2021-09-29, 11:14
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Är sverige det enda land med gamla?
Vad gjorde våra grannländer?

Skillnaden är, som Ola och andra likasinnade är extremt ignorant till, är att Sverige satsade på flockimmunitet och grannländerna inte.

Det är därför Sverige har 4x så mer döda än Island, Danmark, Norge och Finland tillsammans.
Citera
2021-09-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Säger sig självt att det kommer att göra det. Vi har mer smittspridning än samma tid i fjol. Det är fortfarande många unga ovaccinerade eller med bara en dos som kommer festa som det vore 2019 och slicka på varandra, och dessutom återgång till kontoren där Herr Tegnell tidigare sa att man såg den största smittspridningen. Lägg till dessutom att vi går mot väder som är högsäsong för virusspridning.

Såklart kommer viruset att åka runt i massor. Men det man hoppas på är väl att vi inte ska behöva uppta sjukhusplatser. Att vi är så pass bra skyddade att vi endast får en liten förkylning. Att majoriteten inte belastar sjukvården.
Citera
2021-09-29, 11:18
Medlem
Citat:
Säger sig självt att det kommer att göra det. Vi har mer smittspridning än samma tid i fjol. Det är fortfarande många unga ovaccinerade eller med bara en dos som kommer festa som det vore 2019 och slicka på varandra, och dessutom återgång till kontoren där Herr Tegnell tidigare sa att man såg den största smittspridningen. Lägg till dessutom att vi går mot väder som är högsäsong för virusspridning.

Den stora frågan handlar dock inte om smittspridning i sig, utan om du inte borde kandidera till att bli nästa epidemiolog. Du tycks sitta på alla tänkbara parametrar ingen tidigare har tänkt på.

Smittan går hastigt ner, trots att alla barn och ungdomar går till skolan precis som om det vore 2019. Unga vuxna har festat som om det vore 2019 sedan sommaren, vet du inte om det eller är du blind? Kontoren har varit mer befolkade sedan sommaren, vet du inte om detta heller? Har du inte sett att bussar och tåg har fler passagerare än 2020?

Kom med i matchen.
Citera
2021-09-29, 11:18
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:

Man kan även räkna ut hur många procent av Sveriges befolkning fick sin andra dos, och sedan anta att skyddet är extremt lågt även för de vaccinerade.

De som vaccinerade sig i April/Maj börjar närma sig 16% skydd eftersom det har gått 6 månader.
Citera
2021-09-29, 11:19
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Den stora frågan handlar dock inte om smittspridning i sig, utan om du inte borde kandidera till att bli nästa epidemiolog. Du tycks sitta på alla tänkbara parametrar ingen tidigare har tänkt på.

Smittan går hastigt ner, trots att alla barn och ungdomar går till skolan precis som om det vore 2019. Unga vuxna har festat som om det vore 2019 sedan sommaren, vet du inte om det eller är du blind? Kontoren har varit mer befolkade sedan sommaren, vet du inte om detta heller? Har du inte sett att bussar och tåg har fler passagerare än 2020?

Kom med i matchen.

Det var lägre smittspridning förra sommaren, och den som tar sig tid att kolla ser att det går drastiskt ner under sommaren för att sedan gå upp igen under hösten.

Det var med och utan vaccin som vi har sett det nu.
Citera
2021-09-29, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordin88
Såklart kommer viruset att åka runt i massor. Men det man hoppas på är väl att vi inte ska behöva uppta sjukhusplatser. Att vi är så pass bra skyddade att vi endast får en liten förkylning. Att majoriteten inte belastar sjukvården.

I min närhet hör jag bara om fler och fler som är fast i vårdkö pga att all vård ställts in nästan pga covid. Även cancerpatienter som vägras behandling tills vården kommer igång igen. Så hoppas verkligen att restriktioner sätts in snabbt om inläggningarna på sjukhus ökar, hade varit välkommet om sjukhusen hade fått börja beta av vårdskulden i lugn och ro en stund.
Citera
2021-09-29, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Skillnaden är, som Ola och andra likasinnade är extremt ignorant till, är att Sverige satsade på flockimmunitet och grannländerna inte.

Det är därför Sverige har 4x så mer döda än Island, Danmark, Norge och Finland tillsammans.

Skillnaden är att Danmark, Norge och Finland har invånare som lyssnar på vad staten säger. Det krävdes 7000 döda innan stureplansbarnen började förstå att deras livsstil påverkade mor och farföräldrarnas utgång. I finland slog de en järnmur runt Helsingfors, i Danmark ströp de alla gränser, i Norge ströp de alla gränser och låste ned långt mycket mer än vad vi gjorde. Vi har kanske långt fler som har dött av/med covid än våra grannländer idag, men frågan är hur många som dör i grannländerna, kanske framförallt Finland pga covid, alltså med den depression och alkoholism som redan finns där.

Er finaste jargong är ju "Det är inte över än". Det är det verkligen inte och inte för våra grannländer heller.
Citera
2021-09-29, 11:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Tegnell är "väldigt optimistisk". Med andra ord så kommer det gå åt helvete om någon vecka.

Allt han har sagt har haft motsatt effekt.

Läser på SVD vad Tegnell tror.
Vad förväntar ni på Folkhälsomyndigheten för utveckling nu när restriktionerna släpps?

– Det är jättesvårt att veta. Först måste man komma ihåg att vi nu går ned för en trappa – vi har ju flera trappsteg. Det är ett viktigt trappsteg för många verksamheter, men det är inte ett jätteviktigt trappsteg när vi talar om att förhindra smittspridning. Så vilken effekt det får är svårt att veta.

– Vi kan ju titta på Danmark som öppnade för några veckor sedan, där man inte har sett någonting och egentligen gick mer drastiskt fram än vad vi gör nu. Det kan mycket väl tänkas att vi får en viss uppgång igen, men vi tror inte att den ska behöva bli speciellt dramatisk. Och framför allt tror vi inte att den ska behöva drabba sjukvården i någon större utsträckning.
Jag hoppas ju att han har rätt denna gång men jag är lite skeptisk. Säsongen för covid har ju knappt eller inte börjat, lite tidigt att vara så optimistisk då.

Mitt fetade.

Han har lite dålig koll Tegnell. Smittan i Danmark ökar sedan den 24 sep. Men det låter på Tegnell som om han glömt att uppdatera sig.
Citera
2021-09-29, 11:25
Medlem
Citat:
I min närhet hör jag bara om fler och fler som är fast i vårdkö pga att all vård ställts in nästan pga covid. Även cancerpatienter som vägras behandling tills vården kommer igång igen. Så hoppas verkligen att restriktioner sätts in snabbt om inläggningarna på sjukhus ökar, hade varit välkommet om sjukhusen hade fått börja beta av vårdskulden i lugn och ro en stund.

Exakt. På flera sjukhus gjordes delar av OP/UVI om till covidsalar för att stötta intensivvården. Endast akuta ingrepp gjordes på de fåtal OP som fortfarande var i bruk och nu ska vi börja operera planerat sena kvällar. Allt för att folk inte lyssnade på rekommendationerna.
Citera
2021-09-29, 11:26
Medlem
Citat:

Kom med i matchen.

Människor levde rätt fritt förra sommaren med och smittspridningen var låg under sommarmånaderna. Ändå blev det värre oktober framåt vilket jag hade mina misstankar om även då. Några enstaka kontor kanske har återkallat personal tidigare, men de flesta börjar med återgången nu efter restriktionerna släppts. Min rädsla är att det kommer börja se illa ut 2-3 veckor nu och framåt. Men jag hoppades att jag var en dålig hobbyepidemiolog förra hösten och skulle ha fel och hoppas såklart jag har fel även denna gång.
Citera
2021-09-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Man kan även räkna ut hur många procent av Sveriges befolkning fick sin andra dos, och sedan anta att skyddet är extremt lågt även för de vaccinerade.

De som vaccinerade sig i April/Maj börjar närma sig 16% skydd eftersom det har gått 6 månader.

Man får inte glömma att många av dem även fick Astra Zeneca som är värdelöst vaccin i princip. Det är även gruppen 65+ som är de som löper stor risk att bli allvarligt sjuka.
Citera
2021-09-29, 11:28
Medlem
Citat:
Exakt. På flera sjukhus gjordes delar av OP/UVI om till covidsalar för att stötta intensivvården. Endast akuta ingrepp gjordes på de fåtal OP som fortfarande var i bruk och nu ska vi börja operera planerat sena kvällar. Allt för att folk inte lyssnade på rekommendationerna.

Ja, det är synd. Och hoppas det finns personal till helg- och kvällspass för vet inte annars hur det ska orkas med. Verkar som alla regioner slåss om hyrläkare nu också och antar att de inte finns i drivor att anställa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in