2021-09-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Om du lyssnar på intervjun med Anders Andersson, som var sjökapten och rådgivare åt kaptenen vid omflaggningen, så säger han att det var av vikt att emellanåt tända strålkastaren och lysa upp förskeppet, dvs. för att kontrollera ”status”:

https://sok.riksarkivet.se/estonia?infosida=a-andersson

Tillägg: om Linde informerade bryggan om smällen vid förskeppet borde de ha tänt strålkastarna.
Citera
2021-09-29, 13:50
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Nej hon sjönk inte så varför skrev du det om du inte kommer ihåg.
Jämför man bilder på Dianas och Estonias lås så ser skadorna lika ut och enligt vad du säger angående om visiret syns eller inte så räcker det ju med att titta på en bild.
Kan du ta fram en bild på Dianas visir?
Citera
2021-09-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YngwieCopycat
Sorry kanske lite otydligt. Det är inte förflyttningen som är hypotesen, det är ren fakta. Det jag funderade på kan vara en hypotes är att där kan finnas saker som gömdes i sediment som nu kommer upp synligt eftersom där inte finns en klar redogörelse kring hela skeppet 1994. Det är högst troligt att det kan vara så, men det har gått lite för lång tid och jag nojjar väl mer om att det kan finnas skador på Estonia som uppkommit efter förlisning och inte existerade alls 1994 även om fartyget redan hade legat med 15 grader mer lutning redan 1994.
Jag förstår.
Vad tänker du om de stora klippor som sticker up på havsbotten nära den främre hålet?
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/08/berg-i-dagen-nacc88ra-vraket-med-hacc8al.png?w=1024
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/08/stenbumling-vid-vrakets-styrbord-sida.png?w=1024
Citera
2021-09-29, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Den strålkastaren sitter så pass långt ned att den bör hamna i det område som enligt skisserna är dolt från bryggan.
https://kvartal.se/wp-content/uploads/2021/02/e2-e3-.jpg
Sen vet vi vet ju inte om den strålkastaren fortfarande var tänd mitt ute på öppet hav.
Vid 8:22 i din länk är strålkastaren släckt.

När vi diskuterade det här i somras hävdade SailorCalvin att färjor inte har gångljus i fören och när sådant finns så är det av förklarliga skäl avskärmat mot bryggan:
2021-07-08 inlägg #12056

Jag vet. Tänker mer att även om strålkastaren i sig inte syns bör man se skenet av den ut mot havet. Annars fyller den noll funktion.
Senast redigerad av Dianthus 2021-09-29 kl. 13:56.
Citera
2021-09-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag förstår.
Vad tänker du om de stora klippor som sticker up på havsbotten nära den främre hålet?
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/08/berg-i-dagen-nacc88ra-vraket-med-hacc8al.png?w=1024
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/08/stenbumling-vid-vrakets-styrbord-sida.png?w=1024

Jag tänker att det är en intressant iakttagelse. Jag har hoppat fram och tillbaka själv i möjligheten att det är sjöbotten/sten som gått hår åt Estonia, men så fick jag uppfattningen av de tester som utfördes med modell (SSPA) samt längden på Estonia kontra hastighet som hon drar i botten inte helt avgörande kan säga att det är anledningen. Jag hittar inte källan nu, men vill minnas att det spekulerats i att Estonia nådde botten med ca 4-5 knops hastighet. Det är en stor massa vikt som ska komma till ett snabbt stopp även i en låg hastighet och kan orsaka skador men så här stora skador?
En längre tid av nötande och vridande på ett fartyg finner jag helt acceptabelt att skador kan förvärras eller t.o.m vara en orsak till nya sprickbildningar, speciellt med en klippig stenbotten.
Citera
2021-09-29, 14:03
Medlem
Talar inte allt för att någon (läs Putin, som vid tiden var politruk i St Petersburg, och sedan belönades 1996 med att bli Jeltsins tronföljare) har sett till att dels spränga Estonia och sedan ramma fartyget för att förvissa sig om en sänkning, väl medveten om att dess hemligheter skulle följa med i djupet? Antagligen dölja smuggling av kärnvapen? Som senare har bärgats? Jag bara undrar.
Citera
2021-09-29, 14:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad betyder ”konfirmeringsjäv”?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias
Citera
2021-09-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Kan du ta fram en bild på Dianas visir?
vad ska du med bild på visiret till jag skrev lås.
Citera
2021-09-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Jag vet. Tänker mer att även om lampan inte syns bör man se skenet av den ut mot havet. Annars fyller den noll funktion.
Den diskussionen har vi också haft och min erfarenhet, som gäller mindre båtar, är att en strålkastare har rätt lite effekt när den lyser över havet och inte möter annat än vatten men så fort man närmar sig land eller annan båt så ljuset får något att reflekteras mot blir det en enorm skillnad.

Finns det något stöd för att stora fartyg kör med "extraljusen" tända i mörker ute på öppet hav?
Det är väl sådant de har radar till...?
Citera
2021-09-29, 14:12
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
vad ska du med bild på visiret till jag skrev lås.
Jag skiter i låset. Jag vill se en bild på Dianas visir och jämföra det med Estonias. Det är en logisk och normal önskan som alla normalfuntade människor drar i ett sådant här läge.

Låset ger sig säkert på samma sätt huruvida det beror på väder eller sprängämnen. Men som Estonias visir ser ut, tror jag inte Dianas såg ut.
Citera
2021-09-29, 14:13
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Jag kan ju bara spekulera eftersom att fler undersökningar måste göras kring hålen.

Efter Evertssons dokumentär så kändes det väldigt troligt att någonting kört in i Estonia. Det var en tydlig intryckt skada.

Nu efter tydligare bilder och vetskap om ett till hål så är jag inte alls säker på kollision längre. Det ser på ett av hålen ut som att någon kraft kommit in ifrån och ut. Det ser till och med ut som att någonting kan ha exploderat. Överlevere har ju vittnat om 2 smällar ombord innan slagsidan och 2 hål vet vi nu att det finns.

Angående nyheterna kring att bogvisiret har sprängts bort är intressant. Jag personligen tror att det har skett i efterhand för att antingen plocka ut den militära lasten eller att få förlisningen att se ut som Carl Bildt ville, dvs en olycka pga kraftig sjögång där bogvisiret föll av. Även om bogvisiret lossnat innan förlisningen så var rampen stängd och hindrade vatten att strömma in.

Den officiella orsaken till förlisningen enligt JAIC är mycket osannolik och dom 2 hålen är en mer sannolik orsak till förlisningen.

Men hur uppstod hålen? Jag har ingen aning.

Intressant, det var ett vettigare svar än vad jag förväntade mig. En användare trodde att det kan ha varit ett lastbilsflak som slog kraftigt i sidan av bildäck, helt absurt med andra ord.
Citera
2021-09-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manzikert
Talar inte allt för att någon (läs Putin, som vid tiden var politruk i St Petersburg, och sedan belönades 1996 med att bli Jeltsins tronföljare) har sett till att dels spränga Estonia och sedan ramma fartyget för att förvissa sig om en sänkning, väl medveten om att dess hemligheter skulle följa med i djupet? Antagligen dölja smuggling av kärnvapen? Som senare har bärgats? Jag bara undrar.

Absolut inget påhopp här utan jag behöver fasen lite hjälp att förstå.

Varför skulle man använda ett passagerarfartyg till att smuggla kärnvapen och sen sänka den med risk att få all världens ögon på sig? Det borde finnas betydligt smidigare sätt att frakta kärnvapen på utan olika risker? Sen finns det andra risker att bli av med godset. t.ex. att någon utomstående går in på bildäck och förser sig med en lastbil eller två. Det känns som en onödig risk att ställa ut så värdefullt smugglingsgods på bildäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in