2021-09-28, 17:54
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det är knappast enkelt, speciellt inte efter så lång tid.

Men sannolikheten att varit nån slags explosion är minimal , det hade inte kunnat tystas ner.

Att Estonia sprängdes är nu bevisat med vetenskap. Att det har tystats ner är ett faktum så du kan åtminstone försöka ha lite logik i dina resonemang och inte svamla bort dig totalt.
Citera
2021-09-28, 17:56
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Att Estonia sprängdes är nu bevisat med vetenskap. Att det har tystats ner är ett faktum så du kan åtminstone försöka ha lite logik i dina resonemang och inte svamla bort dig totalt.
Struntprat.

Du får väl tro vad du vill men inget är bevisat.
Citera
2021-09-28, 17:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Minst 1200 graders värme bakom skadorna på skrovet enligt flera experter...

Vad får vissa ut av att skydda lögnerna som har florerat sen dag ett?
Okej, såååå... Ryssarna tog ut Estonia med en målsökande missil? Och varför? Var det Calle Bildts kompanjoner, eller kanske teknikavdelningen på Ericsson som smugglade gamla sovjetiska bomber ombord??
Citera
2021-09-28, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Oklarheter vad beträffar Estonias förlisning har självklart uppkommit under årens gång. Dessa oklarheter har framförallt varit kopplade till ett stort informationsflöde pådrivet av individer med låg kunskapsnivå.

Detta har bidragit till missförstånd och att människor har upplevt en känsla av oklarhet runt förlisningen. Ibland vore det faktiskt bättre om vi hade endast en gemensam mediekanal som kunde hjälpa oss med en tydligare och mer förenklad rapportering om ärenden som dessa.

Smart😀 Ska den kontrolleras av staten då? Som det görs i tex Kina eller andra diktaturländer. Vem ska styra flödet på den där kanalen?

Säger du kanske filter redaktionen? Du verkar ju uppenbarligen gilla de. Du har ju länkat samma artikel 2 gånger senaste dagen/dagarna. Om man var lite konsperatorisk så kunde man anta vilken redaktion du jobbar på😀
Citera
2021-09-28, 17:59
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Struntprat.

Du får väl tro vad du vill men inget är bevisat.

Va? Tro har inget med vetenskap att göra. Jo det är bevisat. Av samma professorer som en gång i tiden tom förnekade sprängning så se presskonferensen och sluta sprida lögner. Som shill är din tid över nu, fly med resten av råttorna.
Citera
2021-09-28, 18:00
Medlem
Citat:
Det är knappast enkelt, speciellt inte efter så lång tid.

Men sannolikheten att varit nån slags explosion är minimal , det hade inte kunnat tystas ner.

Varför skulle det inte vara lätt nu när man kan ta sig in i bildäck?
Citera
2021-09-28, 18:01
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Varför beskrivs det att detta nya hål finns under vattenlinjen?
Estonia var bottenmålad med blå färg, och då målas det en bra bit upp på skrovet över den egentliga vattenlinjen. Här ser man att hålet är i vitmålade delar.
Jo, jag ser att det finns blått på det vita men det ser inte ut som bottenmållning.
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det är under vattenytan. Det vita är bottensediment som täcker fartyget. Jag ställde mig själv samma fråga tidigare.
Bryter in här eftersom jag, till vissas förtret...., gillar vrida och vända på filmsekvenser och bilder 😏

1. Estonia ligger med närmare 135 graders slagsida vilket betyder att när ROV filmar den del av Estonia som går nedåt mot och sedan dikt an mot havsbotten så ser man uppåt på Estonias SB-sida. På samma vis innebär det att när ROV-kameran panorerar uppåt i bild så filmar den nerför skrovet och mot botten till på Estonia.

2. Såsom Estonia ligger nu ska fendern enligt uppgift vara synlig längs med hela SB-sidan.

3. Bildäckets golv ligger på samma nivå som fendern

4. Precis i slutet av filmen från SR Ekot panorerar kameran så man ser in mot där skrovet går ihop mot havsbotten och ingen fender syns där.
https://sverigesradio.se/artikel/ekot-avslojar-forsta-filmen-pa-estonias-andra-hal

5. På HK 2021:s sida med pressbilder finns en längre sekvens av samma film - filnamn: 16.07.2021_Rene Arikas annab ülevaate..
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2#/
Mellan 2:15 till 3:30 visas samma hål och vid 3:15 syns mer av hur kameran panorerar där SB sida möter klipphäll på havsbotten och ingen fender syns där.

Baserat på det kommer jag fram till att eftersom fendern inte syns måste den ligga precis ovanför i bild vilket innebär att på ett rättvänt fartyg ger det att hålet ligger precis ovanför fendern.

6. Detta stödds av att vid 3:00 i HK 2021:s film pekar Arikas och säger "autodekki" vilket torde betyda att han säger att man ser in på bildäck och om bildäck syns måste ju hålet vara ovanför fendern, dvs just ovanför där blå skrovfärg slutar.

Eller?
Senast redigerad av Prudent 2021-09-28 kl. 18:03.
Citera
2021-09-28, 18:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Tillvägagångssätt att använda ett civilt fartyg för militära/underrättelse-operationer säger mig att något inte gått rätt till.

Regeringen sa sig vilja bärga Estonia direkt efter katastrofen, ett dygn senare ändras deras uppfattning.
Det vore logiskt att tro någon opererat bakom ryggen på vår egen regering.

CIA i samarbete med MUST är min gissning.

Ja och man måste betänka att det här var 1994 inte långt efter Kalla kriget. Sverige var fortsatt ett av världens mest militariserade. Regeringen fick sannolikt inga direkt rapporter vad som gjordes för "Rikets säkerhet". Här var det också en för bra chans att missa. Ryssen i början här under Jeltsin tog inte så allvarligt på att få "hem" grejerna. Prioriterat var givetvis att säkra kärnvapnen. Men allt annat bjöds liksom ut på loppis i länder i Baltikum.

Att USA var med på ett hörn är inte osannolikt. Gentjänster kanske att ta med lite som de ville ha också.

Sedan är det givetvis en annan fråga om det här spelade någon roll i själva katastrofen. Borde vara lätt med att ta lite prover så man kan se om det handlar om något explosivt eller ej.
Citera
2021-09-28, 18:06
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Okej, såååå... Ryssarna tog ut Estonia med en målsökande missil? Och varför? Var det Calle Bildts kompanjoner, eller kanske teknikavdelningen på Ericsson som smugglade gamla sovjetiska bomber ombord??
Det var laservapen
Radioaktiva ämnen
Ny teknik
Och osmium stulen från rymdstation

Om jag citerar Jure Lina rätt?
Senast redigerad av Skrilllex 2021-09-28 kl. 18:12.
Citera
2021-09-28, 18:20
Medlem
Hursomhelstings avatar
Färjan hade parat sig med en rysk ubåt.
Den lille krabaten blev efter far sin, färjan förlöste en miniubåt som tog bäring på Ryssland för att leta upp sin far.
Det alltid ryssens fel!
Skit i ett illa svetsat och skevt bogvisir som gav vika i stormen, det är ryssens fel!
Citera
2021-09-28, 18:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Skröna?, det är väl ett par motormän som vittnat om detta på film.
Nej, de pratar estniska eller finska och det ligger en svensk textremsa under. Jag påstår att det är en felöversättning som sedan dementerats (de kan t.ex. ha talat om vattendjupet på bildäck.

Men om du vill driva linjen att det var vatten i maskinrummet, vilket strider mot alla skriftliga vittnesmål från Treu, Sillaste och Kadak, då är rimligen det upp till dig att styrka det.
Citera
2021-09-28, 18:31
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Upp med skiten från havets botten nu. Räcker inte med dessa töntiga dykningar. Upp med skiten.

Det har jag ansett i 27 år. Då hade vi sluppit sitta här och gagga om mer eller mindre troliga scenario.
För mig är det uppenbart att starka krafter har haft något att dölja och agerat därefter.
Å en sak till. Ryssen kan sitt fulspel..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in