2021-09-29, 13:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Personligen så är jag inte så säker på det.
Avseende eventuell Grandman så har väl två huvudalternativ utkristalliserat sig och själv så lutar jag åt Storhök,Korhonen samt eventuell Mårten Palme,Wennerling samt kanske Stark såsom varandes mest intressant i sammanhanget utan att för den skull avskriva något annat.

Hubert person är väl ganska lik de andras?
Citera
2021-09-29, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hubert person är väl ganska lik de andras?

Tycker mera att han lutar åt tönten än den stirrande.
Dessa kan väl kanske blandas ihop emellanåt i de olika vittnesmålen,men via materialet så ger det mindre stöd för mig att tro på att vittnena av tönt(Fleksnes).Det är en närmast personlig smaksak dock,det medges.

Så häng dom högt
Så häng dom långsamt
Men häng dom högt
Jag kräver hämnd
En sen kväll
Född till tönt

Fritt efter Kents gamla dänga "Töntarna"...:-)
Citera
2021-09-29, 13:37
Medlem
Citat:
Du verkar ha svårt att skilja på äpplen och päron. Det är lika mycket spekulation som att han ljuger för att han är mördaren. Om någon säger att han ljuger för att han är GM så får jag också säga att han ljuger för att han är rädd om jobbet. Om du hittar på en tolkning utan stöd i materialet så har jag all rätt att jämföra den med en annan tolkning som inte har stöd i materialet.

Du kan iaf försöka undvika dubbelmoral.

Jag har hela tiden sagt att det förekommer spekulationer från de som tror att han är mördaren. På samma sätt som det spekuleras från andra sidan. För mig är dubbelmoral att klaga på något som man sedan själv gör.
Senast redigerad av Makarov.24 2021-09-29 kl. 13:48.
Citera
2021-09-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ingen förbjuder er att spekulera. Låt inte lättkränkthet tolka vad som sägs. Det som påpekas är skillnaden i tyngd på en fri fantasi och på något som har stöd i materialet.

Sen är det ju väldigt konstigt att förvänta sig att inte få spekulationer mot sig när man själv spekulerar.

Tja, det finns ytterst få saker som har enhälligt stöd i materialet. Alltså måste det till spekulationer oavsett om det är SE, CA eller någon annan som diskuteras. Sedan har jag förstått att du anser att jag är lättkränkt, det får stå för dig.
Senast redigerad av Makarov.24 2021-09-29 kl. 13:43.
Citera
2021-09-29, 14:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tycker mera att han lutar åt tönten än den stirrande.
Dessa kan väl kanske blandas ihop emellanåt i de olika vittnesmålen,men via materialet så ger det mindre stöd för mig att tro på att vittnena av tönt(Fleksnes).Det är en närmast personlig smaksak dock,det medges.

Så häng dom högt
Så häng dom långsamt
Men häng dom högt
Jag kräver hämnd
En sen kväll
Född till tönt

Fritt efter Kents gamla dänga "Töntarna"...:-)

Jag får läsa in mig på Grandmannen. För mig har han inte varit riktigt intressant innan jag började luta åt den blå jackan.
Citera
2021-09-29, 15:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Jag kan inte stå till ansvar för hur din konstiga hjärna kopplar saker.
Jag påpekade bara att det var du själv som först upptäckte och pekade på den här möjliga kopplingen.

Lars Renvall skrev alltså om möjligheten att SE kan ha fått inspirationen till sin "Mannen med mörkblå täckjacka" från Rapports extrasändning kl. 04:00. Renvall tar inte upp det här med att det i samma TV-inslag också pratas om att ett vittne skall ha jagat gärningsmannen. Kanske kände Renvall (när han skrev om "Den tecknade mördaren") inte ens till uppgifterna om att SE skall ha sagt sig ha jagat gärningsmannen.

Lars-Olof Lampers har också gått igenom förhören, och pekar på att fem av varandra oberoende personer skall ha hört SE berätta att han jagade gärningsmannen. Lampers verkar dock inte göra någon koppling till det här rapportinslaget (och har kanske inte ens sett det).

Du enough-is-enough är den förste som sedan tar upp och vill diskutera möjligheten att SE kan ha fått (eller inte fått) inspiration även till historien om sig själv som det efterföljande vittnet från det aktuella Rapportinslaget.

Sedan kan man naturligtvis göra olika bedömningar av vad som är sant. Kanske SE faktiskt såg någon med mörkblå täckjacka i gränden, och kanske jagade han också gärningsmannen (alt. poliserna). Eller också hittade han kanske bara på de här historierna om sig själv för att han hade ett väldigt stort uppmärksamhetsbehov och ville göra sig märkvärdig. Det är väl den här senare linjen Renvall och Lampers är inne på.
Senast redigerad av Draifos 2021-09-29 kl. 16:08.
Citera
2021-09-29, 15:58
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Personligen så är jag inte så säker på det.
Avseende eventuell Grandman så har väl två huvudalternativ utkristalliserat sig och själv så lutar jag åt Storhök,Korhonen samt eventuell Mårten Palme,Wennerling samt kanske Stark såsom varandes mest intressant i sammanhanget utan att för den skull avskriva något annat.

Det som är lite intressant är att Storhök , Korhonen i första förhören dagarna efter mordet säger skärmmössa , mössa med uppfällda öronlappar (en och en halv månad senare ändrar sig båda till keps).

Hubert Falk säger skidmössa med skärm och öronlappar.
Citera
2021-09-29, 16:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Min poäng är att det förekommer spekulationer från båda håll och att det inte bara är SEkten som gör det. Det mesta är ganska öppet för tolkningar

Nåja.. i TP's fall så är det mer sanning än spekulation. Han är övertygad och bygger vidare på uppgiften.
Citera
2021-09-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det som är lite intressant är att Storhök , Korhonen i första förhören dagarna efter mordet säger skärmmössa , mössa med uppfällda öronlappar (en och en halv månad senare ändrar sig båda till keps).

Hubert Falk säger skidmössa med skärm och öronlappar.

Sådär är det i materialet.
Man får inte heller glömma att olika personer kan se samma sak,men uttrycka synintrycket på olika sätt.
Sålunda så ligger det naturligtvis inom det möjligas ram att Herr Falk,för att anknyta till din post,kanske har sett samma huvudbonad som till exempel Storhök men att de uttrycker det på olika sätt.
Citera
2021-09-29, 16:16
Medlem
Citat:
Jag får läsa in mig på Grandmannen. För mig har han inte varit riktigt intressant innan jag började luta åt den blå jackan.

Alltid bra med ny kunskap.
Glöm inte att till exempel den hovrätt som frikände CP samtidigt ansåg att det starkt lutade åt att en Grandman faktiskt existerat.
Det går inte att avskriva att han verkligen fanns där utanför biografen Grand på kväll och/eller senkväll 28 Februari 1986.
Citera
2021-09-29, 16:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag påpekade bara att det var du själv som först upptäckte och pekade på den här möjliga kopplingen.

Lars Renvall skrev alltså om möjligheten att SE kan ha fått inspirationen till sin "Mannen med mörkblå täckjacka" från Rapports extrasändning kl. 04:00. Renvall tar inte upp det här med att det i samma TV-inslag också pratas om att ett vittne skall ha jagat gärningsmannen. Kanske kände Renvall (när han skrev om "Den tecknade mördaren") inte ens till uppgifterna om att SE skall ha sagt sig ha jagat gärningsmannen.

Lars-Olof Lampers har också gått igenom förhören, och pekar på att fem av varandra oberoende personer skall ha hört SE berätta att han jagade gärningsmannen. Lampers verkar dock inte göra någon koppling till det här rapportinslaget (och har kanske inte ens sett det).

Du enough-is-enough är den förste som sedan tar upp och vill diskutera möjligheten att SE kan ha fått (eller inte fått) inspiration även till historien om sig själv som det efterföljande vittnet från det aktuella Rapportinslaget.

Sedan kan man naturligtvis göra olika bedömningar av vad som är sant. Kanske SE faktiskt såg någon med mörkblå täckjacka i gränden, och kanske jagade han också gärningsmannen (alt. poliserna). Eller också hittade han kanske bara på de här historierna om sig själv för att han hade ett väldigt stort uppmärksamhetsbehov och ville göra sig märkvärdig. Det är väl den här senare linjen Renvall och Lampers är inne på.

Jag påpekade inte det möjliga kopplingen. För det finns ingen möjlig koppling.

Jag varken tog upp eller diskuterade att SE skulle fått inspiration till språngmarschen från nyheterna.

Antingen ljuger du eller så har du ingen läsförståelse alls.

Du och Renvall är i en egen klass. Helt Verklighetsfrånvända. Lampers är inte på något sätt inne på samma linje som er två i denna fråga. Get real.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-29 kl. 16:41.
Citera
2021-09-29, 16:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Det tydligaste tecknet på att SEktens snack om att SE påstått att han sprungit efter mördaren är oväsentlig hittepå är det faktum att SE i tidningar och TV inte nämner någonting om att han skulle ha sprungit efter mördaren.

Skrattretande att tro SE skulle dra två vitt skilda storys som mördare. Och det finns egentligen inga bevis. Det är 4-5 personer 30 år efter mordet som kommer med hörsägen.

4-5 personer av de hundratals som SE berättat för. Var det inte också så att PRAO-eleven hävdade att han aldrig påstått att SE sagt han sprang efter GM?

Vad var den tramsiga anledningen till att han skulle ha slutat berätta att han sprang efter mördaren för att skydda sig mot YN?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-29 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in