2021-09-29, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Att Estonia sänktes står klart, skall du inte gå och lägga dig? Eller skriva in dig på psyket innan du får psykos? Det är inte normalt att tillbringa så här mycket tid med att försvara en bombning.

Var bomben lades är i dagsläget uppe för diskussion. Men att inte hävda bomb som du gör i detta läget, det är inte friskt. Var tror du att bomben var placerad då?

Vad får dig att tro att personen inte är psykotisk? Klamra sig fast vid Mona Sahlins tolkning av händelseförloppet 2021 och därmed försöka dra filten över ett (möjligt mord) som krävde 852 offer är utåt sett fullständigt sjukt, ondskefullt och galet.
Citera
2021-09-29, 11:19
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Frågor till er som håller LÅ’s senaste utspel som troligt:

1) Vad skulle motivet vara? (Om sprängning skett när hon ligger på botten)

2a) Är de två hålen vid fendern samt intryckningen däremellan också sprängning? (Om sprängning skett innan förlisning)

Jag är mest nyfiken på 1, detta då LÅ själv håller det för mer sannolikt än sprängning innan förlisning.
Försöker på 1:
Förmodligen så smugglade de material, alltså militären. Ryssarna har nog hotat med vedergällning så staten var med på att något kunde hända, men trodde väl inte att ryssarna skulle göra något. Bildts äregirighet gick väl före.

Så när Estonia gick under, så var man snabb med att det berodde på att visiret var borta, för att mörklägga. Då visiret kan varit kvar, så var man därför tvungen att spränga under vatten för att den officiella historian skall hålla.
Citera
2021-09-29, 11:20
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Se låååångt svar ovan. Förhoppningsvis är det mer sakligt än det du med viss rätt kritiserar mig för.

Men ja, självfallet vill jag reda ut svaret på den metallurgiska undersökningen. Den tillknycklade plåten undertill på bogvisret, däremot, det är nog en av de minst konstiga sakerna med hela Estonia. Ett 55 ton tungt bogvisir som upprepade gånger faller flera meter ned mot en förpik och/eller isbrytande bulb? Varför skulle det inte finnas omfattande skador.

Enl. vad som påstås kan inte de skadorna orsakas av klassisk mekanisk deformation, liknande vad du beskriver ovan.
Citera
2021-09-29, 11:22
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:

2a) Är de två hålen vid fendern samt intryckningen däremellan också sprängning? (Om sprängning skett innan förlisning)

Jag är mest nyfiken på 1, detta då LÅ själv håller det för mer sannolikt än sprängning innan förlisning.
1) Allt för att bekräfta den officiella rapporten. Om det lyckades eller inte är en annan fråga.
Citera
2021-09-29, 11:22
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Vad får dig att tro att personen inte är psykotisk? Klamra sig fast vid Mona Sahlins tolkning av händelseförloppet 2021 och därmed försöka dra filten över ett (möjligt mord) som krävde 852 offer är utåt sett fullständigt sjukt, ondskefullt och galet.
Jag tror att han är anställd av staten eller personligt inblandad i rapporten eller på annat sätt påverkad av personlig vinning. Så han försvarar sin rapport eller tjänar sina pengar.

Tror inte att han är psykotisk alls, det är en smart människa men inte saklig då han ser allt ur rapportens vinkel.
Citera
2021-09-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Ni som avfärdar farbro_barbro, hur förklarar ni t.ex. att ingen (eller väldigt få) har hört den explosion som ska ha slitit upp skrovet? Eller varför ett hål långt över vattenlinjen kunde ta in någon betydelsefull mängd vatten?

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur ni tänker om detta.

Innan ni hoppar på mig som en statsanställd så kan jag meddela att jag är 100% övertygad om att det är en cover up. Hur lätt politikerna godtog bogvisiret och gjorde det omöjligt att utreda saken vidare är ju typ ett vattentätt bevis på att den officiella förklaringen är rent bull crap. Men vad som hände vet jag inte, jag hoppas bara de ansvariga blir tvingade att förklara sig.

Du vänder på resonemangs följden.

Att bogvisiret avlägsnats med explosion ( vilket mycket nu pekar på) kan ha skett före eller efter förlisningen.

Oavsett vilket av de olika scenariorna som skett så blir JAIC's tes felaktig.

Då bör man omvärdera och undersöka hur det gick till för att få ett sjunkförlopp som stämmer överens med införskaffad bevisning.

Det är inte nödvändigt att först komma på möjliga scenarier vad som skett, då vänder man på tankeföljden och avfärdar de "osannolika" förloppen.
Citera
2021-09-29, 11:25
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tack för länken!
Jag har som sagt bara sett YT-klippet.

Kort kommentar:
- du hakar upp dig på min beskrivning av skadan undertill på visiret, men jag skrev att den inte direkt har med haveriet stt göra. Med det menade jag att denna skada helt naturligt inte var i fokus för JAIC som sökte just orsaken till haveriet, inte dess följder på t.ex. botten på visiret.
- jag tror du missförstår den andra listan med punkter: de är inte frågetecken som en undersökning behöver räta ut, de är fakta som talar mot LÅs hypotes och det är han som skall besvara frågorna om han vill visa att hans hypotes är den troliga.
- min kritik och karaktärisering av LÅ rör inte hans (eviga) krav på ny utredning, det är en separat fråga, utan hans påstående att bogvisiret sprängdes bort trots den enorma mängden fakta som talar mot detta.

Minns inte om han verkligen påstår att det har sprängts loss, utan att det man funnit och bekräftat hittills (hög värme, och tryck o olika delar av visiret, samt delarna i Karlskrona), har inte kunnat förklaras hittills med något annat än något som skulle kunna ådstakommas genom explosion.
Citera
2021-09-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Försöker på 1:
Förmodligen så smugglade de material, alltså militären. Ryssarna har nog hotat med vedergällning så staten var med på att något kunde hända, men trodde väl inte att ryssarna skulle göra något. Bildts äregirighet gick väl före.

Så när Estonia gick under, så var man snabb med att det berodde på att visiret var borta, för att mörklägga. Då visiret kan varit kvar, så var man därför tvungen att spränga under vatten för att den officiella historian skall hålla.

Tack! Så du menar att eftersom Sverige tidigt sa att det berodde på visiret så var man tvungen att fabricera bevis i den riktningen?
Citera
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Ni som avfärdar farbro_barbro, hur förklarar ni t.ex. att ingen (eller väldigt få) har hört den explosion som ska ha slitit upp skrovet? Eller varför ett hål långt över vattenlinjen kunde ta in någon betydelsefull mängd vatten?

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur ni tänker om detta.

Innan ni hoppar på mig som en statsanställd så kan jag meddela att jag är 100% övertygad om att det är en cover up. Hur lätt politikerna godtog bogvisiret och gjorde det omöjligt att utreda saken vidare är ju typ ett vattentätt bevis på att den officiella förklaringen är rent bull crap. Men vad som hände vet jag inte, jag hoppas bara de ansvariga blir tvingade att förklara sig.

Antagligen för att det inte var stiltje ute på havet när Estonia for fram. För varje gång båten dyker ner i vågorna så tar den in hundratals liter vatten. Så på mindre än ett par minuter har den tagit in så mycket vatten att det påverkar båtens gravitationscentrum och får den att tilta och bilar far över till en kant som tiltar båten ännu mer. Med det hålet konstant under vatten går det sen snabbt. Sen kvarstår frågan med bogvisiret, var det före eller efter det Estonia sjönk som det försvann.

https://youtu.be/Q6Z_htfe0zs?t=23 Båtar under räddning gungar på rätt bra.
Citera
Medlem
goofers avatar
Citat:

Jag tror inte bogvisiret sprängts bort under färd, om det sprängts på botten kan jag inte uttala mig om.

Men att det fanns ett hot från ryssarna att stoppa smugglingen är väl allmänt redan kännt?
Ryssarna visste precis varför rutten Tallinn Stockholm öppnades.

Bildt var usas nickedocka och gjorde precis det jänkarna ville, öppna en smugglingsrutt ur gamla öst.

Ryssarna ville få stop på detta och därför är det väl hos dem man tittar efter motiv och gärningsman.

Det fanns något på båten som inte tålde granskning, därför bärgades inte båten eller ens kvarlevorna.
Citera
2021-09-29, 11:31
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Tack! Så du menar att eftersom Sverige tidigt sa att det berodde på visiret så var man tvungen att fabricera bevis i den riktningen?
Det är ju bara en gissning. Men förklaringen från Bildt kom väldigt snabbt.

Om vi antar att de visste så bör ju visiret vara första förklaringen, detta då en annan färja gått under pga av detta. Därefter har staten bara försökt hålla undan alla andra möjliga förklaringar.

Nu kan ju visiret sprängts bort när Estonia flöt och då har ju Bildt bara rätt. Så det är nog viktigt att avgöra när sprängningen skedde. Skedde det under vatten, så är väl det riktigt illa för ganska många i staten.
Citera
2021-09-29, 11:32
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakan6666
Ja, Barbro är med största sannolikhet avlönad för att försvara JAIC-rapporten, det har det spekulerats kring länge. Med uppgift att leda in diskussionerna på detaljer som är oväsentliga, med syfte för att bortleda från de verkliga frågorna. Det funkar bra eftersom mycket tid och energi går åt till att bemöta de påståendena Barbro kommer med. Detta är en vanlig metod i framförallt diktaturer, men även demokratier använder samma tekniker för att vilseleda.

Instämmer där, MUST gör ett förträffligt jobb med att spåra ur Estonia-trådarna.

Citat:
Ursprungligen postat av HelmerLjus
Haha ja jag har aldrig sett nått liknande här. Fullständigt galen människa

Ej galen, betald desinformatör.

Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Gått igenom större delar av denna tråd och man kan väl lätt konstatera att det finns folk i tråden som greppar efter halmstrån för att rädda JAIC:S teori eller sitt eget skinn? Tittar man på helheten är det väl ganska glasklart att detta stinker, finna alldeles för många indicier som pekar åt detta håll.

Man kan väl börja med att ställa sig den enkla frågan: Varför tar man inte upp båten om inget finns att dölja?

Hur det hela gick till är BARA spekulationer än så länge, men att JAIC:s rapport är undermålig och kanske helt felaktig råder det ju inga tvivel om.

*edit* Bara en svensk sväljer en regerings tanke om att TÄCKA ÖVER EN SJUNKEN FÄRJA!! Varför i hela helvetet skulle man vilja göra detta om man inte vill dölja något??

Skönt att se någon med en fungerande hjärna i den här tråden. Du tillhör en minoritet. Väl skrivet, instämmer till fullo med ditt inlägg.

Det finns en orsak till att mycket av den här utredningen är censurerad:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/All7dr/polisen-hemligstamplar-utredningsmaterial-om-estonias-last

För att inte tala om svinet Johan Hirschfeldt, som brände en del viktiga dokument:

https://www.expressen.se/nyheter/anklagas-for-att-ha-morkat-om-estonia/

Man bränner inte dokument om man inte har något att dölja.

Sist men inte minst, en del av rockwater-dykningarna spelades över med barnprogram, framförallt de nyupptäckta hålen:

Citat:
Att videobanden hade manipulerats bekräftades tio år senare även av SKL, Statens kriminaltekniska laboratorium, som efter att ha begärt in videobanden från Statens haverikommission skrev i en rapport att:

"Resultatet talar starkt för att material 12 har redigerats genom att ett tidigare råmaterial har spelats över och det överspelade materialet återfinns inte som kopia" (s. 18).

https://www.friatider.se/beskedet-misstankta-myndigheterna-ska-utreda-sig-sjalva-om-estonia

Om inte detta ringer några som helst varningsklockor, då är man dum i huvudet och borde omyndigförklaras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in