2021-09-29, 12:39
Medlem
Bombteknikerna har varit inne nu på förmiddagen, fastställt platsen för detonationen, och det ska vara en sprängladdning. Mer info lär komma.
Citera
2021-09-29, 12:41
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
Klart intressant MSB publikation! Tack för den!

Grundorsaken var enligt utredningen en läckande gasoltub i ett källarförråd. Detta ledde bl a till

"Merparten av fönster är krossade eller spruckna"

”Första intrycket på plats var att det såg ut som en krigszon, fönsterglas och husdelar var utspridda i området...

".. det sprutar vatten från skadade vattenledningar..."

Inget av ovan har väl hänt på Övre Husargatan?

Jag tycker det verkar det mest troliga.
Citera
2021-09-29, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Några som inte visar samma framåtanda är däremot ambulanspersonalen som verkar stå och vänta i en klunga på den här bilden: https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/r%C3%B6kpelare-syns-%C3%B6ver-staden-efter-kraftig-explosion-i-flerfamiljshus-1.55905021 (menar bild 26 av 34 i bildspelet). Fattar ärligt talat inte hur en sån situation kan uppstå mitt under pågående event. Men dom hade väl rast kanske

De kanske hade rast, eller kanske hade de redan evakuerat och hjälpt de personer som var i ett tillstånd som krävde ambulanspersonalens aktion...
Citera
2021-09-29, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manzikert
Bombteknikerna har varit inne nu på förmiddagen, fastställt platsen för detonationen, och det ska vara en sprängladdning. Mer info lär komma.

Härligt.
Citera
2021-09-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Någon som känner till om det finns något igensatt sopnedkast och något bortglömt soprum i BV alternativt KV

Ja hur ser det ut nu för tiden när allt ska sopsorteras måste ju finnas nåt soprum.
Brand i div sopor kan ju ge mycket rök iaf. Explosion typ Arboga(gas) men samtidigt omfattande brand/bränder i huset.
Citera
2021-09-29, 12:45
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manzikert

Har man klargjort att det är en sprängladdning nu? Av det senaste jag hörde var man väldigt försiktig och berättade bara att man vet var någonstans explosionen/detonationen.
Citera
2021-09-29, 12:45
Medlem
Solferinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Gäller att du har en hemförsäkring. Då är det väl normalt villkor att du kan få hjälp när något sådant här händer.
Stora striden står kanske mot fastighetsägaren och hans försäkringsbolag.

Fastighetsägaren (Ernst Rosén) meddelar bl.a. på sin hemsida:

"Info: Räddningstjänsten håller nytt informationsmöte i Saronkyrkan onsdag 29/9 kl 13.00.
På mötet i morgon 29 september kl 13 medverkar även representanter från Göteborgs Stad, Ernst Rosén, polis m.m. Välkommen dit för aktuell information. Kontakta även ditt hemförsäkringsbolag som hjälper till med praktiska detaljer kring ditt boende."

"Vad är det som har hänt?
En explosion har ägt rum i ett av våra hus på Övre Husargatan. Alla boende i fem uppgångar evakuerades till Annedalskyrkan och Saronkyrkan som öppnade upp. Här finns personal från olika enheter som hjälper till med frågor och hjälp. Alla övriga frågor gällande vad som hänt hanteras av polis och räddningstjänst.

Vilka lägenheter är drabbade?
Uppgångarna 14, 16, 18, 20, 22, 24 och 26 är tills vidare avstängda och kan ej beträdas på grund av säkerhetsrisk. Vi vet ännu inte omfattningarna av skadorna och utredning pågår fortfarande.

Även garaget under fastigheten är avstängt.
Fibernätet i hela vårt bestånd i Annedal ligger nere.

Vad händer nu?
Just nu jobbar vi med de som är direkt berörda av händelsen. Vi återkommer så snart vi kan till alla er som bor i närheten. Så länge räddningstjänsten inte sagt något annat så kan du bo kvar i din lägenhet. Vi uppdaterar hemsidan löpande med den senaste informationen.

Polis och väktare från Securitas kommer att patrullera runt fastigheten hela natten.

Vi påbörjar nu arbetet med skadebesiktning i samtliga lägenheter för att få en uppfattning om skadornas omfattning. Detta sker i samförstånd med räddningstjänsten.

Vad kan jag som hyresgäst göra?
Det första du ska göra är att kontakta ditt försäkringsbolag. De hjälper dig med allt praktiskt rörande ditt boende.

När får jag komma in i min bostad?
I dagsläget vet vi inte när du som hyresgäst får åtkomst till din lägenhet. Räddningstjänsten kommer att informera om detta så snart de har mer information."
Citera
2021-09-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
46 år är väl förvisso i ”50-årsåldern” men var inte den skadade mannen brandman?

Nej han lär inte vara brandman.

I medias värld är nog 46 år 50 års åldern även om JZ inte håller med 😁
Citera
2021-09-29, 12:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Från svt:

"Johan Laurén från Räddningstjänsten Lundby lag 2 sover i vanliga fall väldigt lätt. Men när en sprängladdning detonerade i huset tidigt på tisdagsmorgonen märkte han ingenting. Inte förrän en granne väckte honom."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/johan-lauren-gjorde-en-hjalteinsats-efter-explosionen

Hm.. här tycks man vara ganska säker, eller så har inte journalisten tänk sig för. eller?

Tryckvågen gick i olika riktningar men inte till så stor del i själva huset vilket gjorde att det inte lät så mycket inne. Det var åska under kvällen/natten så de flesta reagerade inte direkt på explosionen. Dock vet jag att ett flertal vaknade av ljudet flera kilometer bort.

Som vet verkar nu så har bomben utlösts i källaren till låghusdelen där butikerna finns och inte i själva bostadshuset. Jag vet inte exakt hur det ser ut där, men enligt uppgift så är det låsta garage och förråd under denna del. Det är därför inte 100% säkert att det är ett attentat, det kan också vara någon boende i huset som förvarat sprängämnen som detonerat. Det är detta som polisens undersökning kanske kan visa.
Citera
2021-09-29, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Härligt.

Bra, då kan florerande rykten om

A) gasexplosion
B) brandantändning
C) fyrverkeri

röjas ur vägen SLUTLIGEN
Citera
2021-09-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det var en TV4 journalist som började dilla om "naturliga" orsaker.

Olycka (naturligt) vs bombdåd (onaturligt).
Nix
Eller jo ett rätt har du, nämligen ”TV4”.

Thomas Fuxborg uttalade i en TV4 intervju att det inte handlar om naturlig orsak.
Citera
2021-09-29, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Försöker bara använda mina ögon, och försöka begripa vad som händer. Explosion utan pangade rutor går inte heller ihop.

Har explosionen skett i typ källare, som man misstänker, så har jag svårt att se att en miljard rutor skulle gå sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in