2021-09-29, 15:04
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Ska du dra igång en brottsutredning också då ifall Ryssland släpper en kryssningsrobot på ett bostadshus?

Det är ganska stor skillnad på inhemsk brottslighet och väpnade angrepp från annan statsmakt.
Det måste hanteras olika också.
Du vet om du ger staten fria händer att godtyckligt bestämma vad som är brottsligt och hur det ska straffas, då finns det alltid en risk att du själv råkar illa ut också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Finns det några filmer på balkonghopparna och dylikt?
Jag är boende där, det var bara någon som hoppade och inte i någon särskild hög höjd, media vill få det till att folk hoppade från otroligt höga höjder.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towen
Finns det något huvudspår i tråden om vem som var måltavla?
Jag tror inte det var polisen. De gör sitt jobb, och någonstans tror jag de flesta kriminella vet och accepterar det - d v s jag tror inte man anstränger sig så här om det inte handlar om spörsmål kring en kriminell konkurrent.
Fastigheten var nyss renoverad. Firman som utförde renoveringen kanske ville ha mer jobb...
Citera
2021-09-29, 15:05
Medlem
Skadorna kan va så allvarliga att huset kan behövas rivas i värsta fall, enlig senaste nyhetssändning i SR.
Ja ni duktigt!!

Någon rivningfirma som haft lite jobb nära kk?
Senast redigerad av Psykbryt76 2021-09-29 kl. 15:08.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Kan du säga några andra alternativ?

Det finns såvitt jag förstår två alternativ gasexplosion eller bomb. Har ingen uppfattning om vilken som är mest trolig. Det som talar mot bomb är rökutveckling och bränderna. Det som talar mot gas är att det inte finns några kända gaskällor
Citera
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towen
Finns det något huvudspår i tråden om vem som var måltavla?
Jag tror inte det var polisen. De gör sitt jobb, och någonstans tror jag de flesta kriminella vet och accepterar det - d v s jag tror inte man anstränger sig så här om det inte handlar om spörsmål kring en kriminell konkurrent.

Brandförloppet tyder på brinnande gas. Då handlar det mest troligt om läckande gasol eller om en pyrande brand som genererat explosiva brandgaser.

Därmed finns ingen "måltavla" men kanske någon som förvarat brandfarliga grejer i gemensamma utrymmen, alltså mot reglerna.

Edit: Eller en driven ful fisk som lagt dit en gastub, med pysande ventil tillsammans med en tändanordning.
Senast redigerad av Eerieye 2021-09-29 kl. 15:08.
Citera
2021-09-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det troligaste är väl att det startade med en brand. Sedan är det något som har exploderat på grund av värmen. Det kan vara en bensintank eller en gastub.

Nej polisen har ju sagt att det är bara vi och gärningsmannen som vet var detonationen skedde vilket betyder att detta är ett bombdåd.
Citera
2021-09-29, 15:06
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Fastigheten var nyss renoverad. Firman som utförde renoveringen kanske ville ha mer jobb...
Renoveringen som skedde var fönsterbyte, och alla fönster är hela. Det gjorde tydligen ett för bra jobb
Citera
2021-09-29, 15:09
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Om explosionen orsakades av en bomb, vilket i nuläget verkar vara huvudspåret, så är det inte kriminalitet eller ens terrorism, utan krig mot det svenska samhället! Som sådant borde militär sättas in för att eliminera angriparen.
Man kanske ska veta vem det är innan man kallar in militär?

Eller menar du att militären ska attackera random "utsatt område" ?
Citera
2021-09-29, 15:09
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Brandförloppet tyder på brinnande gas. Då handlar det mest troligt om läckande gasol eller om en pyrande brand som genererat explosiva brandgaser.

Därmed finns ingen "måltavla" men kanske någon som förvarat brandfarliga grejer i gemensamma utrymmen, alltså mot reglerna.
Är också inne på detta. Kan det vara litiumbatterier som exploderat tro? Är mycket energi i de pjäserna!
Citera
2021-09-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det finns såvitt jag förstår två alternativ gasexplosion eller bomb. Har ingen uppfattning om vilken som är mest trolig. Det som talar mot bomb är rökutveckling och bränderna. Det som talar mot gas är att det inte finns några kända gaskällor
Fast om du läser vad jag skrev så vet polisen vilket av alternativen det var.
Citera
2021-09-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Edit: Eller en driven ful fisk som lagt dit en gastub, med pysande ventil tillsammans med en tändanordning.

Eftersom polisen gått ut med uttalanden om en gärningsman så är din teori fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in