2021-09-28, 19:37
Avslutad
Efter idag vet vi att det är regeringsföreträdare och status quo-shillsen som är de verkliga foliehattarna. Tänk dig att du måste försvara den ovetenskapliga bogvisirsteorin samtidigt som hela skrovet är sprängt. ”Vi vet inte om det orsakade förlisningen” försvarar man sig med men skitstormen och frågorna bara hopar sig.

Det är i paritet med att tro på månen som platt.
Citera
2021-09-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Nu ljuger du bara. Det finns numera en väldigt massa experter och universitet som kommit fram till att Estonia sprängdes och efter att det idag bevisades på precis alla plan så är officiella teorin stendöd. Kolla på bilder och filmer, bogvisiret är sprängt mos. Det har inte lossnat utan sprängts och det vet nu alla som har allmänkunskap i debatten.

Vetenskap är vetenskap. Varför vill du försvara massmördare? Det är ett sinnessjukt beteende som enbart psykopater och dom som ligger bakom har. Jakten på landsförrädare har börjat.

Jag ser att du blir väldigt känsloladdad och emotionell när vi skriver om detta. Det är helt okej. Denna olycka har väckt starka känslor hos oss alla under åren och gör det fortfarande.

Det är lätt att bli förblindad av sina känslor vid sådana här händelser. Ingen klandrar dig, du är inte den första.

Inom kort tror jag alla dessa missförstånd orsakade av uppviglare kommer redas ut igen. Tills dess tycker jag du ska försöka slappna av och lyssna till och lita på våra experter.

Hade det funnits ett uns av sanning i den norska ingenjörens påståenden hade det självklart skrivits om det på Aftonbladet och expressen under dagen.
Citera
2021-09-28, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Jag ser att du blir väldigt känsloladdad och emotionell när vi skriver om detta. Det är helt okej. Denna olycka har väckt starka känslor hos oss alla under åren och gör det fortfarande.

Det är lätt att bli förblindad av sina känslor vid sådana här händelser. Ingen klandrar dig, du är inte den första.

Inom kort tror jag alla dessa missförstånd orsakade av uppviglare kommer redas ut igen. Tills dess tycker jag du ska försöka slappna av och lyssna till och lita på våra experter.

Hade det funnits ett uns av sanning i den norska ingenjörens påståenden hade det självklart skrivits om det på Aftonbladet och expressen under dagen.

Din tid är förbi vilseledare. Du skall bara tiga när vuxna talar.
Citera
2021-09-28, 19:40
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:

Bahaha ok tack nu förstår vi alla att du trollar.

Skaffa dig kunskap: https://www.youtube.com/watch?v=zup7OxqMyoo&ab_channel=FokusEstonia

Estonia sprängdes. Det är numera ett faktum. Sticka huvudet i sanden likt en struts och börja förneka vetenskap håller inte lilla gubben.
Citera
2021-09-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Du är helt ute och cyklar, alla med en fungerade hjärna förstår att passagerarfärjor inte sjunker lika snabbt som stenar, om det inte finns skador under vattenlinjen. Det är omöjligt, hur mycket du än försöker att övertyga andra med din desinformation.

M/S Estonia sjönk rekordsnabbt, ingen annan ro-ro färja i historien har sjunkit lika snabbt som Estonia.

Något stämmer inte här. Antagligen så bröt hon mot fysikens lagar, eller så handlar det om någon slags sabotage. Ett tredje alternativ finns inte här. Som dina rapporter försöker att fabricera fram.

Färjorna sjönk inte på samma sätt vad är det du inte fattar, alla som följt Estonias förlisning ett tag vet att Estonia la sig på sidan först (90grader) och låg så innan hon tippa 180 grader.

andra ro ro fartygen du jämför med tippa över 180 grader direkt.

den skillnaden gjorde att Estonia sjönk rekord snabbt.
Citera
2021-09-28, 19:44
Medlem
FoxHounds avatar
Bogvisiret är ju total demolerat, dom måste ju ha sprängt skiten
Citera
2021-09-28, 19:51
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Jag är inte expert på metallföremål och kan absolut inte titta på en metallbit och avgöra vilka påfrestningar den utsatts för. Det tror jag inte någon i denna tråd kan. Att du påstår dig kunna det försvagar din trovärdighet kraftigt.

Jutta Rabes metallbitar ansågs av 7 av 7 institut visa spår av sprängning. Senare kom dock en alternativ förklaring som hävdade att kemin i metallen förändrats p g a rostskyddsbehandling.

Vad som är korrekt eller inte kan vi tjöta vidare om i 20 år till om det vill sig illa..
Citera
2021-09-28, 19:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Vadå garageport? Rampen regleras väl med hydralkolvar och så länge tryck finns borde kolvarna pressa på så att rampen är stängd.
Efter förlisningen kan ju trycket sjunkit och rampen hänger då löst men på plats av sin egen tyngd.
Hydrauliken till rampen är söndersliten, men i övrigt har du helt rätt. Rampen har hängt i (nästan) stängt läge pga tyngdkraften.

Jag tror att en del a förvirringen om detta kan bero på att när bilderna på rampen visade att den var stängd så förklarade man inte att dess läge gjorde att detta var helt naturligt. Men det är också tveklöst så att åtskilliga har använt det argumentet mot bättre vetande.
Citera
2021-09-28, 19:54
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Nu ser jag ingen anledning att ifrågasätta journalisterna på Filters påstående. Jag tror vi kan lita på uppgifter därifrån utan att behöva redovisa källor här i tråden hela tiden.

Dialogen blir liksom lite ”stakad” om allting ska källhänvisas. Det är ju ingen universitetsuppsats vi skriver. Eller hur?

Men om du prompt vill veta vilket fartyg det gäller tycker jag du skickar ett e-mejl till Filter.

Allt borde källgranskas, annars kan folk snacka hur mycket skit som helst.
Citera
2021-09-28, 19:58
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Därför att Estonia inte kapsejsade utan skata kantrade till 90 grader under minst 20 minuter vilket gav mer än tillräckligt med tid för vatten att forsa ner under bildäck genom främst ventilationskanaler och trapphus.

Den tekniska termen på förloppet är ’progressive flooding’, och fallet Estonia beskrivs i detalj i Kehrens avhandling:
https://tore.tuhh.de/bitstream/11420/487/1/Promotion_Kehren.pdf

Hon borde fortfarande ha hittats flytande upp och ner under morgonen:

https://static-cdn.sr.se/images/1602/2657962_1200_675.gif

Förloppet du beskriver skedde med MV Sewol också, hon flöt dagen efter också:

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/http%3A%2F%2Fcom.ft.imagepublish.prod.s3.amazonaws .com%2Fc5a65004-c530-11e3-89a9-00144feabdc0?fit=sc ale-down&source=next&width=700

Vågar du gissa varför?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-09-28 kl. 20:20.
Citera
2021-09-28, 19:59
Medlem
Fibonaccitals avatar
Vet inte om detta har dykt upp här tidigare. Har bara skummat typ 20-30 sidor bak.

https://www.friatider.se/1200-graders-varme-bakom-estonia-skador
Citera
2021-09-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Gärna det. Ta upp båten och begrav de döda.

Visst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in