2021-09-29, 12:08
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Ni som avfärdar farbro_barbro, hur förklarar ni t.ex. att ingen (eller väldigt få) har hört den explosion som ska ha slitit upp skrovet? Eller varför ett hål långt över vattenlinjen kunde ta in någon betydelsefull mängd vatten?

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur ni tänker om detta.

Innan ni hoppar på mig som en statsanställd så kan jag meddela att jag är 100% övertygad om att det är en cover up. Hur lätt politikerna godtog bogvisiret och gjorde det omöjligt att utreda saken vidare är ju typ ett vattentätt bevis på att den officiella förklaringen är rent bull crap. Men vad som hände vet jag inte, jag hoppas bara de ansvariga blir tvingade att förklara sig.
Läs Meyervarvets rapport som jag länkar till i mitt tidigare inlägg.
Där har du en utmärkt sammanfattning vad överlevande har sett och hört.
Citera
2021-09-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Är det inte bättre att du lurar på HUR en bomb skall låta i låsta utrymmen? Det finns även bomber som är avsedda för att förstöra metall mer än skapa tryckvåg.

Ditt anekdotiska tyckande vill jag hävda har absolut inget att egentligen tillföra.

Lura på detta. Skulle visiret gett sig och stått och dunkat. Menar du att besättningen skall stå och titta på gösstaken i en timme utan att ens undra vad det är frågan om?

Jag har ganska många dagar på havet och en sak vet jag, man letar hela tiden efter abnormiteter i ljud och andra intryck. Ens liv hänger på det. Att besättningen skall se göstaken åka upp och ner som ett disco och stå där och titta och dricka kaffe, nej det finns inte i min värld.

Vid förbesiktningen av Estonia nämns att man har problem anordningen som talar om visiret är stängt eller öppet. Jag delar din uppfattning att viss besättning säkert lyssnar efter olika missljud eftersom det ger en aning om en rad faktorer. Jag tror man tillförlitade sig till att instrumenten talade om att allt var stängt och ok, när man senare tittar på monitorn för bildäck så är det svårt att se status på porten då vatten redan tagit sig in. Att Estonia var eftersatt gällande underhåll är ingen nyhet. Min anekdot var mer att den personal jag såg inte verkade speciellt brydd av sjögången och låg säkert och sov. Jag tror du och jag är inne på samma sak, fast vi inte delar uppfattningen kring explosioner. Läget på Estonia var för lugnt om det nu är som du också som van sjöfarare säger "letar hela tiden efter abnormiteter i ljud och andra intryck". Anders återberättelse reflekterar inte speciellt mycket mer än att slagsidan kommer snabbt. Det tar även en en stund innan Estonia får iväg ett nödsamtal, det tror jag också hade kommit snabbare om en tränat sjö-öra hade hört/känt något som uppfattades som en explosion.
Citera
2021-09-29, 12:10
Medlem
Citat:
Nej, det måste ju varit det första som must eller vilka nu det är som är inblandade hade diskuterat efter bombningen. Vad det skulle skylla på, och det blir ju såklart det som systerbåten gick under på.

Nu kan ju dock sprängningen skett när Estonia flöt, så det blir ju lite utav ett antagande.

Vilken är systerfartyget du refererar till? Diana II?
Citera
2021-09-29, 12:12
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
På vilket sätt?

Kanske formulerade mig lite risigt. Men jag menar att hålet hamnar närmre vattenlinjen alternativt längre under vattenlinjen pga den naturliga slagsida som redan fanns där innan fartygets olyckliga slagsida.
Citera
2021-09-29, 12:13
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har påstått flera gånger att man kunde se gösstaken från bryggan. Har du något stöd för det?
(VM Linde säger att man kunde se gösstaken från bryggvingen där han laddade sin radio, men där stod knappast någon hela tiden).

Sedan finns det faktiskt ett vittne, den pensionerade polisen Kikusts, som från sin position längst föröver på BB däck 7 ser visiret slå upp och ner i vågorna. Anledningen att hans vittnesmål inte tas upp särskilt ofta är hans tidsangivelser som är svåra att få ihop med annat. Men att bogvisiret är loss, det är han tydlig med. Ta det för vad det är värt.
Jaha nu är ju du igång igen. Det räcker att se på en bild så ser man detta. Och du med dina skitargument skall ju förstöra hela tråden.

Citat:
Märkligt vittnesmål
Vittnesmålet från den lettiske polismannen Valters Kikusts från Riga är ett av de märkligaste från hela katastrofen.

Kikusts hade ingen hytt och hade med sitt ressällskap vid 22-tiden svensk tid gått till trapphuset längst fram i fören för att hitta någonstans att sova. Han hade rest med Estonia tidigare och hade enligt egen utsago inte druckit någon alkohol denna kväll. Kikusts hade en exklusiv digital Motorolaklocka ställd på lettisk/finsk/estnisk tid och kontrollerad före resan. Han är fullständigt säker på att hans klocka gick rätt.

Klockan 23.26 svensk tid – alltså 30 minuter innan Silver Linde hör ett kraftigt ljud på bildäck – säger Kikusts att han från sin plats ser hur ”en stor del av fören studsar upp och sjunker tillbaka, samtidigt slocknar den stora strålkastaren i fören och maskinerna stannar”.

Kikusts och hans sällskap tar sig ut på däck där människor samlats och försökte få loss en livbåt.

Att visiret skulle ha slagit upp och ner och maskinerna stannat en halvtimme innan Silver Linde ser att allt är normalt på bildäck innanför rampen, och samtliga fyra maskiner går normalt, enligt befälet i maskinrummet, är inte möjligt. Kikusts kan inte heller vara en hel timme fel, för då hade den plötsliga slagsidan redan inträffat.

Slutsatsen är att denne polisman från Riga – van att göra iakttagelser och med en klocka som går på sekunden rätt – har misstagit sig på sin klocka, vad han ser eller har efteråt blandat ihop olika skeenden.18

En sak kan jag säga, de som skrev JAIC hade endera noll koll på att vara på havet, eller så ljög de bara ihop skiten. Man missar inte att ett ljus hoppar fram och tillbaka.
Senast redigerad av SoberZealot 2021-09-29 kl. 12:29.
Citera
2021-09-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har påstått flera gånger att man kunde se gösstaken från bryggan. Har du något stöd för det?
(VM Linde säger att man kunde se gösstaken från bryggvingen där han laddade sin radio, men där stod knappast någon hela tiden). Och vad får du en timme ifrån? Beroende på om du antar JAIC, HSVA eller SSPA så talar vi omkring 5-10 minuter, troligen mycket mindre än så.

Sedan finns det faktiskt ett vittne, den pensionerade polisen Kikusts, som från sin position längst föröver på BB däck 7 ser visiret slå upp och ner i vågorna. Anledningen att hans vittnesmål inte tas upp särskilt ofta är hans tidsangivelser som är svåra att få ihop med annat. Men att bogvisiret är loss, det är han tydlig med. Ta det för vad det är värt.

Ja, och med din retorik är det ju faktiskt inte värt någonting, då du väljer ut vilka vittnen som är trovärdiga och vilka som inte är det. Vittnen som gett olika vittnesmål avfärdar du direkt, ett vittnesmål som innehåller tvivelaktiga tidsangivelser väljer du ändå att ta upp nu igen. Detta är vad du baserar det mesta av din argumentation på.
Det är nog dags för dig att betrakta "JAIC-rapporten" som "JAIC-teorin", vilket sakligt är mer korrekt. Men vi förstår nog alla att det aldrig kommer ske, med tanke på din agenda i den här tråden.
Citera
2021-09-29, 12:17
Medlem
goofers avatar
Citat:
Det är ju bara en gissning. Men förklaringen från Bildt kom väldigt snabbt.

Om vi antar att de visste så bör ju visiret vara första förklaringen, detta då en annan färja gått under pga av detta. Därefter har staten bara försökt hålla undan alla andra möjliga förklaringar.

Nu kan ju visiret sprängts bort när Estonia flöt och då har ju Bildt bara rätt. Så det är nog viktigt att avgöra när sprängningen skedde. Skedde det under vatten, så är väl det riktigt illa för ganska många i staten.

Bildt fick nog inte veta, att man sprängt båten, han fick veta vad lasten innehöll och det gjorde honom tillräckligt skit nödig för att inte ta upp båten eller ens ta upp omkomna
Citera
2021-09-29, 12:17
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Vilken är systerfartyget du refererar till? Diana II?
Det kommer jag inte ihåg, det kanske inte ens sjunk utan bara hade fel på visiret. Men det är i vilket fall som helst ett perfekt argument för någon som vill ha något att skylla på.
Citera
2021-09-29, 12:20
Medlem
DeValeras avatar
Kollade på Ångströms film. Det ser ju helt onekligen ut som sprängskador.

Skulle det rent teoretiskt kunna handla om att tex gastuber som förvarats i en tex lastbil som stått nära ha antänts vid förlisningen?

Bra att ta in den norske forskaren. Om det är möjligt sett till kostnad och tid ta in ytterligare någon internationell expert inom metallurgi och sprängningar.

Enligt Ångström behandlar haveriutredningen bara någon rad åt de skador som han har dokumenterat på bogvisiret. Detta väcker ju misstanke om att man försökt dölja vad som har inträffat.
Citera
2021-09-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakan6666
Ja, och med din retorik är det ju faktiskt inte värt någonting, då du väljer ut vilka vittnen som är trovärdiga och vilka som inte är det. Vittnen som gett olika vittnesmål avfärdar du direkt, ett vittnesmål som innehåller tvivelaktiga tidsangivelser väljer du ändå att ta upp nu igen. Detta är vad du baserar det mesta av din argumentation på.
Det är nog dags för dig att betrakta "JAIC-rapporten" som "JAIC-teorin", vilket sakligt är mer korrekt. Men vi förstår nog alla att det aldrig kommer ske, med tanke på din agenda i den här tråden.

Ja JAIC kan vi nog ta med en stor nypa salt. Den har inte underlag för mer än några få vittnesmål ifrån passagerare osv. Den där "rapporten" hastades igenom och missade målet att försöka inskjuta en slags trovärdighet kring vad som förliste Estonia.
Citera
2021-09-29, 12:34
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Kollade på Ångströms film. Det ser ju helt onekligen ut som sprängskador.

Skulle det rent teoretiskt kunna handla om att tex gastuber som förvarats i en tex lastbil som stått nära ha antänts vid förlisningen?

Bra att ta in den norske forskaren. Om det är möjligt sett till kostnad och tid ta in ytterligare någon internationell expert inom metallurgi och sprängningar.

Enligt Ångström behandlar haveriutredningen bara någon rad åt de skador som han har dokumenterat på bogvisiret. Detta väcker ju misstanke om att man försökt dölja vad som har inträffat.
Nej, ingen explosion är rapporterad när båten förliste. I så fall skall explosionen skett tidigare, så nej det är inte möjligt.

Explosionen skall ha hänt kring 01 och då märkte inte besättningen att något var fel på bildäck.
Citera
2021-09-29, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
Vad säger du om att professor i metallurugi inte finner några tecken på mekanisk slitning, utan endast deformationer skapade av explosioner?

Hennes presentation finns på Youtube och hon sätter sin karriär på spel om hon hittar på sådant.

Argumentum ab auctoritate! Man är inte mer än människa bara för att man är professor, man kan ha fel. Det enda intressanta för min del är att få se bilder av fördäck och skrovet på styrbordssidan. Jag förväntar mig tecken på skador där från visiret när det dansat runt över fördäck och landat mot skrovet förut. Finns inga skador där, så har jag fel, vi får väl se om det kommer sådana uppgifter, då vet vi vad som hände!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in