2021-09-28, 15:13
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag vet inte säkert vilken tidning eller vilken karta du menar, men jag har en svag minnesbild av det som du tar upp. Dock är den markeringen fel. Av allt det som jag har stött på angående sandalernas placering, är den platsen precis vid den lilla bergsknallen som ligger strax bakom lekplatsen. Det har också lagts upp en länk till en artikel (eller om det var karta), som visar platsen med den lilla bergsknallen synlig. Jag vidhåller att sandalerna hittades närmare lekplatsen än Ekuddenvägen. Det här är kanske ingen stor grej, eftersom jag ändå tror att Helenas kropp bars till en bil som stod parkerad på lekplatsen - till den bilen som "Killarna" såg.

Ja, det är onödigt att tjafsa om. Jag håller med om teorin i vilket fall. Här är i alla fall den där kartan igen.

https://www.bildtagg.se/bild/I5MRIekudd-stig
Citera
2021-09-28, 18:21
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Jag har gjort en karta över området som stämmer hyggligt exakt med verkligheten. Absolut att någon markering skulle kunna flyttas någon millimeter hit eller dit, men det är ingen mening att klyva hårstrån. Bilden är tänkt att ge alla intresserade en bra överblick, helt enkelt.

Kan moderator klistra in den här kartan på trådens startsida tillsammans med namnlistan och häktningsframställan?

https://delafil.se/387aa4c2eaaea754/Helena_Mariestad_Juni_1992_3.jpg

Får instämma. Den bästa sammanfattande kartan hittills.
Väl? Blev osäker nu i avstånd till lekplatsen.
Senast redigerad av FedupFlorence 2021-09-28 kl. 18:41.
Citera
2021-09-28, 18:24
Medlem
Citat:
Jag har gjort en karta över området som stämmer hyggligt exakt med verkligheten. Absolut att någon markering skulle kunna flyttas någon millimeter hit eller dit, men det är ingen mening att klyva hårstrån. Bilden är tänkt att ge alla intresserade en bra överblick, helt enkelt.

Kan moderator klistra in den här kartan på trådens startsida tillsammans med namnlistan och häktningsframställan?

Ungefär samma uppfattning. Trodde möjligtvis att ringarna skulle ligga i sanden lite närmare lekplatsen. Egentligen skulle man markerat var sko för sig eftersom de låg ca 15meter ifrån varandra. Hade varit intressant att göra en mer in zoomad karta precis vid lekplatsen; där ringarna, däckspåren, å även där polisen eventuellt
trott att Helenas kropp skulle ha legat innan den bars in i bilen.
Senast redigerad av Legooo 2021-09-28 kl. 18:26.
Citera
2021-09-28, 18:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Ungefär samma uppfattning. Trodde möjligtvis att ringarna skulle ligga i sanden lite närmare lekplatsen. Egentligen skulle man markerat var sko för sig eftersom de låg ca 15meter ifrån varandra. Hade varit intressant att göra en mer in zoomad karta precis vid lekplatsen; där ringarna, däckspåren, å även där polisen eventuellt
trott att Helenas kropp skulle ha legat innan den bars in i bilen.

Du ser vid häftstiftet för "Skorna" att det är ett kort "tvärstreck" där. Det strecket ska på ett ungefär symbolisera var sandalerna hittades. Häftstiftet för ringarna är en uppskattning, men stämmer nog ganska bra, ändå.
Häftstiftet för "Lekplatsen" symboliserar var HELA lekplatsområdet finns, alltså allt inom rektangeln. Det går inte att göra kartan hur detaljerad som helst, eftersom det då kommer att bli en enda stor gröt. Grejen är att om man sätter häftstiften för nära varandra, kommer de tillhörande texterna att börja flyta samman. Grundmeningen är att alla ska få det mest övergripande klart för sig.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-28 kl. 18:45.
Citera
2021-09-28, 18:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Får instämma. Den bästa sammanfattande kartan hittills.
Väl? Blev osäker nu i avstånd till lekplatsen.

Lekplatsen ligger där den ligger - till höger om Hällristningsvägen sett ner mot skogsdungen och utom synhåll för "Killarna".
Citera
2021-09-28, 18:52
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, det är onödigt att tjafsa om. Jag håller med om teorin i vilket fall. Här är i alla fall den där kartan igen.

https://www.bildtagg.se/bild/I5MRIekudd-stig

Har för mig att det var i en artikel i Mariestadstidningen som kartan ursprungligen publicerades. Det ut som krysset (skorna) på kartan placeras precis öster om bergknallen.
Citera
2021-09-28, 18:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Har för mig att det var i en artikel i Mariestadstidningen som kartan ursprungligen publicerades. Det ut som krysset (skorna) på kartan placeras precis öster om bergknallen.

Fast bergknallen ligger närmare lekplatsen. Krysset och bergknallen är lite felplacerade på din tidningskarta - i alla fall om man jämför med hur det ser ut idag. (Och jag undrar vad den "lilla ringen" ska symbolisera överhuvudtaget.)
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-28 kl. 18:57.
Citera
2021-09-28, 18:58
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Fast bergknallen ligger närmare lekplatsen. Krysset och bergknallen är lite felplacerade på din tidningskarta - i alla fall om man jämför med hur det ser ut idag.

Möjligt, jag har mkt svårt att urskilja bergknallen på flygfotot. Ringen, o de övriga "ringarna" är på vissa typer av kartor, t.ex orienteringskartor, brukar vara höjdlinjer. Här kan det möjligen vara 2,5m mellan höjdlinjerna, vilket visar att området i det stora hela är ganska så flackt med några mindre höjningar.
Senast redigerad av Xeitum 2021-09-28 kl. 19:10.
Citera
2021-09-28, 19:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Möjligt, jag har mkt svårt att urskilja bergknallen på flygfotot.

Bergknallen går inte att urskilja på flygfotot (den är faktiskt väldigt låg), men den ligger öster om lekplatsområdet samt ganska nära lekplatsområdet.
Citera
2021-09-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du skrev: "Info om själva modellen av skor kan vår prinsessa svara på".

Det var ingen fråga utan ett påstående. Jag svarade att jag inte hade skorna kvar [och därmed inte kunde ge info om modellen].

Jag förstod inte att du ville veta om skorna var inne just under denna period/tid, då jag redan hade skrivit: "Ja, sandalerna var moderiktiga på den tiden [...]".
Jag vidarbefodrade en frågeställning.
Citera
2021-09-28, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Att Prytz67 med vänner skulle ha sett Helena gå hem är också en sakuppgift. Men det strider mot andra sakuppgifter. I det fallet kan man med resonemang avgöra att Prytz67 ljuger.
Man behöver t.ex. inte IQ-testa Prytz67. Det är uppenbart att han inte tillhör den övre halvan av intelligensskalan.

Det är helt riktigt. Inte hans fru heller

Nu när fallet kanske går mot sin lösning. Har ni bett alla dessa ni hängt ut om ursäkt?
Pizzaface Micke Rönnlund
Björn Wallberg
Pär Ullberg
Nordiska motståndrörelsens talesman Peter Krämer mm
Citera
2021-09-28, 22:53
Medlem
Citat:

Det var jättebra gjort. Nu vill jag vara lite jobbig dock, och ställa några kontrollfrågor. Stigens sträckning, var har du den ifrån? Och hur säker är du på att det är just den stigen. Det finns en annan stig som också leder till lekplatsen, den nedre delen av den, som jag tror är den stig som användes på den tiden, eftersom det var den genaste vägen.
Jag har sett andra kartor som andra ritat med en annan placering av skorna. Var har du dina uppgifter ifrån och hur säker är du på att skorna hittades ungefär så när cykelvägen? Finns det någon uppgift på hur många meter in till höger och vänster de olika skorna hittades?

Det kan synas vara oväsentligt, men för min teori om att brottsplatsen inte är här, utan att saker planterats, kan det vara väldigt viktigt att ha de olika faktiska detaljerna fullständigt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in