2021-09-29, 10:43
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Jag är mest förvånad att man tillåts analysera bogvisiret. Dock så har väl många av dåtidens beslutsfattare pensionerade idag. Om detta är en coverup måste det vara en riktigt oskön känsla att som ny inom underrättelsetjänst få veta den sanna sanningen. Och följdfrågan blir om de är villiga att offra sig till 100% för tidigare beslutsfattare. Det måste vara en otroligt knepig situation som ingen vill hamna i. Lite som att anmäla eller inte anmäla någon inom sin familj.
Jag är i en bransch där många konstiga beslut tas. Ibland delar helt skilda, iaf på pappret, intressen sakfrågor. Alla vet, men ingen säger något, så kan väl det uttryckas. Och i detta fallet är nog många som fattat vilket håll det lutat, men håller bara med och sparkar undan frågan när den kommer på tal.

Jag tänker mig att vi fått in en nysvensk på beslutande position för undersökning och de är nog inte lika införstådda i detta med hålla med allt och alla för att hamna på en ledande position.
Citera
2021-09-29, 10:47
Medlem
Offices avatar
Ni som avfärdar farbro_barbro, hur förklarar ni t.ex. att ingen (eller väldigt få) har hört den explosion som ska ha slitit upp skrovet? Eller varför ett hål långt över vattenlinjen kunde ta in någon betydelsefull mängd vatten?

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur ni tänker om detta.

Innan ni hoppar på mig som en statsanställd så kan jag meddela att jag är 100% övertygad om att det är en cover up. Hur lätt politikerna godtog bogvisiret och gjorde det omöjligt att utreda saken vidare är ju typ ett vattentätt bevis på att den officiella förklaringen är rent bull crap. Men vad som hände vet jag inte, jag hoppas bara de ansvariga blir tvingade att förklara sig.
Senast redigerad av Office 2021-09-29 kl. 10:50.
Citera
2021-09-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Ok, nu när det är bevisat att sprängämnen är inblandade så kan vi ju nästan börja spekulera i hela förloppet.

1) Ryssarna är sura
2) Ryssarna smäller av en bomb på Estonia
3) Regeringen med Bildt i spetsen är medvetna om att smugglar. Förmodligen suger väl de av USA i vanlig ordning. De kollar snabbt upp en tänkbar förklaring, dels för att inte själva stå till svars och för att inte orsaka krig.
4) Då en tidigare färja gått ner pga av visiret, så blir det förklaringen
5) Politiker bearbetas och myndigheter instrueras.
6) Rapporter förvanskas och idiotiska förklaringar tas fram. Som att en besättning skall missa att gösstaken hoppar fram och tillbaka i timmar samtidigt som det smäller i båten.
7) När det börjar osa så beställer de överteckning för att skydda sina rövar
8) Andra länder börjar fatta att SE inte har rent mjöl i påsen och börjar forska

Till slut kommer sanningen fram.

Lite samma tankegångar som dig. Dock så får jag inte ihop bucklan på bogvisiret. Ubåtsteorin tycker jag känns lite väl mycket Stefan och Krister. Och hur får man ihop de utåtbuktande hålen i skrovet med en ubåtskollision?
Citera
2021-09-29, 10:54
Medlem
Krigge92s avatar
Gått igenom större delar av denna tråd och man kan väl lätt konstatera att det finns folk i tråden som greppar efter halmstrån för att rädda JAIC:S teori eller sitt eget skinn? Tittar man på helheten är det väl ganska glasklart att detta stinker, finna alldeles för många indicier som pekar åt detta håll.

Man kan väl börja med att ställa sig den enkla frågan: Varför tar man inte upp båten om inget finns att dölja?

Hur det hela gick till är BARA spekulationer än så länge, men att JAIC:s rapport är undermålig och kanske helt felaktig råder det ju inga tvivel om.

*edit* Bara en svensk sväljer en regerings tanke om att TÄCKA ÖVER EN SJUNKEN FÄRJA!! Varför i hela helvetet skulle man vilja göra detta om man inte vill dölja något??
Citera
2021-09-29, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Ni som avfärdar farbro_barbro, hur förklarar ni t.ex. att ingen (eller väldigt få) har hört den explosion som ska ha slitit upp skrovet? Eller varför ett hål långt över vattenlinjen kunde ta in någon betydelsefull mängd vatten?

Innan ni hoppar på mig som en statsanställd så kan jag meddela att jag är 100% övertygad om att det är en cover up. Hur lätt politikerna godtog bogvisiret och gjorde det omöjligt att utreda saken vidare är ju typ ett vattentätt bevis på att den officiella förklaringen är rent bull crap. Men vad som hände vet jag inte, jag hoppas bara de ansvariga blir tvingade att förklara sig.

Många har ju dock hört en smäll? Flera av de överlevandes berättelser beskriver väll en smäll?
Citera
2021-09-29, 10:59
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Lite samma tankegångar som dig. Dock så får jag inte ihop bucklan på bogvisiret. Ubåtsteorin tycker jag känns lite väl mycket Stefan och Krister. Och hur får man ihop de utåtbuktande hålen i skrovet med en ubåtskollision?
Om de detonerat undervatten, så kan visiret i samband med detta slått i något hårt.

Om de detonerat när Estonia flöt, så kan ju visiret slått i båten efter smällen.
Citera
2021-09-29, 11:03
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:

Om det briserar en bomb, av inte allt för stor storlek med riktad verkan, så märks nog inte det så mycket. Vattnet dämpar ljudet. Sedan var ju det många som hörde en smäll.

Hålet är ju delvis under vattenlinjen. När det sedan rinner in vatten börjar skeppet luta och då är hela hålet under vatten. Vidare var det dåligt väder, vågorna var väl flera meter höga, så även om hålet inte ligger under vattenlinjen så skulle vatten forsat in.

Vidare det är inte så att bomber behöver låta så mycket:
https://www.youtube.com/watch?v=TEflwd7_E1g
Senast redigerad av SoberZealot 2021-09-29 kl. 11:10.
Citera
2021-09-29, 11:05
Medlem
xcoms avatar
Citat:

Nu är jag inte expert på bucklor och båtar, men bucklan stämmer väldigt väl med hur bulben i fören såg ut, och skulle bogvisiret ramla rakt ned så borde bucklan från bulben va precis där.

Bild längst ned till vänster i länken http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page4.html
Citera
2021-09-29, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men har du sett några av dessa utlåtanden som LÅ refererar till? Vi vet inte vad ingångsvärdena var, vilka experterna var, eller om det fanns avvikande uppfattningar. Att det finns omfattande skador på bogvisirets botten är ju helt uppenbart, det säger LÅ också, men han vill hävda att orsaken måste vara en explosion.

Vi har ett 55 ton tungt bogvisir som slår upp och ner flera meter (blir väl sådär 1 MJ energi) och landar på förpik och/eller bulb beroende på hur pass långt gångjärnen slitit sig och ätit sig ner i fördäck. Vi vet inte hur många gånger det sker, det kan vara ett par, men också 10-tals gånger. Då är det för mig självklart att massiva skador uppstår undertill. Exakt hur de ”bör” se ut, hur skall någon säga det utan en exakt modell på hur infästning och fördäck ändras över tid?

Idén att en explosion skulle visa sig i skador på visirets undersida är också märklig, för det finns inga sprängskador på bogvisrets låsögla till bottenlåset. Är det inte där skadorna borde vara om visiret sprängts loss?

Men min kritik mot LÅ, och grunden till att denne numera är 100% foliehatt, är inte detta (enda)!argument han anför som stöd för sin hypotes om att bogvisiret sprängts loss. Det är att han ingorerar den massiv bevisningen som talar emot.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Metallurgen och chalmersmannen avfärdade på presskonferensen hypotesen om att bogvisiret lossnat till följd av sådan mekaniska åverkan som beskrivs i JAIC:s rapport, och konstaterade vidare att skadorna tyder på att bottenplattan utsatts för någon form av detonation.

Med tanke på att JAIC inte lagt fram några som helst bevis för att bogvisiret lossnade på det sätt som deras rapport summariskt beskriver borde väl de experter som nu uttalar baserat på materiella bevis och analyser anses mer trovärdiga.
Citera
2021-09-29, 11:08
Medlem
Citat:

du skriver ju själv väldigt få. Med andra ord så har några hört en explosion. Hur förklarar du det??
Citera
2021-09-29, 11:14
Medlem
Frågor till er som håller LÅ’s senaste utspel som troligt:

1) Vad skulle motivet vara? (Om sprängning skett när hon ligger på botten)

2a) Är de två hålen vid fendern samt intryckningen däremellan också sprängning? (Om sprängning skett innan förlisning)

Jag är mest nyfiken på 1, detta då LÅ själv håller det för mer sannolikt än sprängning innan förlisning.
Citera
2021-09-29, 11:15
Avslutad
Stora litmustestet nu är hur folk ställer sig till en bärgning. Om man är en negativ, ser tekniska problem, respektera gravplatsen, ”för dyrt” är man per definition en mörkläggare. Det är Johan Fransson-andan.

Det måste riktas krav för detta för att skapa ytterligare press på svenska mörkläggare. Psykopaterna i myndighetssverige skall inte få en lugn stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in