2021-09-29, 00:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nja, inte riktigt. Det finns inget i vaccin i världen som skyddar 100%. Om inte ett flertal i Sverige hade vaccinerat sig så hade dödstalen säkerligen sett betydligt värre ut, speciellt med tanke på att Deltamutation är mycket mer smittsam än tidigare varianter.

Om man ska vara fair så har nog Tegnells lilla flockimmunitetsexperiment bidragit väldigt mycket till att vi är nära flockimmunitet och har en lugn utveckling. Att det sen är moraliskt och etiskt förkastligt och inte ingår i läkaretiken kan vi nog vara överens om. Och då ska gudarna veta att jag är en av dem som kritiserat Tegnell hårdast. Med det sagt ger jag inte honom rätt, även om det fungerar till ett högt pris. Jämför Norge, Finland. Tegnell borde få försvara sig i en Nürnbergrättegång, antagligen så kommer han att slingra sig igenom en sådan också.
Citera
2021-09-29, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nja, inte riktigt. Det finns inget i vaccin i världen som skyddar 100%. Om inte ett flertal i Sverige hade vaccinerat sig så hade dödstalen säkerligen sett betydligt värre ut, speciellt med tanke på att Deltamutation är mycket mer smittsam än tidigare varianter.

Nä det har du rätt i, men att 8 av 17 smittade dör bland vaccinerat folk på samma ställe kan ju inte räknas som godkänt?
Citera
2021-09-29, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om man ska vara fair så har nog Tegnells lilla flockimmunitetsexperiment bidragit väldigt mycket till att vi är nära flockimmunitet och har en lugn utveckling. Att det sen är moraliskt och etiskt förkastligt och inte ingår i läkaretiken kan vi nog vara överens om. Och då ska gudarna veta att jag är en av dem som kritiserat Tegnell hårdast. Med det sagt ger jag inte honom rätt, även om det fungerar till ett högt pris. Jämför Norge, Finland. Tegnell borde få försvara sig i en Nürnbergrättegång, antagligen så kommer han att slingra sig igenom en sådan också.

Vad får dig att tro att vi är nära flockimmunitet?
Citera
2021-09-29, 00:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menjagda
Vad får dig att tro att vi är nära flockimmunitet?

Att smittan vänder ner? Sen att gamlingarna behöver en boostershot förändrar inte det.
Citera
2021-09-29, 01:01
Medlem
GeleZachas avatar
Grattis hörni, nu är restriktionerna borta! Förhoppningsvis kommer de aldrig tillbaka
Citera
2021-09-29, 01:38
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Mat dödar flest..

Det tror jag inte. Vilka belägg har du för det?
Citera
2021-09-29, 03:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Klart jag läste men du verkar inte ha förstått att det mesta var svårare förr i tiden och att till exempel moderna toaletter och avlopp betytt troligen mycket mer än vaccin och mediciner för att hålla oss friska.
Inte för corona som är ett luftburet virus.
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Sars 1 hade en dödlighet på 15% men va inte i närheten av att spridas som denna vi har nu som hat 1% dödlighet.
Och?
Citera
2021-09-29, 05:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Mat dödar flest..

Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Det tror jag inte. Vilka belägg har du för det?

Överkonsumtion av mat och felaktig kost förkortar möjligen livet för vissa från 85 år till 75 år eller så, men dödar inte.
Däremot dödar brist på mat och rent vatten många och i kombination med tex. corona/covid förvärras situationen.

Det går nog inte att hitta belägg för att mat generellt tar död på någon människa, men jag väntar med spänning, jag kan ha misstagit mig.
Citera
2021-09-29, 05:33
Medlem
Madagascars avatar
Det är mycket smitta per capita i Alaska nu.

Låg vaccinationsgrad kan säkert vara en förklaring men kan det även vara en säsongseffekt? De får ju vinter relativt tidigt i Alaska.

Något för oss att bekymra oss om?
Citera
2021-09-29, 05:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Grattis hörni, nu är restriktionerna borta! Förhoppningsvis kommer de aldrig tillbaka
Tack!
Grattis själv!

Ja, förhoppningsvis slipper vi återinförda restriktioner och var och en kan göra lite för att hålla smittspridningen nere.
Håll avstånd där det går även fortsättningsvis och håll er hemma när ni är sjuka. Det är ingen som uppskattar sjuknärvaro på jubbet.
Citera
2021-09-29, 05:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
intressant att du tar upp Spanska sjukan som en jämförelse (som dock haltar eftersom C19 är som en nysning i jämförelse.. och låt mig inte spendera tid på beräkningar)

Säg mig.. vad var det som fick stopp på Spanska sjukan?
Vaccinering?
Nej, att viruset muterade till en mildare, men mer smittsam variant. Men detta är inte aktuellt för SARS-COV2 inom rimlig tid. Detta därför att Delta-varianten redan är så smittsam och inte är lika dödlig som spanskan.
Citera
2021-09-29, 05:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är mycket smitta per capita i Alaska nu.

Låg vaccinationsgrad kan säkert vara en förklaring men kan det även vara en säsongseffekt? De får ju vinter relativt tidigt i Alaska.

Något för oss att bekymra oss om?
Nej, inte med ditt nick!

Vi kommer säkert också få ökad smittspridning, men med många vaccinerade så kommer vården lättare undan och vi får en ökad immunitet i samhället vartefter flera blir smittade.

Så nej, jag tror inte det är något att oroa sig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in