2021-09-29, 21:56
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Lantmäteriet meddelade att de inte har en aning om vad man kan göra, utan hänvisade bara till tingsrätten och kronofogden

Men då kanske du inte hänvisade till 4:12? Lagtexten är ändå hyfsat tydlig, men om de använder den typ en gång var tredje år, så är det inte så konstigt att den handläggaren som du hade kontakt med inte hade koll på den... Kan va värt ett försök iaf.

Nu vet jag ju inte vad du har för planer, men vill bara påminna om att man som hyresvärd har väääääldigt långtgående ansvar när det gäller att hålla bostaden i godtagbart skick för hyresgästerna. Kan bli en mardrömshistoria om man satsar på uthyrning av dassiga lägenheter och får in en hyresgäst som kan sina rättigheter...
Citera
2021-09-29, 21:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Detta förutsätter ju att konkursförvaltaren lever, tänk om han dör, faller allt då?
Tror konkursförvaltaren knappast är knuten till en person.
Citera
2021-09-29, 21:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Nja, konkursförvaltarens uppdrag är väl att sälja till så högt pris som möjligt?
Att sälja. Men vem menar du skulle sälja billigare? En random person på stan?
Citera
2021-09-29, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Men då kanske du inte hänvisade till 4:12? Lagtexten är ändå hyfsat tydlig, men om de använder den typ en gång var tredje år, så är det inte så konstigt att den handläggaren som du hade kontakt med inte hade koll på den... Kan va värt ett försök iaf.

Nu vet jag ju inte vad du har för planer, men vill bara påminna om att man som hyresvärd har väääääldigt långtgående ansvar när det gäller att hålla bostaden i godtagbart skick för hyresgästerna. Kan bli en mardrömshistoria om man satsar på uthyrning av dassiga lägenheter och får in en hyresgäst som kan sina rättigheter...

Ser mycket intressant ut, pratade med 3 personer på LM och skickade brev till dom i ärendet som de inte hade en aning om. Men det låter ju inte orimligt med den lagtexten som finns.

Vet du om den gode mannen måste sälja på offentlig auktion eller kan sälja direkt till mig?

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Att sälja. Men vem menar du skulle sälja billigare? En random person på stan?

I teorin funderar jag ju på vad det är som hindrar mig att bara skriva över fastigheten i mitt namn. Vet inte vem som väcker talan? Men det finns säkert någon
Citera
2021-09-29, 22:04
Medlem
constants avatar
Citat:
I teorin funderar jag ju på vad det är som hindrar mig att bara skriva över fastigheten i mitt namn. Vet inte vem som väcker talan? Men det finns säkert någon
Hur tänker du med att bara skriva över den?

Du tror inte att det finns en ägare? Vem ska du då köpa den av?
Citera
2021-09-29, 22:06
Medlem
Citat:
Hur tänker du med att bara skriva över den?

Du tror inte att det finns en ägare? Vem ska du då köpa den av?

Det bolaget som gått i konkurs som inte längre finns?
Citera
2021-09-29, 22:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Det bolaget som gått i konkurs som inte längre finns?
Just därför ska du kontakta konkursförvaltaren. Vad är det du inte förstår med det?
Citera
2021-09-29, 22:09
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ser mycket intressant ut, pratade med 3 personer på LM och skickade brev till dom i ärendet som de inte hade en aning om. Men det låter ju inte orimligt med den lagtexten som finns.

Vet du om den gode mannen måste sälja på offentlig auktion eller kan sälja direkt till mig?

Oj, där har jag tyvärr ingen koll. Men spontant borde väl en god man kunna sälja direkt till en privatperson. Intresse för försäljning är ju i det här fallet hela poängen med att öht tillsätta en god man. Ett fall där två myndigheter (LM och överförmyndaren på kommunen) får bjuda till lite för att lösa en situation som är problematisk för det allmänna. Att en byggnad står utan ägare förfaller är helt klart problematiskt...
Citera
2021-09-29, 22:11
Medlem
Vi kanske ska börja med att reda ut begreppen. Ett hus är inte en fastighet, det är ett fastighetstillbehör. Fastigheten är marken som huset står på. Samma resonemang är giltigt avseende exempelvis träd och annat som ”sitter fast” på marken.

Ett övergivet hus utgör således inte herrelös fastighet. Övergiven mark utgör herrelös fastighet.

Utifrån svensk lagstiftning existerar inte herrelös fastighet utan all mark ägs av någon. Ägs det inte av en privatperson alternativt en juridisk person så går staten automatiskt in som ägare. Det går således inte att förvärva en fastighet (mark) genom laga fång (ex ockupation, inte att förväxla med det allmänspråkliga bruket av ”ockupera”). Jämför vi med norsk lagstiftning så är frågan i en svensk kontext ganska enkel, finns det inte en ägare så är staten ägare. I Norge kan en fastighet bli herrelös (övergiven a res derelicta) vilket kan leda till lite komplexa fall när någon hittar en övergiven stuga i skogen och ockuperar den samt marken.
Citera
2021-09-29, 22:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Oj, där har jag tyvärr ingen koll. Men spontant borde väl en god man kunna sälja direkt till en privatperson.
Vad är det du inte förstår med att företaget gått i KK?

Då kan fan ingen godman eller liknande sälja saker som tillhör företaget. Det är straffbart. Ska något säljas så är det konkursförvaltaren som säljer. Absolut ingen annan, förutom att saker kan säljas hos andra men det är fortfarande konkursförvaltaren som säljer.
Citera
2021-09-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Vi kanske ska börja med att reda ut begreppen. Ett hus är inte en fastighet, det är ett fastighetstillbehör. Fastigheten är marken som huset står på. Samma resonemang är giltigt avseende exempelvis träd och annat som ”sitter fast” på marken.

Ett övergivet hus utgör således inte herrelös fastighet. Övergiven mark utgör herrelös fastighet.

Utifrån svensk lagstiftning existerar inte herrelös fastighet utan all mark ägs av någon. Ägs det inte av en privatperson alternativt en juridisk person så går staten automatiskt in som ägare. Det går således inte att förvärva en fastighet (mark) genom laga fång (ex ockupation, inte att förväxla med det allmänspråkliga bruket av ”ockupera”). Jämför vi med norsk lagstiftning så är frågan i en svensk kontext ganska enkel, finns det inte en ägare så är staten ägare. I Norge kan en fastighet bli herrelös (övergiven a res derelicta) vilket kan leda till lite komplexa fall när någon hittar en övergiven stuga i skogen och ockuperar den samt marken.

Jag vet skillnaden mellan hus och fastighet, fastigheten "ägs" av ett företag som gått i KK.

Citat:
Vad är det du inte förstår med att företaget gått i KK?

Då kan fan ingen godman eller liknande sälja saker som tillhör företaget. Det är straffbart.

Nu pratar vi teoretiskt kring straff, om jag skulle skriva över din fastighet på mig genom falska medel (Läs bedrägeri) så skulle du anmäla mig osv.
Vem anmäler i detta fallet?
Citera
2021-09-29, 22:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Vem anmäler i detta fallet?
KONKURSFÖRVALTAREN! Vad är det du inte förstår med att konkursförvaltaren har hand om boet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in