Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Ja om det brann redan innan explosionen, så kan det handla om en olyckshändelse. Rökgaser kan orsaka rätt kraftiga explosioner. Det kan också ha varit nåt explosivt som brann. Jag håller med om att det verkar som om branden fått fäste i källaren eller på bottenplan och att rök sen spred sig upp i huset.
Till saken hör att explosionen skedde vid femtiden. En brand skulle kunna hålla på en stund innan den märks vid den tiden, eftersom det är så oerhört få som är vakna eller ute och rör sig vid den tiden.
För mig är det lite svårt att få det att gå ihop med tre helt rökfyllda trapphus bara sekunder efter smällen. Visst kan en bomb orsaka en brand, även om det är rätt ovanligt när det smälls i trapphus.
Ytterligare en märklighet är väl att smällen inte verkar ha hörts vida omkring. Visst har det varit en explosion huset, men det är inte som så att folk i halva Göteborg vaknade. Tänk på hur det brukar skrivas bara en banger eller handgranat har smällt. Det hörs vida omkring. Den här explosionen verkar mest ha väckt folk i huset och inte hörts vida omkring.
Jag skulle avvakta lite med att dra slutsatser om vafan det är som har hänt.
Kan man placera ut öppna bensindunkar eller motsvarande på några våningsplan och dra av en mindre laddning någon kvart senare för att dra nytta av ångorna för att få en sån här effekt?
Kan inget om sprängmedel så bjuder på den om jag frågar som en femåring 😜