2021-09-29, 12:52
Medlem
Ejekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Bra, då kan florerande rykten om

A) gasexplosion
B) brandantändning
C) fyrverkeri

röjas ur vägen SLUTLIGEN

Det var väl en önskan redan igår
Snart kommer någon att säga "Men vi har inget slutgiltigt svar. Det kanske är journalisterna som är för ivriga med slutsatser" bla bla
Citera
2021-09-29, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Här har du en som sprängde ett helt hyreshus i Arboga 2015.

Kolla PDF:en och bilderna!

https://www.msb.se/sv/publikationer/olycksutredning--explosion-i-flerbostadshus-herrgardsgatan-arboga-den-4-juli-2015/

Mer än vad jag visste, intressant även om gasexplosioner i frekvens händer väldigt sällan i Sverige, mer i ett land som Spanien eller Italien p g a användningen i kök e t c
Citera
2021-09-29, 12:54
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja hur ser det ut nu för tiden när allt ska sopsorteras måste ju finnas nåt soprum.
Brand i div sopor kan ju ge mycket rök iaf. Explosion typ Arboga(gas) men samtidigt omfattande brand/bränder i huset.
Ja vi sitter och spånar vart i ett hyreshus man kan lättast kan adaptera en sprängladdning för att kunna få effekt flera våningar upp.
Ett förslag var i ett nedlagt soprum och ett annat i anslutning till ventilations kanaler
Det där med soprum lät ganska långsökt från början, men tydligen skulle det kunna vara riktigt effektivt i och med att luckorna verkar vara hermetiskt tillslutna så möjligheten att bygga upp en effekt/tryck med någon form av gas som adapteras lät riktigt troligt
Citera
2021-09-29, 12:55
Medlem
knoevrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejekt
Det var väl en önskan redan igår
Snart kommer någon att säga "Men vi har inget slutgiltigt svar. Det kanske är journalisterna som är för ivriga med slutsatser" bla bla
Det skulle knappast få vänstertrollen som tjatat om gas, vallamaskiner och buntar med tidningar på andra tankar. Inte ens om terrorismen hoppar upp och biter dem i röven kommer de att fatta.....
Citera
2021-09-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efterslak

Sen till de här svenska adresserna som skulle tyda på att inget brottsligt har skett, tror ni som tror på detta på riktigt att kriminella bosätter sig i en bostad som står på deras egna namn???

Citat:
Ja du, jag har inte skrivit att det skulle varit riktat mot en kriminell person i området. Det jag gjorde var att bestrida vissa åsikter som gällde området i fråga.
Jag bestred även uppfattningen att det inte kan vara gängrelaterat för att det i princip bara är svennenamn som är folkbokförda på adressen i fråga.
Jag har inte skrivit att explosionen var riktad mot en kriminell person.

Tolkade ditt ovanstående som insinuation kring det.
Men visst, pratar man i allmänna termer skriver väl kriminella personer sällan sig själva på en adress.
Specifikt detta får man dock fortfarande som jag skrev anta att ett eventuellt kriminellt namn på adressen varit ute vid det här laget.
Citera
2021-09-29, 12:58
Medlem
Citat:
De kanske hade rast, eller kanske hade de redan evakuerat och hjälpt de personer som var i ett tillstånd som krävde ambulanspersonalens aktion...

Min första tanke var att det där ser ut som arkivbilder tagna på nån övning. Men ibland är det väl också så att det finns en gråzon mellan vad som är skarpt läge och inte.
Citera
2021-09-29, 12:58
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Jo men visst. Det är JAG, och inte DU...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWkJAz/bomben-i-goteborg-unik-sannolikt-placerad-i-kallaren

”Varken beräknande eller smarta”
– Människor som gör sånt här brukar varken vara beräknande eller särskilt smarta. Syftet är att skrämma folk till att hålla käften, inte att orsaka bränder.
Grattis en av få gånger jag haft fel.
Citera
2021-09-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Var det inte en åklagare som bor i området?

Först mördas en polis och nu då om det stämmer att det är det som är motivet bakom så ger de sig på en åklagare (?).

Något måste ske nu. Det här är riktigt allvarligt och oskyldiga har skadats samt fått sina hem förstörda.

En polis bor i en av uppgångarna.

Åklagare har nämnts, också.
Det vet inte jag dock, om så är fallet.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad i helsike menar polisen när dom säger..inga naturliga orsaker?
Naturliga?

Tror dom menar naturliga olycks-orsaker, typ gasledningar och sånt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Nix
Eller jo ett rätt har du, nämligen ”TV4”.

Thomas Fuxborg uttalade i en TV4 intervju att det inte handlar om naturlig orsak.

Jo,

jag syftar på den första intervjun med räddningsledaren från i går morse, det var där begreppet "naturlig" började användas i en fråga från TV4.

https://www.tv4.se/klipp/va/13365264/raddningstjansten-utesluter-naturlig-orsak-ser-man-pa-skadan

Sen hängde Fuxborg på i de senare intervjuerna....
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tryckvågen gick i olika riktningar men inte till så stor del i själva huset vilket gjorde att det inte lät så mycket inne. Det var åska under kvällen/natten så de flesta reagerade inte direkt på explosionen. Dock vet jag att ett flertal vaknade av ljudet flera kilometer bort.

Som vet verkar nu så har bomben utlösts i källaren till låghusdelen där butikerna finns och inte i själva bostadshuset. Jag vet inte exakt hur det ser ut där, men enligt uppgift så är det låsta garage och förråd under denna del. Det är därför inte 100% säkert att det är ett attentat, det kan också vara någon boende i huset som förvarat sprängämnen som detonerat. Det är detta som polisens undersökning kanske kan visa.

Fel. sprängverkan gick rätt upp i huset!
Det står som bevisat.

Det kan vara någon som har släppt en skit vid ett stearinljus också, ja att man vet aldrig!
Citera
2021-09-29, 13:03
Medlem
Redas avatar
Lurigt fall detta. Kan det trots allt röra sig om rökgasexplosioner från en brand i källaren som pågått ganska länge på natten och fyllt en massa kanaler i huset med rökgaser som sedan exploderat när folk börjar vakna och öppna dörrar mm?
Om det är ett attentat skulle det faktisk också kunna vara riktat mot fastighetsägaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in