Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Du tog inte med att det står "tvinga fram politiska förändringar". Att skrämma enskilda personer räknas inte som terrorism. Det skulle till exempel kunna klassas som olaga hot, utsätta andra för fara och allmänfarlig ödeläggelse, men det är inte terrorism.
Nej, jag tog inte med det för att det är överkurs och det verkar ställa till det i hjärnan för många när det kommer till vad ordet faktiskt betyder när man kokar ner det.
Terror är latin. Det står klart och tydligt i första stycket utav det du själv citerat.
Citat:
från latin terror 'rädsla, fruktan'
Det betyder att om du sitter mitt ute i en sandöken, och jag sitter och skickar mortars i din omgivning, i en stor jäkla cirkel runt dig som bara är till för att skrämmas och påminna dig om att jag är där. Då håller jag på o terroriserar..
Om du ringer på polisen då, så kan du peka på mig och säga "han är en terrorist.". Han terroriserar mig dag och natt. Och gör så att jag inte kan sova.
Och med en sån förklaring kommer polisen förhoppningsvis förstå precis vad det är du menar med det.
Synonymer till terror.
förtrycka, kuva, tyrannisera, injaga skräck hos, behärska genom våld, förtrampa.
Så terrorism och terror är precis samma sak. Det behöver nödvändigtvis inte vara en terroristorganisation ute i någon sandöken som utför det.
Det enda som läggs till efter det är ett Ist.
Terror ISM.