2021-09-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Att det var en explosion står väl helt klart eftersom ett trapphus är utblåst och människor har hittat sina ytterdörrar inne på toaletten..?

Det var något bombliknande som detonerade precis utanför entren och fick någonting där att brinna och som i sin tur skapade brandgaser. Ingen jävla gasspis och definitivt ingen jävla vallningsutrustning.

Kan vi gå vidare med verkligheten nu?

Det var det första som jag reagerade på!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag undrar var gryningspyromanen håller hus. Han är väl på fri fot. Branden startade tidigt på morgonen.
Tror han är punktmarkerad så känner mig tveksam till han. Jag tror mer på medlemmen som skrev något om anarkister eller syndikalister eller vad det var (iofs samma sak).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja om det brann redan innan explosionen, så kan det handla om en olyckshändelse. Rökgaser kan orsaka rätt kraftiga explosioner. Det kan också ha varit nåt explosivt som brann. Jag håller med om att det verkar som om branden fått fäste i källaren eller på bottenplan och att rök sen spred sig upp i huset.

Till saken hör att explosionen skedde vid femtiden. En brand skulle kunna hålla på en stund innan den märks vid den tiden, eftersom det är så oerhört få som är vakna eller ute och rör sig vid den tiden.

För mig är det lite svårt att få det att gå ihop med tre helt rökfyllda trapphus bara sekunder efter smällen. Visst kan en bomb orsaka en brand, även om det är rätt ovanligt när det smälls i trapphus.

Ytterligare en märklighet är väl att smällen inte verkar ha hörts vida omkring. Visst har det varit en explosion huset, men det är inte som så att folk i halva Göteborg vaknade. Tänk på hur det brukar skrivas bara en banger eller handgranat har smällt. Det hörs vida omkring. Den här explosionen verkar mest ha väckt folk i huset och inte hörts vida omkring.

Jag skulle avvakta lite med att dra slutsatser om vafan det är som har hänt.

Kan man placera ut öppna bensindunkar eller motsvarande på några våningsplan och dra av en mindre laddning någon kvart senare för att dra nytta av ångorna för att få en sån här effekt?
Kan inget om sprängmedel så bjuder på den om jag frågar som en femåring 😜
Citera
2021-09-28, 18:52
Medlem
Min teori om branden.

Explosionen gjorde så att det började brinna och gifta gaser spred sig uppåt.
Efter en stund öppnade några ytterdörren till trapphuset. Branden/gaserna fick syre igen och med full kraft sögs branden in i lägenheterna.

Citat:
Rökgasexplosion uppstår när oförbrända brandgaser i ett ventilationskontrollerat utrymme exploderar. När syre strömmat till, genom en ruta som krossas eller en dörr som öppnas, blandas syre och brandgaser. Av en tändkälla tar brandgaserna fyr och trycker på de ännu inte antända brandgaserna utåt. Wikipedia

https://youtu.be/eh6qnxmLCJk
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Napalm gissar jag på.
Bensin och tvättpulver, står att läsa i anarkistens handbok.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad är det som kan antändas i ett trapphus av sten.

Vem säger att det bara var i ett trapphus av sten? Låg bomben vid en lägenhetsdörr kan jag något innanför ha antänts. Det beror på vad det var för sprängämne och vad det eventuellt var inkapslat i. Är det nåt hemblandat termobariskt kan det ju bli väldigt hett.
Citera
2021-09-28, 18:53
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mostcomebackfomo
Klart polisen har misstänkta. Varför tro du inte??
Tydlig orsakssamband levererat av Samnytt eller hur ? Sen om det stämmer .. plausibelt .. ja.
Man hade inte det för några timmar sedan, i alla fall, enligt egen utsago.
Citera
2021-09-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad är det som kan antändas i ett trapphus av sten.

Det verkar ha brunnit i den stora skidbutiken som ligger vägg i vägg. Finns mycket plast och annat skit där som brinner som fnöske (de har mängder med pjäxor, snowboards etc.).
Citera
2021-09-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Att det var en explosion står väl helt klart eftersom ett trapphus är utblåst och människor har hittat sina ytterdörrar inne på toaletten..?

Det var något bombliknande som detonerade precis utanför entren och fick någonting där att brinna och som i sin tur skapade brandgaser. Ingen jävla gasspis och definitivt ingen jävla vallningsutrustning.

Kan vi gå vidare med verkligheten nu?

Var har någon sagt att de hittade sin dörr på toaletten?

Det fanns tydligen gas nära denna byggnad.
(FB) Göteborg: explosion i flerbostadshus Övre Husargatan (2021-09-28)
Citera
2021-09-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja om det brann redan innan explosionen, så kan det handla om en olyckshändelse. Rökgaser kan orsaka rätt kraftiga explosioner. Det kan också ha varit nåt explosivt som brann. Jag håller med om att det verkar som om branden fått fäste i källaren eller på bottenplan och att rök sen spred sig upp i huset.

Till saken hör att explosionen skedde vid femtiden. En brand skulle kunna hålla på en stund innan den märks vid den tiden, eftersom det är så oerhört få som är vakna eller ute och rör sig vid den tiden.

För mig är det lite svårt att få det att gå ihop med tre helt rökfyllda trapphus bara sekunder efter smällen. Visst kan en bomb orsaka en brand, även om det är rätt ovanligt när det smälls i trapphus.

Ytterligare en märklighet är väl att smällen inte verkar ha hörts vida omkring. Visst har det varit en explosion huset, men det är inte som så att folk i halva Göteborg vaknade. Tänk på hur det brukar skrivas bara en banger eller handgranat har smällt. Det hörs vida omkring. Den här explosionen verkar mest ha väckt folk i huset och inte hörts vida omkring.

Jag skulle avvakta lite med att dra slutsatser om vafan det är som har hänt.

Jag stödjer din teori. Backdraft är farliga krafter.
Citera
2021-09-28, 18:57
Medlem
En annan sak jag tycker är väldigt märklig är att om nu GM verkligen vill skada/döda BO så sätter man väl inte en bomb i eller utanför porten!?
Då sätter man ju den utanför ytterdörren!
Hur tänker dom där sk. bombmänniskorna?
Citera
2021-09-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Man hade inte det för några timmar sedan, i alla fall, enligt egen utsago.

Egen utsago ja
När dom griper nån kommer dom inte hunnit säg. Vi har en misstänkt. Ny i gamet eller?..??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in