Citat:
Ursprungligen postat av
MrLevaLivet
Snyggt jobbat! Ja riktigt skoj, visste inte ens vad LNG var tidigare. The world gets bigger så att säga. Jag sålde mina SSAB när det var cementkrisdiskussioner, låg runt 10% plus så blev väldigt lyckat med facit i hand. Samma sak med Sandvik och Boliden, lyckades alltså ducka raset senaste tiden. Det var klockrent av dig att fånga upp SSAB efter detta konstanta manglande senaste tiden. Var sugen själv men hade för mycket fokus på att titta efter nya bolag (i den nya större världen med Hasse och Gasturken).
Varning dock kring det här med cementkrisen och SSAB. Greenpeace skall överklaga regeringens klipp och klistra/tillfälliga laglösning och vill det sig illa har vi en riktig cementkris i höst. Marknaden chillar dock nu, men men, det är faktiskt scary shit.
Time in the markets beats timing the markets my ass. Min vale-trade var out of sight, likaså lossingen av cliffs och ridandet av cameco när wsb pumpade ihop med gasen har gjort det här till en rolig månad.
Kunde gjort mer på cameco med snyggare exit, men det är som du säger alltid en kamp mot girigheten.
Samma här gällande LNG, även om det är det jag använder till grillen med min superchargade illegala Norska tryckregulator för att grilla köttstycken på sommaren. Jag misstänker att nästa påfyllning kommer att kosta betydligt mer än senast.
Vi värmer våra hus för det mesta med fjärrvärme från kraftvärmeverk i städer eller berg- eller luftvärmepumpar.
I andra länder är det gas som gäller för uppvärmning. Det är la därför Nibe är så jävla dyr pga väntad tillväxt.
Helt galet att man körde med direktverkande el när jag var liten. En elektrisk jättebrödrost på 1kW-2kW styck i varje rum och tre stycken i storarummet. Elen måste vart galet billigt med alla reaktorer på fullt järn och kanske 8 miljoner invånare. Ei sa peitää.
Jag vågar inte ens tänka på vad det hade kostat att dra på de gamla elementen som sitter kvar i min kåk i nödfall om pumpen skulle strejka.
Gällande Greenpeace kan de skita sig i näven.
Magnituden av konsekvenserna av en cementkris är så stora att det är otänkbart, det löser sig alltid.
Lite klassisk musik dagen till ära:
Far & Son - Gas & Son
Och diversifiering som sagt. Hela grejen med att gå all in i ett bolag är så fundamentalt fel på så många plan.
De som gör så har aldrig spelat poker. Manövern all-in är menat att skrämma och låta motståndaren ta beslutet.
Hur ska man göra det med ett vanligt sparkonto när hajarna sitter med 10x din shortstack ?