2021-09-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Syns ju inget
vad filmen ska visa är hur det " såg ut" innan det sa pang.. mao.. så man får en uppfattning om hur en tryckvåg rört sig..
Citera
2021-09-29, 17:35
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Sprängämnen beroende på typ har ju en förbränningshastighet på 2000-10000 m/s

Subsonic eller underljudshastighet ligger på ca 340 m/s

Ja det verkar ju mer sannolikt att en förhållandevis liten sprängsladdning går av och tar den mesta av sprängmedlet med sig i en snabb förbränning snarare än i en ren explosion. Detta i sin tur leder till att det fördelade sprängmedlet snarare än att sprängas går upp i en snabb förbränning på flera våningsplan mer eller mindre samtidigt.

En extrem tur att allt inte exploderade med en gång på samma ställe (skulle jag gissa)
Men att en explosion skett och att mycket snabbbrinnande ämne snabbt skickats vidare i en ultrasnabb förbränning förefaller sannolikt. Udda. Jag har svårt att riktigt få grepp om vad som har hänt och förloppet. Någon som har en bättre förklaring?
Citera
2021-09-29, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Nej, han bor i lägenheten bredvid men har skrivit sig på fel adress (dvs hos J.Z) Kolla in antalet lägenheter på våningsplanet så ser du att det saknas en, eller hur? 1302 där bor han.

Haha ja om det är nämnda är det nästa komiskt sammanträffande lgh bredvid..
Citera
2021-09-29, 17:39
Avslutad
Det har varit tal om termit reaktion i tråden och studerar man den så är det ganska nära faktiskt.
Är väll egentligen inte bra att visa detta inslag men för att förstå hur det kan ha gått till så skulle man ha hittat mycket järnklumpar efter brand explosionen i huset.

här är en typ av termit som blir över 2400 grader varm (alltså smälter stålkonstruktioner)
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3D-ZS-gxtLo5w&ved=2ahUKEwjU7ZXUvqTzAhXtkYsKHZ4TB5IQtwJ6B AgWEAI&usg=AOvVaw3h59_GSjxFqu6N0uUcKT0o

Det har möjligtvis även varit en tredje ingrediens som gjort den svarta röken.

Ja jag börjar mer och mer bli övertygad om just termit.
Citera
2021-09-29, 17:41
Medlem
citat från GT
https://www.expressen.se/gt/kanslorna-nar-de-drabbade-mottes-efter-explosionen/

polisen har inlett en förundersökning om grov allmänfarlig ödeläggelse.

Thomas Fuxborg, polisens presstalesperson, uppgav på onsdagen att man lokaliserat detonationsplatsen, men det är information som polisen än så länge valt att behålla för sig själva.

– Det är bara vi och gärningsmannen som ska veta det, sa Fuxborg.
Citera
2021-09-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Nej, han bor i lägenheten bredvid men har skrivit sig på fel adress (dvs hos J.Z) Kolla in antalet lägenheter på våningsplanet så ser du att det saknas en, eller hur? 1302 där bor han.

Jag hittar ingen med det namnet på Fejaboken. Hur ser han ut mer än ”kuffig” och grått hår?
Citera
2021-09-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Nej han bor själv! Men i 02 inte 01. 01 huserar en man med sina två barn om jag inte missminner mig

Japp nämnda blårock som vittnat i stort fall som nämns tidigare i tråden vilket fått alla att spekulera dåd mot dito..
Citera
2021-09-29, 17:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BitchZ
Eftersom polisen gått ut med uttalanden om en gärningsman så är din teori fel.

Det kan det vara, fel alltså, ifall de inte syftar på brottet allmänfarlig vårdslöshet.

Jag tycker nämligen att det är konstigt att sprängämnen i en källare orsakar brand i flera lägenheter. Det verkar handla om brännbara gaser som vid antändning har tryckt ut dörrar och sedan skickat branden uppåt.
Citera
2021-09-29, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ser helt normalt ut, men det är väl en bra bit från "epicentrum"?
Ja detta är nr.14 det mesta hände från 18-22 men trappuppgångarna är närmast identiska.
Citera
2021-09-29, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Syns ju inget

Kan va filmat i viket hyreshus som helst så ja syns säger inte så mycket..
Citera
2021-09-29, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Kan va filmat i viket hyreshus som helst så ja syns säger inte så mycket..

IQ.. Han har lagt ut filmen så att vi andra skall kunna se hur trappuppgångarna ser ut.

Käften nu, och gå o vila dina monobrows.
Citera
2021-09-29, 17:50
Medlem
Gödselbomb exploderar långsamt med en långsam tryckvåg.
Lätt att köra ner i garaget och ta in i källaren bit för bit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in