2021-09-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Bild 9 och 10 här https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/r%C3%B6kpelare-syns-%C3%B6ver-staden-efter-kraftig-explosion-i-flerfamiljshus-1.55905021

Tack ja då är vi 100 på bilderna.

Nån skrev privat garage där inne stämmer det?

Då kan det ju tala för både bensin och diesel som brunnit och däck.
Även elbil kanske?

Men vid bilbränder borde VMA gått ut med tanke på giftiga röken som blir.
Utfärdades VMA om inte kan vi utesluta brand i bilar.
Citera
2021-09-29, 12:25
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Eftersom bensin i princip bara hade startat en brand och inte smällt upp några dörrar om det inte finns några hutlösa mängder där som typ den mängd du finner i en komprimerad bensintank. Så är det inga andra än ni som är svagbegåvad här.

Håll käften och Lyssna på Kålman!
Var har jag snackat om bensin din jävla idiot!

Du verkar ju helt efterbliven och saknar läsförståelse!
Citera
2021-09-29, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Var har jag snackat om bensin din jävla idiot!

Du verkar ju helt efterbliven och saknar läsförståelse!

Diskussionen han reagerade på handlade om bensin ditt jävla apskaft!
Citera
2021-09-29, 12:28
Medlem
Vad i helsike menar polisen när dom säger..inga naturliga orsaker?
Naturliga?
Citera
2021-09-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Hade det varit riktat mot en kriminell person i området hade det nog varit ute vem det var.
Det mesta tyder ju på att det är riktat mot en polis. Förutsatt det var riktat mot någon enskild.

Ja du, jag har inte skrivit att det skulle varit riktat mot en kriminell person i området. Det jag gjorde var att bestrida vissa åsikter som gällde området i fråga.
Jag bestred även uppfattningen att det inte kan vara gängrelaterat för att det i princip bara är svennenamn som är folkbokförda på adressen i fråga.
Jag har inte skrivit att explosionen var riktad mot en kriminell person.
Citera
2021-09-29, 12:30
Medlem
knoevrulls avatar
Polisen har redan sagt att det är ett spräng-attentat men ändå är tråden likt förbannat sönderspammad av div förnekande vänstertroll som lallar vidare med ovidkommande trams. Vad är det ni inte förstår? Ni fick precis vad ni röstade för.
Citera
2021-09-29, 12:30
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Någon som känner till om det finns något igensatt sopnedkast och något bortglömt soprum i BV alternativt KV

På tidiga 2000-talet har jag för mig det var sopnedkast, men det är snart 20 år sen, miljötänket är helt annorlunda idag.
Citera
2021-09-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tack ja då är vi 100 på bilderna.

Nån skrev privat garage där inne stämmer det?

Då kan det ju tala för både bensin och diesel som brunnit och däck.
Även elbil kanske?

Men vid bilbränder borde VMA gått ut med tanke på giftiga röken som blir.
Utfärdades VMA om inte kan vi utesluta brand i bilar.

Det har inte hänt något i garaget. Det är i det angränsande utrymmet som det har varit en explosion som har tryckt ut ståldörren. Man ser också att det brinner där inne. Hade bilar brunnit skulle det ha varit svart och rökigt i garaget.
Citera
2021-09-29, 12:32
Medlem
docentdisciplins avatar
Från svt:

"Johan Laurén från Räddningstjänsten Lundby lag 2 sover i vanliga fall väldigt lätt. Men när en sprängladdning detonerade i huset tidigt på tisdagsmorgonen märkte han ingenting. Inte förrän en granne väckte honom."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/johan-lauren-gjorde-en-hjalteinsats-efter-explosionen

Hm.. här tycks man vara ganska säker, eller så har inte journalisten tänk sig för. eller?
Citera
2021-09-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad i helsike menar polisen när dom säger..inga naturliga orsaker?
Naturliga?

Det var en TV4 journalist som började dilla om "naturliga" orsaker.

Olycka (naturligt) vs bombdåd (onaturligt).
Citera
2021-09-29, 12:36
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Skrivs mycket om detta nu, både här och i pressen. Hinner inte läsa igenom allt men hörde intervjuer med de drabbade på P1 igår 28/9.
Många hundra som står utan hem. VDn för fastigheten lovade ersättningslägenheter till de drabbade. Många skulle bo hos släkt och vänner.

Nu till min fundering: Står inte de drabbades försäkringsbolag för hotell eller liknande när detta händer? Iallafall ekonomisk ersättning för ett alternativt boende medans ens eget ej är brukbart?

Fastigheten hade tydligen nyss renoverats. Kommer sannolikt bli en långdragen process med fastighetsbolagets försäkringsbolag, ansvarsdelen ska malas i kvarnen ett par varv, försäkringsbolaget skickar ut sina trötta gamla utredare för att göra en parallell undersökning. Allt pekar på avsiktligt sabotage men jag är ändå inte helt övertygad.

Gäller att du har en hemförsäkring. Då är det väl normalt villkor att du kan få hjälp när något sådant här händer.
Stora striden står kanske mot fastighetsägaren och hans försäkringsbolag.
Citera
2021-09-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tack för källan. Det verkar vara en journalist som kunnat promenera in och ta bilder där mitt under händelsen. Brandkåren är ju uppenbart inte där. De bekämpar branden utifrån i denna bildsvit. Jag har svårt att tro att hela branden kan ha sin uppkomst från detta utrymme i garaget. Mycket märkligt.

Kanske självaste journalisten Tintin. Vilken hjälte!

Några som inte visar samma framåtanda är däremot ambulanspersonalen som verkar stå och vänta i en klunga på den här bilden: https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/r%C3%B6kpelare-syns-%C3%B6ver-staden-efter-kraftig-explosion-i-flerfamiljshus-1.55905021 (menar bild 26 av 34 i bildspelet). Fattar ärligt talat inte hur en sån situation kan uppstå mitt under pågående event. Men dom hade väl rast kanske.

Ja jornalisterna/fotograferna gjorde annars ett lysande jobb, bilderna på räddningtjänsten är ju reklambyråkvalitet nästan. Nästan en smula märkligt hur bilderna fokuserar på räddningspersonalen, snarare än på branden (som inte syns överhuvud taget, mer än på tintins bilder).

Och återigen, ser bara vit pysande rök, inga lågor, ingen svart brandrök. Och inga utblåsta rutor någonstans. Får inget grepp om detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in