2021-09-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Hur många kommer man kunna identifiera enbart skelett när det var nästan 30 år sedan?

Borde man inte kunna identifiera skelett genom dna?🤔
Citera
2021-09-28, 20:11
Medlem
Shit vilket massmord det här är över 800 döda. Vilka har vetat om lögnerna?
Citera
2021-09-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Allt borde källgranskas, annars kan folk snacka hur mycket skit som helst.

Intressant att du påstår det. För när jag läser igenom dina inlägg finner jag inga källhänvisningar. Men det kanske bara är användare som inte delar just dina åsikter som behöver källhänvisa?

Detta med bogvisiret är ändå bra lustigt. I åratal har konspirationsteoretiker hävdat att bogvisiret aldrig lossnade från fartyget utan istället ska ha monterats bort i efterhand. Grunden till det påståendet ska ha varit en sonar-bild som cirkulerat.

Nu har ni istället tvärvänt och påstår att samma bogvisir istället blivit sprängt….
Citera
2021-09-28, 20:16
Bannlyst
Nån som vet hur Ångström har fått tillträde till bogvisiret och tillhörande delar?
Citera
2021-09-28, 20:16
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Intressant att du påstår det. För när jag läser igenom dina inlägg finner jag inga källhänvisningar. Men det kanske bara är användare som inte delar just dina åsikter som behöver källhänvisa?

Detta med bogvisiret är ändå bra lustigt. I åratal har konspirationsteoretiker hävdat att bogvisiret aldrig lossnade från fartyget utan istället ska ha monterats bort i efterhand. Grunden till det påståendet ska ha varit en sonar-bild som cirkulerat.

Nu har ni istället tvärvänt och påstår att samma bogvisir istället blivit sprängt….

Jag har bidragit med länkar, du får lära dig att klicka på länkarna.

Här får du en till länk:

https://www.friatider.se/1200-graders-varme-bakom-estonia-skador

Vad är din ursäkt nu, att det var vulkanutbrott under Estonia?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-09-28 kl. 20:18.
Citera
2021-09-28, 20:18
Medlem
Citat:
Jag har bidragit med länkar, du får lära dig att klicka på länkarna.

Det är väl förfan skillnad på länkar och källhänvisning pojk! Inga högre studier på dig inte.
Citera
2021-09-28, 20:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ett torpederat handelsfartyg med knäckt köl tex sjunker ju i princip direkt.

Men ett intakt passagerar/fraktfartyg där allt under vattenlinjen är tätt ska helt enkelt inte kunna sjunka så fort.

Visst kom det in vatten på bildäck när stora vågor slog in mot fören men betänk att bildäcket är bra mycket högre än vattenytan så det är vid dyningarna som vatten kommer in.
Det är den "allmänna" teorin.

Jag har svårt att ta till mig den förklaring då det helt enkelt är för många experter som säger att det måste finnas ett hål under ytan för att fylla fartyget så fort med vatten och för att motsvarande volym luft skall pressas ut.

Men det är ju de svenska politikernas lappkast om att först ska fartyget bärgas, sen när de fått veta lite mer ska det hellt plötslig bli en begravningsplats med tillträdesförbud.

Redan här visste man ju att något var fel.
Men varför säger du att hon sjönk fort?

- Det fanns uppskattningsvis 18000 m^3 luft under bildäck och deplacementet var ca 12000 ton.
- Således behövde 6000 ton vatten tränga in under bildäck för att hon skulle sjunka när väl överbyggnaden (bildäck och uppåt) vattenfyllts under kantringen.
- enbart ventilationskanalerna på sidorna kunde släppa in drygt 300 ton/minut (se https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/nad/2_Review_of_evidence_and_forming_of_loss_hypothesi s.pdf, se s.35). Det betyder att vatteninströmning genom enbart dessa i teorin skulle kunnat räcka för att sänka Estonia på 20 minuter (om däckshuset fylls i samma takt).
- till detta tillkommer ett mycket större vattenflöde genom trapphusen efter att fönster på däck 4 gått sönder.
Se https://tore.tuhh.de/bitstream/11420/487/1/Promotion_Kehren.pdf för mer detaljer om hur sjunkförloppet bör ha gått till. Ritning över de kritiska ventilationskanalerna finns i Fig. 12.6. Utan dessa hade Estonia kanske, kanske klarat sig!

Så vad är det som på något sätt är konstigt med att Estonia sjunker omkring 01:50, ca 45-50 minuter efter att haveriet startar. Jag skulle snarare säga att hon flöt ganska länge med tanke på ovanstående.
Citera
2021-09-28, 20:22
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Det är väl förfan skillnad på länkar och källhänvisning pojk! Inga högre studier på dig inte.

Har jag fel i mina inlägg? Då går du gärna citera och fetmarkera det som är fel.
Citera
2021-09-28, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Shit vilket massmord det här är över 800 döda. Vilka har vetat om lögnerna?

Sluta "gräv nu". Det var "längesen". Som vissa i tråden vill hävda... Sjukt patetiskt.

"konspirationsteoretiker" (faktagranskare och frågeställare) har plötsligt vatten på kvarnen och rejäl medvind tack vare ett litet lands krav på sanning och öppenhet..

Nu är det svårare för MUST och Media att vråla foliehatt då man skulle tvingas förlöjliga ett helt land, och de avskyr det. Jag tror tyvärr att vi inte får se skyldiga "dingla" eller straffas etc, men hela den här utredningen visar ännu tydligare hur långt regeringar kan gå för att "städa" väck obekväma sanningar.
Citera
2021-09-28, 20:24
Medlem
Citat:
Det gjorde M/S Jan Heweliusz också, här är själva bilden:

https://static-cdn.sr.se/images/1602/2657962_1200_675.gif

Varför har vi inte samma bild av M/S Estonia?

Med undantaget för Mikael Öuns fotografi:

https://static-cdn.sr.se/images/1650/3417331_2048_1152.jpg?preset=1024x576

Poängen är att helikoptrarna borde ha sett Estonia under morgonen när det ljusnande, flyta upp och ner likt Jan Heweliusz. Och Mikael Öun borde ha suttit på botten av Estonia där fotografiet togs. Vinkades till helikoptrarna.

Istället så var hon helt borta. Ta av skygglapparna någon gång. Om du inte är ett troll från MUST. I så fall fortsätt med desinformationen, det är ditt jobb trots allt.

Jag har nu 2 gånger förklarat skillnaden på sjunkförloppet mellan Estonia och Jan Heweliusz, men du fortsätter att ignorera skillnaden och jag tror inte att jag förklarar det en 3e gång kommer hjälpa heller.

Du får läsa på lite om både hur Estonia sjönk och Jan Heweliusz, och när du gjort det kommer du inse att dom inte förliser på samma sätt.
Citera
2021-09-28, 20:28
Medlem
goofers avatar
Dagen efter förlisningen var Carl Bildt klar och sa att fartyget skulle bärgas.

Men det hände aldrig, så varför så bråttom att bestämma om gravfrid, dykförbud och övertäckning?

Det måste ha framkommit information, känslig information som gör att de ändrar sig och inte längre vill bärga fartyget, de vill inte ens plocka upp de omkomna.

Något följde med båten i djupet som inte fick komma fram i ljuset.

Och Carl Bildt med flera vet vad det handlar om.

Att inte ta upp de omkomna är väl det som stör anhöriga mest, och de borde givetvis ha tagits upp.

Så det är ju inte konstigt om folk undrar, gick allt till som de säger att det gjorde eller döljer de något som är känsligt för allmän exponering?
Citera
2021-09-28, 20:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Hon borde fortfarande ha hittats flytande upp och ner under morgonen:

https://static-cdn.sr.se/images/1602/2657962_1200_675.gif

Förloppet du beskriver skedde med MV Sewol också, hon flöt dagen efter också:

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/http%3A%2F%2Fcom.ft.imagepublish.prod.s3.amazonaws .com%2Fc5a65004-c530-11e3-89a9-00144feabdc0?fit=sc ale-down&source=next&width=700

Vågar du gissa varför?
Det blir lite mycket att upprepa samma inlägg tre gånger. Jag utgår från att du inte läste något i avhandlingen jag länkade till, men i korthet visar han att Estonia inte kapsejsade som t.ex.MS Sewol. I stället vattenfylldes utrymme efter utrymme under tilltagande slagsida tills hon till slut sjunker.

Det märkliga med ditt resonemang är att vi vet att Estonia sakta kantrade så att de överlevande kunde ta sig till botten längs skrovet. Vi har en logisk förklaring till hur det kan ske utan andra hål än bogport, ventilationskanaler och trasiga fönster, men ändå skall Occam kastas ut och det letas alternativa förklaringar som kräver hål under vattenlinjen som inte finns. Varför då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in