2021-09-29, 15:00
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
I princip alla tippningar jag läst har satt Chelsea/City som etta tvåa, medan United nu kanske värvat sig ikapp Liverpool.

Så jo, skulle nog säga att Liverpool är outsiders i år. En tredjeplats 10p bakom Chelsea och City som gör upp om titeln, det är vad som förväntas.

Skillnaden på "skadade mittbackar"-tjatet och "ingen striker"-tjatet är att det förra användes som ett försvar för en dålig säsong av LFC-fans, medan det senare kommer användas som kritik och press på City. De valde att inte agera och handla en striker, då blir det kritiken som är närmast till hands om de inte presterar resultat (även om det är små marginaler eller felet sitter någon annanstans).

Tippningar är bs. Folk går efter vad som på pappret ser ut som det starkast laget. Ungefär lika illa som när man låter en bläckfisk lotta vem som ska vinna VM.

Köpte ni inte in / lånade några backar i januari fönstret? Fortfarande skyllde man under våren och sommaren på saknaden utav ett bra försvar.

Tror verkligen inte på att Liverpool blir outsiders men är onödigt att skriva om det nu då det är så otroligt mycket kvar utav säsongen och vad som helst kan hända.

// PoK
Citera
2021-09-29, 15:48
Medlem
Citat:
Är ni nöjda med ert lags inledning på säsongen?

Som LFC-supporter är jag inte 100% nöjd när jag tänker tillbaka på matcherna - men när jag kollar på resultatrad och tabell, måste jag nog lugna mig och vara det ändå. Enda obesegrade laget i ligan och leder tabellen. Förvisso bara med 1p, men ändå.

Fjolårets skakiga säsong är ett minne blott. LFC har ett mittförsvar igen. VvD är tillbaka, även om han av förklarliga skäl inte sett lika säker ut som förr så är han skadefri och matchtfit. Det gör att hela laget funkar på ett sätt som man inte gjorde i fjol.

Sen är det självklart saker jag önskar fallit ut annorlunda: Man borde kunnat utnyttja 11vs10 mot Chelsea och tagit alla 3p. Man borde avgjort mot Brentford i helgen och tagit vinsten, istället för att tappa in ett mål i slutet. Man borde rullat över Milan hemma i CL istället för att göra det spännande och släppa 2 baljor på kontring och tvingats kämpa ur underläge.

Ur ett annat perspektiv har man hamnat i underläge mot Chelsea, Milan och Brentford - och ändå lyckats behålla förlustnollan. Positivt, såklart.

Spelmässigt har det sett okej ut. Wijnaldum inte så saknad som jag fruktade. Mane underpresterar fortfarande tyvärr.

Skademässigt, här är jag nog mest orolig. Elliott som inledde så bra borta hela säsongen troligen. Man vet ju aldrig om hans fina start klingat av och han återgått till en mindre roll, men nu får vi aldrig veta. Keita och Thiago fortsätter vara skadade mer än hälften av matcherna. Ox ser ut att ha passerat zenit. Tur att man kan lita på Fabinho/Henderson (och Milner!). CuJo såg väldigt fin ut sist. Orolig att en eller två allvarliga skador på positioner där det saknas vettiga alternativ, det kan vara skillnaden mellan en femteplats och att slåss om titeln - medan konkurrenterna inte riktigt har samma akilleshäl, upplever jag. En skada på 3 månader på Salah skulle skada Liverpool mer än vad motsvarande skada skulle vara för låt säga...Chelsea och Lukaku. Chelsa skulle ändå kunna slänga in ett av alla namn från bänken och klara sig bra.

Att Harvey skadades känns verkligen hemskt trist men som tur är har han ju åldern med sig, fick hjälp fort och bör kunna komma tillbaka förhoppningsvis snabbt.
Sedan känns det som Liverpool spelar bra fotboll, stabilt, stark bänk. Ox är jag besviken på än så länge, kan ha påverkats av att ha fått sitt första barn? Tycker inte han ser riktigt med ut.

Matchen igår, även om lätt motstånd, visade ändå hur mycket styrka laget har. YNWA
Citera
2021-09-29, 16:30
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesOchKebab
Tippningar är bs. Folk går efter vad som på pappret ser ut som det starkast laget. Ungefär lika illa som när man låter en bläckfisk lotta vem som ska vinna VM.

Köpte ni inte in / lånade några backar i januari fönstret? Fortfarande skyllde man under våren och sommaren på saknaden utav ett bra försvar.

Tror verkligen inte på att Liverpool blir outsiders men är onödigt att skriva om det nu då det är så otroligt mycket kvar utav säsongen och vad som helst kan hända.

// PoK

Det är klart tippningen styrs av värvningar som ser fina ut på papper. Som jag sagt 1000 gånger förut i tråden, folk kollar på in/ut och drar till på känsla utan någon som helst research. Det gör de s.k. experterna också, de har inte bättre koll än random soffexpert utan kör på känsla.

Men det styr ju förväntningarna också. City favoriter tätt följt av Chelsea, Liverpool/United gör upp om plats 3-4.

Lätt att säga det nu att det är BS att Liverpool är i klass med City/Chelsea med 6 omgångar spelade och Liverpool ser klart starkare ut än i fjol, får jag anta.

Man värvade in två kortsiktiga chansningar: Kabak på lån från Schalke som desperat ville bort och Schalke ville sälja samt Ben Davies från Preston som bara hade ett halvår kvar på kontraktet. De höll i den meningen att Kabak bidrog till tredjeplatsen man grejade, men det är milsvid skillnad på laget nu och hur det såg ut med Kabak/Nat Phillips längst bak.

Men nu ska jag sluta tjöta Liverpool, det är du som får mig att göra det främst... Ser fram emot matchen på söndag! Hoppas Klopp drar ner brallorna på Pep och visar att man är tillbaka på allvar.
Citera
2021-09-29, 17:23
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Men nu ska jag sluta tjöta Liverpool, det är du som får mig att göra det främst... Ser fram emot matchen på söndag! Hoppas Klopp drar ner brallorna på Pep och visar att man är tillbaka på allvar.

Det gör du så bra redan själv med minst två inlägg varje dag

Men ja vinnaren på söndag kommer sätta ut ett fot i ligan. En Salah i form, Mané som börjat göra mål igen. Jota kan smälla till från ingenstans. Kul och se ligans bästa anfall mot ligans bästa försvar. Ännu jobbigare om Rodri håller som han gjort mot chelsea och psg, vilken best han blivit. Stones fortfarande inte spelat, kommer man låta honom få sin första match på söndag eller fortsätter man med Laporte..

// PoK
Citera
2021-09-29, 17:30
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesOchKebab
vet inte om det är med flit som ni skriver som ni vore underskattade.
Beror på vad man menar med underskattade. Utanför topp 4 vore dåligt. 4:e plats acceptabelt. Kapacitet att vinna ligan, eller CL, absolut. Men inte favoriter. Förstaelvan kan slå vilket lag som helst beroende på dagsform. Samma sak med Manchester City och Chelsea bara i England. Kanske även Manchester United. Truppmässigt ligger man dock lite sämre till. Med betoning på lite. Man har inte världsstjärnor på bänken. Kanske inte så många i startelvan heller. Vad man däremot har är ett lag. Andra lag glänser mer men presterar de bättre? Kanske, kanske inte. Det är ju det som är charmen med fotboll. Spelare mot spelare skulle inte Brentford haft en chans mot Liverpool men tog trots det en poäng. Ett fungerande lag fyllt av världsstjärnor är svårslaget och därför blir de lagen favoriter.
Citera
2021-09-29, 21:16
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Beror på vad man menar med underskattade. Utanför topp 4 vore dåligt. 4:e plats acceptabelt. Kapacitet att vinna ligan, eller CL, absolut. Men inte favoriter. Förstaelvan kan slå vilket lag som helst beroende på dagsform. Samma sak med Manchester City och Chelsea bara i England. Kanske även Manchester United. Truppmässigt ligger man dock lite sämre till. Med betoning på lite. Man har inte världsstjärnor på bänken. Kanske inte så många i startelvan heller. Vad man däremot har är ett lag. Andra lag glänser mer men presterar de bättre? Kanske, kanske inte. Det är ju det som är charmen med fotboll. Spelare mot spelare skulle inte Brentford haft en chans mot Liverpool men tog trots det en poäng. Ett fungerande lag fyllt av världsstjärnor är svårslaget och därför blir de lagen favoriter.

Fint skrivet. Tycker de tre största favoriterna du nämner, city pool och chelsea har visat sig starkast men även visat svagheter. Frågan är vem som kommer drabbas hårdast utav det.

// PoK
Citera
2021-09-29, 22:56
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Ronaldo kommer floppa han är för gammal han kommer inte klara tempot. Juventus blåste Manchester. Hade aldrig velat ha en 37 åring i mitt Liverpool.

Ett urval av tankar från tölpar i tråden.

Med såna uttalande borde man bli avstängd som Generalen.

Clown nivå.
Citera
2021-09-30, 01:06
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Ronaldo kommer floppa han är för gammal han kommer inte klara tempot. Juventus blåste Manchester. Hade aldrig velat ha en 37 åring i mitt Liverpool.

Clown nivå.

Håller fast vid att han fortfarande kan leverera när han är 40år.

Ronaldo är dock lite överdriven i sitt firande...

// PoK
Citera
2021-09-30, 01:12
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Van de beek blir rasande när det är Fred som byts in och slänger sitt tuggummi bakom honom och Ole...

https://twitter.com/i/status/1443316777723867138

// PoK
Citera
2021-09-30, 08:01
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:

Clown nivå.

Kan du citera dessa inlägg är du snäll, eller är det "så som du minns det"? Upplever att du skruvat det som skrevs några extra varv, men mitt minne kanske sviker.

Jag har sagt att United betalade mer än man behövde - både i övergång och lön. Samt gav honom 2 år när man kunde gett honom 1+1. Att Ronaldo gjort succé ändrar inte på den åsikten.

Man kunde gett Juventus betydligt mindre i övergångssumma, man kunde gett honom en lägre lön, man kunde gett honom 1+1. Det gjorde man inte, man gav Juventus och Ronaldo exakt det de ville ha. Man betalade utropspris när det kunde prutats ner till 40-75%. City var som bekant varken intresserad av övergångssumma eller ta hela lönen.

United har helt enkelt gjort som de tidigare gjort: Gått all in på att spelaren kommer bli en succé, så de betalar långt över marknadsvärdet. Som med de Geas monsterkontrakt. Som med Pogbas monsterkontrakt. Pengar de spelarna hade haft svårt att få någon annanstans. Möjligen att Pogba hade fått det i PSG, men knappast Juve eller Real.

Jag är fortfarande inte säker på att man kommer vara helt nöjda vid dessa två års slut med denna affär, det återstår att se. Men visst skiter folk i att United betalat överpris när målen kommer på löpande band.

------------

Räddade Ronaldo Oles jobb en stund till igår? Såg inte matchen, mer än att man låg under men lyckades vända i sista minuten.
Citera
2021-09-30, 11:52
Medlem
Citat:

Clown nivå.
Fast på ett sätt har många av dem rätt. Tro mig, jag älskar faktumet att Ronaldo är tillbaka och att han petar in mål efter mål men i ärlighetens namn så har han inte tempot i kroppen. Hans presspel är under all kritik, hans defensiva kvaliteter bristande, han medverkar inte i speluppbyggnaden speciellt mycket heller och du har ett rätt minimalt rörelsemönster när back/mittfält har boll.

Är han ett extremt hot på frisparkar, hörnor, mot samlade försvar inne i boxen - ja absolut är han det. Finns det plats för honom, ja det gör det - mot lag där vi förväntas äga matchen stort. Såg ju direkt skillnaden igår när Cavani kom in och börja sätta press, när han blev uppspelspunkt som kunde ta emot.

Citat:
Kan du citera dessa inlägg är du snäll, eller är det "så som du minns det"? Upplever att du skruvat det som skrevs några extra varv, men mitt minne kanske sviker.

Jag har sagt att United betalade mer än man behövde - både i övergång och lön. Samt gav honom 2 år när man kunde gett honom 1+1. Att Ronaldo gjort succé ändrar inte på den åsikten.

Man kunde gett Juventus betydligt mindre i övergångssumma, man kunde gett honom en lägre lön, man kunde gett honom 1+1. Det gjorde man inte, man gav Juventus och Ronaldo exakt det de ville ha. Man betalade utropspris när det kunde prutats ner till 40-75%. City var som bekant varken intresserad av övergångssumma eller ta hela lönen.

United har helt enkelt gjort som de tidigare gjort: Gått all in på att spelaren kommer bli en succé, så de betalar långt över marknadsvärdet. Som med de Geas monsterkontrakt. Som med Pogbas monsterkontrakt. Pengar de spelarna hade haft svårt att få någon annanstans. Möjligen att Pogba hade fått det i PSG, men knappast Juve eller Real.

Jag är fortfarande inte säker på att man kommer vara helt nöjda vid dessa två års slut med denna affär, det återstår att se. Men visst skiter folk i att United betalat överpris när målen kommer på löpande band.

------------

Räddade Ronaldo Oles jobb en stund till igår? Såg inte matchen, mer än att man låg under men lyckades vända i sista minuten.
Absolut är det så, men sedan får man inte glömma bort att med de åren av uteblivna titlar och bra spel så har United sjunkit i peckingorder. Spelare går inte till klubben enbart pga namn och historia. Inte så stor skillnad mot egentligen vilken annan arbetsmarknad som helst.
DDG vet jag att du tyckt om att gnälla på men från Hendo's återkomst så har han tycker jag faktiskt mer och mer återvänt till formen som gjorde honom till bästa spelaren i klubben 4 år i rad. Är det någon målvaktsaffär som skall fortsätta sågas med knölarna så är det Chelseas köp av Kepa. +70M för andremålvakt är bisarrt dålig affär.

Jag tror inte Ole får sparken ens om det blir ett titellöst år i år med. På gott och ont. Försöket igår med ett 4-1-4-1 fungerade ju inte det heller, jag skulle vilja att han provar 3-4-3 eller 3-4-2-1 för 4-2-3-1 har vi inte spelare för och inte heller 4-1-4-1.
Citera
2021-09-30, 12:32
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Fast på ett sätt har många av dem rätt. Tro mig, jag älskar faktumet att Ronaldo är tillbaka och att han petar in mål efter mål men i ärlighetens namn så har han inte tempot i kroppen. Hans presspel är under all kritik, hans defensiva kvaliteter bristande, han medverkar inte i speluppbyggnaden speciellt mycket heller och du har ett rätt minimalt rörelsemönster när back/mittfält har boll.

Är han ett extremt hot på frisparkar, hörnor, mot samlade försvar inne i boxen - ja absolut är han det. Finns det plats för honom, ja det gör det - mot lag där vi förväntas äga matchen stort. Såg ju direkt skillnaden igår när Cavani kom in och börja sätta press, när han blev uppspelspunkt som kunde ta emot.

Och där har du skälet till att jag inte alls är säker på att man kommer se denna affär som en succé efter två år. Han är bra, han gör mål, men gör han laget bättre? Den får vi recensera längre fram.

Ur United-synpunkt ändå glädjande att han håller hög nivå än iaf, och gör viktiga mål kan jag tänka.

Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Absolut är det så, men sedan får man inte glömma bort att med de åren av uteblivna titlar och bra spel så har United sjunkit i peckingorder. Spelare går inte till klubben enbart pga namn och historia. Inte så stor skillnad mot egentligen vilken annan arbetsmarknad som helst.
DDG vet jag att du tyckt om att gnälla på men från Hendo's återkomst så har han tycker jag faktiskt mer och mer återvänt till formen som gjorde honom till bästa spelaren i klubben 4 år i rad. Är det någon målvaktsaffär som skall fortsätta sågas med knölarna så är det Chelseas köp av Kepa. +70M för andremålvakt är bisarrt dålig affär.

Jag tror inte Ole får sparken ens om det blir ett titellöst år i år med. På gott och ont. Försöket igår med ett 4-1-4-1 fungerade ju inte det heller, jag skulle vilja att han provar 3-4-3 eller 3-4-2-1 för 4-2-3-1 har vi inte spelare för och inte heller 4-1-4-1.

Nej, Uniteds status har ju dalat som du säger. Spelarna skiter i historik, de vill ha cashen, precis som vilken arbetstagare som helst.

Därav förstår jag att man i Uniteds skor får betala högre lön till en sån som Pogba om han ska komma, än vad t.ex. Real Madrid (pre-covid) hade behövt betala. Det är som det är, inget att göra åt.

Det jag inte riktigt förstår, är varför man går med på det. Man hade kunnat förhandla till sig bättre deals, men valde att "fuck it, vi har råd, nu köper vi den här spelaren". Betala långt över marknadspris. Den sortens affärer brukar leda till katastrof längre fram. Se på Barca som levt över sina tillgångar länge. United kanske har råd, men...

Kolla löneläget: United har överlägst höst payroll i PL. Har man bästa laget i PL? Inte ens nära.
https://www.spotrac.com/epl/payroll/

DdGs kontrakt är en "älskling" för mig att hacka på som du vet Kanske för att jag upplevde att ingen annan sågade affären där och då, utan de flesta sa "bra för United att han förlängt". Jag såg en potentiell Alexis-deal till, där man behövde dumpa honom till Atletico för en spottstyver och täcka 80% av lönen efter han sålts eller köpa ut honom.

Nu verkar det inte bli så, DdG har hållit en skaplig nivå ändå efter kontraktet även om han inte är på samma höjder som när han var på topp (väl?). Han är etta, om än på Hendersons bekostnad.

Sen får man väl ändå medge att han inte är i närheten av att vara bästa målvakten i världen? När man ställer DdGs 375k/vecka mot Alissons 150k/vecka eller Edersons 100k/vecka blir det smärtsamt tydligt att man kunde kommit MYCKET billigare undan. Som jag sa då, DdG var redan världens bäst betalde målvakt före sin förlängning, det fanns väldigt få skäl att ge honom en sådan enorm löneökning där och då.

Min något tjatiga poäng: United betalar mer än de behöver för spelare, för de är väldigt angelägna om att komma tillbaka till toppen asap.

Jag tror att den taktiken kan bli kostsam och kontraproduktiv i längden.

Kepa ja... horribel affär. Det var ju Chelseas "Carroll"-affär. Deras stjärna (Courtois) ville lämna och var redo att bråka sig bort på kort varsel, så man sålde motvilligt. Hela världen vet att de måste ha en ersättare och därför går priset upp rejält när det är Chelsea som tar kontakt. Kepa var ung, lovande. Bilbao hade ingen lust att sälja, kort om tid kvar på fönstret. Därför blev priset som det blev. Kepa inte ens nära vara bäst i världen, men dyrast i världen.

Jag sågar gärna affären för inköpssumman. Men här och nu skapar affären inga problem för Chelsea. Kepa ligger lite högt på sin lönenivå, men han är en duglig tvåa och tjänar inga 375k per månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in