2021-09-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
Nej, han säger att det är möjligt och att det är märkligt då de tidigare rapporterna förklarar att det är ett tjockt lager moränlera, inte klippor.

Nu har vi fått information om att det finns klippor och stenar i dag, ( överlevande på undersökningsbåten säger snabbt att inget är i kalibern att vara orsaken till hålen)

Medverkande professorn kan vara helt trygg i sitt medverkande.

Precis! Han hade inte all fakta framför sig, Evertsson var inte helt transparent. Men likväl, han är en oberoende expert som uttalar sig om en trolig orsak.

Kanske LÅ är mer transparent, kanske inte.
Citera
2021-09-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Precis! Han hade inte all fakta framför sig, Evertsson var inte helt transparent. Men likväl, han är en oberoende expert som uttalar sig om en trolig orsak.

Kanske LÅ är mer transparent, kanske inte.

LÅ och Evertsson vill ha en transparent utredning, vilket jag håller med om. Syftet är enligt mig helt och hållet välsinnat. Anhöriga och överlevande har fullständigt blivit misshandlade av staterna här... Oavsett vad som verkligen skett så är hanteringen efteråt förkastlig.

Båda tycker jag verkar vara relativt öppna.
Citera
2021-09-29, 16:39
Medlem
Citat:
Glöm inte att en oberoende expert satt i Dplay dokumentären och sade att ett fartyg troligtvis åsamkat skadan i skrovet. Han ångrar nog sin medverkan…
Menar du norska professorn i marinteknik, J. Amdahl,
som räknade på vilken kraft som krävdes för att orsaka den främre skadan på SB-sida och översatte det till hur stort ett hypotetiskt fartyg borde ha varit?
Han sa inte att ett fartyg åsamkat skadan utan en yttre kraft och då blir ju alternativen kollision med fartyg på ytan eller kollision med havsbotten.
Han är antagligen besviken för att han inte fick veta att skadan på SB sida är mycket större än han räknade på samt att när han spekulerade i sten/berg på havsbotten fick höra av Evertsson att det inte finns sten och berg på botten.
Vilket alltså inte stämmer...
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/08/berg-i-dagen-nacc88ra-vraket-med-hacc8al.png?w=1024
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/08/stenbumling-vid-vrakets-styrbord-sida.png?w=1024

I måndags uttalade han sig J. Amdahl i TV4-nyheterna och han är fortfarande av åsikten att skadorna på SB sida orsakats av en yttre kraft.
3 minuter in:
För mig ser det ut som en stor intryckning till höger i filmsekvensen.
För mig ser det fortfarande ut som att utgångspunkten är att fartygssidan tryckts in och det har blivit ett brott i sidan
http://www.tv4play.se/program/nyheterna/13365231

Dessutom hade Dplay-dokumentären med en norsk örlogskaptenen/spräng- och minexperten som uteslöt att främre hålet (enda han fick se) orsakats av en explosion.
Senast redigerad av Prudent 2021-09-29 kl. 16:57.
Citera
2021-09-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om jag kan hjälpa till att övertyga en enda människa om hur barockt det är att tänka sig att bogvisiret sprängdes bort på havsbotten, då är det värt att korka upp!

En teori om sprängning av bogvisiret på ytan har som jag skrev en massa problem, men själva grundiden att man skulle kunna sabotera ett RORO-fartyg som Estonia genom att spränga loss bogvisiret är inte galen. Däremot är frågan varför man enligt LÅ då sprängt ovanför förpiken, snarare än vid det bottenlås som håller visiret nere, liksom hur man fick sidolåsen att brista.

JAICs analys från KTH, SSPA, m.fl. säger att sidolåsen brast först, men det vet jag inte hur säkert vi vet. Hypotetiskt skulle alltså en sabotör kunna spränga bottenlåset och lita på att sidolås, hydraulik och lyftarmar skulle rasa av sig självt. Men nu har vi inga spår av sprängning vid bogvisirets låsögla nertill (se Fig. 8.10 i https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/NAD/JAIC-haverirapport.pdf). I stället är det lösöglorna införskeppet som har brustit (ibid. Fig. 8.13, som också visar den ökända ”Atlantlås-bulten”!). I övrigt så skulle olycksförloppet kunna bli identiskt som om bogvisret lossnade pga vågorna.

Till sist värderar du hypoteser och bevisning annorlunda än jag. Varför ger du LÅs nya hypotes företräde över en befintlig? Hypotesen om sprängning i bogvisiret måste ställas mot alternativet, ingen sprängning, och om beläggen för det senare är mycket starkare så får man instället leta alternativa förklaringar till de observationer man har. Det skulle kunna vara fel provbitar eller misstag i analysen av sagda prover.

Imponerande vilket driv du har. Jag tror alla i den här tråden vet din ståndpunkt vid det här laget. Flashbacks motsvarighet till fotbollens Håkan Mild. Kan man inte dribbla bort motståndarna får trötta ut dom...

Att det nu dyker upp ej dokumenterade hål i skrovet mm gör att allting som står i den officiella rapporten fullständigt ska förkastas, hur rimlig den än må vara. Så länge berörda länder är inblandade kommer aldrig de anhöriga få ro. Sen all cred till idiella krafter som litterärt gått till botten med detta.
Citera
2021-09-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Implosionsskada från en torped:

https://www.floridamemory.com/items/show/12060

Buckat skrov och "rivskador" av en undervattensimplosion.

En modern torped kan programmeras till lämplig verkan.

Vilken torped kan det vara då
Citera
2021-09-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Jag vill inte utesluta någonting. Men jag ser det också som osannolikt att kanande lastbilar eller annat bråte skulle ha orsakat hålen in ifrån och ut.

Jag tror, med dom fakta som ligger på bordet i dagsläget, att Estonia är utsatt för ett sabotage. Min åsikt kan ju också ändras om jag blir motbevisad av nya fakta i framtiden.

Kan det funnits något explosivt ombord på någon lastbil (INTE kärnvapen/militära sprängämnen) som exploderat som en reaktion på att fordonen förflyttats pga vädret?
Citera
2021-09-29, 16:54
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Hur fan kan alla dessa hål i Estonias skrov röra upp så mycket konspirationsteorier? Nya hål hittar de varje gång de åker ut till vraket. Man borde fundera lite över varför.

Men nu kanske de som vill ha bombteorin är nöjda. De med krock med u-båtteorin inte nöjda. De som trodde på dåligt underhållet fartyg och för hög fart dåligt sjömanskap är i underläge för tillfället.
Citera
2021-09-29, 16:57
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vilken torped kan det vara då

400 kg sprängmedel skulle de överlevande ha märkt tydligt som fan. Jättehål, eldslågor enorm smäll. Skrovet skulle ruskats om enormt.
Citera
2021-09-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hur fan kan alla dessa hål i Estonias skrov röra upp så mycket konspirationsteorier? Nya hål hittar de varje gång de åker ut till vraket. Man borde fundera lite över varför.

Men nu kanske de som vill ha bombteorin är nöjda. De med krock med u-båtteorin inte nöjda. De som trodde på dåligt underhållet fartyg och för hög fart dåligt sjömanskap är i underläge för tillfället.

Krock-teorin håller om visiret sprängts av efter förlisningen, de som konstaterat att det exploderat misstänker preliminärt att det skedde efter förlisningen under vattnet.

Oavsett så håller inte jaic förklaringen givet en explosion.
Citera
2021-09-29, 17:00
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ja, det är möjligt. Eller inte. Jag har inte i närheten den kompetens som krävs för att göra ett trovärdigt sjunkförlopp på Diana II. Har DU?

Mer än dig verkar det som, du tror ju att Estonias rekordsnabba sjunkförlopp var helt naturligt. Andra passagerarfärjor vittnar om motsatsen. Har redan länkat till dessa tidigare i tråden.
Citera
2021-09-29, 17:00
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Jag vill inte utesluta någonting. Men jag ser det också som osannolikt att kanande lastbilar eller annat bråte skulle ha orsakat hålen in ifrån och ut.

Jag tror, med dom fakta som ligger på bordet i dagsläget, att Estonia är utsatt för ett sabotage. Min åsikt kan ju också ändras om jag blir motbevisad av nya fakta i framtiden.

Instämmer där, jag tror samma sak.
Citera
2021-09-29, 17:02
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joggyboll
Kan det funnits något explosivt ombord på någon lastbil (INTE kärnvapen/militära sprängämnen) som exploderat som en reaktion på att fordonen förflyttats pga vädret?

Det kan det absolut ha gjort. Det finns så många möjliga scenarion till att det slutade så olyckligt som det gjorde. Därför är det så viktigt att utredningen finkammar varje liten hörna på Estonia.

Jag vill se undersökningar på hålen likt den Fokus Estonia gjorde på bogvisiret, där dom kollar kornstrukturen i stålet om stålet har blivit utsatt för sprängning eller inte. Har stålet inte blivit sprängt så måste man fortsätta gräva fram sanningen. Har stålet blivit utsatt för en sprängning så... Ja jävlar..
Senast redigerad av fishANDchips 2021-09-29 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in