2021-09-22, 15:14
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Var Jesus den Messias som enligt profetiorna förde hem de sista Judarna ur diaspora och skapade ett evigt fredsrike? Nej.
Jesus pratade stort, men han levererade inte.

Du har fel i dina starka anklagelser och vägrar samtidigt att lyssna till vad Guds ord säger i sin helhet. Eller missade du övriga detaljer gällande Messias? Varför förstår du inte heller att tider eller stunder som Gud i sin makt har fastställt är något som vi bör notera här? Eller har du bättre ordning på det hela och större planer än vad Gud har??
"Mina tankar är inte era tankar,
och era vägar är inte mina vägar,
säger Herren." Något som vi oftast glömmer bort..

Profetior om Guds frälsning och om Messias har inte getts ut av enbart "en" profet. Även psalmer har nämnt om Honom - vilket du är medveten om redan.
Det är många olika profeter som har vid olika tillfällen nämnt om Messias och Herrens frälsning i olika sammanhang. Observera detta och dess budskap.

För övrigt är det ju inte så konstigt varförJesus upprepade följande: "He who has ears to hear, let him hear!"

Varför vägrade man att höra och acceptera sanningen..? Kanske för att: "ty de är ett upproriskt folk"? Ezekiel 3:27
"Thus says the Lord God.’ He who hears, let him hear; and he who refuses, let him refuse; for they are a rebellious house."

Jesus hade så rätt när Han sa:
"Varför förstår ni inte vad jag säger? Därför att ni inte kan lyssna till mitt ord." Man vill inte acceptera sanningen men istället söker sig till allt annat än just sanningen. Ja, även falska sk.a översättningar, med vilseledande tillägg och grovt trixande med ordföljd från översättaren som ändrar hela budskapet, för att senare kunna skaffa sig svaga ursäkter bara för att i fortsättningen undvika att ha med sanningen att göra. Förresten..
Se för dig själv: https://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt1009.htm
"For a child is born unto us, a son is given unto us; and the government is upon his shoulder; and his name is called Pele-joez-el-gibbor-Abi-ad-sar-shalom;"

Alla dessa namn tillhör ju Sonen som det ser ut och då är det inte enbart "Prince of peace" som några vill hävda med ohederliga tillägg. Rätt har Jesus sagt om sådana:
"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni stänger himmelriket för människor. Själva kommer ni inte in, och dem som försöker komma dit hindrar ni att komma in.
Matthew 23:13

Samtidigt för att hålla oss till ämnet kan jag väl inkludera också följande: Jesus Kristus var så mycket mer än vad rubriken lyder. Han vågade säga det som ingen annan skulle våga framför skriftlärda och fariseer speciellt på den tiden. Han talade inte bara med makt men utförde dessutom gärningar under Sabbaten framför fariseer och sade också att Gud var Hans Fader och på så sätt gjorde sig själv lik Gud - några av sakerna som var verkligen livsfarligt att göra eller säga på den tiden.

Jesus kallade dessa religiösa: "hycklare", blinda ledare, dårar, vitkalkade gravar, ormar m.m. Om man förstår vilken auktoritet den religiösa eliten hade under Jesus tid här på jorden, borde man också förstå allvaret i det hela. Jag tror därför inte att någon så kallad "Alfa" (vars far är varken militär, rik eller politiker) skulle våga öppet tala dessa ord mot religiösa makthavare (på Jesus tid).

För övrigt är sanningen inte alltid söt och behaglig. Frågan är i det här fallet: varför?
"Varför förstår ni inte vad jag säger? Därför att ni inte kan lyssna till mitt ord. Ni har djävulen till er fader. Och vad er fader har begär till, det vill ni göra. Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, eftersom sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. Men mig tror ni inte, därför att jag säger er sanningen. Vem av er kan överbevisa mig om synd? Om jag talar sanning, varför tror ni mig inte? Den som är av Gud lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte är av Gud."
Judarna svarade: "Har vi inte rätt när vi säger att du är en samarit och har en ond ande?" Jesus svarade: "Jag har ingen ond ande. Jag ärar min Fader, och ni vanärar mig. Jag söker inte min egen ära, men det finns en som söker den och som dömer. Amen, amen säger jag er: Den som bevarar mitt ord skall aldrig någonsin se döden."
John 43-51
Citera
2021-09-22, 15:36
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Är detta ditt bevis på att Han därför inte kan vara Messias? Var författarna då helt omedvetna om sådan avgörande faktum? Nej.

Jesus blev ju smord med den Helige Ande. Finns det något större krav än så? Fanns det större bevis än detta på att man är Guds utvalde?

Därefter började Jesus sin tjänst och uppenbarade sig för folket i både lära och kraftgärningar.

“Behold! My Servant whom I uphold,
My Elect One in whom My soul delights!
I have put My Spirit upon Him;"
Isaiah 42:1 -

“The Spirit of the Lord is upon Me,
Because He has anointed Me
To preach the gospel to the poor;
He has sent Me to heal the brokenhearted,
To proclaim liberty to the captives
And recovery of sight to the blind,
To set at liberty those who are oppressed;
To proclaim the acceptable year of the Lord
.”

Then He closed the book, and gave it back to the attendant and sat down. And the eyes of all who were in the synagogue were fixed on Him. And He began to say to them, “Today this Scripture is fulfilled in your hearing.”
Luke 4:18-21

Kommer du ihåg att kung David både blev smord av profeten Samuel med olja och att han hade Guds heliga ande? Inte bara en andlig smörjelse

Jesus blev aldrig formellt smord med olja till kung, profet eller präst. Han utförde inte det profeterna säger den särskilda Messias ska göra, som att hämta hem de sista Judarna i diaspora och upprätta ett evigt fredsrike med en dynasti som härstammar från David.

Du och jag har nog vid ett antal tillfällen agerat i Herrens andes smörjelse och inspiration också. Att herrens ande verkar i en människa är i sig inte ett bevis på att den är smord till Messias.

"Vänd bort ditt ansikte från mina synder, och utplåna alla mina missgärningar."
"Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, och giv mig på nytt en frimodig ande."
"Förkasta mig icke från ditt ansikte, och tag icke din helige Ande ifrån mig
."
Psaltaren 51:11-13

Det finns undergörare inom alla former av religioner och andlighet, det bevisar inte alls att någon är Messias eller ens att personen lever efter Guds bud.
Citera
2021-09-22, 16:06
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Du har fel i dina starka anklagelser och vägrar samtidigt att lyssna till vad Guds ord säger i sin helhet. Eller missade du övriga detaljer gällande Messias?
Att se till helheten innebär inte att man ska blunda för detaljerna.
Alla detaljer bygger tillsammans upp helheten.
Problemet är att kristna inte bryr sig om detaljerna.

"14 Behold, the days come, saith the LORD, that I will perform that good word which I have spoken concerning the house of Israel and concerning the house of Judah. 15 In those days, and at that time, will I cause a shoot of righteousness to grow up unto David; and he shall execute justice and righteousness in the land. 16 In those days shall Judah be saved, and Jerusalem shall dwell safely; and this is the name whereby she shall be called, the LORD is our righteousness. {S} 17 For thus saith the LORD: There shall not be cut off unto David a man to sit upon the throne of the house of Israel; 18 neither shall there be cut off unto the priests the Levites a man before Me to offer burnt-offerings, and to burn meal-offerings, and to do sacrifice continually. " Jeremia 33:14-18

Justice? Jesus skapade inte ett rättfärdigt rättssystem i Israel.

Jesus skapade inte en evig fred och trygghet i Jerusalem.

Jesus skapade inte en obruten linje av härskare över Israel av Davids ätt, tvärt om har många nationer styrt över Israel efter Jesus.

Jesus såg inte till att skapa en obruten följd av brännoffer och mjöloffer genom årtusendena av Israels präster.

Slutsats, Jesus uppfyllde inte detaljerna för vad den särskilde Messias kommer göra.

https://www.mechon-mamre.org/jewfaq/mashiach.htm
Citera
2021-09-25, 16:22
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Tror du på allt alla säger?
Att Jesus säger att GT talar om honom bevisar inte att Jesus talade sant.

Blev Jesus formellt smord smord till kung, präst eller profet, NEJ! NT säger att han fick oljemassage en gång av en efterföljare. Inte samma.

Var Jesus den Messias som enligt profetiorna förde hem de sista Judarna ur diaspora och skapade ett evigt fredsrike? Nej.
Jesus pratade stort, men han levererade inte.

Sanningen säger att individen dra sig till samma påstående som majoriteten i sig kommit fram till att vara sanningen.
Individen är rädd för att bli utstött och bli ensam och därav ta den lättaste vägen, som är att tycka likadant.

Jesus är människans Kung, just för att Jesus påstå sig vara Sanningen, Vägen och Livet.
Jesus är den enda kungen, alla andra kungar som vi vet om ha försökt ta över Jesus tron. Alla är falska kungar, det betyder att vi inte ens ska betrakta dem som kungar utan mer som inkräktare.

Jesus är Sanningen? Du menar att sanningen är en överlägsen kraft? Det bero iså fall på att du inte finner något intresse att undersöka sanningens kraft.

Problemet är att du är dömd, du är dömd till att leva ett liv i förnekelse och i detta livet ska individen själv ta reda på vad som är sanningen till vad vi är. Akta så du inte gå vilse, för kommer du in i grottan där mörkret bli väldigt påtagligt kan det bli svårt att se vägen ut.

"Se världen med mina ögon, se mig för den jag verkligen är"
Citera
2021-09-25, 23:50
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Att se till helheten innebär inte att man ska blunda för detaljerna.
Alla detaljer bygger tillsammans upp helheten.
Problemet är att kristna inte bryr sig om detaljerna.

"14 Behold, the days come, saith the LORD, that I will perform that good word which I have spoken concerning the house of Israel and concerning the house of Judah. 15 In those days, and at that time, will I cause a shoot of righteousness to grow up unto David; and he shall execute justice and righteousness in the land. 16 In those days shall Judah be saved, and Jerusalem shall dwell safely; and this is the name whereby she shall be called, the LORD is our righteousness. {S} 17 For thus saith the LORD: There shall not be cut off unto David a man to sit upon the throne of the house of Israel; 18 neither shall there be cut off unto the priests the Levites a man before Me to offer burnt-offerings, and to burn meal-offerings, and to do sacrifice continually. " Jeremia 33:14-18

Justice? Jesus skapade inte ett rättfärdigt rättssystem i Israel.

Jesus skapade inte en evig fred och trygghet i Jerusalem.

Jesus skapade inte en obruten linje av härskare över Israel av Davids ätt, tvärt om har många nationer styrt över Israel efter Jesus.

Jesus såg inte till att skapa en obruten följd av brännoffer och mjöloffer genom årtusendena av Israels präster.

Slutsats, Jesus uppfyllde inte detaljerna för vad den särskilde Messias kommer göra.

https://www.mechon-mamre.org/jewfaq/mashiach.htm

Du tittar på detaljer och det gör du rätt i min vän. Dessa är dem som bygger och ger en rättvis helhetsbild. Dock hoppar du över väsentliga delar och påminnelser bland detaljer och likaså gör din källa det. De vägrar att röra vid känsliga profetior som skakar deras uppfattningar och övertygelser som har byggts upp över många år genom historien. Inte undrar man varför judarna inte så gärna låter sina egna läsa Jesaja 53? Inte heller vill man oftast tala om Sakarja 12.. I bästa fall blir det återigen förvrängning och bortförklaring bara för att Jesus inte ska kunna passa in i kontexten.

"But although He had done so many signs before them, they did not believe in Him, that the word of Isaiah the prophet might be fulfilled, which he spoke:

“Lord, who has believed our report?
And to whom has the arm of the Lord been revealed?”

Therefore they could not believe, because Isaiah said again:

“He has blinded their eyes and hardened their hearts,
Lest they should see with their eyes,
Lest they should understand with their hearts and turn,
So that I should heal them.”

These things Isaiah said when he saw His glory and spoke of Him.

Nevertheless even among the rulers many believed in Him, but because of the Pharisees they did not confess Him, lest they should be put out of the synagogue; for they loved the praise of men more than the praise of God."
John 12:37-42

Det är ju förståeligt.

Till att börja med, räknas Jesus inte som "död" (se uppståndelse), så är Hans tid här på jorden inte helt över heller. Han skall ju komma tillbaka:
"This same Jesus, who was taken up from you into heaven, will so come in like manner as you saw Him go into heaven.” Act 1:12

Varför ska Han komma tillbaka ens? Är det vid det här laget inte uppenbart "varför"??

"Jerusalem, Jerusalem, du som mördar profeterna och stenar dem som är sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Se, ert hus kommer att stå öde. Ty jag säger er: Härefter skall ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är Han som kommer i Herrens namn."
Matteusevangeliet 23:37-39
Observera! Han säger inte att "ni aldrig mer kommer att få se mig". Nej! "Förrän ni säger" - alltså när de erkänner samt omvänder sig. Vi har "härefter" och "förrän". Det är en period av förnekelse men fram tills Zechariah 12:9-11 - Notera även kopplingen till Jerusalem både i Matteusevangeliet 23:37-39 och hos profeten Sakarja.

Jesus lärde att Han en dag kommer att sitta på härlighetens tron.
“When the Son of Man comes in His glory, and all the holy angels with Him, then He will sit on the throne of His glory." Matthew 25:31

Den dagen hade inte kommit änn (under apostlarnas tid), vilket var uppenbart - och Jesus själv bekräftar ju detta.
Så varför föddes Jesus och vad exakt var Hans uppgifter här på jorden till en början?

Han var istället hånad, misshandlad, och korsfäst för våra överträdelsers skull och för våra missgärningars skull. Han var likt ett lamm som förs bort till att slaktas och gjorde inget motstånd. Straffet var lagt på Honom för att vi skulle få frid.
När Herrens eget folk gick vilse, där var och en gick sin egen väg - så lade Herren all skuld på just Honom (Jesus). En rättfärdig och helig tog på sig en plågsam dödsstraff som egentligen tillhör dem laglösa. Vem skulle kunna tro något sånt? Trots att det står skrivet hos profeten Jesaja och trots alla gärningar och budskap som Jesus gjort klart för folket, trode fortfarande många inte på Honom, framförallt fariseer - precis som idag!

Ja, som det står skrivet: "Vem trodde vår predikan,
för vem var Herrens arm
uppenbarad?" Jesaja 53:1
Citera
2021-09-26, 00:06
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Kommer du ihåg att kung David både blev smord av profeten Samuel med olja och att han hade Guds heliga ande? Inte bara en andlig smörjelse

Jesus blev aldrig formellt smord med olja till kung, profet eller präst. Han utförde inte det profeterna säger den särskilda Messias ska göra, som att hämta hem de sista Judarna i diaspora och upprätta ett evigt fredsrike med en dynasti som härstammar från David.

Du och jag har nog vid ett antal tillfällen agerat i Herrens andes smörjelse och inspiration också. Att herrens ande verkar i en människa är i sig inte ett bevis på att den är smord till Messias.

"Vänd bort ditt ansikte från mina synder, och utplåna alla mina missgärningar."
"Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, och giv mig på nytt en frimodig ande."
"Förkasta mig icke från ditt ansikte, och tag icke din helige Ande ifrån mig
."
Psaltaren 51:11-13

Det finns undergörare inom alla former av religioner och andlighet, det bevisar inte alls att någon är Messias eller ens att personen lever efter Guds bud.

Att Herrens Ande verkar i en människa "ständigt" är ett bevis på att personen är åtminstone "utvald av Herren" och är Hans tjänare/ profet beroende på omständigheterna och personens frukter som levereras. Du kan vara smord offentligt - men utan Herrens Ande är man tom. I övrigt: På deras frukt skall ni känna igen dem.

Sett till alla mirakel och kraftgärningar som Jesus gjorde placerar Honom "åtminstone" i en kategori bland stora profeter - något som folket också trode på. Hur är det då möjligt med Abrahams Gud? Om nu Jesus inte lever efter Guds bud - skulle Han kunna väcka de döda till liv? Vi talar om någon som kan bokstavligen väcka de döda till liv (flera fall). Att säga fallet med Lasarus var ett omöjligt mirakel, kommer att låta fel. Men där bevisas det återigen att Gud är med Jesus utan tvekan och det finns ingen som kan hävda annat.
"I have put My Spirit upon Him" står det. I fallet med Jesus så var Anden i Honom och inte enbart "då och då" som kan närvara och verka i en människa.
Herrens Ande var alltid med Jesus, fram till döden på korset när Han var lämnad helt själv åt döden.

Sedan upprepar du att "Han inte utförde det profeterna säger den särskilda Messias ska göra, som att hämta hem de sista Judarna i diaspora och upprätta ett evigt fredsrike"..
Läs det som jag har ganska nyligen skickat. Vi tar det därifrån.
Citera
2021-09-27, 02:57
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Problemet är att du är dömd, du är dömd till att leva ett liv i förnekelse och i detta livet ska individen själv ta reda på vad som är sanningen till vad vi är. Akta så du inte gå vilse, för kommer du in i grottan där mörkret bli väldigt påtagligt kan det bli svårt att se vägen ut.

Du dömer dig själv till att tro på påstådda "sanningar" utan ett bevis lagts fram. Bevisen saknas, så du tvingas tro om du inte ska ta avstånd.

Gamla testamentet profeterade inte att en ny "sanning"/människogud skulle födas.
Citera
2021-09-27, 03:28
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
inte så gärna låter sina egna läsa Jesaja 53? Inte heller vill man oftast tala om Sakarja 12.. I bästa fall blir det återigen förvrängning och bortförklaring bara för att Jesus inte ska kunna passa in i kontexten.

"Och jag skall på den tiden sätta mig i sinnet att förgöra alla folk som komma mot Jerusalem."
"Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta en nådens och bönens ande, så att de se upp till mig, och se vem de hava stungit. Och de skola hålla dödsklagan efter honom, såsom man håller dödsklagan efter ende sonen, och skola bittert sörja honom, såsom man sörjer sin förstfödde
."
Sakarja 12:9-10

Sedan Jesus och fram till 1900-talet har många folk härjat över Jerusalem, så Jesus är omöjligen den som Sakarja skev om, för då misslyckades Jesus.

Citat:
Ja, som det står skrivet:[b] "Vem trodde vår predikan,
för vem var Herrens arm
uppenbarad?"
Jesaja 53:1
Läs verserna i slutet av Jes 52 så ser du vilka som uttalar versen du citerar, folkens kungar trodde inte att Herrens tjänare kunde vara Guds utvalda.

Jesaja 52:15
"så skall han ock väcka förundran hos många folk; ja, konungar skola förstummas i förundran över honom. Ty vad aldrig har varit förtäljt för dem, det få de se, och vad de aldrig hava hört, det få de förnimma."

Jesaja berättar många gånger vem Herrens lidande tjänare är:

Tittar man på några andra passager i Jesaja finner man följande:

Isa 44:1 Men hör nu, du min tjänare Jakob, du Israel som jag har utvalt.

Isa 44:2 Så säger HERREN, han som skapade dig, han som formade dig redan i moderlivet och som hjälper dig: Frukta inte, du min tjänare Jakob, du Jesurun som jag har utvalt.

Isa 44:21 Tänk på detta, du Jakob, du Israel, ty du är min tjänare. Jag har format dig, du är min tjänare. Israel, du blir inte bortglömd av mig.

Isa 45:4 För min tjänare Jakobs skull, för Israels skull, min utvalde, kallade jag dig vid namn. Jag gav dig ett ärenamn, fastän du inte kände mig.

Isa 48:20 Drag ut från Babel, fly från kaldeerna! Förkunna detta med fröjderop, låt det bli känt, för ut det till jordens ände, säg: ”HERREN har återlöst sin tjänare Jakob.

Isa 49:3 Han sade till mig: ”Du är min tjänare, Israel, genom dig vill jag förhärliga mig.”

Nyckeln är alltså att Jesaja beskriver Israels folk som ”min tjänare”!

Israels folk har slaktats i pogromer som kan som förs till slakt.
Vi andra gjorde nidbilder på dem och deras näsor och fan deras anlete anstötligt.

Herrens lidande tjänare är det Judiska folket, som Gud utvalt till ett prästerskap för folken, för vem var Herrens arm uppenbarad? Vem trodde det?
Citera
2021-09-27, 03:37
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Sedan upprepar du att "Han inte utförde det profeterna säger den särskilda Messias ska göra, som att hämta hem de sista Judarna i diaspora och upprätta ett evigt fredsrike"..
Läs det som jag har ganska nyligen skickat. Vi tar det därifrån.
Du har inte skickat mig något alls.

Menar du att eftersom Jesus misslyckades att bli kung och en kungaätt som sitter på tronen för evigt, misslyckades föra hem judarna från andra länder, misslyckades skapa evig fred i Jerusalem,
därför tror du att han kommer lyckas komma tillbaka från döden och göra det en annan gång?

Är det inte enklare att bara konstatera, han gjorde inte det profeterna sagt och var därför inte den särskilde messias-en.
Citera
2021-09-28, 11:19
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Du har inte skickat mig något alls.

Menar du att eftersom Jesus misslyckades att bli kung och en kungaätt som sitter på tronen för evigt, misslyckades föra hem judarna från andra länder, misslyckades skapa evig fred i Jerusalem,
därför tror du att han kommer lyckas komma tillbaka från döden och göra det en annan gång?

Är det inte enklare att bara konstatera, han gjorde inte det profeterna sagt och var därför inte den särskilde messias-en.

Du tittar på detaljer och det gör du rätt i min vän. Dessa är dem som bygger och ger en rättvis helhetsbild. Dock hoppar du över väsentliga delar och påminnelser bland detaljer och likaså gör din källa det. De vägrar att röra vid känsliga profetior som skakar deras uppfattningar och övertygelser som har byggts upp över många år genom historien. Inte undrar man varför judarna inte så gärna låter sina egna läsa Jesaja 53? Inte heller vill man oftast tala om Sakarja 12.. I bästa fall blir det återigen förvrängning och bortförklaring bara för att Jesus inte ska kunna passa in i kontexten.

"But although He had done so many signs before them, they did not believe in Him, that the word of Isaiah the prophet might be fulfilled, which he spoke:

“Lord, who has believed our report?
And to whom has the arm of the Lord been revealed?”

Therefore they could not believe, because Isaiah said again:

“He has blinded their eyes and hardened their hearts,
Lest they should see with their eyes,
Lest they should understand with their hearts and turn,
So that I should heal them.”

These things Isaiah said when he saw His glory and spoke of Him.

Nevertheless even among the rulers many believed in Him, but because of the Pharisees they did not confess Him, lest they should be put out of the synagogue; for they loved the praise of men more than the praise of God."
John 12:37-42

Det är ju förståeligt.

Till att börja med, räknas Jesus inte som "död" (se uppståndelse), så är Hans tid här på jorden inte helt över heller. Han skall ju komma tillbaka:
"This same Jesus, who was taken up from you into heaven, will so come in like manner as you saw Him go into heaven.” Act 1:12

Varför ska Han komma tillbaka ens? Är det vid det här laget inte uppenbart "varför"??

"Jerusalem, Jerusalem, du som mördar profeterna och stenar dem som är sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Se, ert hus kommer att stå öde. Ty jag säger er: Härefter skall ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är Han som kommer i Herrens namn."
Matteusevangeliet 23:37-39
Observera! Han säger inte att "ni aldrig mer kommer att få se mig". Nej! "Förrän ni säger" - alltså när de erkänner samt omvänder sig. Vi har "härefter" och "förrän". Det är en period av förnekelse men fram tills Zechariah 12:9-11 - Notera även kopplingen till Jerusalem både i Matteusevangeliet 23:37-39 och hos profeten Sakarja.

Jesus lärde att Han en dag kommer att sitta på härlighetens tron.
“When the Son of Man comes in His glory, and all the holy angels with Him, then He will sit on the throne of His glory." Matthew 25:31

Den dagen hade inte kommit änn (under apostlarnas tid), vilket var uppenbart - och Jesus själv bekräftar ju detta.
Så varför föddes Jesus och vad exakt var Hans uppgifter här på jorden till en början?

Han var istället hånad, misshandlad, och korsfäst för våra överträdelsers skull och för våra missgärningars skull. Han var likt ett lamm som förs bort till att slaktas och gjorde inget motstånd. Straffet var lagt på Honom för att vi skulle få frid.
När Herrens eget folk gick vilse, där var och en gick sin egen väg - så lade Herren all skuld på just Honom (Jesus). En rättfärdig och helig tog på sig en plågsam dödsstraff som egentligen tillhör dem laglösa. Vem skulle kunna tro något sånt? Trots att det står skrivet hos profeten Jesaja och trots alla gärningar och budskap som Jesus gjort klart för folket, trode fortfarande många inte på Honom, framförallt fariseer - precis som idag!

Ja, som det står skrivet: "Vem trodde vår predikan,
för vem var Herrens arm
uppenbarad?" Jesaja 53:1

Nej det är inte "enklare" eftersom det är inte vår mänskliga planering eller vilja som styr Guds vägar. Samtidigt är det inte vetenskap vi har som ämne här. Hoppas du förstår vad jag menar..
Citera
2021-09-28, 12:27
Medlem
cold17s avatar
Citat:
"Och jag skall på den tiden sätta mig i sinnet att förgöra alla folk som komma mot Jerusalem."
"Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta en nådens och bönens ande, så att de se upp till mig, och se vem de hava stungit. Och de skola hålla dödsklagan efter honom, såsom man håller dödsklagan efter ende sonen, och skola bittert sörja honom, såsom man sörjer sin förstfödde
."
Sakarja 12:9-10

Sedan Jesus och fram till 1900-talet har många folk härjat över Jerusalem, så Jesus är omöjligen den som Sakarja skev om, för då misslyckades Jesus.

Läs verserna i slutet av Jes 52 så ser du vilka som uttalar versen du citerar, folkens kungar trodde inte att Herrens tjänare kunde vara Guds utvalda.

Jesaja 52:15
"så skall han ock väcka förundran hos många folk; ja, konungar skola förstummas i förundran över honom. Ty vad aldrig har varit förtäljt för dem, det få de se, och vad de aldrig hava hört, det få de förnimma."

Jesaja berättar många gånger vem Herrens lidande tjänare är:

Tittar man på några andra passager i Jesaja finner man följande:

Isa 44:1 Men hör nu, du min tjänare Jakob, du Israel som jag har utvalt.

Isa 44:2 Så säger HERREN, han som skapade dig, han som formade dig redan i moderlivet och som hjälper dig: Frukta inte, du min tjänare Jakob, du Jesurun som jag har utvalt.

Isa 44:21 Tänk på detta, du Jakob, du Israel, ty du är min tjänare. Jag har format dig, du är min tjänare. Israel, du blir inte bortglömd av mig.

Isa 45:4 För min tjänare Jakobs skull, för Israels skull, min utvalde, kallade jag dig vid namn. Jag gav dig ett ärenamn, fastän du inte kände mig.

Isa 48:20 Drag ut från Babel, fly från kaldeerna! Förkunna detta med fröjderop, låt det bli känt, för ut det till jordens ände, säg: ”HERREN har återlöst sin tjänare Jakob.

Isa 49:3 Han sade till mig: ”Du är min tjänare, Israel, genom dig vill jag förhärliga mig.”

Nyckeln är alltså att Jesaja beskriver Israels folk som ”min tjänare”!

Israels folk har slaktats i pogromer som kan som förs till slakt.
Vi andra gjorde nidbilder på dem och deras näsor och fan deras anlete anstötligt.

Herrens lidande tjänare är det Judiska folket, som Gud utvalt till ett prästerskap för folken, för vem var Herrens arm uppenbarad? Vem trodde det?

Nej, det handlar inte om Israel som tar på sig straffet och lider som oskyldig. Dem själva var i behov av någon som skulle frälsa dem från deras synder/ laglöshet. Läs rätt och sluta vända dig till antikristen källa för att tackla sanningen som är ändå så tydlig.

Jesaja berättar många gånger vem Herrens tjänare är. Dock inte den specifika "lidande tjänare" det handlar om. Blanda inte två olika betydelser. David är ju också Herrens tjänare och alla andra profeter är/och kallas för Herrens tjänare: därför går din bortförklaring bort och stämmer inte riktigt här. Se på innebörden och dess kontext.

"Vem i Hans släkte besinnar
att när Han rycktes bort
från de levandes land,
blev Han plågad på grund av
mitt folks överträdelse
?"
"For the transgressions of My people He was stricken."
Så du menar att Israel blev borttagen och plågad för Israels skull? Nej, det står att Herrens tjänare blev plågad på grund av (vad?) "mitt folks överträdelse". Ja, på grund av Israels överträdelse. Finns det någon mer detalj som visar på att det handlar om en specifik tjänare som tar på sig straffet istället? "Bland de ogudaktiga
fick Han sin grav,
men hos en rik var Han i sin död,
ty Han hade ingen orätt gjort,
och svek fanns inte i Hans mun."
Det är inte några hedningar som talar i Jesaja 53.
Notera även följande detalj: "Yet we esteemed Him stricken,
Smitten by God, and afflicted." Ja, man trodde (och bland Israels folk fortfarande tror) på att det var Gud som straffade Honom. Vi trodde att Han var slagen av Gud och det var något som var antagligen förtjänat. För inte kan någon helig och rättfärdig tjänare råka ut för något sådant hemskt straff och bli dödad?
"For the transgressions of My people He was stricken."

Letar man efter förklaringar om Messias hos Judar som vanligtvis ogillar Jesus och Hans lära, så får man ingen rättvis bild av det hela. Tänk med ditt eget huvud här och se på helhetsbilden och detaljer som vi har nämnt om tidigare.

När det kommer till Israel däremot: anledningen till att folket har bokstavligen lidit så mycket, är mer än uppenbart om du LÄSER istället. Eller måste man citera halva Bibeln för dig?
Gång på gång blev de straffade på grund av sin laglöshet (trots många varningar från deras Gud). Inte hört talas om tidigare..? Alla krig och fångenskap som drabbat Israel? Läs varför.

Nej, Jesus har inte misslyckats med profetian som Sakarja skev om - eftersom den tiden har inte kommit ännu. Läs om hela mitt inlägg och hoppa inte över verser och förklaringar som har starka kopplingar till varandra.

"And it shall happen in that day that I will make Jerusalem a very heavy stone for all peoples; all who would heave it away will surely be cut in pieces, though all nations of the earth are gathered against it." Zechariah 12:3

Ser du vad det står eller hoppar vi över detaljer ännu en gång..?
"In that day" och "though all nations of the earth are gathered against it". Tydligen är det en särskild dag som handlar om när judarna blir attackerade i sin egen huvudstad (Israel proklamerade 1950 Jerusalem som huvudstad). Ett sådant storskaligt krig där alla jordens folk församlar sig mot henne - har inte hänt änn. En annan viktig detalj i och med detta, är samtidigt judarnas massomvändelse under den dagen. Läs Zechariah 12:10-14
Senast redigerad av cold17 2021-09-28 kl. 12:32.
Citera
2021-09-28, 13:11
Avslutad
Citat:
Jag är därför inte kristen men tror på Gud.
Hade du trott på Gud skulle du vara kristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in