2021-09-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vilken torped kan det vara då

Svårt att torpedera något över vattenytan.

Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
Det är tur att det finns akademiker vilka är experter på hur metallers struktur förändras vid påverkan.
Det sorgliga är väl att en oberoende expert vilken verkar vara den första som undersöker, kommer fram till något som går emot din tes.

...Oerhört beklämmande att spår av sprängning är uppenbara enligt både oberoende metallurgisk expert och en skeppskonstruktionsexpert....

Du behöver inte vara akademiker för empiri.

Jag skulle kunna sänka Estonia med en ryggsäck fylld till hälften med sprängmedel. För jag vet hur man gör.

Alla sprängmedel säger inte BOOM, vissa är gjorde för att t.ex. linda runt ett objekt man vill ta bort. Den jag tänker på kan man nästan stå och titta på och behöver inte hörselkåpor till och med.

Får jag se var hålen är jämfört med ritningarna ser ut så blir det uppenbart att det är extremt osannolikt att hålen uppstått av botten när skolboksexemplet på hur man sänker en färja med sprängämne är precis likadant.
Citera
2021-09-29, 17:08
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Instämmer där, jag tror samma sak.

Ja det ser så ut just nu. Kusligt om vi har rätt ändå. Det väcker ju bara ännu fler obehagliga frågor.
Citera
2021-09-29, 17:12
Medlem
LenaPauls avatar
Uppenbart att båten blev sänkt av en mina bilderna visar ju tydligt på skadan av en detonation

Övriga uppgifter kan ju avskriva som konspirationsteorier,

Frågan är bara varför regeringen ville mörka vad som har hänt???
Just nu kommer ingenting hända men efter 50 år kan hemliga uppgifter bli tillgänglig så det är bara att vänta

Sanningen kommer alltid fram.
Citera
2021-09-29, 17:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
...
Att det nu dyker upp ej dokumenterade hål i skrovet mm gör att allting som står i den officiella rapporten fullständigt ska förkastas, hur rimlig den än må vara. Så länge berörda länder är inblandade kommer aldrig de anhöriga få ro. Sen all cred till idiella krafter som litterärt gått till botten med detta.
Syftar du på de två hål i SB sida som E&A filmade 2019 eller något annat? Det är ganska givet att de inte finns med i JAICs rapport, eftersom ingenting talar för att de gick att se då. Vi vet heller inte hur hålen såg ut då; de kan mycket väl ha ökat i storlek när vraket böjt och vridit sig som en skruv genom åren.

Dessa två hål är väl ganska väl genomtröskade vid detta laget. Med tanke på att vraket legat med SB nedåt och det finns både dokumenterad morän och bergrund i dagen bredvid vraket så är den troliga orsaken till hålen den uppenbara: havsbotten. Men vi har en rapport från svenska och estniska HK i oktober, och då får vi mer besked.

Om detta blir slutsatsen, menar du ändå att JAICs rapport skall förkastas?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-29 kl. 17:31.
Citera
2021-09-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Svårt att torpedera något över vattenytan.

Du behöver inte vara akademiker för empiri.

Jag skulle kunna sänka Estonia med en ryggsäck fylld till hälften med sprängmedel. För jag vet hur man gör.

Alla sprängmedel säger inte BOOM, vissa är gjorde för att t.ex. linda runt ett objekt man vill ta bort. Den jag tänker på kan man nästan stå och titta på och behöver inte hörselkåpor till och med.

Får jag se var hålen är jämfört med ritningarna ser ut så blir det uppenbart att det är extremt osannolikt att hålen uppstått av botten när skolboksexemplet på hur man sänker en färja med sprängämne är precis likadant.

https://youtu.be/OpTCqT-iWgQ

Här finns information, då de hade presskonferens igår så är den delgivna informationen ganska begränsad.

18.40 in i videon så börjar professorn i metallurugi tala, innan dess talar LÅ om hur de kom fram till att ta bitar till universitetet i Norge.
Citera
2021-09-29, 17:14
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Det kan det absolut ha gjort. Det finns så många möjliga scenarion till att det slutade så olyckligt som det gjorde. Därför är det så viktigt att utredningen finkammar varje liten hörna på Estonia.

Jag vill se undersökningar på hålen likt den Fokus Estonia gjorde på bogvisiret, där dom kollar kornstrukturen i stålet om stålet har blivit utsatt för sprängning eller inte. Har stålet inte blivit sprängt så måste man fortsätta gräva fram sanningen. Har stålet blivit utsatt för en sprängning så... Ja jävlar..
Kommer inte bli nån utredning kan jag lova , finns ej politisk vilja.
Men sanningen kommer fram sen det är bara att vänta.
Citera
2021-09-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Uppenbart att båten blev sänkt av en mina bilderna visar ju tydligt på skadan av en detonation
Så örlogskaptenen med expertkunskaper inom just minor och sprängskador som Evertsson intervjuar i Dplay-dokumentären har alltså fel när han säger att det inte ser ut som en explosionsskada?
Citera
2021-09-29, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Kommer inte bli nån utredning kan jag lova , finns ej politisk vilja.
Men sanningen kommer fram sen det är bara att vänta.

Discovery spelar in en uppföljare till första serien, om den blir framgångsrik så kommer det plötsligt finnas politisk vilja.
Citera
2021-09-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Så örlogskaptenen med expertkunskaper inom just minor och sprängskador som Evertsson intervjuar i Dplay-dokumentären har alltså fel när han säger att det inte ser ut som en explosionsskada?

Minor är på utsidan. Nej någon har inte lagt ut minor i en farled.

Jag tror fortfarande på att bogvisiret ramlat av, med följd av vatten på bildäck och vatten in i däcken under. Men hur vattnet hamnade på bildäck är en annan fråga. Jag vill se hålen mot en ritning.

I alla fall borde man plocka upp dom döda för anhörigas skull.

Men varför ligger hon på en så jävla djup plats? Bara det gör en till konspirationsteoretiker. Sen att man skulle hälla grus på henne direkt. Samt förbjuda att dyka??
Senast redigerad av Cubaldebasic 2021-09-29 kl. 17:29.
Citera
2021-09-29, 17:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
Du skriver så mycket men missar fullständigt poängen...
Frågan är väl snarare om du tog in poängen:
Estonias bogvisir har de facto undersökts av oberoende metallurgisk expertis anlitad av Meyervarvets utredare i GGE (ca 1999), tvärtemot vad LÅ vill göra gällande. De hittade inga spår av explosion eller något konstigt med skadan i botten på visiret. Bogvisiret stod på den tiden utomhus på Hangö, så LÅs påstående om att det skulle varit svårt för andra att se botten på visiret är rent nys.

Säger detta dig ingenting om LÅ och hans teoris trovärdighet?
Citera
2021-09-29, 17:24
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du är som en papegoja.

-Jag har förklarat för dig att förloppet kan beskrivas som ’progressive flooding’ snarare än kapsejsning. Utrymmena vattenfylls ett efter ett under tilltagande slagsida. När ca 6000 ton vatten kommit in under bildäck är det kört. Estonia kommer att sjunka (https://tore.tuhh.de/bitstream/11420/487/1/Promotion_Kehren.pdf)
- Därutöver har jag gett dig ett exempel på en RORO-färja som kapsejsade och sjönk 1994 efter att fått in vatten på bildäck.(https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_al-Salam_Boccaccio_98)

Inget av detta påverkar dig öht, det är som vatten på en gås, och du postar samma gamla pressbilder gång på gång.. Jag vet i te hur det är med övriga i tråden, men denna diskussion med dig är närmast meningslös, så jag avslutar den nu.

Skulle du inte avsluta den här diskussionen med mig? Eller är det så att din underrättelsechef tvingar dig att motarbeta alla motargument mot lögnerna i JAIC-rapporten?

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Innan du ännu en gång postar samma bilder på Jan Hewelius, så kanske du kan läsa någonting om hur fartyg, dess stabilitet och vad som kan hända. Eftersom tråden handlar om Estonia, så rekommenderar jag följande doktorsavhandling av Kehren:
https://tore.tuhh.de/bitstream/11420/487/1/Promotion_Kehren.pdf
Du behöver inte nödvändigtvis läsa hela, endast Abstract på sid iii räcker långt. Den andra halvan av detta abstract förklarar vad som hände och varför Estonia inte kapsejsade helt som Jan H:

Sea loads on the bow visor broke its locks and hinges. Consequently, the bow visor separated from the vessel and with it the bow ramp was ripped open because of box- like-housing of the visor at top of the bow ramp. The loss of watertight integrity was followed by massive water ingress on the Main Car Deck and MV Estonia partially capsized to a quasi-static equilibrium floating condition. This persisted for a few minutes, whilst several side ventilation openings became immersed. From that time on, a progressive flooding started, leading to consecutively submerged windows in the superstructure failing and allowing further water ingress. Finally, at a list of about 130°, the ferry hit the sea floor stern first and the bow subsided soon after.

Svaret är att passagerarfärjor (inklusive) roro-färjor inte sjunker som stenar (så som Estonia gjorde) om det inte finns skador under vattenlinjen:

https://static.dw.com/image/38060736_403.jpg

https://static-cdn.sr.se/images/1602/2657962_1200_675.gif?preset=1024x576&format=webp

https://i.cbc.ca/1.2244983.1433257251!/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/original_1180/ferry-cp-5080884.jpg

Läs noggrant nu: DET ÄR EN FYSISK OMÖJLIGHET. Oavsett vad du svamlar om, så är det en fysisk omöjlighet. Att dessa passagerarfärjor sjunker, det gör de. Fast inte så rekordsnabbt som Estonia gjorde. Estonia borde ha hittats flytande upp och ner under morgontimmarna.
Att hon inte hittades flytandes upp och ner under morgonen (när det ljusnade) beror på endast två orsaker:

1. Hon bröt mot FYSIKENS lagar, där LUFT helt plötsligt slutade att existera under olycksförloppet.

2. Hon utsattes för sabotage under vattenlinjen, vilket gjorde att luft kunde bytas ut mot vatten rekordsnabbt.

Det är endast ett utav dessa alternativ som är rätt. Vilket väljer du?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-09-29 kl. 17:45.
Citera
2021-09-29, 17:25
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Ja, det är klart att regimens bovar och banditer missbrukat försvarsmakten och fotfolk utomlands för diverse skumrask, däribland att använda Estonia för att komma över ryssens hemlisar. Man kan spekulera i varför, mest troligt var det någon hållhake någonstans som skavde, samt det uppenbara. Pengar.

Det som irriterar är att man fortsatte trots varningar från ryssen. Hurdan djävla stor idiot får man lov att vara med vetskapen att ryssen har ubåtar och kapabelt fotfolk på båten och i hamnen?

Ja, svensken är uppenbarligen inte skickad för statligt hantverk. Tyvärr. Det är bara lägga ner banditmonarkin och stycka upp bitarna till lämplig storlek och låta dem gå under klubban.

Den svenska staten är full av idioter, det råder ingen tvekan om den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in