Citat:
Ursprungligen postat av
36360
Hej. Jag vet att jag är en idiot, snälla döm mig inte. Men har panik just nu och behöver hjälp. Jag började skriva med en tjej på Badoo, vi la till varandra på instagram och Skype. Vi hade camsex, hon tog printscreens och hotade att skicka till mina kontakter, lägga upp online etc om jag inte betalade. Jag blockade henne överallt och avaktiverade min instagram.
Vad skulle ni göra i min situation? Är livrädd att dessa bilder kommer ut då de hade förstört mitt liv. Jag tog bort personen från instagram innan vi började skypesamtalet, då jag fick lite dåliga vibbar, men tyvärr inte tillräckligt. Har någon varit med om något sånt här liknande, hur vanligt är det att dessa människor faktiskt fullföljer sina hot?
Vänd situationen. Visst, det är lite pinsamt det som skedde men det är helt mänskligt med ''camsex''.
Jag tror många har gjort något liknande någon gång. Hennes enda vapen mot dig är att läcka bilderna, även om du skulle betala henne så kommer hon säkert begära mer pengar. Det sista du vill göra är att ge efter.
Du ska inte blockera henne överhuvudtaget, du ska ta printscreens på alla hennes hot för det är bevismaterial.
Samla på dig så mycket bevis som möjligt och ta reda på allt om henne. Ifall hon skämmer ut dig kan du (om du vågar) läcka vad hon har gjort till alla hennes kontakter (inklusive hennes föräldrar) och berätta att hon har kört med utpressning. Hon kommer inte heller se särskilt bra ut heller då...
Det kan dock bli repressalier. Jag hade inte ens skämts, jag hade vänd situationen. Det må vara pinsamt om någon sprider detta om dig, men vet du vad som är ännu mer patetiskt? Att hota att sprida detta och göra det om hon inte får betalt.
Ta reda på allt om den här tjejen, slå tillbaka med full kraft.
Det andra du kan göra är givetvis att driva detta rättsligt (hennes hot och ifall hon sprider dina bilder). Vänd situationen, få henne till att bli den som skäms.
Vet du vem hon är och det går att styrka att hon har lagt upp känsliga bilder på dig utan ditt tillstånd så kan du säkerligen stämma/anmäla henne.
Du kan kontakta sidorna som lägger upp dina bilder också...
Dokumentera precis allt, koppla sedan in juridiska åtgärder och skäm ut henne för hennes anhöriga (detta kan vara kriminellt dock, förtal) men upp till dig hur du vill gå tillväga.
Låt inte henne få övertaget, det är det hon vill.
Sist men inte minst, så hoppas jag att du har lärt dig någon tills nästa gång.