2021-09-28, 21:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, då jag räknar med likvida tillgångar, alltså aktier, fonder och cash.
Jag äger några fastigheter också, men dessa får ligga kvar. Jag har också passiva inkomster där genom hyra. Den eventuella värdeökningen får man utvärdera den dag som man säljer.

Bra! Då gör du ungefär som jag.
Citera
2021-09-28, 21:57
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Sitta still i båten" är absolut ingen strategi för framgång.
Man får mycket bättre "hävstång" om man intresserar sig mer över makroekonomi än exempelvis dataspel eller grannens fru.. Själv bytte jag investeringsstrategi för kanske 10-20 år sedan (ett glidande plan) från enskilda aktier (blev för mycket läxa att läsa) till breda indexfonder, läs ISK.

Ä såpass gammal i gården numera, att "sitta still i båten" är en säljsignal för mig. Speciellt när "experter" säger sådant.

Jätte-enkelt tips rent gratis ska ni få: Gör precis tvärt om vad experterna rekommenderar!
Devalvering på 1980-talet: "Sveriges krona står stark!", sa finansministern. Dagen efter devalverades kronan. Veckan före köpte jag dollar. Var lite knepigt på valutaregleringens tid att göra så, men det gick bra ändå.

-Gå inte på "sitt still i båten", såvida du inte vill ta kursförlust direkt, och tänker att ha tio år på dig så ditt innehav ska "komma ikapp".

My2cents.

Att försöka tajma marknaden kostar i genomsnitt 1.5 procent per år i förlorad avkastning.
Citera
2021-09-28, 22:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Att försöka tajma marknaden kostar i genomsnitt 1.5 procent per år i förlorad avkastning.

Okej, hur räknar du då?

Givet förstår jag att "krigskassan" som i dagsläget ligger på ruttet sparkonto kostar "potentiell börsuppgång", å andra sidan så är börsnedgången en slags "negativ-positiv ränta" som pengarna har som "krut" när börsen är i baisse. Menar du att det skulle vara mer lyckosamt att vara med i nedgången på börsen än att ha pengarna utanför börsen när det är nedgång?

Vad är din anfallsplan på börsen i så fall?
Citera
2021-09-28, 22:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Klart att det är svårt/omöjligt att tamja marknaden 100 %, men när man varit med ett tag kan man ha en hyfsat bra känsla när det är läge att växla upp aktieinnehav och när det är läge att växla ned. Jag har alltid aktier i portföljen, men just nu lite mindre. Efter en helt fantastiskt lång hausse-period är det fullt rimligt att växla ned risken lite grann.
Citera
2021-09-28, 22:08
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
"Sitta still i båten" är absolut ingen strategi för framgång.
Man får mycket bättre "hävstång" om man intresserar sig mer över makroekonomi än exempelvis dataspel eller grannens fru.. Själv bytte jag investeringsstrategi för kanske 10-20 år sedan (ett glidande plan) från enskilda aktier (blev för mycket läxa att läsa) till breda indexfonder, läs ISK.

Ä såpass gammal i gården numera, att "sitta still i båten" är en säljsignal för mig. Speciellt när "experter" säger sådant.

Jätte-enkelt tips rent gratis ska ni få: Gör precis tvärt om vad experterna rekommenderar!
Devalvering på 1980-talet: "Sveriges krona står stark!", sa finansministern. Dagen efter devalverades kronan. Veckan före köpte jag dollar. Var lite knepigt på valutaregleringens tid att göra så, men det gick bra ändå.

-Gå inte på "sitt still i båten", såvida du inte vill ta kursförlust direkt, och tänker att ha tio år på dig så ditt innehav ska "komma ikapp".

My2cents.
Satt still i båten under corona och det sved men satan vad jag fyndade och ligger bra plus nu efter. Så sitt still i båten!
Citera
2021-09-28, 22:09
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Klart att det är svårt/omöjligt att tamja marknaden 100 %, men när man varit med ett tag kan man ha en hyfsat bra känsla när det är läge att växla upp aktieinnehav och när det är läge att växla ned. Jag har alltid aktier i portföljen, men just nu lite mindre. Efter en helt fantastiskt lång hausse-period är det fullt rimligt att växla ned risken lite grann.

Bara det att du nämner ordet ”känsla” visar på hur duktig du egentligen är.

Hur känns det när man ska köpa/sälja?
Citera
2021-09-28, 22:11
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Okej, hur räknar du då?

Givet förstår jag att "krigskassan" som i dagsläget ligger på ruttet sparkonto kostar "potentiell börsuppgång", å andra sidan så är börsnedgången en slags "negativ-positiv ränta" som pengarna har som "krut" när börsen är i baisse. Menar du att det skulle vara mer lyckosamt att vara med i nedgången på börsen än att ha pengarna utanför börsen när det är nedgång?

Vad är din anfallsplan på börsen i så fall?

Exakt så ja, det finns också undersökningar som bevisar den tesen
Citera
2021-09-28, 22:13
Medlem
Citat:
Att tajma marknaden betyder ju att du säljer när det är som högst och köper som lägst. Men instinkten och rädslan att förlora allt gör så att 99% säljer vid nedgång och köper vid uppgång. Du tajmar ingenting om du säljer mitt i en nedgång och köper mitt i en uppgång.

Det finns mängder med studier som visar på att sitta stilla i båten oavsett väder ger det bästa utfallet.

Men nu är ju börsvärdet fortfarande otroligt högt i kurs trots senaste tidens nedgång. För en månad sedan var kursen ännu högre eller hur? Var personen med under den tokiga uppgången senaste åren och gick ut nu är den vinsten reell. Och vem vet hur lågt börsen nu ska gå eller om det vänder. Kan droppa 30 % eller öka 30 % kommande månad vad vet vi. Kan ju sluta med fet krasch. Om personen då köper in sig vid eventuell krasch för den summa han tog ut vid högst kurs resulterar det med större vinst än om personen hade stannat kvar eller är det något jag missar här?

Långsiktigt sett har börsen alltid ökat över tid, ja. Men vinst maximeras ju om man lyckas tajma sälj före dipp och köp när den vänder.
OM man lyckas tajma det vill säga, hur svårt det är har jag ingen som helst aning om då jag inte är investerad i börsen. Därmed inte insatt i hur du tänker, så ta det med en nypa salt. Jag är bara nyfiken på hur ni som säger "sitt lugnt i båten" tänker det är allt.

Iallafall ditt exempel handlade om att insändaren säljer I MITTEN av dipp och köpa in sig I MITTEN av återhämtning eller rent generellt? Insändaren har ju sålt i början av dippen så vitt jag förstår, inte i mitten om det nu blir en stor krasch eller en lång period av nedgång, vilket återstår att se.
Alltså anser jag nog att det var bra tajmat. Men du tycker personen skulle suttit kvar och tagit eventuell smäll. Av vilken anledning ska man ta en sådan eventuell smäll? Låter ju inte klokt
Citera
2021-09-28, 22:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Satt still i båten under corona och det sved men satan vad jag fyndade och ligger bra plus nu efter. Så sitt still i båten!

Sålde av allt inom börs i februari 2020. Köpte tillbaka efter "stora fallet"
Dubbel hävstång: Hämtade hem vinsterna, börsen gick ner, köpte "tillbaka" och nu har jag sålt igen.

Mitt eget ord för detta är att "mjölka börsen". Antar att ni kan se på mitt nick att jag har rötter från lantbruket: Gäller att veta när man ska så, och när man ska skörda! -För maximal skörd/avkastning.
Citera
2021-09-28, 22:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Exakt så ja, det finns också undersökningar som bevisar den tesen

Att äga aktier och vänta tills dessa går ner till botten?
Enklaste tesen: Köp billigt och sälj dyrt!
-Den funkar alltid.
Citera
2021-09-28, 22:31
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Sålde av allt inom börs i februari 2020. Köpte tillbaka efter "stora fallet"
Dubbel hävstång: Hämtade hem vinsterna, börsen gick ner, köpte "tillbaka" och nu har jag sålt igen.

Mitt eget ord för detta är att "mjölka börsen". Antar att ni kan se på mitt nick att jag har rötter från lantbruket: Gäller att veta när man ska så, och när man ska skörda! -För maximal skörd/avkastning.
Med din förmåga att timea antar jag att du bara håller på med börsen för att det är kul?
Citera
2021-09-28, 22:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Med din förmåga att timea antar jag att du bara håller på med börsen för att det är kul?

Man brukar få bättre resultat om man tycker det man håller på med är kul och givande. Gäller i princip allt här i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in