2021-09-28, 18:57
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Bryter in här eftersom jag, till vissas förtret...., gillar vrida och vända på filmsekvenser och bilder 😏

1. Estonia ligger med närmare 135 graders slagsida vilket betyder att när ROV filmar den del av Estonia som går nedåt mot och sedan dikt an mot havsbotten så ser man uppåt på Estonias SB-sida. På samma vis innebär det att när ROV-kameran panorerar uppåt i bild så filmar den nerför skrovet och mot botten till på Estonia.

2. Såsom Estonia ligger nu ska fendern enligt uppgift vara synlig längs med hela SB-sidan.

3. Bildäckets golv ligger på samma nivå som fendern

4. Precis i slutet av filmen från SR Ekot panorerar kameran så man ser in mot där skrovet går ihop mot havsbotten och ingen fender syns där.
https://sverigesradio.se/artikel/ekot-avslojar-forsta-filmen-pa-estonias-andra-hal

5. På HK 2021:s sida med pressbilder finns en längre sekvens av samma film - filnamn: 16.07.2021_Rene Arikas annab ülevaate..
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2#/
Mellan 2:15 till 3:30 visas samma hål och vid 3:15 syns mer av hur kameran panorerar där SB sida möter klipphäll på havsbotten och ingen fender syns där.

Baserat på det kommer jag fram till att eftersom fendern inte syns måste den ligga precis ovanför i bild vilket innebär att på ett rättvänt fartyg ger det att hålet ligger precis ovanför fendern.

6. Detta stödds av att vid 3:00 i HK 2021:s film pekar Arikas och säger "autodekki" vilket torde betyda att han säger att man ser in på bildäck och om bildäck syns måste ju hålet vara ovanför fendern, dvs just ovanför där blå skrovfärg slutar.

Eller?

Stämmer, fendern ligger där som färgbytet sker och är målad i vitt, allt under är blått.
Syns tydligt här: http://www.titanicnorden.com/skepp/pics/estonia5.jpg

Att det syns blå nyanser kan förklaras att vid sprutmålning överlappar man färgerna och sen eftermålas för hand för att få en skarpare linje. Om den vita eftermålningen inte fäst ordentligt p.g.a. olika faktorer så som regn eller annat kan det förklaras att den blå blöder igenom.
Citera
2021-09-28, 19:02
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Ändå roligt att en sådan foliahatt som du slänger dig med följande ord:
bevisat
vetenskap
faktum

Okej så låt mig försöka förstå shillsen nya taktik. Metallurgi är numera häxkonst? Estonia sprängdes, debatten är efter idag över.
Citera
2021-09-28, 19:06
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Okej så låt mig försöka förstå shillsen nya taktik. Metallurgi är numera häxkonst? Estonia sprängdes, debatten är efter idag över.

det är problematiskt att hävda att de nya bevisen pekar på att estonia förliste p.g.a. sprängning. däremot har det tveklöst sprängts på estonia. mest troligt efter förlisning och mest troligt av militären. det kommer dom inte undan längre.
Citera
2021-09-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du kan kolla LÅs föredragning på YT, komplett med Wittes (?) gamla modell av förskeppet. Se länk ovan.

Ganska underhållande; jag har bara hunnit se hur LÅ först förklarar att JAICs hypotes är att botten på visiret deformerades men att detta inte stämmer, sedan gå in i ett resonemang om att det är ännu mer deformerst fast lite mer bakåt… Han verkar ha tappat det helt, den gamle ledamoten i försvarsutskottet.

Jag vet inte om hans ubåt och hålet midskepps kommer in senare.

Väldigt vad raljant du är nu Barbro. Levererar ju annars så strålande utförliga analyser.
Det han påpekar är att JAIC bara kortfattat beskriver skadan:

Citat:
Visirets botten var kraftigt slagen och deformerad (figur 8.6)

Problemet med detta är att resultatet av 3D-skanningen gör gällande att det "helt saknas konktaktmärken efter kraftiga mekaniska slag".

Glatt nog kan den kraftiga deformationen förklaras bl.a. genom analyser gjorda av Ida Westerman, Professor i metallurgi, vid NTNU. Dessa kräver dock förklaringar som involverar mycket värme, som det finns risk att få händelser förutom exempelvis en detonation klarar av att leverera.

Värt att notera är också att man lämnar det öppet när detta skedde, ovan ytan eller under. (Så ditt hopp om ubåtens återkomst lever!)
Citera
2021-09-28, 19:08
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
I Filters senaste reportage om Estonia omnämns ett fartyg som sjönk på 5 minuter. Så spannet för hur lång tid det kan ta för ett havererat fartyg att sjunka får nog anses vara ganska brett.

Ibland kan det ta 5 minuter och ibland kan det ta dagar beroende på konstruktion på fartyg och skadeprofil.

Ett torpederat handelsfartyg med knäckt köl tex sjunker ju i princip direkt.

Men ett intakt passagerar/fraktfartyg där allt under vattenlinjen är tätt ska helt enkelt inte kunna sjunka så fort.

Visst kom det in vatten på bildäck när stora vågor slog in mot fören men betänk att bildäcket är bra mycket högre än vattenytan så det är vid dyningarna som vatten kommer in.
Det är den "allmänna" teorin.

Jag har svårt att ta till mig den förklaring då det helt enkelt är för många experter som säger att det måste finnas ett hål under ytan för att fylla fartyget så fort med vatten och för att motsvarande volym luft skall pressas ut.

Men det är ju de svenska politikernas lappkast om att först ska fartyget bärgas, sen när de fått veta lite mer ska det hellt plötslig bli en begravningsplats med tillträdesförbud.

Redan här visste man ju att något var fel.
Citera
2021-09-28, 19:09
Medlem
Tror inte det är så komplicerat. Man har tänkt igenom hela förloppet. Haft person/ personer ombord som utfört diverse arbeten för att möjliga göra detta. Finns säkert någon passagerare som kan misstänkas gå under annat namn eller bara lyckats hålla sig under radarn. Säkert överlevande då den eller dessa visste utgången.
Citera
2021-09-28, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt

Vad gör att du bedömer denna norska ingenjör (?) som trovärdig i sina påståenden. Jag har inte sett någonting som befäster denna kvinnas kredibilitet. Med andra ord är det klokt att vara skeptisk och hålla sig till sådant som är känt sedan tidigare.
Citera
2021-09-28, 19:11
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
I Filters senaste reportage om Estonia omnämns ett fartyg som sjönk på 5 minuter. Så spannet för hur lång tid det kan ta för ett havererat fartyg att sjunka får nog anses vara ganska brett.

Ibland kan det ta 5 minuter och ibland kan det ta dagar beroende på konstruktion på fartyg och skadeprofil.

Vilket fartyg, samt fanns det skador under vattenlinjen i det fartyget också?

Passagerarfärjor sjunker inte som stenar, om det inte finns skador under vattenlinjen.

https://static-cdn.sr.se/images/1602/2657962_1200_675.gif

PUNKT.
Citera
2021-09-28, 19:12
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det du påpekar har jag och HusvagnSvensson diskuterat i veckor i tråden. Det är helt riktigt att det inte är lätt att få ihop vittnesuppgifterna från de tre i ECR med andra kända fakta, men det du gör är att ta fasta på en enda detalj (Sillastes skiss av rampen och vattnet) och strunta i allt som talar för att rampen faktiskt var öppen. Notera att Sillaste är den ende som säger något om att rampen är uppe; ditt inlägg ger intrycket att alla tre säger det. Tidsangivelsen du anger är också en fri fantasi, eller antagande om man är snäll. Sanningen är att vi inte har en aning om vad klockan är när de tre tittar i monitorn. Det är dessutom så att Treu som tittar först av allt att döma gör det innan överhalnkngen, för han säger att slagsidan på 10-15 grader kommer flera minuter efter att han ser vattne (https://web.archive.org/web/20040101235654/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.2.3.263.htm)

Några exempel som visar att rampen var öppen:
- 3M Treu som är den förste som ser vatten i monitorn säger redan i ett av de allra första förhören att det kommer in så mycket vatten att kameran sköljs över med vatten. Det är inte förenligt med att det bara är en glipa vid sidan under hela förloppet.
- Vi vet att det är mycket vatten på bildäck från flera vittnesmål: dels MM Kadak som ser ”vågor på bildäck”, dels de 8-9:överlevande som ser vatten tränga in från eller nedanför dörrarna till bildäck 2. Hur kom så mycket vatten in om det bara är en mindre glipa vis sidorna*?
- Vi vet genom minst 5 vittnesmål att bogvisiret saknades då Estonia sjönk, och det bärgades dessutom 1500 m från vraket. Det finns inget rimligt sätt för bogvisiret att ramla av utan att dra ner rampen. Rampens överdel med ”läpparna” är dessutom helt demolerad vilket visar att något pressat mot den ovanifrån.

Jag vill avslutningsvis förtydliga att jag inte på något sätt vill vifta bort de invändningar mot scenariot med bogporten. Diskussionen är intressant, och viktig även om vi knappast någonsin når klarhet. Det är bara inte så enkelt och tydligt som du gör gällande.

Dykarna som var nere bekräftade väl att rampen var stängd?

Den dokumentär jag såg för ett tag sedan visade att rampen var stängd och Dykarna fick skära upp den för att komma in.
Citera
2021-09-28, 19:12
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är problematiskt att hävda att de nya bevisen pekar på att estonia förliste p.g.a. sprängning. däremot har det tveklöst sprängts på estonia. mest troligt efter förlisning och mest troligt av militären. det kommer dom inte undan längre.

Det var bland den värsta kognitiva dissonansen jag någonsin skådat. Vi har än så länge fått se otroligt lite och redan nu vet om en högst trolig sprängning midskepps och en numera väldigt vetenskapligt belagd sprängning av bogvisiret att det skulle ha gjorts i efterhand har du ingen som helst grund för att säga, det går emot vetenskapen. Att Estonia sprängdes är därmed ett faktum. Det enda som återstår är att ta upp henne och sen börjar vi hitta kräken bakom massmordet en efter en.
Citera
2021-09-28, 19:15
Medlem
maxatdunders avatar
Det är väldigt troligt att det skett någon form av explosion antingen från lasten på insidan eller strax utanför, bogvisiret är väl bara en konsekvens av att hon tog in så mycket vatten från hålet att den till slut började sluka enorma vattennivåer i kraftiga vinklar pga stormen.
Citera
2021-09-28, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Vilket fartyg, samt fanns det skador under vattenlinjen i det fartyget också?

Passagerarfärjor sjunker inte som stenar, om det inte finns skador under vattenlinjen.

https://static-cdn.sr.se/images/1602/2657962_1200_675.gif

PUNKT.

Nu ser jag ingen anledning att ifrågasätta journalisterna på Filters påstående. Jag tror vi kan lita på uppgifter därifrån utan att behöva redovisa källor här i tråden hela tiden.

Dialogen blir liksom lite ”stakad” om allting ska källhänvisas. Det är ju ingen universitetsuppsats vi skriver. Eller hur?

Men om du prompt vill veta vilket fartyg det gäller tycker jag du skickar ett e-mejl till Filter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in