Citat:
Ursprungligen postat av
goofer
Ett torpederat handelsfartyg med knäckt köl tex sjunker ju i princip direkt.
Men ett intakt passagerar/fraktfartyg där allt under vattenlinjen är tätt ska helt enkelt inte kunna sjunka så fort.
Visst kom det in vatten på bildäck när stora vågor slog in mot fören men betänk att bildäcket är bra mycket högre än vattenytan så det är vid dyningarna som vatten kommer in.
Det är den "allmänna" teorin.
Jag har svårt att ta till mig den förklaring då det helt enkelt är för många experter som säger att det måste finnas ett hål under ytan för att fylla fartyget så fort med vatten och för att motsvarande volym luft skall pressas ut.
Men det är ju de svenska politikernas lappkast om att först ska fartyget bärgas, sen när de fått veta lite mer ska det hellt plötslig bli en begravningsplats med tillträdesförbud.
Redan här visste man ju att något var fel.
Men varför säger du att hon sjönk fort?
- Det fanns uppskattningsvis 18000 m^3 luft under bildäck och deplacementet var ca 12000 ton.
- Således behövde 6000 ton vatten tränga in under bildäck för att hon skulle sjunka när väl överbyggnaden (bildäck och uppåt) vattenfyllts under kantringen.
- enbart ventilationskanalerna på sidorna kunde släppa in drygt 300 ton/minut (se
https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/nad/2_Review_of_evidence_and_forming_of_loss_hypothesi s.pdf, se s.35). Det betyder att vatteninströmning genom enbart dessa i teorin skulle kunnat räcka för att sänka Estonia på 20 minuter (om däckshuset fylls i samma takt).
- till detta tillkommer ett mycket större vattenflöde genom trapphusen efter att fönster på däck 4 gått sönder.
Se
https://tore.tuhh.de/bitstream/11420/487/1/Promotion_Kehren.pdf för mer detaljer om hur sjunkförloppet bör ha gått till. Ritning över de kritiska ventilationskanalerna finns i Fig. 12.6. Utan dessa hade Estonia kanske, kanske klarat sig!
Så vad är det som på något sätt är konstigt med att Estonia sjunker omkring 01:50, ca 45-50 minuter efter att haveriet startar. Jag skulle snarare säga att hon flöt ganska länge med tanke på ovanstående.