2021-09-28, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbybeck
Eh, svaret som polisen gav indikerar att de kände till dödstidpunkten men ville inte offentliggöra den.
.
Allmänheten behöver inte alls informeras om dödstidspunkten och att
offentligöra det är inte heller så konstigt att det inte görs
Men det konstiga är att de ej heller ger den informationen till de anhöriga som ber om det
Citera
2021-09-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En obduktion kan t.ex visa om det finns narkotiska preparat och dylikt i blodet.
Jag vet inte om HIV/aids test görs.
En mängd kondomer på fyndplatsen kanske skulle kunna ge vissa ledtrådar.
Det finns mycket som man skulle kunna hitta på en fyndplats och genom en obduktion som kanske inte andra ska ta del av. Jag tror du underskattar polisens arbete och vad det innebär.
Att anhöriga skulle ta del av en utredning och komma med sina egna åsikter och teorier tror jag är väldigt riskabelt. Vad händer om sörjande anhöriga har helt andra åsikter?
En utredning bör bedrivas professionellt och det tror jag inte att anhöriga kan göra.

En obduktion kan ge svar på mycket i de flesta fallen även dödstidsdatum.
Jag kan inte förstå varför polisen inte lömnar ut det datumet till de anhöriga?
Förstår du anledningen till varför de anhöriga inte kan få den uppgiften fr obduktionsprotokoll???

Lustig kommentar fr dig om ev fyndplatsfynd.. Kondomer
Jag tänkte i första hand mer på skoavtryck, bildäcksspår, kanske något vid vattnet som kan påvisa någon form av spår m. m
Men för att undersöka sådant i en svår teräng så tar det löngre tid än den tiden som polisen var där.
Det handlar inte om att anhöriga ska göra en utredning ich det har de inte heller begärt men att lyssna på anhöriga och delge de sina teorier hur och vad de gjort i utredningen som kan inge ett förtoende vore ju inte helt fel
Citera
2021-09-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbybeck
Jag tyckte själv att polisens uttalande i våras om att de ”väljer att inte offentliggöra” när Deniz dog var märkligt. Jag skrev då också ett inlägg med mina funderingar om saken. Anledningen till att jag tyckte att det var synnerligen märkligt var att polisen hade ju a) bara kunnat att låta bli att säga något om dödstidpunkten öht eller b) kunnat säga att det inte gick/går att fastställa dödstidpunkten i ett sådant här fall. Varför då uttryckligen säga att de inte vill ange dödstidpunkten??

Jag hoppas förresten att citeringen nu blev rätt eftersom jag gör det för första gången.

Jag minns inte exakt vad polisen sa då i våras..
Det är för mig också ett märkligt uttanande om de sa så som du säger.
Också med tanke på att de inte ens ger den uppgiften till de anhöriga.
Det låter jätteskummt
Avled DA vid den tidpunkten han försvann eller var det långt senare?
Det kan ju vara en ganska så avgörande upogift
Citera
2021-09-29, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Fullt möjligt, men inte av en polsk "militär"
Nej av svensk! Han visste FÖR mycket.. Gillade inte planen, THE NEW WORLD Order?! Nått sånt skulle jag tro.
Förutom Kina och Nordkorea är Sverige SSTÖRST på att mörda SIN BEFOLKNING på olika vis i detta folkutbytet
Citera
2021-09-29, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
I både fallen tvivlar anhöriga polisens slutsats. I DAs fall är handlingarna sekretesslagda och anhöriga nekas ta del av dem. BJs anhöriga lyckas dock få ut förundersökningen.

Brister i polisens utredning kunde avslöjas på grund av att handlingarna hade lämnats ut till BJs anhöriga. Det är viktigt med öppenhet.

Den möjlighten önskar jag att DA. s anhöriga också fick..
Som du säger öppenhet är viktigt
Citera
2021-09-29, 04:04
Medlem
Citat:
Skulle bli glad om ni dissekerade följande:

Att polisen inte hittar spår av brott innebär att de inte kan bevisa att ett brott har begåtts. Ett brott kan mycket väl ha inträffat även om polisen inte lyckas bevisa det. Det kan vara lockande att påstå att ett självmord har begåtts dock är det inte korrekt.

Summa summarum. Polisen har inte lyckats bevisa brott. Men inte heller självmord.

Kloka ord
Citera
2021-09-29, 09:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Skulle bli glad om ni dissekerade följande:

Att polisen inte hittar spår av brott innebär att de inte kan bevisa att ett brott har begåtts. Ett brott kan mycket väl ha inträffat även om polisen inte lyckas bevisa det. Det kan vara lockande att påstå att ett självmord har begåtts dock är det inte korrekt.

Summa summarum. Polisen har inte lyckats bevisa brott. Men inte heller självmord.

Hur vet man att polisen inte har bevis på att det var självmord?
Citera
2021-09-29, 20:05
Medlem
[quote=Lacus|77398790]
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Här är ett exempel som varit uppe i tråden många gånger: https://lawline.se/answers/kan-polisen-avsla-begaran-om-utlamnande-av-allman-handling-nar-forundersokningen-lades-ner-for-55-ar -sedan

Tror inte det är någon skillnad för dödsboet heller. Skulle nog bli en hel del knepiga situationer då...[/

Har svårt att se varför inte anhöriga skulle få ut obduktionsrapporten.
De anhöriga bör också få den avlidnes tillhörigheter i oförändrat skick.
Jag kan inte se att polisen skulle kunna behålla något av detta.

Ditt inlägg om tillhörigheter till en avliden person som finns i polisens förvar i utredningssyfte är intressant.
DAs mobiltelefon och dator lämnades över i förtroende för att underlätta polisens arbete.
Ja, vad händer med tillhörigheterna när utredningen är klar?
Citera
2021-09-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hur vet man att polisen inte har bevis på att det var självmord?

Jag vet inte om det går att bevisa självmord.

Kanske, om en person som har lämnat efter sig ett handskrivet brev, slänger sig från 10 våningen på en fastighet och trovärdiga vittnen berättar sina iakttagelser om det inträffade.
Eller, om en person visar sig ha psykiska besvär plötsligt kastar sig framför ett inkommande tåg och händelsen filmas av en övervakningskamera.

Vi fick veta (@Avd.9) att polisen söker spår efter brott, man försöker alltså bevisa att ett brott har begåtts. Hittar man inga tecken på brott antar man indirekt att personen har begått självmord. Det är alltså inte bevis utan antagande.
Citera
2021-09-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Är det inte mer regel än undantag att anhöriga tvivlar på polisens slutsats när det kommer till självmord? Sekretessen kan väl ha med försvarsmakten och hur mycket de vill gå ut med att göra. Jag menar, om en av mina högt utbildade soldater tar självmord via sprängning, behövs just sprängämne? Hur kom han över det etc. Medans i Jägers fall ser det mer ut som att poliserna som var först på plats verkligen inte ville jobba över den dagen.

Sen är det väl så när det kommer till handlingar att man kan inte ge ut en liten del.. det är väl typ allt eller inget?

MEN! Jag är inte så inläst på just DAs fall, så jag kan ha fel..

Omöjligt för mig att veta men min gissning är att anhöriga till individer som har tagit sitt liv får brottas med många obesvarade frågor men majoriteten av dessa accepterar polisens utredningsresultat. Det är nog ytterst få som tvivlar och öppet uttrycker sitt missnöje.

Du har rätt om sekretessen i den frågan men man kan undra om en utredning har startats om sprängvapnet fanns i försvarets inventarium och kunnat kopplas till DA?
Jag förstår från ett inlägg (@Avd.9) i tråden att en sådan utredning inte är möjligt eftersom DA har haft tillgång till den typen av vapen under en relativ lång tid. Sprängvapnet knyts till honom genom detta antagande, inte genom ett konkret bevis på att han har stulit det.

(Jag kallar sprängvapen, på brist på namn och kunskap om det som sprängde DAs kropp.)
Citera
2021-09-29, 21:21
Medlem
Min tanke om att polisen sekretessbelagt olika uppgifter, som tidpunkten för när han har avlidit osv kanske möjligen beror på om fallet skulle utvecklas till att bli ett rättsfall. Exempelvis har vi D A's militära status men också familjebakgrund. Om det i ett senare skede skulle framkomma andra uppgifter om spioneri, inblandningen av främmande makt eller misstankar om hedersmord osv så vill man att detta ska vara hemligt. jag tänker att polisen inte vill lämna ut uppgifter i fall det skulle visa sig finnas exempelvis motiv för hedersmord eller en avrättning av honom i egenskap av agent. Att han tvingats/pressats begå handlingen av någon/några utifrån.
Citera
2021-09-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Min tanke om att polisen sekretessbelagt olika uppgifter, som tidpunkten för när han har avlidit osv kanske möjligen beror på om fallet skulle utvecklas till att bli ett rättsfall. Exempelvis har vi D A's militära status men också familjebakgrund. Om det i ett senare skede skulle framkomma andra uppgifter om spioneri, inblandningen av främmande makt eller misstankar om hedersmord osv så vill man att detta ska vara hemligt. jag tänker att polisen inte vill lämna ut uppgifter i fall det skulle visa sig finnas exempelvis motiv för hedersmord eller en avrättning av honom i egenskap av agent. Att han tvingats/pressats begå handlingen av någon/några utifrån.

Det låter inte helt orimligt att det ev kan vara så.. Vi och de anhöriga vet ju ingenting om utredningen och hur polisen jobbar i det här fallet.

(Flera i tråden har sagt att det är nerlagt)
Men hur skulle det i så fall kunna påverka en sån ev utredning om de nära anhöriga får ett dödsdatum?
Senast redigerad av Anedin 2021-09-29 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in