2021-09-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladjeSpridarn
Det finns inga bevis på att det inte var en olycka, så tills vidare kan vi utgå från en olycka.

Hur vet du? Du har inte bevisen alls.
Citera
2021-09-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Vänsterpartister igen, ingen större chock direkt. VPK är fullt av grovt kriminella.

Nej oddsen talar väldigt lite för att det skulle vara ett politiskt motiverat bombdåd, varken från vänster eller höger kanten
Citera
2021-09-28, 18:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Jag är fortfarande inne på olycka, känns som branden kom först och orsakade en explosion?

Tycker att flera uttalanden från räddningstjänst och polis går mot varandra. Men läser man lite mellan raderna så tolkar jag det som att åtminstone polisen är rätt övertygad om att det rör sig om någon form av bomb.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Jag är fortfarande inne på olycka, känns som branden kom först och orsakade en explosion?

Ett vittne säger att rök kom 5 minuter efter smällen.
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Du måste ju leva under en sten om du inte är medveten om att det sker hela tiden. Men det vet du förstås din lilla tönt. Du är bara vänsterbliven.

Ge mig 1 länk.
Citera
2021-09-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Rekommenderar att du lyssnar på intervjun på TV4 istället för AB-referatet.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/räddningstjänsten-utesluter-naturlig-orsak-ser-man-på-skadan/13365264

Jag har inte gjort någotdera, jag svarade en annan skribent, det kanske var det inlägget du avsåg att svara på?
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 708
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A4ngattentat_i_Sverige

Här har ni lite att grotta i

Är fullt medveten. Ordet klan nämns ingenstans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Var det en brandbomb? Jag tyckte mig höra talas om en sprängladdning där fördämning använts. Vilket borde peka på någon form av kompetens när det gäller explosioner. Har vänstertjommarna det? Skulle inte tro det, men vi får väl se vad som kommer fram.

Jag gissar på sprängladdning i kombination med någon brännbar vätska. Vilket skulle förklara att brand också uppstår, vilket annars är ovanligt vid den typen av attentat.
Citera
2021-09-28, 18:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Nej oddsen talar väldigt lite för att det skulle vara ett politiskt motiverat bombdåd, varken från vänster eller höger kanten

Håller med. Med tillägget att GM ju kan vara vänster eller höger, utan att det har med motivet att göra.
Citera
2021-09-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Du har sett för många westernfilmer, det är vad jag tror.

Jag tror faktiskt att du har helt rätt här!
Citera
2021-09-28, 18:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Det verkar som att Linköpingsbomben var mest sprängverkan och denna/dessa bomber varit brandbomber, men ja det är lite skrämmande.

Linköpingsbomben var ju troligen i cykelskjulet utanför. Inte så mycket som kan brinna där. Det som eventuellt fanns blåste bort i smällen. Det blir annorlunda inomhus.
Citera
2021-09-28, 18:43
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja och dessutom så påstår polisen att det exploderade utomhus.
Det verkar nästan som det brann innan det exploderade. Det verkar brinna i källaren.

Det skulle kunna vara så att branden utlöste explosionen. Eller så kan det vara ett dubbelattentat. Först brand sedan bomb. Då har ju avsikten varit att döda.

Ja om det brann redan innan explosionen, så kan det handla om en olyckshändelse. Rökgaser kan orsaka rätt kraftiga explosioner. Det kan också ha varit nåt explosivt som brann. Jag håller med om att det verkar som om branden fått fäste i källaren eller på bottenplan och att rök sen spred sig upp i huset.

Till saken hör att explosionen skedde vid femtiden. En brand skulle kunna hålla på en stund innan den märks vid den tiden, eftersom det är så oerhört få som är vakna eller ute och rör sig vid den tiden.

För mig är det lite svårt att få det att gå ihop med tre helt rökfyllda trapphus bara sekunder efter smällen. Visst kan en bomb orsaka en brand, även om det är rätt ovanligt när det smälls i trapphus.

Ytterligare en märklighet är väl att smällen inte verkar ha hörts vida omkring. Visst har det varit en explosion huset, men det är inte som så att folk i halva Göteborg vaknade. Tänk på hur det brukar skrivas bara en banger eller handgranat har smällt. Det hörs vida omkring. Den här explosionen verkar mest ha väckt folk i huset och inte hörts vida omkring.

Jag skulle avvakta lite med att dra slutsatser om vafan det är som har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in