2021-09-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Jag vet skillnaden mellan hus och fastighet, fastigheten "ägs" av ett företag som gått i KK.

Ja jo, men nu har du trots allt skapat en tråd i juridikforumet med titeln ”herrelös fastighet” och skriver om herrelösa fastigheter när du egentligen avser fastighetstillbehör. Då kändes det vettigt att reda ut begreppen. Det var inte ett påhopp utan avsett i rent informativt syfte.
Citera
2021-09-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
KONKURSFÖRVALTAREN! Vad är det du inte förstår med att konkursförvaltaren har hand om boet?

Ok, om jag säger såhär, den fastigheten jag hittat där gick företaget i KK 1978 och konkursförvaltaren och dennes företag finns inte längre
Citera
2021-09-29, 22:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ok, om jag säger såhär, den fastigheten jag hittat där gick företaget i KK 1978 och konkursförvaltaren och dennes företag finns inte längre
Testa då att kontakta den som nu äger, eller varför inte kontakta KONKURSFÖRVALTAREN!
Citera
2021-09-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ja jo, men nu har du trots allt skapat en tråd i juridikforumet med titeln ”herrelös fastighet” och skriver om herrelösa fastigheter när du egentligen avser fastighetstillbehör. Då kändes det vettigt att reda ut begreppen. Det var inte ett påhopp utan avsett i rent informativt syfte.

Förstår, men jag har gjort rätt grundlig läxa genom att titta i gamla arkiv och kontaktat både tingsrätt, lantmäteri, kommunen, länsstyrelsen, kronofogden, bolagsverket osv.

Det är som om fastigheten är helt bortglömd sedan årtioende tillbaka
Citera
2021-09-29, 22:33
Medlem
Citat:
Testa då att kontakta den som nu äger, eller varför inte kontakta KONKURSFÖRVALTAREN!

Hur fan kan du kontakta ett företag som inte finns och en konkursförvaltare som inte finns.

DE ÄR BÅDE DÖDA OCH KONKURSFÖRVALTAREN SOM ÄR EN ADVOKATFIRMA FINNS INTE MER HELLER.

Citera
2021-09-29, 22:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur fan kan du kontakta ett företag som inte finns och en konkursförvaltare som inte finns.

DE ÄR BÅDE DÖDA OCH KONKURSFÖRVALTAREN SOM ÄR EN ADVOKATFIRMA FINNS INTE MER HELLER.

Konkursförvaltaren är inte en juridisk person. Vad är det du inte förstår? Tror du på fullaste allvar att ett ärende läggs ner för att den som har hand om ärendet dör?
Citera
2021-09-29, 22:35
Medlem
Citat:
Förstår, men jag har gjort rätt grundlig läxa genom att titta i gamla arkiv och kontaktat både tingsrätt, lantmäteri, kommunen, länsstyrelsen, kronofogden, bolagsverket osv.

Det är som om fastigheten är helt bortglömd sedan årtioende tillbaka

Citat:

Om vi då utgår från att fastigheten faktiskt är övergiven, alla privata aktörer som gör anspråk på den är döda eller har helt sonika glömt bort det hela. I ett sådant läge är då fastigheten herrelös, vilket (som ovan nämnt) inte existerar i Sverige varpå staten per automatik går in som ägare.

I ett sådant scenario ägs således den aktuella fastigheten av staten.
Citera
2021-09-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Om vi då utgår från att fastigheten faktiskt är övergiven, alla privata aktörer som gör anspråk på den är döda eller har helt sonika glömt bort det hela. I ett sådant läge är då fastigheten herrelös, vilket (som ovan nämnt) inte existerar i Sverige varpå staten per automatik går in som ägare.

I ett sådant scenario ägs således den aktuella fastigheten av staten.

Om vi nu då utgår ifrån att det du säger stämmer, kan jag då
Köpa den av staten (Vem ringer man)
Citera
2021-09-29, 22:40
Medlem
Citat:
Konkursförvaltaren är inte en juridisk person. Vad är det du inte förstår? Tror du på fullaste allvar att ett ärende läggs ner för att den som har hand om ärendet dör?

Men om jag ringer varje myndighet jag känner till, kronofogden, bolagsverket, tingsrätten osv osv. och alla säger. Det är inte vårt att hantera.
Tingsrätten är det som utser konkursförvaltare, om inte de heller vill göra något.
What to do m8 what to do?
Citera
2021-09-29, 22:41
Medlem
Citat:
Om vi nu då utgår ifrån att det du säger stämmer, kan jag då
Köpa den av staten (Vem ringer man)

Ja, det antar jag väl att du kan. Däremot osäker vem man kontaktar annat än lantmäteriet.

Däremot ter det sig mer sannolikt att fastigheten ägs av ett vilande konkursbo utifrån att lantmäteriet inte kunnat ge dig information.
Citera
2021-09-29, 22:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Men om jag ringer varje myndighet jag känner till, kronofogden, bolagsverket, tingsrätten osv osv. och alla säger. Det är inte vårt att hantera.
Tingsrätten är det som utser konkursförvaltare, om inte de heller vill göra något.
What to do m8 what to do?
HAR DU TESTAT ATT KONTAKTA KONKURSFÖRVALTAREN?
Varför gör du allt så otroligt svårt? Antar du är en person som alltid råkar ut för saker.

Visst kom du för sent till arbetsförmedlaren i veckan?
Citera
2021-09-29, 22:44
Medlem
Citat:
HAR DU TESTAT ATT KONTAKTA KONKURSFÖRVALTAREN?
Varför gör du allt så otroligt svårt? Antar du är en person som alltid råkar ut för saker.

Fast om konkursförvaltaren inte längre är aktiv så är det ju problematiskt. Alternativt om den utsedda konkursförvaltaren har avlidit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in