2021-09-29, 20:16
Medlem
Nu skriver Jallai på twitter och delar en video om att det är mjuk lera runt hålen och att de borrar en halv meter ner med en robot. Får inte ihop det med dom där stenarna man sett som ser stora ut. Vad var det för dimension på det som dumpades, nån som vet?
Citera
2021-09-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1991fp
Källor på det?

Vad är det du vill ha källor på? Diana II eller Estonia?
Citera
2021-09-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Farbrorn hänvisar till:
https://web.archive.org/web/20200203155333/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html
Kapitel 30 -> bildkollaget just ovanför avsnitt 6 - Visor bottom -> bild 4.
Jag hamnar på detta kollage:
https://web.archive.org/web/20190817104132im_/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/images/report%20pics/folder%203/sheets/1028%206%20visor.jpg
Säväl bild 4 som bild 6 visar aktuellt område.

Eller?

Ja! Det stämmer! Tack, dock är det oavsett intresserant att LÅ mfl får helt andra slutsatser än vad som kortfattat beskrivs i länkade rapporten.
Citera
2021-09-29, 20:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Fast öh... de där två sjönk ju inte? De flöt ju skitlänge (på den instängda luften)? Just det gjorde ju INTE Estonia?
Al Salaam Boccaccio kantrade och sjönk, HoFE kantrade och hade sjunkit om det inte var för att hon landade på en sandbank. Se bilden från haveriutredningen i bbc-artikeln.
Citera
2021-09-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Nu skriver Jallai på twitter och delar en video om att det är mjuk lera runt hålen och att de borrar en halv meter ner med en robot. Får inte ihop det med dom där stenarna man sett som ser stora ut. Vad var det för dimension på det som dumpades, nån som vet?

Skulle kunna vara Estonia som pressat upp lera och sten.
Citera
2021-09-29, 20:22
Medlem
Borde inte någon MSM rapportera om presskonferensen, eller de fynd som presenterats av Lars Ångström? Det är inte ens någon som sågar honom. Kusligt tyst.
Citera
2021-09-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dartvejder
Borde inte någon MSM rapportera om presskonferensen, eller de fynd som presenterats av Lars Ångström? Det är inte ens någon som sågar honom. Kusligt tyst.
Egentligen inte så konstigt. En uppgift från en privat utredningsgrupp vill man nog ha bekräftat både en och två gånger innan man släpper iväg.
Citera
2021-09-29, 20:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/SHEETS/pg949.htm

Så bild 4 är inte samma område men vad jag tror så ska bild 9 vara det?

Bild 9 är ju dock av kvalité att man inte kan säga något överhuvudtaget...
Tja, bild #4 visar den demolerade botten på bogvisiret, närmare bestämt kontaktytan B4 mot förpiken. Det är såvitt jag kan se samma del som LÅ talar om, möjligen precis nedanför. Bildkvaliteten är vad den är, men som du kan så studerade GGE och dess expert botten på bogvisiret i detalj. De förklarade skadorna med mekanisk åverkan, och hittade inget tecken på explosion.

GGE kan ha fel, och LÅ & co rätt, men det ändrar inte på det faktum att LÅ vilseleder (snällt sagt) när han säger att de är de första som tittat på denna del av visiret sedan 1994.
Citera
2021-09-29, 20:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Här är första seriösa artikeln jag sett som berör Fokus Estonias presskonferens: news.err.ee

Man har bl.a. pratat med direkt med Westermann och Kurm.

Ida Westermann:

Kurm:

Även en Marek Strandberg som säger att bogvisirets massa skulle på några meters fallhöjd kunna ge upphov till krafter som motsvarar drygt "350 grams of explosive material".

Sluta för fan svamla.

Man har kört en acetylenskärbrännare under vattnet för att få bort bogvisir (man skär bort gångjärn) och annat skrot som visar på en torpedträff.

Är ni fan helt djävla blåsta eller kör ni med vilseledning? Troligen en kombination.

Sniff, sniff… Ja det stinker…OSINT!
Citera
2021-09-29, 20:29
Bannlyst
Jag vet inte hur Sven Svensson resonerar egentligen. Det hände en olycka med Estonia, p.g.a. bristande underhåll, så går färjan under. Då kommer det fram att staten håller på med oegentligheter, p.g.a förlisningen, kommer detta fram i dagen.

Precis som att stater i hela världen inte skulle syssla med grejer under bordet, som inte allmogen får vetskap om? Fan vet vad dom sysslar med i skrivande stund, antagligen något ännu värre!

Att staten p.g.a olyckan, blev avslöjade... innebär inte att skumrasket var orsaken till olyckan, även om ryssarna faktiskt hotade, i sak! Skulle någon vettig människa med berått mod, sänka en färja med 1000 civila oskyldiga människor, det köper inte jag någonstans!

Jag sysslar bara med mekanik, och sakers rörelser i rummet. Jag kan ha fel, men det är väldigt sällan det händer!
Citera
2021-09-29, 20:30
Medlem
Hegamons avatar
Jag misstänker att någon pillat på bogrampen så att den ramlat ner 2019. Mycket märkligt. Någon har varit inne genom att at sig förbi bogrampen. Men den är väldigt tung. Hur har de burit sig åt för att förflytta bogrampen?

Hydrauliska verktyg? Det borde finnas spår efter ett sådant verktyg.
Citera
2021-09-29, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tja, bild #4 visar den demolerade botten på bogvisiret, närmare bestämt kontaktytan B4 mot förpiken. Det är såvitt jag kan se samma del som LÅ talar om, möjligen precis nedanför. Bildkvaliteten är vad den är, men som du kan så studerade GGE och dess expert botten på bogvisiret i detalj. De förklarade skadorna med mekanisk åverkan, och hittade inget tecken på explosion.

GGE kan ha fel, och LÅ & co rätt, men det ändrar inte på det faktum att LÅ vilseleder (snällt sagt) när han säger att de är de första som tittat på denna del av visiret sedan 1994.

Han sa att de som tidigare tittat på det använde sig av metoder som omöjligt kunde finna spår av detonation.

Jadu, svårt för utomstående att avgöra...
Dock bedömmer jag fortfarande norska professorn som mer trovärdig än tidigare undersökning, med tanke på allt annat som varit fel / undangömt tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in