2021-09-29, 15:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
I mars/april 2019 tycker drömkvinnan att de ska väcka åtal för mord så att hon slipper honom.

Var hittar man detta uttalande?
Via TB i Ab 150.

"I mars/april -19 skrev Hanna på Messenger till T liknande, "skönt om det väcks åtal, då slipper jag honom".
Senast redigerad av develi 2021-09-29 kl. 16:11.
Citera
2021-09-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
1-3: Helt normalt beteende för en psykopat.
4: Knappast ett alibi som är 100% igt.
5: Att det bedöms som mord* handlar inte om ev. planering eller inte, det handlar om omständigheterna och avsikt.
6: Just för att kunna manipulera mobilen och data.
7: Motiv finns så det räcker och blir över.
8: Psykopater tror inte att de skall åka fast.
9: DNA-bevis m.m. finns.
10: ?

*Ett brott som innebär att någon avsiktligt berövar en annan person livet.

https://www.aklagare.se/ordlista/m/mord/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8KnVr/47-aring-doms-for-mordet-pa-lena-wesstrom
Ja, det behöver inte vara planerat för att vara mord. Det stämmer.
Men bevisningen går ut på att det var planerat. Att SD har lurat BO bakom bullerplanket (planerat) och därefter tagit hennes liv genom trubbigt våld.
Jag anser att både brottsplatsen ( mitt i ett bostadsområde) samt sättet att begå brottet är totalt ogenomtänkt.
Därför tyder detta på att mordet med stor sannolikhet begåtts oplanerat.
Fortfarande ett mord oavsett om det var planerat eller inte.
Det uppstår en annan fråga. Om mordet var oplanerat och det är SD som har gjort det hur kommer det sig att det är genomfört med ett mordvapen?!
Fråga nr 2: om det var planerat och om det är SD som gjorde det varför är ingen passande plats och mindre riskabelt mordsätt är valt?!
Så att säga det är nånting som inte stämmer om det var SD som är den riktiga gärningsmannen.
Citera
2021-09-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Varför tror du han blev frikänd i tingsrätten, för att bevisningen var solklar eller? när det väger i bevisning är det svårt att sia om hur domen blir.

Det var väl ingen större skillnad på bevisningen i HR jämfört med i TR men det var kunnigare bedömare som såg helheten.
Citera
2021-09-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Men bevisningen går ut på att det var planerat. Att SD har lurat BO bakom bullerplanket (planerat) och därefter tagit hennes liv genom trubbigt våld.
Jag anser att både brottsplatsen ( mitt i ett bostadsområde) samt sättet att begå brottet är totalt ogenomtänkt.
Det uppstår en annan fråga. Om mordet var oplanerat och det är SD som har gjort det hur kommer det sig att det är genomfört med ett mordvapen?!
Fråga nr 2: om det var planerat och om det är SD som gjorde det varför är ingen passande plats och mindre riskabelt mordsätt är valt?!
Så att säga det är nånting som inte stämmer om det var SD som är den riktiga gärningsmannen.

Helt oplanerat var det ju inte, det fanns ett mordvapen. Mordplatsen kanske han inte kunde välja fritt. Han fick ta det som låg närmast till hands. Han var ju desperat.
Citera
2021-09-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Helt oplanerat var det ju inte, det fanns ett mordvapen. Mordplatsen kanske han inte kunde välja fritt. Han fick ta det som låg närmast till hands. Han var ju desperat.
Vaddå desperat?
Kunde han inte göra det vid ett annat tillfälle?
Det finns ingen bodelning eller pengar på spel.
Vad är det som han är desperat för?
Citera
2021-09-29, 15:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Som sagt så var han lika missnöjd som dig om val av BP.
I all sin gränslöshet, bristande sociala kompetens, arrogans och troligen desperat så var hans sista ord i rätten en beklagan över denna plats.

Han hade nog tänkt en viss tid om hur han skulle gått till väga, hur han skulle lösa triangeldramat och ältat.
Han är uppenbart stressad i tiden upp till mordet, likt en åsna mellan två hötappar.
HD vill åka men han backar.
LW finns som potentiell hotbild att ställa till ännu mer av den brist på tillit som HD åberopar.
En plan vilket möjligen kan ses drag av helgen innan. Planerat men lika weird som SD är som person.
Nöden har ingen lag och det var som sagt tidsbrist innan resan och LW har barn hemma.
Eller hade du tänkt dig en kamp på trappan, vilt slagsmål, skrik och att ett kidnappningsdrama vore mer lämpligt?

Återigen kokar det ner till resan vilket passar med mitt förra inlägg till dig.

Han vill troligen se tiden an om HD kan tänkas ändra sig under betänketiden.
Så hans plan var att hålla LW gömd tills augusti, vilket LW gått med på.
Hon loggar inte Nordsjön, en typiskt deal de har att inte visa HD sitt umgänge.
Kan du smyga hit är ordvalet.
.. men hon börjar tröttna, träffar Bx och hon upplevs mer farlig av SD.
Han tappar således kontrollen.
Han är livrädd att HD ska tappa den gnutta tillit som finns kvar.
Resan riskerar avslöja den fortsatta relationen med LW, om nu LW skulle få för sig att säga nåt. SD tror som sagt att HD är mer ovetande än hon är och för SD är det skarpt läge efter skilsmässan och det stegras när resan närmar sig.
Senast redigerad av develi 2021-09-29 kl. 16:38.
Citera
2021-09-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hej igen Lars.
Du såg det som ett argument till SDs fördel att inte riskera USA-resan med ett mord.

Med tanke på ditt fadda svar så vill jag utveckla mitt svar till dig, så du ser mer överskådligt vad jag pratar om.

USA-resan är nämligen het och förefaller som en deadline i SDs värld.

8 maj avrundas dygnslånga bråk med att HD pressar på om resan.
Bollen ligger hos honom och hon förutsätter att de ska planera inför resan.
SD vill inte åka med henne. Grälet kokar ner i hans otrohet, LW och att SD är kvar i gamla tankar.
Sistnämnda resonemang ses även 28 april.

HD till JG: "Försöker att inte tänka och bry mig om henne. Det är enda sättet att komma vidare. S måste göra det samma.
-Om han vill komma vidare. "

Helt abrupt drar HD upp att hon vill fusklogga SD på LWs wig, ett tema som hennes gräl med LW berörde i april, och skriver sen längtansfullt om hur livet skulle kunna se ut under andra förutsättningar.
Detta är en drömresa till världens största Giga event.

▪️Hans resepartner är hans drömkvinna, den han vill ha tillbaka.
▪️Ett optimalt tillfälle att umgås få ligga i samma dubbelsäng och fjäska järnet för HD samt roa sig bland cacher i nästan 3 veckor.
▪️Han får chansen att skriva utsvävande loggar om hur underbart de har det inför GC-världen och stoltsera.
▪️och det är ett ypperligt tillfälle versus (den för SD) "hotfulla" relation hon har med JS.

Det är bara win-win.
Men SD vill inte åka till USA och det hänger enbart på honom.

HD är startklar sen länge, men orolig över att SD inte vill iväg.
Hon jublar i sin semesteransökan:
Jippi!! Det blev en resa!

Efter sin skilsmässa oroas HD över om SD ska välja LW och gå till henne. Hon oroas över att SD tystnat. Hon oroas över att han inte vill med till USA.
SD erbjuder henne att åka dit med JS istället.
Det är aldrig nåt alternativ för HD, hon berättar inte ens för JS att de ska på Giga.
SD krånglar och förhalar ansökan med ESTA.

Lördag natt 12 maj, efter att han försökt lura ut LW i Vivallaskogen vid midnatt och jagar påhittade busar, så skickar SD och önskar HD trevlig resa.
Kl 02.37:
Jag får ej igenom min ansökan för ESTA
-Trevlig resa.

Direkt efter mordet säger han till HD att det ska bli så bra nu och rent överbetonar att han ska på åka med drömkvinna.
Nu bär det av mot drömresan som om det aldrig varit nån tvekan.

"Vad de än säger så finns jag här" skriver HD tryggt till SD när han är på förhör.

I mars/april 2019 tycker drömkvinnan att de ska väcka åtal för mord så att hon slipper honom.

Han påstår att det skulle vara så svårt att vara så nära HD och sukta efter henne i Amerikat.
Efter mordet har han dock inga problem att åka på event, jaga cacher, ligga i taktält och åka utomlands med HD.
I augusti 2019 trånar han mot den tomma sänghalvan när HD är på semester med JS och jublar med hjärtan när hon lovar att han ska få resa med henne nästa gång.

Visst är det konstigt?
Vad är det som är sååå konstigt?
Han har massa med framtidsplaner. Det framgår av ditt inlägg.
Jag ser inte att LW ska vara ett hinder för att SD ska lyckas med sina planer.
Tvärtom SD skulle kunna dra nytta av LWs närvaro strategiskt genom att hålla HD avundsjuk.
Ett par gemensamma bilder med HD i sociala medier skulle uppfyllt lyckan hos båda om du förstår vad jag menar.
Så att säga LWs närvaro skulle varit nyttigt för SD att nå sina planer.
Att ta bort LW har bara negativa effekter.
Att han har så många framtidsplaner ger ingen bild av en desperat och nedstämd person som planerar ett mord vid sidan av alla sina framtids drömmar.
Senast redigerad av Lars48. 2021-09-29 kl. 16:25.
Citera
2021-09-29, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad är det som är sååå konstigt?
Han har massa med framtidsplaner. Det framgår av ditt inlägg.
Jag ser inte att LW ska vara ett hinder för att SD ska lyckas med sina planer.
Tvärtom SD skulle kunna dra nytta av LWs närvaro strategiskt genom att hålla HD avundsjuk.
Ett par gemensamma bilder med HD i sociala medier skulle uppfyllt lyckan hos båda.
Så att säga LWs närvaro skulle varit nyttigt för SD att nå sina planer.
Att ta bort LW har bara negativa effekter.
Att han har så många framtidsplaner ger ingen bild av en desperat och nedstämd person som planerar ett mord vid sidan av alla sina framtids drömmar.
Klart han har planer, han inbillar sig väl att klara sig.
Han är überstressad innan resan.
LW är ett potentiellt hot, det finns förklarat i föregående inlägg.

Han försöker välja bort GC-världens häftigaste resa.
Argumentet är att det skulle vara så fasligt jobbigt att åka med HD.

Det är således jättekonstigt att inte vilja åka på just den resan innan mordet - men att det går finfint att åka med HD på andra semesterresor och event med start direkt efter mordet.
Då blir det plötsligt drömresan.
Citera
2021-09-29, 16:35
Avslutad
Citat:
Vaddå desperat?
Kunde han inte göra det vid ett annat tillfälle?
Det finns ingen bodelning eller pengar på spel.
Vad är det som han är desperat för?
Lars, om du fortfarande efter att ha läst fup och domarna, samt tilläggsprotokoll, inte förstått varför Lena mördas, kan nog ingen hjälpa dig.
Citera
2021-09-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med lika noggrant, menar du 14.000 sidor Fup och nästan lika mycket sidomaterial?

Eftersom vi inte vet på vilka grunder dessa personer har avförts, så kan du inte heller veta om det skulle h varit meningsfullt att fortsätta att utreda.

Några har kanske haft vattentäta alibi?
För några personer syns inga som helst spår av någon som helst konflikt.
För andra kanske man har utrett noggrannare men även där inte hittat något som har föranlett vidare utredning.

I SD fall fanns många tidiga tecken på att man borde gå vidare.
Inte blev de färre med tiden, och även om lögner och minnesförlust inte i sig är ett bevis till att någon är skyldig, särskilt i början av en utredning, så blev nog upptäckten av detta, raderingar osv absolut sådant som gjorde att man tittade åt det hållet extra noga.

Men vi ska inte glömma att åklagarna har en giganstiskt sidomaterial och hon bad försvaret att läsa detta.

Försvaret har alltid möjlighet att begära att åklagaren ska titta närmare på något om de anser att det inte är utrett. Det har vi väl inte hört något om?

Som jag förstått det är ju de andra männen Lena hade relationer med, både noggrant utredda och avförda från utredningen? Man har heller inte hittat någon annan som har motiv till att mörda Lena. Den enda man funnit som har motiv är ju... SD? Och ju mer man granskat honom ju mer har man funnit... Som sagt 14.000 sidor...
Citera
2021-09-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subluuna
Som jag förstått det är ju de andra männen Lena hade relationer med, både noggrant utredda och avförda från utredningen? Man har heller inte hittat någon annan som har motiv till att mörda Lena. Den enda man funnit som har motiv är ju... SD? Och ju mer man granskat honom ju mer har man funnit... Som sagt 14.000 sidor...
14 000 sidor. Plus drygt 12 000 i sidomaterial (slasken).
Citera
2021-09-29, 16:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subluuna

Ja, så är det ju.

Man utreder brett i början, även om mycket pekade mot en och samma person. Men ju längre utredningen går desto mer smalnar ju spåret.

Man kan ju inte bedriva utredningar som är så här gigantiska på 10 pers till, när det inte finns något som tyder på att de är inblandade.

Det finns varken skäl, personal eller andra resurser.

Och precis som du säger. Ju mer man utredde desto mer hittade man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in