Citat:
Ursprungligen postat av
whogivesafuck
Gäller att du har en hemförsäkring. Då är det väl normalt villkor att du kan få hjälp när något sådant här händer.
Stora striden står kanske mot fastighetsägaren och hans försäkringsbolag.
Fastighetsägaren (Ernst Rosén) meddelar bl.a. på sin hemsida:
"Info: Räddningstjänsten håller nytt informationsmöte i Saronkyrkan onsdag 29/9 kl 13.00.
På mötet i morgon 29 september kl 13 medverkar även representanter från Göteborgs Stad, Ernst Rosén, polis m.m. Välkommen dit för aktuell information. Kontakta även ditt hemförsäkringsbolag som hjälper till med praktiska detaljer kring ditt boende."
"Vad är det som har hänt?
En explosion har ägt rum i ett av våra hus på Övre Husargatan. Alla boende i fem uppgångar evakuerades till Annedalskyrkan och Saronkyrkan som öppnade upp. Här finns personal från olika enheter som hjälper till med frågor och hjälp. Alla övriga frågor gällande vad som hänt hanteras av polis och räddningstjänst.
Vilka lägenheter är drabbade?
Uppgångarna 14, 16, 18, 20, 22, 24 och 26 är tills vidare avstängda och kan ej beträdas på grund av säkerhetsrisk. Vi vet ännu inte omfattningarna av skadorna och utredning pågår fortfarande.
Även garaget under fastigheten är avstängt.
Fibernätet i hela vårt bestånd i Annedal ligger nere.
Vad händer nu?
Just nu jobbar vi med de som är direkt berörda av händelsen. Vi återkommer så snart vi kan till alla er som bor i närheten. Så länge räddningstjänsten inte sagt något annat så kan du bo kvar i din lägenhet. Vi uppdaterar hemsidan löpande med den senaste informationen.
Polis och väktare från Securitas kommer att patrullera runt fastigheten hela natten.
Vi påbörjar nu arbetet med skadebesiktning i samtliga lägenheter för att få en uppfattning om skadornas omfattning. Detta sker i samförstånd med räddningstjänsten.
Vad kan jag som hyresgäst göra?
Det första du ska göra är att kontakta ditt försäkringsbolag. De hjälper dig med allt praktiskt rörande ditt boende.
När får jag komma in i min bostad?
I dagsläget vet vi inte när du som hyresgäst får åtkomst till din lägenhet. Räddningstjänsten kommer att informera om detta så snart de har mer information."