2021-08-24, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Jo, det är klart… om det är tydligt att det är de alternativen som gäller, men nu handlade ju argumentet om huruvida det var ”vanligt” eller ej att intagna önskade isolering. Enligt min erfarenhet så händer det lite då och då, men skulle inte säga att det är vanligt. Mitt intryck är att det kan vara mer problematiskt att visa sig svag och välja isolering på en klass 1 anstalt än att ta några smällar eller en kniv i låret. Få människor klarar av att vara isolerade i 12 år.
De isoleras inte i 12 år. När det är kört på normalavdelningarna finns andra alternativ.
Citera
2021-08-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkinsuperstar
De isoleras inte i 12 år. När det är kört på normalavdelningarna finns andra alternativ.

Nja, det stämmer inte alltid. I många fall återgår de till befintlig gemenskap när hotet har avtagit. Skulle dock tro att MJ är så pass hatad hos många på kåken att förflyttning knappast skulle hjälpa mer än tillfälligt. Jag förstår varför han önskade isolering initialt. Möjligen skulle han kunna omplaceras i gemskap med andra nazister.

Ska dock tillägga att det är över 20 år sedan jag själv jobbade på anstalt… det har kanske förändrats.
Citera
2021-08-25, 00:03
Medlem
Sho-zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Nja, det stämmer inte alltid. I många fall återgår de till befintlig gemenskap när hotet har avtagit. Skulle dock tro att MJ är så pass hatad hos många på kåken att förflyttning knappast skulle hjälpa mer än tillfälligt. Jag förstår varför han önskade isolering initialt. Möjligen skulle han kunna omplaceras i gemskap med andra nazister.

Ska dock tillägga att det är över 20 år sedan jag själv jobbade på anstalt… det har kanske förändrats.
MJ kommer rätt bra överens med medfångarna. Som nykter är han en jäkligt schyst kille, hur svårt det än är att tänka sig. Plus att han är ju inte direkt en lätt kille att ta sig an.
Citera
2021-08-25, 07:57
Medlem
Förhoppningsvis är det någon eller några som väntar på MJ när han kommer ut, som kan skipa rättvisa på riktigt. Sådana kräk som han har förbrukat sin rätt till existens..
Citera
2021-08-25, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej. Exet skjutsade Lotta till polisen på kvällen den enda gången hon besökte polisen.
Han följde aldrig med in, utan stannade kvar utanför.

Lotta ville heller ej att en anmälan mot LM skulle upprättas vid detta besök - hon ville fundera till dagen efter. Dagen efter kontaktade hon polisen och meddelade att hon inte ville gå vidare med någon anmälan mot MJ.
Lotta gick aldrig vidare genom att medverka till någon formell anmälan av MJ eller gav polisen MJs kontaktuppgifter. Hon ville inte heller ha hjälp med något "kvinnostödsboende" eller med något målsägarbiträde.

Istället återupptog hon kärleksrelationen med MJ redan dagen efter. De träffades, umgicks och hon skickade många sms om att MJ var hennes allt och att hon ville ha en framtid med honom.
Den 4/6 hade de båda planerat att ses och träna ihop - på Lottas initiativ.
MJ kom hem till henne 4/6 full och hög tidigt på morgonen efter att ha varit ute och festat och tagit en taxi hem till Lottas lägenhet.

Där såg han i syne och fick psykbryt då han uppfattade att en mörkhyad man smet ut ur Lottas hall. När Lotta nekade slog han henne våldsamt flera gånger i ansiktet och huvudet. Hon blev medvetslös och han ringde ambulans som han mötte upp i trapphuset. Hon fördes medvetslös till Karolinska sjukhuset.
MJ greps, anhölls och erkände.

Några dagar senare gjorde hennes huvudskador att det uppstod två stora hjärnblödningar som skadade hjärnvävnaden irreparabelt, varefter hon dödförklarades.
Tack för sammanfattningen!
Ser inga som helst skäl att misstro din beskrivning av Lottas val.

Ang det jag fetat:
Så hur skall vi kunna diskutera Lotta och hennes minst sagt obetänksamma beslut utan att omgående bli uppfattade som 'victim blamers' av Lottas "fanclub"?

OffT (fast inte oviktigt): Önskar man diskutera vilka lärdomar som finns att dra av de tragiska öden som drabbat "relationsdödade" kvinnor i Sverige, möts man redan i första replik av attacker som klargör att det minsann är mannen som dödat kvinnan som gjort fel.
Det går bara inte att försöka dra någon lärdom av vad medsystrar råkat ut för.
Ex är trebarnsmamman/pastorn Lena Wesström. Trots att hon bortom allt rimligt tvivel visste att Stefan Davidsson var oerhört destruktiv för henne, vägrade hon dumpa honom, utan fortsatte att ha smygsex med mannen ifråga under åtta års tid!
Fast om man ville diskutera vilka lärdomar som kunde dras av Lenas öde -tja, då blev det klassat som 'victim blaming'..

OnT: Så jag tror att det blir omöjligt att seriöst försöka diskutera vilka felbeslut Lotta borde ha undvikit. Hon beskrivs som "skör" efter uppbrottet från exet och därmed icke beslutsfähig så fort hennes val att inleda en relation med MJ kommer på tal.
Lotta var så "skör" så hon såg inte klart vad MJ var/är för en man?
Citera
2021-09-07, 02:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Istället återupptog hon kärleksrelationen med MJ redan dagen efter. De träffades, umgicks och hon skickade många sms om att MJ var hennes allt och att hon ville ha en framtid med honom.
Den 4/6 hade de båda planerat att ses och träna ihop - på Lottas initiativ.
MJ kom hem till henne 4/6 full och hög tidigt på morgonen efter att ha varit ute och festat och tagit en taxi hem till Lottas lägenhet.

Där såg han i syne och fick psykbryt då han uppfattade att en mörkhyad man smet ut ur Lottas hall. När Lotta nekade slog han henne våldsamt flera gånger i ansiktet och huvudet. Hon blev medvetslös och han ringde ambulans som han mötte upp i trapphuset. Hon fördes medvetslös till Karolinska sjukhuset. MJ greps, anhölls och erkände.

Hur vet vi att att MJ såg i syne?

Har man kollat upp vilka som bodde i samma port eller i de andra portarna i samma hus som Lotta hade sin lägenhet?
Citera
2021-09-09, 01:41
Medlem
Polis2010s avatar
Bröderna Jonsson/Jönsson jag mot I Bromma precis innan han blev järnspettsmannen. Ensam mot galningarna. Ingen chans. Överlevde innan de skulle trycka in min skalle. Var inte aktiv polis då. Är inte det nu heller. Hans kompisar träffar jag då och då.
Citera
2021-09-09, 05:07
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Bröderna Jonsson/Jönsson jag mot I Bromma precis innan han blev järnspettsmannen. Ensam mot galningarna. Ingen chans. Överlevde innan de skulle trycka in min skalle. Var inte aktiv polis då. Är inte det nu heller. Hans kompisar träffar jag då och då.

Bästa inlägget någonsin!
Citera
2021-09-28, 00:30
Medlem
Tråkigt på gränsen löjeväckande att inte Hovrätten kunde vissa lite bollar och satt mördaren på life.
Citera
2021-09-28, 18:08
Bannlyst
Såg programmet igår och blir alldeles förskräckt när jag tänker på att Martin kommer ut 2029. Herregud vem är då ansvarigt för nästa misshandel o mord som han kommer att utföra.
Myndigheterna måste kunna låsa in människor som man vet kommer att orsaka skada !
Citera
2021-09-28, 18:37
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för sammanfattningen!
Ser inga som helst skäl att misstro din beskrivning av Lottas val.

Ang det jag fetat:
Så hur skall vi kunna diskutera Lotta och hennes minst sagt obetänksamma beslut utan att omgående bli uppfattade som 'victim blamers' av Lottas "fanclub"?

OffT (fast inte oviktigt): Önskar man diskutera vilka lärdomar som finns att dra av de tragiska öden som drabbat "relationsdödade" kvinnor i Sverige, möts man redan i första replik av attacker som klargör att det minsann är mannen som dödat kvinnan som gjort fel.
Det går bara inte att försöka dra någon lärdom av vad medsystrar råkat ut för.
Ex är trebarnsmamman/pastorn Lena Wesström. Trots att hon bortom allt rimligt tvivel visste att Stefan Davidsson var oerhört destruktiv för henne, vägrade hon dumpa honom, utan fortsatte att ha smygsex med mannen ifråga under åtta års tid!
Fast om man ville diskutera vilka lärdomar som kunde dras av Lenas öde -tja, då blev det klassat som 'victim blaming'..

OnT: Så jag tror att det blir omöjligt att seriöst försöka diskutera vilka felbeslut Lotta borde ha undvikit. Hon beskrivs som "skör" efter uppbrottet från exet och därmed icke beslutsfähig så fort hennes val att inleda en relation med MJ kommer på tal.
Lotta var så "skör" så hon såg inte klart vad MJ var/är för en man?

Nä du har faktiskt helt fel. Det går att diskutera båda sidorna. Kvinnorna som bryts ner. Beroendet av kickarna. Destruktiviteten. Svårigheten att bryta. Hur kvinnorna förändras. Internaliserar mannens beteende. Det går absolut att diskutera och diskuteras om och om igen.

Men mer intressant är männen som gör så här. Martin har ju misshandlat innan. Och gjort det om och om igen. Oavsett vad Lotta eventuellt kunde ha gjort så finns det INGET som motiverar den misshandeln som tog hennes liv.

Vi måste diskutera båda sidorna. Hur vi hjälper kvinnorna bryta. Men fan också hur vi skyddar dem mot denna typen av män.

Jag tror inte på dödsstraff. Men i Martins fall hade jag kunnat göra ett undantag. För det är bara frågan om tid tills han skadar fler.
Citera
2021-09-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Såg programmet igår och blir alldeles förskräckt när jag tänker på att Martin kommer ut 2029. Herregud vem är då ansvarigt för nästa misshandel o mord som han kommer att utföra.
Myndigheterna måste kunna låsa in människor som man vet kommer att orsaka skada !

Håller med. För Martin finns ingen räddning tyvärr. Han är helkörd som människa. Han skulle så klart fått livstid.

Sen är han ett tragiskt livsöde. Hade inte en chans som barn. Varken arv eller miljö gjorde livet enkelt. Högerextrema är duktiga på att leta upp de mest sårbara. Ge, dem en identitet och förstöra dem. (min son fångades upp av en sådan grupp. Tog till slut sitt liv.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in