2016-06-11, 18:37
Medlem
Studsbolls avatar
Den gode Göran är en skön individ man bara måste uppskatta. Men ett mer opassande efternamn än "Frisk" kan man inte tänka sig; gubben har inte alla ryssarna i ubåten.
Citera
2017-01-02, 18:16
Medlem
sebno1s avatar
Mannen som får ryssen att darra, som kan se ubåtar i U-läge från torra land. Göran Frisk är med i strategipodden:

http://strategipodden.se/
Citera
2017-04-04, 14:52
Medlem
flukkes avatar
"Det här gillar inte Putin" säger Göran Frisk i GP

http://www.gp.se/nyheter/sverige/h%C3%A4r-%C3%B6var-usa-ub%C3%A5tsjakt-i-svenskt-vatten-1.4223116
Citera
2017-07-11, 19:40
Medlem
mytologis avatar
Han var precis med i Rapport med anledning av den misstänkta ubåten i Gävle.
"Det här är ingenting man skrattar bort, det kan vi inte skita i. Inte ens i semestertider!".

Förstår dock inte varför så många klagar på Göran. Själv tycker jag att han är störtskön och blev helt fantastiskt glad av att se honom i burken igen.

Han presenterades som Sveriges främsta expert på området också av SVT, vilket tillsammans med mannens erfarenheter ju talar för Görans kompetens, och inte brist på.

Mer Frisk åt folket, helt enkelt.
Citera
2019-08-09, 19:37
Medlem
Frisk är som sagt inte riktigt riktig, men rätt oförarglig. Visst har han jagat ubåtar, mest inbillade, jag har sett fanskapet i aktion, ett jäkla bombande var det. Själv har jag varit krigsplacerad i Sveriges centrala stridsledning under kalla kriget, några snäpp betydligt över Frisk, gentemot samtliga vapengrenar, i ett även för mig hemligt bergrum någonstans i Sverige.

Efter Wennerströms förräderi. Jag har lite mer bakom pannbenet än nämnda herrar. Handskades med det som ersatte vår tidigare taktik. Redan då jobbade vi ihop med USA och Nato bakom kulisserna, liksom under hela tiden sedan 50-talet. Vi var tyvärr en del av deras kärnvapenstrategi fastän vi inte själva hade kärnvapen. Allt detta är välkänt.

Därav nedskjutningarna av Catalinan och DC3. Sovjet hade skäl att vara oroliga och försöka föregripa attacker. Och vi har aldrig trott att vi skulle klara oss mer än en vecka mot ryssarna, sen skulle storebror kliva in. Ingen rolig historia. Gäller att hålla skiten så långt borta som möjligt. Vilket inte visat sig så lätthanterligt vad gäller Afghanistan mm. Som vi får äta upp på andra sätt.

Säkerligen har både ryssar, västtyskar och amerikaner haft farkoster i svenskt territorialvatten, men i första hand har det varit svenska ubåtar, under andra världskriget tredje rikets, varigenom svenskt ubåtsvapen byggdes upp efter att vi fick upp en mycket avancerad sänkt tysk ubåt. Hetsen mot Ryssland som nu pågår är närmast en ny fas av det gamla globala maktspelet som kallats både ”the great game” och under en period ”kalla kriget”. Det handlar alltid om geopolitik. Där har Putin alla hästar hemma.

Men åter till Frisk som numera sitter som vice ordförande i Nacka kyrkoråd - för ett par veckor var han ende mannen som deltog i en flera dagar lång bussutflykt i kyrkans regi med ett dussin kvinnliga förtidspensionärer och pensionärer till ett ställe i Sörmland - och snackade hål i huvet på samtliga - enbart om föroreningar i Östersjön, den enda kvinnan som badade simmade han i cirklar runt och dillade om samma ämne, damerna blev rätt trötta på snacket. Han tyckte det var synd att han var ende mannen och att ingen alkohol serverades. Inte lätt att bli gammal och avdankad.
Senast redigerad av ulla.brasjov 2019-08-09 kl. 19:56.
Citera
2021-09-29, 17:10
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvarets-ljudexpert-hittade-aldrig-ljudbevis-pa-frammande-ubat

En hjälte från förr dök upp - någon som saknar Göran Frisk och vad gör han idag?
Citera
2021-09-29, 19:40
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandskonsert
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvarets-ljudexpert-hittade-aldrig-ljudbevis-pa-frammande-ubat

En hjälte från förr dök upp - någon som saknar Göran Frisk och vad gör han idag?

Min mentala bild av Göran Frisk är att han tillbringar dagarna sittande på en kobbe i skärgården, stint stirrande mot öst. De finns där ute, han har ägnat hela sitt yrkesliv åt att vänta på dem, de kommer att dyka upp. Här lämnar vi inte vår post bara för att vi har gått i pension.

Jag saknar honom också. Synd att han inte bloggar eller har egen Youtubekanal.
Citera
2021-09-29, 20:14
Bannlyst
Jag älskar verkligen Flashback när jag blir påmind om händelser jag inte minns :-)
Citera
2021-10-01, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Min mentala bild av Göran Frisk är att han tillbringar dagarna sittande på en kobbe i skärgården, stint stirrande mot öst. De finns där ute, han har ägnat hela sitt yrkesliv åt att vänta på dem, de kommer att dyka upp. Här lämnar vi inte vår post bara för att vi har gått i pension.

Jag saknar honom också. Synd att han inte bloggar eller har egen Youtubekanal.

Jag tänker mig att han kokar av vrede om han får se den där audiohippien, som antagligen är en rysk infiltratör. 😂
Citera
2022-05-18, 02:10
Medlem
Hypokondrias avatar
Hade vart väldigt skönt att få höra lite från Göran Frisk pch hans omlägesanalys nu när hela Östersjön är satt under lupp.

Han är ju en av de riktigt erfarna rävarna som vet hur man på allvar spelar fia med knuff med grannlandet i Öst.

Hans erfarenhet hade varit viktig för många i dagens 3D schack som spelas i våra egna vatten.
Citera
2022-05-18, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yohjt
Tänkte starta en ny tråd om Göran Frisk här, där vi kan prata och länka om hans uttalanden. Tycker att han är legendarisk, bästa och roligaste personligheten gillar att han går in seriöst för alla frågor!

Göran Frisk är före detta ubåtsjägare!

Här kommer mitt bidrag: https://www.youtube.com/watch?v=9XGGiV0vFXc

Trodde du menade Göran "Skivor från Vetlanda" Frisk. Den ende 'Göran Frisk' för mig....
Citera
2022-05-18, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gJg.Bania
Trodde du menade Göran "Skivor från Vetlanda" Frisk. Den ende 'Göran Frisk' för mig....

Haha. Jag med. Adjö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in