2021-09-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
OK det blir alltså som alla andra höstar och vintrar då?

Yes. Fast på steroider.

Jag tror att sjukvården kommer att bli extra hårt belastad av både covid och influensa denna säsong.

Jag hoppas naturligtvis att jag är helt ute och cyklar.
Citera
2021-09-30, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Yes. Fast på steroider.

Jag tror att sjukvården kommer att bli extra hårt belastad av både covid och influensa denna säsong.

Så blir det nog tyvärr.
Alla gamla som halkar och bryter lårbenet får ligga hemma.
Citera
2021-09-30, 01:47
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tror du är nära sanningen, men det kommer inte att bli så illa eftersom många är vaccinerade och de klarar sig därför rätt bra och de yngre som kanske inte vaccinerat sig klarar sig också rätt bra.

Om alla tror att allt är över så kan det gå käpprätt åt helvete, snart får vi facit.

Facit lär komma, speciellt med att "öppna upp", låt oss se smittspridningen efter detta!
Citera
2021-09-30, 02:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Facit lär komma, speciellt med att "öppna upp", låt oss se smittspridningen efter detta!

Jag har laddat upp med popcorn, förväntar mig en ökning men tror den blir modest. Jag tror vi har för många vaccinerade för att det ska "explodera". Därtill har vi Tegnells vidriga lilla flockimmunitetsexperiment som kan hjälpa oss på traven. #Jagärintedinflock!
Citera
2021-09-30, 03:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vi hade ungefärligen lika många döda som övriga länder i norden per capita. Skillnaden mellan lönderna var mer vad dessa döda påstås ha dött av eller med.
En månad in i pandemin (10 april) hade Sverige
- dubbelt så många döda per capita som Danmark,
- fyr gånger fler döda än Norge och Island och
- tio gånger fler döda än Finland.
Sedan fortsätter skillnaden att öka.

Jag vet inte hur många som tycker dubbel, fyra gånger och tio gånget flera är "ungefärligen lika många döda som övriga länder i norden per capita".
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2020-05-21&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=total_c ases&Metric=Confirmed+deaths&Interval=Cumulative&R elative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&c ountry=SWE~DNK~NOR~FIN~EuropeanUnion~ISL

Sverige, Sverige(s) regering och Sveriges myndigheter tappade kontrollen direkt från början.
Citera
2021-09-30, 04:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nu är ju inte alla i den åldern kärnfriska direkt. De som redan hade dödliga sjukdomar förstår du kanske inte hade lång tid kvar!
Inga fakta!?
Du tycker kanske bara att de äldre som dött i covid ändå snart skulle ha dött.
Kan det vara så?

Jag kan delvis hålla med när det gäller SÄBO, men inte när det gäller övriga som dött.

Även en person som inte är kärnfrisk kan leva i många år. Min far levde i 25 år efter by-pass-operation och med nedsatt lungfunktion pga. livslångt rökande och problem med njurarna de sista 10 åren och det är jag, övriga släktingar och vänner väldigt glada för, att han fick ett långt liv trots allt.
Han bodde hemma i huset, träffade vänner regelbundet, körde båt i skärgården och lite motorcykel ibland till han en dag dog en naturlig död, men någon corona tror jag inte han hade klarat av.
Senast redigerad av Surtruten 2021-09-30 kl. 04:27.
Citera
2021-09-30, 04:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vad var det sjukvprdspersonalen i Bergamo gjorde för fel?

Citat:
Väldigt mycket.
Då bör du ju med lätthet kunna nämna en handfull felaktigheter utan vidare, lr?

Så, vad var det sjukvprdspersonalen i Bergamo gjorde för fel?
Citera
2021-09-30, 04:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nu handlade undersökningen om förväntad medellivslängd..
Jag har skummat igenom undersökningen och ingenstans såg jag något om att Sverige har fler invandrare än våra grannländer, många a v dessa är nyanlända och en hel del av dessa är inte direkt i fysiskt toppskick. Förvåmamde att dett ainte har tagits upp för det har ju såklart påverkat utfallet.
Låter intressant, kan du posta en länk till studien.
Citera
2021-09-30, 05:50
Medlem
Citat:
Har du några källor som styrker det du påstår.
Jag är medveten om att många på SÄBO bara lever i ett par tre år, men det är väl inte bara personer på SÄBO som dött i covid?

Vanligtvis har en persom i gruppen åttioårsåldern nio, tio år kvar att leva i smitt.

Hur får du ihop det när medellivslängden för könen är 81 respektive 84 år?
Citera
2021-09-30, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Yes. Fast på steroider.

Influenza finns inte längre. Knappt hjärt/kärlsjukdomar eller cancer heller. Den positiva aspekten med Covid pratas det ingenting om.
Citera
2021-09-30, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har laddat upp med popcorn, förväntar mig en ökning men tror den blir modest. Jag tror vi har för många vaccinerade för att det ska "explodera". Därtill har vi Tegnells vidriga lilla flockimmunitetsexperiment som kan hjälpa oss på traven. #Jagärintedinflock!

Hört talas om isolerat folk på öar, där det är rena massmordet att kliva i land eftersom de inte blivit utsatta för dina virus och bakterier tidigare? Det är det som de med kompetens i ämnet åsyftar med flockimmunitet. Det är inget ”experiment” utanför dina vanföreställningar, utan ren vetenskaplig fakta om hur vårat geniala immunförsvar fungerar. Med ålder och trötthet börjar det fungera lite sämre. Likaså om allmänhälsan är försvagad av andra sjukdomar eller av vanskötsel. Därför bör vi skydda dessa. Att tro att det är vettigt att hela befolkningen ska vara beroende av ett syntetiskt immunförsvar är vansinne. Det vet Tegnell. Tyvärr har han haft lite övertro till befolkningens förmåga att använda sitt egna intellekt bara när han har kommunicerat. Samtidigt som media har sitt eget incitament att hålla skräcken vid liv. Och läkemedelsindustrin sitt.

/Vaccinerad
Senast redigerad av Siix 2021-09-30 kl. 06:15.
Citera
2021-09-30, 06:15
Medlem
arbetets avatar
#tbt hösten 2020

Skitkul att läsa gamla Twitter-trådar av experter som är tvärsäkra om framtiden. Här om flockimmunitet. Läs hela tråden:

James Todaro, MD
@JamesTodaroMD
1/ There is growing evidence that T-cell immunity allows populations to reach herd immunity once only 10-20% are infected with SARS-CoV-2.

This would explain why a highly transmissible virus in densely populated areas peaked at 10-20% infected regardless of lockdowns or masks.
7:19 em · 10 aug. 2020
2/ The pervasive misconception is that we have zero immunity against COVID-19. Based on this flawed understanding, epidemiologists projected that herd immunity is not reached until 60-70% are infected.

This is almost certainly wrong.

Of course, the media ignores this research
3/ While antibodies against COVID-19 may only last months, T cell immunity can remain protective for years.

In a study of 23 people who survived SARS in 2003, every single one had memory T cells that recognized the SARS virus 17 years later. (Nature)
4/ Moreover, blood samples from all 23 individuals showed “robust cross-reactivity” against SARS-CoV-2.

This can be called crossover immunity.

Crossover immunity is not limited to just people who were infected with SARS years ago though.
/.../
14/ It is likely that many of the hardest hit regions of the world (e.g. Lombardy, NYC, Madrid, London, Stockholm) are now at herd immunity.

Lockdowns & mask ordinances (mostly coming after the peak) likely had little effect, with the exception of perhaps prolonging the spread.
15/ Sweden is an example of what herd immunity looks like without lockdowns or masks.

Based on serology testing, ~20% of Stockholm was infected by April.

Deaths peaked in Sweden in April.

Today, the pandemic is over in Sweden with zero deaths per day & subsiding new infections
https://twitter.com/JamesTodaroMD/status/1292873236716433416?s=20

@JamesTodaroMD är idag fortsatt engagerad i dyngspridandet och foliehattande kring COVID19 och ger även usla ekonomiska råd tillsammans med sina kollegor: @greymattercap

James Todaro, MD

Todaro, an ophthalmologist based in Michigan who is no longer practicing, graduated from Columbia University College of Physicians and Surgeons in 2014. His medical license, which was classified as "educational limited" in Michigan, expired in 2019.

According to his LinkedIn profile, Todaro has not practiced medicine since 2018. He co-founded an investment fund called Blockchain Capital.

Todaro authored a blog post in May that was among the first to expose flaws in the infamous Lancet study concluding that HCQ was associated with higher death rates in COVID-19 patients. Todaro's exposé, written on his website Medicine Uncensored, ultimately contributed to the study's retraction.

Previously, Todaro wrote a "white paper" in mid-March on chloroquine as prophylaxis and treatment for COVID-19, based on published information and linked in a Twitter post. Twitter has since marked it as "potentially spammy or unsafe."

Todaro did not respond to multiple requests for comment from MedPage Today.
https://web.archive.org/web/20200802072039/https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/87797
Senast redigerad av arbetet 2021-09-30 kl. 06:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in