera av tre olika virus med multifunktionalitet.
Citera
2021-09-30, 12:13
Medlem
Citat:
Precis! Det är förvånande hur dåliga folk är på biologi!
Citera
2021-09-30, 12:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Hur många friska personer i Sverige under 50 år har dött av Covid? Kan du ge mig den siffran? Jag känner inte en enda. Vill inte höra en massa anekdoter, utan cold hard facts. Vi snackar alltså om en superduperpandemi som stängt ner hela världen och fått idioter som du att kräva att vi alla ska låsa in oss och tvingas till skitliv. Så säg mig, hur många under dessa TVÅ ÅR. Det borde ju vara minst 300.000 med tanke på de drakoniska tvångslagar och skit som fascister som du förespråkar.
Du kallar mig idiot och fascist samtidigt ber du mig leta reda på upplysningar som du är intresserad av.

Är det då inte du som är idioten som inte ens vet vad du hittar denna infon?

Och du har mycket fel det är bra mycket mindre en 300 000 unga friska dom avlidit i covid i Sverige. Det har ju inte ens dött 300 000!

Men jag tänker vara snäll mot dig och lära dig hur du själv tar fram den slags infon du frågar efter.

Mer eller mindre alla unga, friska som avlidit i covid har gjort det på IVA.

SIR, Svenska Intensivvårdsregistret har fantastiskt detaljerad statistik på de som läggs in på IVA. Du kan se ålder om de avlidit om de varit vaccinerade och om de hade kända riskfaktorer. Samt mycket annat.

Använd denna länk
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart

Ikonen på vänster sida: visa urval.
Det är där du gör dina urval, som enbart välja de utan riskfaktor och ålder m.m.

Blålinjen högt upp: rapporter- coronafall- rapporterade.
Här kan du välja om du vil se antal eller vaccinationsstatus m.m.

Om det är något du undrar fråga vem som i tråden. Jag tror alla här i tråden är vana att hitta information på SIR.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-30 kl. 12:27.
Citera
2021-09-30, 12:14
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Hur många friska personer i Sverige under 50 år har dött av Covid? Kan du ge mig den siffran? Jag känner inte en enda. Vill inte höra en massa anekdoter, utan cold hard facts. Vi snackar alltså om en superduperpandemi som stängt ner hela världen och fått idioter som du att kräva att vi alla ska låsa in oss och tvingas till skitliv. Så säg mig, hur många under dessa TVÅ ÅR. Det borde ju vara minst 300.000 med tanke på de drakoniska tvångslagar och skit som fascister som du förespråkar.

Alla inräknade.

161.

Sveriges befolkning under 50 år: 5,4m.
Citera
2021-09-30, 12:16
Medlem
Citat:
Jag tycker Norge har hanterat det föredömligt. 861 döda mot våra 14856. Karantän är inte sinnessjukt, det är beprövad vetenskap
Nej att göra det i stor skala är en fornlämning från gamla tider när det saknades rena toaletter, medicin och kunskap.
Citera
2021-09-30, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Vad skall alla de pojkar som redan haft covid göra då? Det är så spritt redan så vaccination gör, vadå? Hela grejen med att barn och ungdomar ska vaccineras är för att vuxna inte vaccinerat sig i tillräcklig grad.

Statistiska analyser visar att vi får ner spridningen i samhället om barnen också blir vaccinerade. Tro inte en sekund att det är för barnens bästa, det är för att vi ska få ner riskerna så att inte de äldre, sköra och sjuka ska dö med covid och belasta sjukvården som redan är på fallrepet.
Citera
2021-09-30, 12:20
Medlem
Citat:
Man låter inte ett okänt virus skölja över sin befolkning om man har möjlighet att stoppa det med exempelvis så enkla medel som karantän. Det är en gammal beprövad kunskap som Tegnell gav blanka fan i. Norrmännen använde det, bara att jämföra våra dödstal så ser du misslyckandet. Men man ser vad man vill se.
Till nästa pandemi föreslår jag att vi gräver fjordar mellan alla Sveriges städer, och river stambanorna.

Vår huvudstad borde flyttas, och byggas som ett långt snöre runt en fjord.

Alla andra städer borde också förläggas i fjordar.

Sen fyller vi hela Sverige inland med en 2 kilometer hög bergskedja.

Då lär inte viruset spridas särskilt effektivt.
Citera
2021-09-30, 12:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vad skall alla de pojkar som redan haft covid göra då? Det är så spritt redan så vaccination gör, vadå? Hela grejen med att barn och ungdomar ska vaccineras är för att vuxna inte vaccinerat sig i tillräcklig grad.

Statistiska analyser visar att vi får ner spridningen i samhället om barnen också blir vaccinerade. Tro inte en sekund att det är för barnens bästa, det är för att vi ska få ner riskerna så att inte de äldre, sköra och sjuka ska dö med covid och belasta sjukvården som redan är på fallrepet.

Din poängställning är helt absurd, typ "vi inte ska skydda barn mot okända risker för att många redan är smittade". Darwin-awards.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in