2021-09-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Familjen är fullt medveten om att det troligtvis inte går att ställa ett exakt dödsdatum.

Men vid obduktion så görs det en dödsdatumuppskattning
Och varför skulle det datumet vara sekretessbelagd.???
Kan du förklara det för mig?
Du behöver inte upprepa det generella tillvägagångsätt i polisarb /sekretesslagen och andra myndighetslagar dem förstår jag även om jag ifrågasätter i detta fallet. Jag har faktiskt en del inblick i andra fall där polisen har missbedömt och gjort konstiga saker som inte en polismyndighet borde ha gjort vid dödsfall så för mig är inte allt svart eller vitt.

Jag tyckte själv att polisens uttalande i våras om att de ”väljer att inte offentliggöra” när Deniz dog var märkligt. Jag skrev då också ett inlägg med mina funderingar om saken. Anledningen till att jag tyckte att det var synnerligen märkligt var att polisen hade ju a) bara kunnat att låta bli att säga något om dödstidpunkten öht eller b) kunnat säga att det inte gick/går att fastställa dödstidpunkten i ett sådant här fall. Varför då uttryckligen säga att de inte vill ange dödstidpunkten??

Jag hoppas förresten att citeringen nu blev rätt eftersom jag gör det för första gången.
Citera
2021-09-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Nu vill inte jag vara den som är den, men att jämföra Bengt Jägers fall med detta är lite orättvist. Det finns ju så ofantligt mycket som inte stämmer med Bengts död, här är det väl ganska rakt fram va?

Nu har jag inte läst på så mycket om DAs sorgliga bortgång, men det ändå...

I både fallen tvivlar anhöriga polisens slutsats. I DAs fall är handlingarna sekretesslagda och anhöriga nekas ta del av dem. BJs anhöriga lyckas dock få ut förundersökningen.

Brister i polisens utredning kunde avslöjas på grund av att handlingarna hade lämnats ut till BJs anhöriga. Det är viktigt med öppenhet.
Citera
2021-09-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En obduktion kan t.ex visa om det finns narkotiska preparat och dylikt i blodet.
Jag vet inte om HIV/aids test görs.
En mängd kondomer på fyndplatsen kanske skulle kunna ge vissa ledtrådar.
Det finns mycket som man skulle kunna hitta på en fyndplats och genom en obduktion som kanske inte andra ska ta del av. Jag tror du underskattar polisens arbete och vad det innebär.
Att anhöriga skulle ta del av en utredning och komma med sina egna åsikter och teorier tror jag är väldigt riskabelt. Vad händer om sörjande anhöriga har helt andra åsikter?
En utredning bör bedrivas professionellt och det tror jag inte att anhöriga kan göra.

Jag förstår poängen med ditt inlägg, men i DAs fall är risken liten för de farhågor du beskriver.
Däremot är risken stor för annat som har upprepade gånger nämnts i tråden: rättsosäkerhet.
Citera
2021-09-28, 21:32
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
I både fallen tvivlar anhöriga polisens slutsats. I DAs fall är handlingarna sekretesslagda och anhöriga nekas ta del av dem. BJs anhöriga lyckas dock få ut förundersökningen.

Brister i polisens utredning kunde avslöjas på grund av att handlingarna hade lämnats ut till BJs anhöriga. Det är viktigt med öppenhet.

Är det inte mer regel än undantag att anhöriga tvivlar på polisens slutsats när det kommer till självmord? Sekretessen kan väl ha med försvarsmakten och hur mycket de vill gå ut med att göra. Jag menar, om en av mina högt utbildade soldater tar självmord via sprängning, behövs just sprängämne? Hur kom han över det etc. Medans i Jägers fall ser det mer ut som att poliserna som var först på plats verkligen inte ville jobba över den dagen.

Sen är det väl så när det kommer till handlingar att man kan inte ge ut en liten del.. det är väl typ allt eller inget?

MEN! Jag är inte så inläst på just DAs fall, så jag kan ha fel..
Citera
2021-09-28, 21:34
Medlem
Citat:
Jag förstår poängen med ditt inlägg, men i DAs fall är risken liten för de farhågor du beskriver.
Däremot är risken stor för annat som har upprepade gånger nämnts i tråden: rättsosäkerhet.

Skulle bli glad om ni dissekerade följande:

Att polisen inte hittar spår av brott innebär att de inte kan bevisa att ett brott har begåtts. Ett brott kan mycket väl ha inträffat även om polisen inte lyckas bevisa det. Det kan vara lockande att påstå att ett självmord har begåtts dock är det inte korrekt.

Summa summarum. Polisen har inte lyckats bevisa brott. Men inte heller självmord.
Citera
2021-09-28, 21:47
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Skulle bli glad om ni dissekerade följande:

Att polisen inte hittar spår av brott innebär att de inte kan bevisa att ett brott har begåtts. Ett brott kan mycket väl ha inträffat även om polisen inte lyckas bevisa det. Det kan vara lockande att påstå att ett självmord har begåtts dock är det inte korrekt.

Summa summarum. Polisen har inte lyckats bevisa brott. Men inte heller självmord.

Med tanke på polisens väldigt snabba och övertygande besked i samband med fyndet, så kan vi vara helt säkra och tillfreds med att deras slutsats om självmord är korrekt.

Förstår inte riktigt varför du och Anedin fortsätter att spekulera när ni inte ens har kött på benen?

[quote=hobbybeck|77410041]Jag tyckte själv att polisens uttalande i våras om att de ”väljer att inte offentliggöra” när Deniz dog var märkligt./QUOTE]

När sa polisen detta? Minns inte alls att polisen diskuterade något på detaljnivå.
Senast redigerad av Vaxad 2021-09-28 kl. 22:26.
Citera
2021-09-28, 22:16
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbybeck
Jag tyckte själv att polisens uttalande i våras om att de ”väljer att inte offentliggöra” när Deniz dog var märkligt. Jag skrev då också ett inlägg med mina funderingar om saken. Anledningen till att jag tyckte att det var synnerligen märkligt var att polisen hade ju a) bara kunnat att låta bli att säga något om dödstidpunkten öht eller b) kunnat säga att det inte gick/går att fastställa dödstidpunkten i ett sådant här fall. Varför då uttryckligen säga att de inte vill ange dödstidpunkten??

Jag hoppas förresten att citeringen nu blev rätt eftersom jag gör det för första gången.
Svaret som polisen då gav är ditt "(a)".
Citera
2021-09-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Svaret som polisen då gav är ditt "(a)".

Eh, svaret som polisen gav indikerar att de kände till dödstidpunkten men ville inte offentliggöra den.
Citera
2021-09-28, 22:27
Medlem
5549s avatar
Pentylstubin/det. cord, har använts av exempelvis ISIS i några av deras videos om man nu är intresserad av att se på hur det går till när man avlägsnar någons huvud med det.
Citera
2021-09-28, 22:31
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbybeck
Eh, svaret som polisen gav indikerar att de kände till dödstidpunkten men ville inte offentliggöra den.
Man må känna till tidpunkten på ett ungefär, men eftersom att utredningen inte är någonting som kommer att göras tillgängligt för allmänheten så är detta svaret man kan ge.
Citera
2021-09-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Nu vill inte jag vara den som är den, men att jämföra Bengt Jägers fall med detta är lite orättvist. Det finns ju så ofantligt mycket som inte stämmer med Bengts död, här är det väl ganska rakt fram va?

Nu har jag inte läst på så mycket om DAs sorgliga bortgång, men det ändå...

Det kan jag hålla med om.
Två helt skilda fall/händelseförlopp.
Poängen jag var ute efter var att i ett så mer faktabaserat /bevisning som finns i fallet BJ så står polisen åndå fast vid sin teori och vöntar hela 8 år med att öppna upp för granskning, och det beror enbart på att det har fått medias uppmärksamhet och det har säkert de anhöriga fått kömpa. sig till.
Om de anhöriga hade köpt polisens teori så hade de aldrig fått den chansen att få reda på sanningen och det är fruktansvärt.
Senast redigerad av Anedin 2021-09-28 kl. 22:41.
Citera
2021-09-28, 22:48
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Jag tror inte att polisen kan agera olika från fall till fall.
Om ett fall och obduktion är sekretessbelagd så är den.
Polisen följer de regler och lagar som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in