2021-09-28, 21:58
Medlem
Corona-Chans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
< massa text som inte har med saken att göra>.
<jag är en grinolle text>....ryggrad.
Kom inte med det ordet när du inte ens kan citera ett inlägg för att det motbevisar allt du någonsin sagt i tråden.

Berätta istället om hur det kommer sig att hundratusentals ton sten som dumpats för att täcka över hålen nu blivit "berggrund"? Eller har det inte hänt? Måste vi posta en källa? Du gillar ju att skrika källa och spåra iväg i detaljer.

Censurerade citatet som tål att upprepas.
Citat:
JAPP märk väl var ni läste det först! Lösningen på Estonia.

Det hela handlar om smuggling, grejen är att vi blev lurade. Vi fick med oss något ifrån Ryssarna, en bomb, detta placerades i sauna avdelningen. Någonstans vet jag att det fanns vittnesmål att några blev nekade inträde utav en bister vakt. Vi blev varnade för att smuggla men gjorde det ändå. Så ryssarna apterade en tidsinställd bomb.

Så bomben exploderar och gör ett hål i skrovet. Kanske var inte tanken att sänka båten, men det dåliga vädret gjorde så att det gick värre än vad ryssarna hade tänkt sig. Bomben gör så att en spricka når ända upp till däck 2.

Hålet gör att däck 0 vattenfylls i vissa områden och båten går på nosen då bomben briserade för om midskepp. Fartyget är 160 meter och befälen ser inte nosen. Detta gör att nosen sänks några meter utan någon märker det. Visiret är 4 meter upp, på en 160 meters är det 2,5 grader och detta sker gradvis under sjögång. Man märker inte detta. Då hålet är på styrbordssida, så börjar skeppet luta åt styrbord hårt, men även ner med nosen.

När nosen sjunker så tar bogvisiret så mycket stryk så det går sönder, endast rampen är kvar, notera från JAIK sida 66:
Citat:
De tre undrade om bogvisiret hade
öppnats eftersom så stor vattenmängd
omöjligen kunde tränga in enbart på
grund av några skadade packningar. Vattnet strömmade in oavbrutet och inte bara
i anslutning till vågslagen

Vattnet sprutade in konstant för att nosen var så långt nere på grund av vattnet tynger ner nosen. Detta är alltså innan bildäck är fyllt. Vattnet kommer inte per våg, utan konstant och detta efter slagsida. Det innebär att nosen var så långt nere att vattnet nådde bogens hål hela tiden.

Bogvisiret går alltså sönder, precis som professorn i aftonbladet säger, pga av hålet i skrovet. Resten är historia vad det gäller Estonia.

Men till aftermath då. Någonstans börjar båda parter som sänkt färjan, alltså de två säkerhetstjänsterna inse att det luktar illa för dem. Båda parter. Varken ryssarna eller Svenskarna kommer ta sig ur detta på ett bra sätt. Så de börjar manipulera press, vittnen och undersökningar.

Säkerhetspolisen har lite bättre koll på läget och vet att det finns ett hål, men kan inte stå till svars inför Svenska folket för detta. Så de kontaktar regeringen och påverkar. Regeringen blir livrädd och börjar köra griftefridsgrejen och täcka med grus.

Fast nu börjar verkligheten komma ikapp.

Japp kom ihåg var ni läste det först.
Senast redigerad av Corona-Chan 2021-09-28 kl. 22:00.
Citera
2021-09-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Här är källan till påståendet att systemteknikern Henrik Sillaste sagt att man stod till knäna i vatten i maskinrummet: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=pkMs0egji7I

Den kortare mannen i blått är Sillaste, den långe är en lastbilschaufför som inte kan observerat maskinrummet.

Jag har ställt frågan här: (FB) Någon som kan försöka översätta lite estniska? om någon kan översätta från estniska. Jag fick ett svar via pm som menade att inget nämndes om något maskinrum.

Min slutsats är att textremsan är en felöversättning av vad Sillaste eller eventuellt den andre mannen säger, men helt klarlagt är det inte. Kan någon estniska eller känner någon som kan det får de gärna kolla upp saken.

Jag har skickat klippet till en estnisk kontakt. Återkommer med vad han säger.
Citera
2021-09-28, 22:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Klarlagt är det kanske inte, men med tanke på att vi har 20-25 vittnesmål från de tre i ECR där inget nämns om detta vatten till knäna så föreslår att det får vara en ”tråd-skröna” tills någon hittar en översättare som kan tolka ljudet i intervjun.

Eftersom det bygger på att folk förmodligen vilseletts av en existerande felöversättning gjord av en välrenommerat medieinstans i form av Sveriges television är det nog fel term med "skröna", då det åtminstone för mig innebär att man inte har något stöd i fakta alls, men jag håller med om att det påståendet får betraktas som osant till motsatsen bevisats och får betraktas som en sk trådsanning om det framförs som fakta i diskussionen.

Idén var ju att detta skulle bevisa att detta var vad Sillaste sa innan de tre i ECR blivit instruerade att uppge något annat, men ja, de har inte nämnt detta i övrigt och det är inget bevis för att de friserat sin historia i efterhand.
Citera
2021-09-28, 22:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om Ida Westermann vet vad hon pratar om i ämnet metallurgi så undrar i alla fall jag varför bovisirets bottenplåt har utsatts för temperatur runt 1200 grader eller däröver om visiret hittades 1500 meter från vraket?

Det talar ju knappast för att bogvisiret utsattes för sprängning när det hade lossnat från fartyget, fanns ingen anledning att spränga i det läget, snarare har man sprängt när visiret satt kvar på fartyget.

Satt bogvisiret kvar på fartyget när det sjönk och att man efter haveriet har sprängt vid eller på visiret fanns det högst troligt ett eller flera hål i fartyget som gjorde att sjunkförloppet var snabbt, till exempel ett hål midskepps.

En anledning till att spränga loss bogvisiret kan vara att det var i den änden som det fanns militär last som man ville komma åt, fartyget lastades via fören när det låg i Tallin såvitt jag har förstått, och uppgifter gör gällande att militära lastbilar kördes ombord strax innan fartyget avseglade.

Vi kan ju alltid hoppas på att Ida kommer över några bitar metall från hålet midskepps, de kan troligen säga ett och annat om vad som orsakade hålet, en vild gissning från min sida är att det handlar om hög temperatur även här.

Lite information om Ida Westermann: https://www.ntnu.edu/employees/ida.westermann
LÅ öppnar med att säga att Westermann bara sett bogvisiret på bilder. Det säger sig själv att du inte kan göra en metallurgisk undersökning baserad på fotografier.

Innan halva tråden springer efter LÅs foliepipa så kan det vara på sin plats att påpeka att ett stort antal experter tittat på detta bogvisir genom åren, däribland Meyervarvet/GGEs experter so. letade efter allt som pekade bort från ansvar för Meyervarvet. Ingen har hittat något konstigt. Det är också välkänt och självklart att det inte går att spränga sönder metall utan att lämna spår, dels i form av smält metall, men även i den kristallina strukturen. Så länge bogvisiret finns kvar på Muskö (?) finns det därför ingen anledning till oro: om det har sprängts där så kommer det att komma fram.

Vidare så bör man betänka att det inte bara är bottenlåset (”Atlantlåset”) som behöver sprängas loss. Det finns dessutom två kraftiga sidolås som skall bort, och till sist skall lyftarmarna sprängas loss. Gör du detta under vatten så skall dessutom lyfthydrauliken slitas sönder, i riktning. snett neråt sidan. Allt detta skall göras så att det ser ut som att delarna slitits sönder, inte sprängts bort. Sprängladdningarna, under vatten, skall placeras innanför ett bogvisir som täcker alla lås. Detta, bäste OY, är så nära en fullständig foliehatt-ide man kan komma.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-28 kl. 22:15.
Citera
2021-09-28, 22:10
Medlem
Odagans avatar
All heder till Lars Ångström, som har engagerat sig stort i Estonia och inte köpt de officiella förklaringar som snurrar runt. Vi som är mycket intresserade av fakta lyssnar gärna till den Norska proffesorskan som uttalar sig från ca 18:40 in i klippet..

https://www.postimees.ee/embed/video/6549120?fbclid=IwAR3cU49hjt-a4_zL1Mv3ZsKRldhH2NENT7m9_wdQVqbOw2lIImpkR9hcy0c
Citera
2021-09-28, 22:10
Medlem
Citat:
Vänta nu, menar du att vi har två sprängda hål i SB sida? De som hörde tre smällar, eller släggliknande slag under 10-15 minuter, är det också explosioner...?

Nej, det är helt uteslutet att man har sprängt två hål i SB sida bara 10-15 m från ett 10-tal vittne där ingen hör något som ens liknar en explosion. Men jag säger samma sak som till de som argumenterat för en kollision i ett års tid: hitta ett vittne, lämpligen i hyttavd. 4/5 som vittnar om något som skulle kunna vara en sprängladdning 10-15 m bort. Och förklara sedan varför inte varenda en av dem berättar om samma explosion(er)!

Vittnesmålen finns i faksimil i kap. 21.3.1 här:
https://web.archive.org/web/20200203155333/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html

Men då krävs det ju att de först överlever och sedan får lämna sitt vittne till utredningen.
Eller omvänt, att utredningen hade valt att inhämta information från alla överlevare.
Citera
2021-09-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet inte hur seriöst detta är. I artikeln i fria tider står det bland annat att det ser ut som att plåten är förkolnad. Stål kan inte förkolnas.
Sedan har ju allt stål någon gång utsatts för höga temperaturer. Först när det tillverkas och härdas. Sedan vid svetsning till exempel, så jag tvivlar lite på slutsatserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Och därmed kan vi parkera dig en bit bort.

Och det grundar du på ditt metallurgiska kunnande eller ...? Var tror du jag parker dig Mr?
Citera
2021-09-28, 22:13
Medlem
tedbundys avatar
Jag beundras av att du kämpar för din teori in i det sista, men det är över snart och det har du vetat ett tag men blundat lite för det. Jag skrev för 1år sedan allt och saker jag skrev kommer fram mer och mer.

Nu saknas väl bara från officiellt håll att det var avfyrnings algoritmer till ryska kärnvapen som var lasten samt att dom ljugit om tiden när Estonia sjönk. När SOS sker ligger båten redan på botten.

Samma sekund uppgifter om olycka kommer sitter Must i krismöte med USA i Norrköping. Skyll inte på politikerna för dom visste knappt någonting av förklarliga anledningar då detta var menat att vara ganska hemligt om vi säger så.

Frågan om det kommer till ytan att Sverige varnades 2 gånger innan och dom fick meddelande om att båten kommer att sänkas om den avgår och Sverige får ta alla liv på sitt samvete om dom inte avbryter smugglingen av avfyrningsprogram/algoritmerna för ryska kärnvapen.

I fel händer hade dom kunnat äventyra hela deras robotprogram vilket dom tänkte att stoppa till vilket pris som helst

Chop Chop och ett folkmord på samvetet utöver 13-14 säpovittnen som mördades inför en rättegång som var ungefär lika riggad som Estoniarapporten men där hette bogvisiret Christer Petersson i stället.

Citat:
Till största delen må vara, men det hindrar ju inte att den berggrund som finns kan skada SB sida, eller hur?

Man kan t. o.m. säga att om det bara är berggrund under vraket på några få ställen så blir trycket, och skadorna, större där. Håller du med?
Citera
2021-09-28, 22:13
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Du kan kolla LÅs föredragning på YT, komplett med Wittes (?) gamla modell av förskeppet. Se länk ovan.

Ganska underhållande; jag har bara hunnit se hur LÅ först förklarar att JAICs hypotes är att botten på visiret deformerades men att detta inte stämmer, sedan gå in i ett resonemang om att det är ännu mer deformerst fast lite mer bakåt… Han verkar ha tappat det helt, den gamle ledamoten i försvarsutskottet.

Jag vet inte om hans ubåt och hålet midskepps kommer in senare.

Vad har du förs syfte att förlöjliga och förvrida det Ångström säger?
Citera
2021-09-28, 22:14
Medlem
wedonthavetimes avatar
ROFL

Kika på den här bilden där bogvisirets skick efter haveriet är tecknat. Se på bilderna i mitten
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/SHEETS/pg949.htm

Jävligt märkligt att dom går igenom allt på visiret förutom att hela bottenplåten är intryckt och förskjuten bakåt. På bilden dom ritat upp som skall spegla bogvisirets skick efter olyckan så är bottenplåten intakt.
Citera
2021-09-28, 22:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talfrihet
Men då krävs det ju att de först överlever och sedan får lämna sitt vittne till utredningen.
Eller omvänt, att utredningen hade valt att inhämta information från alla överlevare.
De har alla (19?) lämnat vittnesmål, några flera gånger, några har vi t.o.m. signerade protokoll ifrån. Ingen har vittnat om explosioner trots att ett flertal var vakna och omöjligen skulle kunnat missa detta.

Det är praktiskt att bortse från vittnesmål när man lanserar en teori om explosioner, men inte övertygande.
Citera
2021-09-28, 22:20
Medlem
tedbundys avatar
Nu var det ju inga vanliga bomber som du borde veta om vid det här laget.

4kg st i Orange ungefär identiska med dom MI6 brukar göra. Dessa brinner i 19.2km/s och det i ca 3500 grader Celsius. Say what? Talade inte vittnen om ett ljust sken i vattnet och något ljud dom aldrig hört innan i sitt liv.

Käre Barbro det är samma ämne som i pansarbrytande granater om du undrar......

Citat:
LÅ öppnar med att säga att Westermann bara sett bogvisiret på bilder. Det säger sig själv att du inte kan göra en metallurgisk undersökning baserad på fotografier.

Innan halva tråden springer efter LÅs foliepipa så kan det vara på sin plats att påpeka att ett stort antal experter tittat på detta bogvisir genom åren, däribland Meyervarvet/GGEs experter so. letade efter allt som pekade bort från ansvar för Meyervarvet. Ingen har hittat något konstigt. Det är också välkänt och självklart att det inte går att spränga sönder metall utan att lämna spår, dels i form av smält metall, men även i den kristallina strukturen. Så länge bogvisiret finns kvar på Muskö (?) finns det därför ingen anledning till oro: om det har sprängts där så kommer det att komma fram.

Vidare så bör man betänka att det inte bara är bottenlåset (”Atlantlåset”) som behöver sprängas loss. Det finns dessutom två kraftiga sidolås som skall bort, och till sist skall lyftarmarna sprängas loss. Gör du detta under vatten så skall dessutom lyfthydrauliken slitas sönder, i riktning. snett neråt sidan. Allt detta skall göras så att det ser ut som att delarna slitits sönder, inte sprängts bort. Sprängladdningarna, under vatten, skall placeras innanför ett bogvisir som täcker alla lås. Detta, bäste OY, är så nära en fullständig foliehatt-ide man kan komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in